قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

هفت آسمان از دید علم و قرآن جو زمین است بحث علمی جالب

مقدمه نوشتار

هر کس قبل از مطالعه یک مطلب دارای تصورات ذهنی خاصی است که در فکر او شکل گرفته و اگر نسبت به تصورات ذهنی خود تعصب نداشته باشد، موضوع مورد مطالعه را با یک ذهنیت بی طرفانه برای رسیدن به واقعیتی بکار می گیرد ولی اگر بر تصورات ذهنی خود به دلیل اعتقادات مذهبی و پایبندی به آن تعصب داشته باشد، تصورات خود را بر موضوع  تحمیل می کند و یا آن را که در راستای تصورات خود نمی بیند رد میکند. این موضوع در مطالعه آیات متشابه قرآن که دارای دو بعد مفهومی است بیشتر بکار گرفته می شود. متشابه به فرموده قرآن دارای دو وجه است وجه ظاهری و وجه باطنی. خداوند برای رساندن مطلبی که هنوز( در صدر اسلام) برای انسان از نظر علمی ناشناخته است از تمثیل استفاده کرده است و آن را با کلمات خاصی تشبیه کرده است هدف از این کار نشان دادن ادله و برهان برای تقویت ایمان انسان ها به مبداء آفرینش است و آیه

سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَ فِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شهید-هم در این راستا نازل شده است –بزودی نشانه هائی در کیهان و در نفس خودشان نشان داده می شود که دلیلی است برای اینکه بدانید که خداوند حق است و وجود دارد آیا این برای شما انسان کفایت نمی کند که همه چیزی که برای شما کشف و روشن میشود دلائل آشکاری هستند بر وجود خداوند (تمامی مظاهر طبیعت وجود او را اثبات میکنند). دانشمندان علوم طبیعی هر لحظه موضوعات جدیدی را درباره کیهان و چگونگی خلقت آن و در ساختار وجودی انسان مانند ژن ها و مکانیسم سوخت و ساز و غیره کشف می کنند که عظمت خلقت جهان و انسان را میرساند.

خداوند با کلمات خود و در آیات متشابه به این موضوعات اشاره کرده است که اگر ما آیات را با علم روز مقایسه کنیم و در آنها تفکر و تعقل کنیم و از دخالت نظرات گذشتگان در تفسیر آیات متشابه که بر علم روز هزارسال قبل بیان شده و بر باور ما نشسته پرهیز کنیم و تعصب کورکورانه را کنار بگذاریم و با دید بصیرت به آیات نگاه کنیم، بسیاری از شبهات این آیات بر طرف می شود. قرآن برای بیان دیدگاه خود از کلمات به خصوصی استفاده می کند و این کلمات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. کلمات سماوات والارض، سماء، سبع سماوات از جمله کلماتی هستند که در اثر برخورد با تصورات ذهنی غلط گذشتگان که بر باور ما نشسته ماهیت معنایی خود را از دست داده اند. کسانی که ظاهر آیات متشابه را ملاک تفسیر کردن قرار می دهند به دو نکته اساسی توجه نکرده اند. بر اساس آیه معروف محکم و متشابه اول آیات متشابه تفسیر ندارد و تاویل دارد و دوم ظاهر آیه را اگر تفسیر کنند به موضوعی بر می خورند که می تواند ابزار فتنه انگیزی برخی شود. این یعنی ظاهر آیه مطلوب خداوند نیست و نمی بایستی  تفسیر شود. به آیه محکم و متشابه نگاه کنید و در آن تفکر کنید و تعصب بر برداشت ذهنی خود را کنار بگذارید.

در صورتیکه قرآن بسیار شفاف آن را بیان کرده و ما با یک پیش داوری قبلی وارد مطالعه  قرآن میشویم و آیات را مطابق برداشت خودمان تفسیر میکنیم. چرا که برای فهم آیات به روایات و نظر دانشمندان اسلامی قبل مراجعه می کنیم. هرگز به فکر ما خطور نمی کند که آنها را براساس دید علمی آن زمان برداشت خود را منعکس کرده اند. سماء در بسیاری آیات معنی هفت طبقه جو زمین می دهد و در برخی آیات سماوات والارض معنی جو هفت طبقه زمین می دهد که به سیاق آیات باید توجه کرد. به آیات 42 و 43 سوره نور و 105 سوره یوسف

سماء به عنوان جو زمین

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ-آیا نمی بینند که خداوند ابر ها را به آرامی می راند و سپس آنها را بهم می پیوندد و سپس متراکم می کند پس میبینی که باران ازلابلای آن بیرون می آید واز سماء در کوهستان که در آن ابر یخ زده است تگرگ نازل می کند و آسیب آن به هرکس که خواست او است وارد می شود و از هر کس بخواهد بر طرف می کند و درخشندگی برقش نزدیک است دیده گان را کور سازد-سماء در این آیه جو زمین است. پس جو هفت طبقه زمین  سماء در برخی آیات مجموعه سماوات و الارض که جو زمین است آورده شده است

سموات و الارض به عنوان جو هفت طبقه زمین

وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ - چه بسیار نشانه ها (آیات) در سموات و الارض (جو هفت طبقه زمین ) است که بر آن میگذرند در حالی که از آن روی گردانند. به آن آیات در زمین و جو زمین با دیده بصیرت نگاه نمی کنند

آیات در مورد سماء و سماوات و الارض به عنوان جو زمین در قرآن فراوان است که این دو مورد بسنده می کنیم

ما هم باید آیات متشابه را با آخرین نظریه های تایید شده علمی مقایسه نماییم. البته هنوز بسیاری افراد دلایل علمی اینکه مثلا چرا خورشید در جو زمین چراغ (سراج) است را نمی دانند. بنابراین اگر بر اساس علم روز و تفکر در آیات قرآن در یکی دو مورد از آیات قرآن سبع السموات جو زمین معنی بدهد باید بپذیریم که یک مفهوم سموات والارض و خود کلمه سبع سماوات منظور خداوند جو زمین است و آن را مبنای تفکر خود قرار دهیم و تصورات غلط افسانه ای در مورد هفت آسمان را رها کنیم. مفاهیم کلمات در قرآن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و زنجیروار بهم  پیوسته هستند و اگر یک کلمه را بد معنی کنیم، زنجیره پاره می شود و در بسیاری موضوعات دچار شبهات می شویم  که متاسفانه شده ایم- مانند آیات 3 الی 6 سوره جاثیه در چهار آیه چند موضوع مهم علمی را برای مفهوم هفت آسمان بیان داشته که هر چهار آیه بهم ارتباط دارند. اگر ما از اول آیه سماوات و الارض را درست معنی نه کنیم با درک موضوعات دیگر مشکل پیدا می کنیم.-.

در این نوشتار آیات 15 الی 18 سوره نوح را مرور کنیم و با تفکر و تعقل دریابیم قرآن چه میفرماید.


أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا
وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا
وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا
ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا


آیا نگاه نمی نگرید که ما چگونه هفت آسمان را طبقه روی طبقه خلق کردیم و در آن (سبع السموات) ماه را  نورانی و خورشید را چراغ  قرار دادیم-(می فرماید نور خورشید را در هفت آسمان چراغ  قراردادیم نه خود خورشید را) خورشید در جو زمین چراغ میشود.
و شما را مانند  گیاه در زمین کشت کردیم- (حیات در زمین به هفت آسمان ارتباط دارد و بدون جو زمین حیاتی وجود ندارد کشت کردن یعنی در پروسه حیات از زمین بیرون آوردن است) و سپس شما را در آن بازآفرینی می کنیم و بیرون می آوریم (مانند گیاه). خورشید در آسمان زمین که هفت طبقه است چراغ و ماه هم  نورانی قرار داده ایم.


نکات کلیدی و علمی این آیات ماه و خورشید در جو زمین است که دارای یک خاصیت استثنائی می شوند. خورشید در خارج از جو زمین و بر روی سطح کره ماه  نمی تواند سراج باشد و نور آن اطراف را روشن نمی کند. برجایی که میتابد روشن است و اطراف خود را روشن نمیکند، مثلا روی سنگی که به طرف خورشید است و نور بر آن می تابد روشن است ولی پشت آن روشن نیست و تاریک است. فضای ماه هم تاریک و آسمان ماه هم در روز تاریک است. چه عاملی باعث شده همین خورشید در جو زمین چراغ شود و همه جا را روشن کند حتی در اتاق  و دور از نور خورشید. بحث ساده علمی است که هنوز بسیاری از مفسرین این را نمی دانند.


دلیل آن در ماه عدم وجود مولکول های هوا است که نور را منعکس و فضا روشن می سازند. در جو زمین انعکاس نور که در اثر برخورد با مولکول های هوا صورت می گیرد خورشید حکم چراغ را پیدا می کند. شما اگر کلید برق را در یک اتاق تاریک روشن کنید در همه زوایای اتاق کاملا روشن است دلیل آن وجود مولکول های اکسیژن، بخار آب، گاز دی اکسید کربن، ازت و غیره است که نور را همه جا منعکس میکند. ماه هم نورانی است یعنی نور خود را از چیز دیگری می گیرد ولی چراغ نیست. فرق سراج و منیر در این است که چراغ  نور تولید می کند و منیر نور را منعکس می کند و از خود نور ندارد.

آیا خورشید در خارج از جو زمین هم سراج است مسلما خیر، چرا که هیچ مانعی بر راه  نور خورشید قرار ندارد که نور آن بر آن بتابد و مانند ماه روشن شود. تنها در اثر برخورد با سیارت منظومه شمسی آنها هم مانند ماه نورانی می شوند. اگر زمین جو نداشت و طبقات آن  وجود  نداشتند که هر کدام برای تداوم حیات و حفاظت از اشعه ماوراء بنفش و برخورد اجرام سماوی ضروری است و روز هم نداشتیم و فضا علی رغم تابش خورشید تاریک بود. بعلاوه کلمه نگاه کنید آیا نمی نگرید که موید این است که ما قادر هستیم این پدیده را ببینیم. وجود جو زمین عامل اصلی تداوم حیات است و در ایجاد حیات در کره زمین نقش دارند والله انبتکم من الارض نباتا. تاکید  بر این موضوع دارد که هفت جو زمین در حیات نقش دارد. در قدیم از آنجائی که هفت سماوات را کرات آسمانی پوست پیازی می دانستند و ماهیت چراغ بودن خورشید در جو زمین از نظر علمی روشن نشده  بود  تصور می کردند که خداوند خورشید و ماه را  در سبع السموات ( هفت آسمان بطلمیوسی) قرارداده است و ما که بر آن نظرات پابند هستیم و آن نظرات را بالاتر از قرآن و علم میدانیم البته بر اثر تحجر و تعصب  به این موضوع توجه نکرده ایم که خداوند خود خورشید را  قرار نداده بلکه نور خورشید را به عنوان چراغ  قرار داده است. به تصویری از ناسا ( با تشکر در استفاده از آن) که در زمین اولیه که جو نداشت و خورشید هم هنوز والشمس و ضحاها نشده بود (هنوز به نور افشانی فعلی نرسیده بود و نزدیک زمین است ولی قادر است زمین را روشن کند ) دارد نورافشانی می کند ولی چراغ نیست و روز تاریک است توجه و تفکر فرمایید. آیات الهی را فدای تصورات ذهنی خود نکنیم. اکنون که هفت آسمان بطلمیوسی اعتبار خود را از دست داده است، بسیاری برای منحرف کردن اذهان از واقعیت  قرآن  هفت آسمان را سیارات منظومه شمسی میخواهند جا بی اندازند که انشاءالله موفق نمی شوند. این یک بدعت است برای پوشاندن حقایق آیات متشابه که دارد آشکار می شود یا آگاهانه است و یا نا آگاهانه . با آیات خداوند بازی نکنیم و آنها را از اعتبار علمی ساقط نکنیم. مومنین بیدار باشند و جلو این انحرافات را بگیرند و قرآن را یاری دهند.

حال که نظریه هفت آسمان کروی پوست پیازی منسوخ شده چرا بسیاری سعی میکنند هفت آسمان زمین را نه سیاره منظومه شمسی قرار دهند و همیشه باید موضوعاتی را بتراشیم تا آیات قرآن را از مسیرعلمی بودن خارج کنیم. سماوات کروی پوست پیازی به یمن پیشرفت علم منسوخ شده و متحجرین هم ناچارند قبول کنند ولی عده ای میخواهند موضوع دیگری را بتراشند. اینها یا نادان هستند و یا مامور خراب کردن اذهان مومنین. آیا این آیات موضوع علمی مهمی که حدود دو قرن است برای انسان روشن شده است را بیان نمیکند؟ خداوند همه ما را نعمت درک مفاهیم عالیه آیات متشابه قرار دهد. علاقمندان میتوانند برای مطالعه بیشتر به مقاله سبع المثانی و قرآن دو عطای خداوند به پیامبر اسلام و یا هفت آسمان قرآن در بند ذهنیات مراجعه فرمایند. سید محمد تقوی اهرمی مرداد 1397- ویرایش جدید تیر ماه 1399

بازدید: 6664

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید