قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

ملاء الاعلی عالم جبروت نیست لایه مگنتوسفر بیرونی جو زمین است

مقدمه نوشتار


خداوند در آیات 5 تا8 سوره صافات برای توصیف حفاظ جو زمین اشاره به ملاء الاعلی بالاترین محدوده خارج جو زمین که با زمین فاصله حدود 40000 کیلومتر دارد می کند. افرادی مانند ابن عباس و دیگران در باره آن بحث و جدل راه می اندازند از آن جایکه ملاء را افراد معنی کرده اند این موضوع را به جامعه ملائکه ربط دادند و داستان هایی تعریف می کنند. خداوند در آیه69 سوره ص به حضرت رسول اکرم ص وحی می فرماید که به این مردم بگو هنگامی که در مورد  ملاء الاعلی یختصون می کردند ( بحث و جدل می کردند )من (پیامبر) هیچ دانشی نسبت به این کلمه نداشتم و این وحی است که عیننا ابلاغ می کنم زیرا من فقط نذیر دهنده به شما هستم ( از ماهیت کلمات که در آیات می آید دانشی نداشتم. به عبارتی خداوند می خواهد به مردم تذکر دهد. راجع به چیزی که علم و دانش ندارید بحث و تبعیت نکنید آیه 36 سوره اسراء.

 

وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا
از آنچه به آن علمی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند-این خبرمهمی بود که خداوند از دانش بشری برای نسل های آینده در توصیف جو زمین و حفاظ آن بیان می فرماید. ملاءالعلی و نباءالعظیم در دو سری آیات آمده وبا هم ارتباط دارند. ما می خواهیم با استناد به آیات قرآن و منطق و مفاهیم ملائکه و شیطان و با کمک ابزار علم یکی از آیات پیچیده و شبه ساز را بررسی کنیم. سه دسته آیات در این ارتباط نازل شده است.


حال هرسه دسته آیات را بحث می کنیم و نتیجه را بیرون می آوریم. ابتدا آیه اصلی ملاء الاعلی که برای اولین بار وحی شد آیات 5 تا 10 سوره صافات را بررسی می کنیم.


رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَرَبُّ الْمَشَارِقِ
إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ
وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ
لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٍ
دُحُورًا وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ
إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ


کلمات سماوات والارض، سماء الدنیا، شیطان مارد و یسمعون در اینجا کلید واژه این آیات هستند تا معانی آنها یرای ما روشن نشود نمی توانیم آیات را درک کنیم. همان طور که استحضار دارید. سماوات و الارض به دو مفهوم در قرآن آمده است جهان مادی یا کیهان و جو هفت طبقه زمین که به سبع السماوات هم در قرآن اشاره شده است. جز این دو مفهوم چیز دیگری وجود ندارد مگر مانند برخی برای تخریب قرآن و ازیاد آراء مثلا منظومه شمسی را هم سماوات و الارض و هفت طبقه بنامیم که غلط است و جای بحث ندارد. حال بر حسب اینکه ما کدام یک از این دو مفهوم را به کار بریم آیات بعدی را تحت تاثیر قرار می دهیم و مفاهیم این چند آیه کاملا متفاوت می شوند.

در صدر اسلام نظر فیلسوفان و متفکران بر نظریه هیئت بطلمیوسی متمرکز بود. زمین را ثابت و مرکز عالم گرفته بودند و اطراف آن را به هفت آسمان تقسیم کرده بودند مانند لایه های پوست پیازی. تمامی کیهان مشهود دور زمین را سماء اول می پنداشتند و هر آسمان را برایش جایگاهی قرار داده بودند. چرا هفت آسمان (نه بیشتر و نه کمتر). خداوند متعال از بدوا ظهور انسان هوشمند که از آدم شروع شد در کتب ادیان الهی در وحی های نازل شده از کلمه هفت آسمان استفاده کرده است در رخداد طوفان حضرت نوح به این کلمه اشاره فرموده و این هفت آسمان بر باور مردم نشسته بود و فیلسوفان یونانی همین هفت آسمان را در یک نظریه زمین مرکزی ارائه دادند.

دانشمندان مسلمان صدر اسلام سماوات و الارض را همان نظریه گرفتند و در تفاسیر بسط داده شده و برای هر سماء عالمی به آن اضافه و عالم بالا یا اعلی را جایگاه ملائکه معرفی کردند و عالم جبروت نام نهادند. بدون اینکه در آیات دیگر در باره مفهوم ملائکه تحقیق کنند و یا جایی در قرآن به آن اشاره شده باشد. علم اختر شناسی این نظریه را منسوخ شده اعلام کرد. با وجود منسوخ شدن این نظریه هنوز بسیارند که در ترجمه ها از آثار به جای مانده از آن تصورات استفاده می کنند و بر نظر گذشتگان وفادار باقی مانده اند. بنابراین ما فقط می توانیم سماوات و الارض را کیهان و یا جو زمین بنامیم بدون نظریه زمین مرکزی. حال آیا در این آیات که از حفاظ و سماء الدنیا نام برده شده است و دنیا هم کره زمین است و محل اعمال ما انسان ها و در قرآن هم بسیار به دنیا در برابر آخرت اشاره کرده است. سماء هم وقتی ما نظریه زمین مرکزی نداشته باشیم جو زمین معنی می دهد. حال می توانیم از دیدگاه اینکه سماوات و الارض منظور جو زمین است آیات دیگر را تفسیر کنیم. به مقاله هفت آسمان از دید علم و قرآن جو زمین است بحث علمی جالب مراجعه فرمائید


رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ مَا بَيْنَهُمَا وَرَبُّ الْمَشَارِقِ


خداوند صاحب جو هفت طبقه زمین و هر آنچه در بین آن ها است و صاحب مشرق های زمین مشرق معمولی مشرق قطب شمال و مشرق قطب جنوب. إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ- ما آسمان زمین (جو زمین )را به زینت نور ستارگان زینت دادیم نور ستارگان تنها در جو زمین که بر خورد نور آن ها با مولکول های هوا منعکس و بسیار زیبا دیده می شود تزئین کردیم. در آیه ابتدا زینا آمده و سپس زینه الکواکب و زینه الکواکب یک کلمه است نور ستارگان در جو زمین زینت است برای ساکنین زمین که به آسمان نگاه می کنند

حال سماء الدنیا که جو زمین است را از تمامی نیرو های مخرب حفظ می کنیم. بنابراین جو زمین با توجه به آیات دیگر در یک سقف حفاظت شده قرار گرفته وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَ هُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ و برای جو زمین حفاظ سقف دار قرار داده ،آن ها از این آیات خدا روی گردان هستند.به آن توجه نمی کنند و تصورات ذهنی خودرا تکرار می کنند.


وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ-و این جو زمین از نیرو های سرکش محافظت می کنیم. اشعه ماوراء بنفش و پرتو های کیهانی اشعه ایکس که برای حیات زمین مخرب است را توسط لایه حفاظتی بیرون از جو زمین محفوظ می گردد. این نیرو ها از خارج جو زمین وارد می شوند . حال علاوه بر لایه حفاظت شده جو زمین لایه مهم دیگری در فاصله بالاتر زمین در ملاء الاعلی محدوده بالای جو زمین وجود دارد به نام مگنتوسفر.


تصویر لایه مگنتوسفر خط قرمز لایه حفاظتی است حدود 40000 کیلومتربا زمین فاصله دارد در ملاء الاعلی جو زمین


ملاء و ملئت معنی متفاوتی دارد ملاء عام در حضور مردم یعنی جایی که مردم هستند. ملاء محدوده و سرزمین پهناور ظرف پر شده، مردم اطراف، علی الملا آشکارا. این کلام در صدر اسلام عالم ارواح مجرده و عالم ملائکه معنی کرده اند. با توجه به آیات قرآن که ملائکه نیرو و پیام خدا هستند و در جهان مادی ماموریت یکسره دارند و بی کار نیستند که بخواهند با هم بحث و جدال کنند و بنابراین امر و دستور و قانون هستند لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٍ. این نیرو های سرکش ، شیطان مارد به محدوده ملاء الاعلی زمین که در فاصله حدود 40000 کیلومتر جو حفاظت شده زمین قرار دارد بخواهند نفوذ کنند به اطراف پراکنده می شوند تا رانده و دور نگه داشته شوند. یسمعون معنی نفوذ کردن هم می دهد و جاسوسی کردن از کلام خدا خلاف آیات قرآن است ماهیت شیاطین جاسوسی کردن نیست. نیرو هستند و همه مخرب چه در وسوسه نفسانی و یا نیرو های سرکش. نیرو گوش ندارد. ملائکه و شیطان هر دو نیرو هستند به این آیه توجه فرمائید. 212 شعراء


و ما تنزلت به الشياطين و ما ينبغى لهم و ما يسطيعون انهم عن السمع لمـعـزولون- وحی را به شیاطین نازل نکردیم. نه سزاوار آن هستند و نه قدرت آن را دارند. بی شک آن ها از شنیدن محروم و معزول هستند. آیا مفسرین این آیه را مطالعه نکرده اند که برای شیاطین ماموریت جاسوسی درست کردند. آیات متشابه است و ظاهر آیات را نباید مد نظر قرار داد. ادامه آیات را پی می گیریم.


دُحُورًا وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ. مگر آن دسته از نیروهای مخرب که از این لایه حفاظت شده رد شوند و وارد (جو زمین شوند) آتش گرفته و شراره به تعقیب آن می پردازد.


إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ شهاب شراره آتش است که در سنگ نفوذ می کند و آن را تعقیب می کند. این تعبیر زیبا را با شهاب سنگ هایی که به درون جو زمین وارد و سوخته و از آن جائی که سرعت پرتاب آن ها به بیرون جو بالا است آتشی که به درون سنگ نفوذ کرده دنباله آن دیده می شود و در قدیم می گفتند ستاره دنباله دار آیه 3تا 5 سوره ملک هم نگاهی داشته باشیم وبه آیات سری دوم بپردازیم بنابراین باستناد کلام خداوند شیاطین و جن که هر دو نیرو هستند قدرت جاسوسی کردن ندارند. و نظر گذشتگان در این مورد و ملاء الاعلی رد می شود. باید دلائل دیکری برای تاویل این قبیل آیات جستجو کرد

آیات 3 تا 5 سوره ملک به وضوح سماء الدنیا را جو حفاظت شده زمین می داند چرا مورد توجه مفسرین محترم قرار نگرفته تعجب انگیز است.


الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ۖ مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ۖ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ.-خداوند است که هفت آسمان را طبقه طبقه رویهم خلق کرد آیا در آفرینش خدای رحمن خللی می بینی پس چشمانت را باز کن و نگاه کن آیا شکافی در آن می توانی پیدا کنی.


ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ- سپس بار دیگر بنگر تا دیده ات در حالی که خسته و کم سو شده (و از یافتن خلل، نابسامانی و ناهمگونی فرو مانده) و درمانده گشته است، به سویت باز گردد. تاکید این آیه به نگاه کردن بیانگر این است که جو زمین را می توانی نگاه کنی واشاره به شکاف یعنی این جو سقف دارد. آیا آیه به این واضحی می تواند طبقات کیهان معنی دهد. تفکر در آیات الزامی است. آیه بعدی


وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ ۖ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ- در حقیقت ما جو زمین را با چراغ هايى زينت داديم و آن جو را وسيله ای برای راندن نیرو های سرکش قرار داديم و برای آن نیرو ها عذاب آتش مقرر کردیم. این سه آیات به هم ارتباط دارند و اینکه جو زمین را برای دور کردن نیروهای سرکش مخرب حیات قرار دادیم. بیان گر این است که جو زمین حفاظ دارد ، سقف محفوظ دارد. آیات دیگر هم باید با این آیات پیوند زد. كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ این کتابی که به تو نازل کردیم کتاب مبارکی است برای تدبر کردن در آن و تذکر به دانشمندان علوم طبیعی.


آیات سری دوم رد داستان سرائی ها در باره ملاء الاعلی


قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ - أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ - مَا كَانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَى إِذْ يَخْتَصِمُونَ - إِنْ يُوحَى إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ –بگو این خبر مهمی است که از آن روی بر می گردانید-هنگامی که باره ملاء الاعلی با هم جدال می کردند من از این کلمه دانشی نداشتم این وحی است که به من ابلاغ می شود و من فقط یک نذیر دهنده هستم. داستان هائی که سر هم کردید واقعیت ندارد و من (پیامبر)هنگامی این کلمه ملاء الاعلی را در وحی ابلاغ کردم خودم هم در باره آن دانشی نداشتم این وحی است که به من ابلاغ می شود. این آیه هم رد ملاء الاعلی به عنوان عالم جبروت است. ملائکه خارج از جهان مادی وجود ندارند. خداوند امر و دستور خود را در جهان مادی به کار می گیرد.


ملاء الاعلی خبر مهمی از جو زمین است


آیات ابتدای سوره نباء العظیم که در سری دوم و رد هر گونه دانش در باره ملاء الاعلی از آن نام برده شد. قل هو نبائ العظیم - أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ بیان گر ارتباط خبر بزرگ در باره ملاء الاعلی است حال این آیات را هم بررسی می کنیم.

عم یتسائلون- عن النباء العظیم-الذی هم فیه مختلفون-کلا سیعلون-ثم کلا سیعلمون-الم نجعل الارض مهادا والجبال اوتادا و خلقناکم ازواجا و جعلنا نومکم سباتا، و جعلنا النهار معاشا، وبنینا فوقکم سبعا شدادا و جعلنا سراجا وهاجا، وانزلنا من المعصرات ماء ثجاجا


در باره چه از هم می پرسند از آن خبر بزرگ که همواره در باره آن با هم اختلاف دارند ( با هم بحث و جدال می کنند)، این طور نیست که می پندارند، بزودی خواهند دانست (علم برایتان روشن می کند) مجددا آیه تکرار می شود به آن علم پیدا می کنید. ملاءالاعلی حفاظ حیات است که شما در آن زندگی می کنید آیا زمین را محل آرامش و زندگی شما قرار ندادیم و کوه ها را در آن استوار نکردیم و شما را جفت نیافریدیم و خواب شما را مایه استراحت شما قرار ندادیم و شب را پوششی برای استراحت شما و روز برای فعالیت رزق روزی قرار ندادیم و (همه این نعمت ها را در هفت آسمان جو زمین بالای سر شما است قرار دادیم) و بالای سر شما هفت طبقه محکم برای حفاظت حیات شما بنیان گذاشتیم و در آن جو _(سبعا شدادا) خورشید را چراغ قرار دادیم و از آن جو از ابر های متراکم آن باران نازل کردیم تا دانه و گیاه را از خاک بیرون آوریم برای رزق و روزی شما.

این آیات را تجزیه و تحلیل بفرمائید امروزه ما به آن آگاهی علمی پیدا کردیم کلا سیعلون بزودی خواهید دانست و علم این آیه را ثابت کرد و اعجاز قرآن برای مردم عصر شکوفائی علم روشن شد. وقتی این طور و با علم روز می توانیم این قبیل آیات را تفسیر کنیم و عظمت آیات خداوند را در معرض دید علم قرار دهیم چه دلیلی دارد که به نظر گذشتان وفادار بمانیم و قرآن را در مهجوریت علمی قرار دهیم. در خاتمه توجه خوانندگان را به دو آیه زیر جلب می کنم.


سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَ فِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شهید-بزودی نشانه های خود را در کیهان و در نقس خودتان نشان خواهیم داد تا برای شما یقین شود که خدا بر حق است و همه چیز در جهان مادی به حقانیت او شهادت می دهند


وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورًا- ما در این قرآن برای مردم از هرچیز مثالی زده ایم اما مردم به دلیل نا آگاهی نا سپاس هستند و حقیقت را پنهان می کنند. سید محمد تقوی اهرمی 28 تیر1400 مصادف با عید مبارک قربان بر مسلیمن مبارک باد.

 

بازدید: 711