قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ و مفهوم قرانی آن

مقدمه نوشتار


دنیا و آخرت در قرآن دارای یک منشاء خلق هستند. آخرت دنباله زندگی دنیا است و دنیا محل زندگی انسان یا بنی آدم برای سنجش اعمال او است، خداوند برنامه برای خلقت انسان دارد و او را بیهوده و بدون برنامه نیافریده. آیات37 تا 40 سوره قیامت می فرماید. أَيَحۡسَبُ ٱلۡإِنسَٰانُ أَن يُتۡرَكَ سُدًى - أَلَمۡ يَكُ نُطۡفَةٗ مِّن مَّنِيّٖ يُمۡنَىٰ - ثُمَّ كَانَ عَلَقَةٗ فَخَلَقَ فَسَوَّىٰ- فَجَعَلَ مِنۡهُ ٱلزَّوۡجَيۡنِ ٱلذَّكَرَ وَٱلۡأُنثَىٰٓ - أَلَيۡسَ ذَٰلِكَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يُحۡـِۧيَ ٱلۡمَوۡتَىٰ- انسان می پندارد همینطور رها می شود-آیا او نطفه تقدیر و برنامه ریزی شده نبود که مقدر می شود (به بار می نشیند)-سپس این نطفه علقه شد، پس خلق شد و سامان یافت ( تا به علقه تبدیل شد) و جنسیت نر و ماده ( کروموزم جنسیتی هر کدام جفت XX و XY) در آن قرار داده شد (تا راه تکامل را طی کند)- آیا با توجه به مطالب فوق خداوند قادر نیست مرده را زنده کند. با وجود آیات بیشمارمبنی بر پیوند دنیا و آخرت به عنوان یک حیات که حائلی به نام مرگ این دو را از هم جدا می کند، بسیاری از مفسرین، حیات در آخرت را مقوله ای از نظر هویت جداگانه می بینند و عجیب است که برخی حتی داستان سرائی می کنند که در آخرت بول و غایت وجود ندارد و ماده ها حیض ندارند آنها می پندارند که چون این ها نجاسات هستند و در آخرت نجاست نیست خوردن دارند ولی پس دادن ندارند. در حالی که این ها جزء سیکل حیات است و از نظر دید علمی هر کدام اعجاز خداوند است. سعدی رحمت الله علیه می فرماید- منّت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است و چون بر می آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب .به آیات بیشمار که از تنوع میوه ها، شیر و عسل و گوشت از هر نوع که اشاره شده (البته نه به گرانی سر سام آور دنیای ما) را نگاه نکرده اند. خداوند است که مرده ها را که در دنیا برای نخستین بار انشاء شدند را زنده می کند. حال انشاها اول مره در آیه فوق چیست و چه ارتباطی با آخرت و زنده شدن مرده ها دارد.

فطرکم اول مره انشاء نخستین است


زمین حیا ت دارد و حیات تمامی واکنش های آلی شیمیائی که در کرات دیگر کیهان باستناد آیه لیس کمثله شیی مشابه ای ندارد را در خود جای داده است. تمامی اتم های موجود در بدن جانداران از ریز ذرات یا ذرات بنیادی الکترون ها، فوتون ها، کوارک ها، لپتون ها و بوزون ها تشکیل شده اند و آغاز حیات ابتدای ایجاد این ذرات بنیادی در درون انبساط کیهان است یعنی قبل از باز شدن کیهان و از لحظه مه بانک و مه بانک هم از نور ناب به یک باره از هیچ ابداع شد. نورناب از خداوند متجلی شد و کیهان از احدیت و صمدیت بعد از گذراندن دوره ابداع از هیچ که علم آن را مه بانک می نامد و دوره انبساط (فطرهن) خلق می گردد. این جهان بینی قرآن است که حیات را به قبل از انبساط کیهان ربط می دهد. وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ-چرا من کسی را پرستش نکنم که من را قبل از انبساط کیهان (برای خلق کردن) باز کرد- آیه عجیب و از نظر علمی بسیار پر مفهوم! ترجمه کلمه فطرنی من را باز کرد است در تفاسیر صدر اسلام که اکنون هم از اعتبار خودش برخوردار است خلق کردن معنی شده است. برای درک مفاهیم درست جهان بینی قران در حیات و قیامت یا دنیا و آخرت باید منظور قرآن از کلمات سموات والارض در هر آیه و دیگری تمامی کلماتی که ایجاد کردن معنی می دهند مانند بدیع، فطر،خلق، انشاء و ذراء، قدر و جعل را دقیقا و بر اساس خود قرآن و علوم طبیعی بدانیم یا به عبارتی قرآن را با دید نو نگاه کنیم. نظرات گذشتگان در آیات متشابه و علمی قرآن دیگر منسوخ شده اند.


دلیل شبهات فراوان در حیات، خلقت انسان، دنیا و آخرت (دنیا و آخرت به عنوان یک کلمه چرا که دنیا دنباله دارد و دنباله اش آخرت است). قرآن به زبان قومی که در صدر اسلام در مکه و مدینه یا مردم آن زمان به عربی بیان شده و از آنجایئکه علوم طبیعی و نشانه های طبیعت هم آیات خداوند هستند بسیاری از مطالب علمی مانند خلقت انسان، حیات، تکامل جانداران، دنیا و آخرت و بسیاری مطالب دیگر از شیوه تشبیه و تمثیل استفاده کرده تا مردم زمان پیشرفت علم و دانش بتوانند کلام خداوند را درک کنند. نمونه همین کلمه فطرنی من را باز کرد این تشبیه انبساط کیهان و خلق ماده است. از زمان ابداع کیهان از نور نا ب که دارای صفات احدیت و صمدیت است-

بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضى‌ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ‌-خداوند ابداع کیهان از هیچ و هنگامی که امر او مقتضی اجرا شد فرمود باش و شد در یک آن. در کسری از ثانیه که قرآن آن را كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ نامیده در یک چشم به هم زدن یا نزدیک به آن و امر الساعه امر به یکباره یا کل امر که در ابتدای آغاز کیهان در آن استقرار می یابد. وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ- 77 نحل -غیب سماوات والارض یا محدوده ای که نور خدا متجلی گردید متعلق به خدا است و امر به یک باره فرمان خداوند نبود مگر در یک چشم به هم زدن یا نزدیک به آن خداوند قادر به کاری است.

امر الساعه همان مه بانگ است


امرالساعه در نقطه ای بسیار فشرده و داغ که محیطی بسته و بی نهایت ریز بود که بعد از خلق کوارک ها، هادرون ها و بوزن ها به یک باره باز می شود انبساط کیهان صورت می گیرد و ذرات بنیادی بلا فاصله در درون نوترون ها جای می گیرند و نوترون ها در شش دوره خلق کیهان به پروتون ها تبدیل تا تعادل بین این دو اولین و دومین عنصر شیمیائی خلق شود که پایه ساخت مجموعه کیهان است. کیهان در شش دوره خلق می شود و پروسه خلق فسوی مشمول آن می گردد تا در زمین حیات را ایجاد کند. این مرحله را خداوند در 1400 سال قبل و آن هم از زبان حضرت ابراهیم بیان می فرماید- وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ- چرا خدائی که من را از درون انبساط کیهان (جائی که ذره بنیادی بودم) باز کرد و به همان جا باز می گردم. کل جهان مادی مجددا به قبل از انبساط کیهان برمی گردد و آنجا محدوده احدیت و صمدیت است یعنی باز گشت به خدا. فطرکم اول مره معنی نخستین بار از انبساط کیهان و از درون آن که ذره بنیادی بودید شما را باز کردم. انشاء کلی خلقت حیات با خلق سنگ بنای شیمیائی ساختار آن شروع می شود.


الذی احسن کل شیی خلقه و بداء خلق الانسان من طین. انشاءکم اول مره شما را برای نخستین بار انشاء کردم. این جهان بینی خلقت حیات است. خداوند است که برای شروع خلق انسان در سنگ رس تمامی ملزومات لازم برای ایجاد نخستین واکنش های شیمیائی را ایجاد می کند. ذرات بنیادی در قبل از انبساط کیهان ایجاد و کیهان منبسط می شود و ماده اولیه ساختار جهان مادی در حدود 18 میلیارد سال به طور احسن و با برنامه ریزی مدون "خلق فسوی" خلق می کند. فرمول شیمیائی اولین مولکول حیات نیاز به اتم ها دارند و باید پیوند شیمیائی که عامل آن الکترون است خلق شده باشد و الجان خلقناه من قبل من نار سموم-و پیوند شیمیائی را در نار سموم(حرارت دوره پلانک)خلق کرده بودم. جان پیوند شیمیائی است که عامل آن الکترون در حرارت نار سموم در درون محدوده قبل از انبساط کیهان خلق می شود. برای خلقت حیات انشاء متعدد داریم و همچنین خلق های پس از خلق و بین دو خلق انشاء وجود دارد انشاء سامان دادن در پروسه تکامل است. حیات این چنین با برنامه ریزی مدون ایجاد و به انسان ختم شد.


يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ


کلمات فطر، خلق، انشاء، بداء، جعل، قضا، قدر و ذراء همه را خلق کردن معنی می کنیم. خداوند نمی توانست همه را خلق بیان فرماید که زحمت به مجادله کنندگان در آیات قرآن را ندهد. چرا ما تا کنون نتوانسته ایم این معضل قرآن را حل کنیم. به نظر من دلیل واضح است وقتی یک فرد با ذهنیت قبلی که در باورش نشسته وارد مطالعه قرآن شود. به جای تفکر در کلمات دنبال این است که چطور آیات را تفسیر کند تا با روایات و نظر گذشتگان جور در آید. کلمات و مفاهیم آن در جایگاه خاص در آیات متشابه اعجاز قرآن است و هر کدام مفهوم علمی خاص خود را دارد. مفسرین صدر اسلام با توجه به دانایی روز که نسبت به بسط و توسعه علم امروزی بسیار اندک بود سعی می کردند با تصورات ذهنی خود آن ها را تفسیر کنند و روایات فراوان دلیل بر این ادعا است. خداوند در قرآن برای شرح یک پدیده طبیعی مانند خلقت انسان، قیامت، جهنم، در آیات مختلف به کلماتی اشاره کرده که با وصل کردن آنها و ارتباط دادن مفاهیم به یکدیگر به واقعیت علمی آن دست می یابیم.


مطالبی که عنوان شد پروسه خلق حیات از ابتدا تا مرگ شخصی که می میرد است و مجددا خلق نمی شود، خلق جدید باید دو باره از ابتدا مراحل را طی کند لذا قرآن روی این موضوع تاکید دارد و در آیات متعدد بیان داشته که ما مرده را با همان بدن جسمانی زنده می کنیم. يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ خداوند است که زنده می کند مرده ها را با همان انشاء-محدوده احدیت آغاز ابداع جهان مادی و مراحل آن تا انبساط کیهان نخستین در آیات فراوان داریم که خداوند در قالب تمثیلی بین زنده شدگان در قیامت مصاحبه می گذارد و گفتگوی آنان را برای ما بیان می فرماید که ما نتیجه کلی از آن بدست آوریم. مرده ها از هم سوال میکنند و با تعجب می گویند گویا ما تنها یک روز قبل در قبر گذاشته اند دیگری می گوید شما لحظه ای بیش بعد از مرگ نمانده اید شما در کتاب خداوند بودید.( به صورت اطلاعات و داده ها ضبط شده) و اکنون اینجا قیامت است . این موضوع بصراحت در آیه55 سوره زمر بیان شده است-


یوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْ مُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ كَذَلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ- و قال الذين اوتوا العلم و الايمان لقد لبثتم فى كتاب الله الى يوم البعث فهذا يوم البعث و لكنكم كنتم لا تعلمون-
روزی که قیامت بر پا شود مجرمان ( که قیامت را نفی می کردند) قسم می خورند ( در جمع خودشان) که ما جز ساعتی بیش در قبر نبوده ایم ( تصور می کنند در دنیا ساعتی بعد از مرگ زنده شده اند) و این چنین حقیقت را باور ندارند و کسانی که اهل علم و ایمان بودند به آن ها گویند- در حقیقت شما در کتاب الله ( مرکز داده های آفرینش به صورت اطلاعات بودید) و از آن جا (از کتاب) به قیامت بر انگیخته شده اید و این روز قیامت است و شما بر این موضوع آگاهی ندارید. آیه می فرماید شما در قبر نبودید در کتاب خدا بودید-قیامت از دیدگاه علم کوانتوم و قرآن
ساختار مادی انسان و تمامی جهان مادی به جائی که برای نخستین بار شروع به ابداع شدند یعنی به لحظه مه بانک بر می گردند و همه ماده به ذرات بنیادی و سپس به فوتون ها و فوتون ها هم به نور ناب الهی بر می گردند. انا لله و انا الیه راجعون. به آیه 50و 51 سوره اسراء توجه فرمائید..

وَقَالُوا أَإِذَا كُنَّا عِظَامًا وَرُفَاتًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقًا جَدِيدًا-و آن ها( کافران ولی سوالی برای همه است) گفتند هنگامی که بدن ما پوسید و استخوان های ما خاک شد آیا به صورت خلق جدیدی بر انگیخته می شویم. قُلْ كُونُوا حِجَارَةً أَوْ حَدِيدًا- أَوْ خَلْقًا مِّمَّا يَكْبُرُ فِي صُدُورِكُمْ-بگو ( ای پیامبر) سنگ باشید یا آهن یا هر آنچه که تصور می کنید سخت تر باشد - فَسَيَقُولُونَ مَن يُعِيدُنَا- می گویند چه کسی ما را باز آفرینی می کند- قُلِ الَّذِي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ فَسَيُنْغِضُونَ إِلَيْكَ رُءُوسَهُمْ وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هُوَ قُلْ عَسَىٰ أَن يَكُونَ قَرِيبًا- بگو کسی که برای نخستین بار شما را از درون انبساط کیهان باز کرد تا خلق کند-مفاد آیه این را می رساند که سنگ، انسان، آهن و هر چیزی که از جنس ماده است و از آهن سخت تر است در اثر برچیده شدن کیهان یعنی به جایی که نخستین بار قبل از انبساط کیهان رخ داد باز می گردند. کسی که شما را که به صورت ذرات بنیادی بودید از درون محدوده احدیت برای خلق شدن باز کرد، همان کس شما را در قیامت باز آفرینی می کند. آن ها سر می جنبانند و می گویند چه وقت است. بگو چه بسا نزدیک باشد. فَسَيَقُولُونَ مَن يُعِيدُنَا-گویند چه کسی ما را دو باره به زندگی بر می گرداند. یعیده بازآفرینی خلق اول است. يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ-خداوند است که شما را در قیامت با منشاء نخستین بار خلقت حیات زنده می کند. دنیا و آخرت دارای منشاء خلقت یکسانی هستند. مَّا خَلۡقُكُمۡ وَلَا بَعۡثُكُمۡ إِلَّا كَنَفۡسٖ وَٰحِدَةٍۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعُۢ بَصِيرٌ -لقمان 28 خلقت شما انسان و برانگیخته شدن در قیامت صورت نمی گیرد مگر هر دو از نفس واحده ( در دنیا) منشاء خلق و برانگیخته شدن شما یکی است. پس دنیا و آخرت حیات با منشاء مشترک هستند. سید محمد تقوی اهرمی 12/2/1402

 

بازدید: 478