قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي و مفهوم واقعی آن در قرآن

مقدمه نوشتار


دو کلمه سوا و نفخت من روحی در تفاسیر بر مبنای تفکرات صدر اسلام که هم چنان بر باور ما نشسته شرح داده و در حقیقت روش سنتی مراجعه به نظرات گذشتگان برای تفسیر آیات متشابه به کار گرفته می شود، در صورتی که ما اگر با روش تفسیر قرآن با قرآن که علامه طباطبائی فرموده عمل کنیم به عبارتی با دید نو و مقایسه آیات با هم و با آخرین نظریه علم زیست شناسی نگاه کنیم مفهوم واقعی و نظر قرآن را کشف می کنیم. و این چنین قرآن را در مهجوریت علمی قرار نمی دهیم. من در چند نوشتار به این موضوع اشاره کرده ام و تکرار آن با عنوان فوق و کشف یک واقعیت دیگر برای درکمفهوم این دو کلمه مهم در قرآن که زنجیره جهان بینی خلق حیات برآن بنا شده است می پردازم. نگاه نو یعنی برداشتن عینک کهن و نگاه بی طرفانه با عینک نوین و علمی به آیات متشابه. برخی با استفاده از کلمه بینش نو آیات متشابه را با همان دید قدیم و کمی هم با فلسفه و نظرات کهن منتشر می کنند و ترفند جدیدی است برای تخریب علمی بودن آیات متشابه و عجیب است که ادعا می کنند دانشمند برجسته علم فیزیک نظریه ایشان را سرقت کرده است. مقاله ای در دست انتقاد دارم فعلا وارد این بحث نمی شوم راه خودم را دنبال می کنم. می خواهم به این نتیجه برسم که روح به عنوان امر خدا در زمین اولیه و در علقه رخ داده و نه در جنین درون رحم. بنابراین روشن کردن معنی دو کلمه سوا و سویته نقش مهمی در درک این مطلب دارد

ثم استوی علی عرش


قرآن در کل نظام خلقت از یک دیدگاه واحد استفاده می کند و کاربرد کلمات استوی، سواء و سویته در خلق کیهان و خلق حیات از یک زنجیره جهان بینی به هم پیوسته تبعیت می کند. اصولا قرآن واقعیت علمی پیدایش کیهان و انسان در حیات زمین را در آیات متعدد و هم آهنگ با هم بیان می فرماید. بریدن یک آیه از این زنجیره و به تنهائی و بدون در نظر گرفتن سایر آیات هم موضوع تفسیر کردن، ما را در درک مفهوم واقعی گمراه می کند. مشتقات فعل سوا (یا سوی) در قرآن در آیاتی خارج از پروسه خلقت حیات هم به کار رفته که موضوع این نوشتار نیست و ارتباط معنائی با این سه کلمه در خلقت حیات ندارد. آیات ابتدای سوره اعلی خیلی کوتاه به برنامه ایجاد روند تکامل حیات اشاره می فرماید و کلمه سوی نقش موثری در سامان دادن حیات در زمین و یک دوره مستقل در خلقت حیات است.

سِّبحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى-الذی خلق فسوی-والذی قدر فهدی والذی اخرج المرئی-فجعله غثاء احوی. نام پروردگار بلند مرتبه ات را مکرر یاد کن، او است که خلق کرد و سپس آن را سامان داد و هم او است که برنامه ریزی کرد و به سوی هدف مورد نظر هدایت کرد ( و حیات را شکل داد تا به پایان خلق حیات که خارج کردن مراتع است، برنامه هدایت شده، منجر شد) مراتع را در زمین خارج و سپس خشک شدن را در مراتع قرار داد. تکرار مرگ و حیات و باز آفرینی آن در دستور کار او است قدر فهدی تمام کارهای خداوند طبق برنامه از پیش تدوین شده که در کتاب مبین به عنوان نرم افزار عظیم آفرینش ضبط (نوشته شده قرار دارد) قدر مشمول همه مراحل خلقت است کیهان و حیات در زمین. حیات در کره زمین از درون انبساط کیهان شروع می شود و آن هم از ذرات بنیادی قبل از باز شدن کیهان و این واقعیت را خداوند از زبان حضرت ابراهیم ع بیان می فرماید.


کیهان از لحظه بیگ بانک و بیگ بانک هم از تجلی نور ناب به یک باره از هیچ ابداع شد. نور ناب از خداوند متجلی شد و کیهان از احدیت و صمدیت بعد از گذراندن دوره ابداع از هیچ که علم آن را لحظه آغاز بیگ بانک می نامد و دوره انبساط (فطرهن) خلق می گردد. این جهان بینی قرآن است که حیات را به قبل از انبساط کیهان ربط می دهد. وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ-چرا من کسی را پرستش نکنم که من را قبل از انبساط کیهان (برای خلق کردن) باز کرد  آن-کیهان خلق شد و سپس سامان داده شد. خلق کیهان برنامه داشته و طرح قبل از فرمان کن و یکون باش و شد برنامه ریزی ایجاد آب است و کان عرشه علی الماء -برای خلق حیات در زمین به خلقت کیهان در شش روز مراجعه فرمایید. آیه 54 سوره اعراف دوره فسوی را بیان می فرماید.

ان ربكم الله الذي خلق السموات و الارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين- بدرستی که خداوند سماوات و الارض (کیهان است که قبل از ستارگان و حیات در زمین رخ داده و نمی تواند مفهوم دوم آن که جو زمین است را بدهد) را در شش دوره خلق فرمود سپس به سامان دادن کیهان پرداخت تا شب و روز را ایجاد کند و ماه و خورشید و ستارگان را در دوره ثم استوی سامان دهد و به تسخیر امر خود در آورد خلق و امرهر دو به خدا تعلق دارند و تفکیک ناپذیرند. خلق ساختار مادی و امر فرمان از نوع انرژی است و ساختار جهان مادی از ماده و انرژی است چرا؟ زیرا الله نور السماوات و الارض است. هرجا انرژی است که قوام ماده را ایجاد کرده نور خدا یا امر او است. خدا با نور خود تمام ستارگان از جمله منظومه شمسی را مسخرات امر خود کرده است. حیات ابتدا باید اتم ها و مولکول های ساختار خود را داشته باشد تا در زمین نمایش قدرت لایزال خداوند در نشان دادن انواع و اقسام اتم ها و مولکول ها و پدیده های شگفت انگیز طبیعت در عمل نشان دهد و بهترین عمل را از آن بیرون آورد -احسن عملا و نقش آن در تکامل حیات-دوره بعد از فسوا به موزون ساختن اعضاء بدن(در حیات زمین گیاهان و جانوران نیاز به موزون ساختن اعضاء دارند) پروسه تکامل حیات هم چنان با برنامه ریزی و هدایت به سمت صراط مستقیم و رساندن تمامی پدیده های حیات به احسن عملا است.

زمانی که محیط زندگی برای جانوران علف خوار که اساس چرخش مرگ و زندگی است فراهم شود و ایجاد کوه ها و چشمه زار و مراتع که پایان پروسه تکامل حیات قبل از صورکم است برسد تکامل مادی پایان یافته است.به آیات سوره انفطار نکاه کنی

يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ «6» الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ «7» فِي أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ «8» كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ «9» وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ «10» كِراماً كاتِبِينَ «11» يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ «12»

اى انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار بزرگوارت مغرور و فريب داده است؟ همان كه تو را آفريد و سپس تو را سامان داد و سپس به موزون ساختن اعضاء تو پرداخت تا به هر شکلی که طبق برناه ریزی تدوین شده در آورد  با اين همه، (شما روز) جزا را دروغ مى‌پنداريد. در حالى كه قطعاً بر شما نگهبانانى (از فرشتگان) گمارده شده‌اند. نويسندگانى بزرگوار، كه به آنچه انجام مى‌دهيد آگاهند. اشاره به یتلقی المتلقیان ژنوم دو رشته و تحت فرماندهی روح خدا که امر او است که تمام اعمال و اطلاعات را می نویسد ضبط  و به کتاب مبین انتقال می دهد تا در قیامت از این اطلاعات تو را زنده کند و بر اعمال تو قضاوت کند.

الذى خلقك فسوئك فعدلك - فى اى صوره ما شاء ركبك . حیات در چهار دوره طولانی و کلی خلق، سوا، عدل (اعضاء و موزون ساختن آن) و صورت دهی جانوران و سپس صورت دهی اختصاصی انسان ، سوره تغابن می فرماید خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ صَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ. خداوند جو هفت طبقه زمین را به حق و طبق طرح و برنامه خود خلق کرد و شما را در روند صورت دهی گوناگون قرار داد و بهترین صورت دهی را به شما عطا کرد و باز گشت به سوی او است. به صورکم و احسن صورکم مراجعه فرمائید. به تصویر 1 و 2 نگاه کنید و آیات که بیان می کنم را با علم زیست شناسی مقایسه فرمائید و به عظمت اعجاز قرآن ایمان بیاوریم. در ابتدای آیه 45 سوره نور خداوند اشاره می فرماید که تمامی دابه (ریز جنبندگان را که اساس و پایه حیات در زمین بوده است را در آب قرار داد و سپس به صورت بند پایان اولیه به خشکی راه یافتند. وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلى‌ بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلى‌ رِجْلَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلى‌ أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللَّهُ ما يَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ -خداوند تمامی دابه را در آب خلق کرد (و سپس به خشکی راه یافتند برخی از آن ها که به خشکی راه یافتند روی شکم خود را راه می بردند و برخی روی دو پا(پرندگان اولیه و دایناسور ها) و برخی روی چهار پا انواع میمون ها چهار پایان، انسان نما ها خداوند هر چه در برنامه ریز دارد را خلق می کند که او بر هر کاری قادر است.

چرا خداوند بعد از چهار پایان مجددا از دو پا که انسان هم درون آن است نام نبرده دلیل خاص خود را دارد. تکامل حیات تا پیدایش مراتع و کوه ها است و دو پا ها بعد از تمام شدن دوره تکامل جانداران صورت گرفته است. مفسرین دابه را جنبندگان فرض می کنند و اساس درک آیات را به هم می ریزند. دابه و نقش آن درتکامل حیات- انسان، پرندگان و انعام جزء دابه نیستند. این دابه منظور ریز حنبندگان که در تکامل حیات نقش داشته اند. دابه الارض و دابه موریانه که عصای حضرت سلیمان را خورد دابه در تکامل حیات نمی باشد. باید در آیات تفکر کرد. به جدول شماره یک نگام کنید. حدود یک میلیارد سال قبل یوکاریوت ها که همان علقه هستند بعد از پیدایش هفت طبقه جو زمین خلق می شوند و این ها ریز جنبندگان وروس ها و انواع باکتری ها هستند که در قرآن به انس نامیده شده اند و وظیفه تکامل ژنوم را داشتند تا بشر که در علقه و با گرفتن جن شد انس و جن یعنی بشر. وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا ۗ وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيرًا- خداوند است که بشر را در آب آفرید و برای او انشعابات اصلی و فرعی مقرر کرد. در حدولی زیر تا یکمیلیارد سال قبل خلق بشر در آب بود و قرار دادن صهرا و نسبا همان سویته است که در علقه بشر خود را نمایان می سازد.



جدول شماره 1 دروه پرکامبرین که حدود بیش از دو نیم میلیارد سال بعد از خلق نطفه امشاج نبتلیه از حما مسنون و در صلصال کالفخاز(بر روی رواسی) ابتدای رنگ سبز بوده است همه این دوره ها تا پیدایش پر سلولی ها مضغه در آب رخ داده است. نزدیک به سه میلیارد سال حیات ریز جنیندگان دابه در آب دوره تکامل را سپری کردند.

 

جدول شماره 2 دوره تریاس، ژوراسیک و کرتاسه و 65 میلیون سال قبل مراتع و سبزه زار ها ظاهر شدند

 

جدول شماره 3 دوره بعد از پر کامبرین از خلق پر سلولی ها مضغه و سپس انتقال بند پایان اولیه بر روی خشکی تا پیدایش اخرج المرئی-Grasslands حدود 60 میلیون سال قبل

 

خلقک و سواک و عدلک ( موزون کردن اعضاء) سه دوره قبل از ظاهر شدن مراتع ، چشمه زار ها و کوه ها است. در دوره بعد از پیدایش مراتع و کوه ها و چشمه زار ها دوره صورکم است خطاب به انسان است و خداوند بهترین صورت دهی را به انسان عطا کرد. به آیات 26 تا سوره نازعات توجه فرمائید و با آیه سِّبحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى مقایسه فرمائید به مفهوم خلق فسوی قدر فهدی دست می یابید.

قدر با فتحه ق و تشدید دال به معنی تدوین برنامه (طرح و برنامه)، خداوند خلق کرد و سامان دادن و هم او است که خلق کرد و برنامه ریزی کرد تا در پایان پروسه تکامل آدم را از بین انسان های هم دوره خود مستخلف کند جانشین انسان های قبل از خود و نه جانشین خدا، خدا ولی و جانشین لازم ندارد چرا ؟ زیرا او از رگ گردن به ما نزدیک تر است. چرا خداوند می فرماید ما به رگ گردن انسان به او نزدیک تریم و بلافاصله آیه یتلقی المتلقیان دو رشته ژنوم انسان را مطرح می کند که بر می گردد به نفخت من روحی در دوره سواکم است. روح در درون ژنوم با خلق کروموزوم جنسیتی و نفخ من روحی در علقه Eukaryot مستقر می شود. چرا من دوره های بعد را هم در نوشتار بیان می کنم تا درک سه کلمه ثم استوی، سوا و سویته آسان تر شود. (تصویر 1) به آیات دحو الارض در سوره نازعات نگاه کنیم. من از دید علم به آیات می نگرم و مفسرین علم را در بیان آیات متشابه کنار می گذارندو صرفا با نگاه الهیات به تمام آیات نگاه می کنند. دحو الارض روز تولد و آغاز حیات زمین نیست

أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا - رَفَعَ سَمْکَهَا فَسَوَّاهَا - وَأَغْطَشَ لَیْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا -وَالأرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا - أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا-وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا - مَتَاعًا لَکُمْ وَ لأنْعَامِکُمْ -آیا خلقت شما مهم ترین است یا آسمانی(جو زمین ابتدا کم قطر و یکپارچه بود) که آن را بنا کردیم و سقف آن را بالا بردیم و به سامان دادن آن پرداختیم (از یک آسمان هفت آسمان با سقف محافظت شده بنا کردیم) شب آن را تاریک و روزش را روشن گردانیدیم ( جو زمین حفاظ دار و آرام می شود و شب و روز ماهیت خود را پیدا می کنند)و بعد از آن زمین ( خشکی )را گسترش دادیم و بر روی آن( قاره های تفکیک شده) چشمه ها و مراتع بیرون آوردیم و کوه ها را استوار و پا بر جا در آن(خشکی ها) قرار دادیم این ها متاعی است که به شما و چهار پایانتان عطا کردیم.

دقت فرمائید خشکی از زیر آب بیرون نمی آید یک خشکی یک پارچه بود که خداوند آن ها را از هم بازکرد. الذی خلق فسوی-والذی قدر فهدی والذی اخرج المرئی-فجعله غثاء احوی. مراتع و سبزه زار ها را در خشکی ها (قاره ها) بیرون آوردیم و اخرج المرئی-فجعله غثاء احوی همان استمرار مرگ و حیات است باران می بارد مراتع سبز می شوند و بعد خشک و همین طور تکرار می شود و این مَتَاعًا لَکُمْ وَلأنْعَامِکُمْ این ایات همه با هم ارتباط دارند و در حقیقت تاریخچه حیات را از دوره قبل از انبساط کیهان و چگونگی پیدایش حیات (از نظر قرآن و علم که آن هم مخلوق خدا است و امر و قوانین طبیعت هستند و انسان هوشمند امروزی زوایای پنهان آن را کشف کرده است). متاسفانه ذهنیت ابن عباس و مفسرین صدر اسلام منایع رجوع مفسرین کنونی هم به همان اسناد است و علم را از صحنه آیات متشابه حذف کرده اند.لذا فرقی بین بشر و آدم که هر کدام مستقل از هم برای نخستین بار خلق شدند نمی گذارند. در حقیقت بشر خلق می شود و طی دوره طولانی آدم می شود.حتی هنوز به مفهوم کلمه آدم و بشر در پروسه تکامل از نظر قرآن نرسیده ایم.


بشر ساختار مادی اولیه انسان در حال شدن است که به آدم ختم می شود و آدم هم همان بشر تکامل یافته از علقه نفس واحده است که نخستین انسان هوشمند انتخاب شده از نسل قبل. جایگاه علقه را در حیات زمین گم کرده ایم و چون گذشتگان آن را در رحم زن قرار دادند تسلیم آن نظریه شده ایم وبرای درست کردن موضوع علقه هزاران شبهه دیگرخلق می کنیم. علقه همان نفس واحده نخستین تک سلولی تکامل یافته و منشاء همه جانداران حیات زمین است.


از ابتدا تا ظهور آدم است. علقه از ابتدای دوره خلقک و سواک که طولانی ترین دوره های حیات در زمین است در نوشتار -علقه همان نفس واحده است-با استناد به آیات قرآن مشروح بیان کرده ام. تمام این دو دوره را خداوند انس نامیده که همان انسان در حال شدن است که به بشر ساختار مادی و شیمیائی انسان است بعلاوه جن، مجموعه انسان را تشکیل می دهند و علقه بشر سوا شده در دوره خلقک و سواک است. ملائکه قوانین طبیعت هستند که در ساختار بشر قرار می گیرند جن هم ملائکه است که مولکول تری آدنین فسفات تامین کننده انرژی بدن موجودات با ماموریت خاصی که خداوند به آن الهام فرموده است و ارتباطی به آدم ندارد و ملائکه به آدم هم زمانی که به تکامل می رسد مجددا سجده می کند.

بنابراین آدم نخستین انسان هوشمند است که همه انسان های کنونی از نسل او هستند و تمامی انسان های اولیه که مدت های طولانی با هم زندگی کردند و آدم جانشین آن ها شد منقرض شدند. ملائکه در دو زمان با فاصله طولانی به بشر و آدم سجده می کنند. بنابراین بشر آدم و آدم اولین انسان هوشمند از نسل قبل می شود. از نفس واحده تا پیدایش آدم (بشر تکامل یافته) در قرآن بشر را ساختار تشکیلاتی ماده و انرژی(انس و جن) انسان می نامد. تمامی تحولات کنونی حیات باز آفرینی حیات نخستین است. جن وقتی با انس می آید می شود بشر. آدم واقعیتی دگرگون شده در قرآن قسمت اول و دوم مشروح بیان کرده ام. به نکته ظریفی اشاره می کنم غرب از آشکار شدن چهره علمی قرآن در وحشت است و سوزاندن قرآن برای انحراف افکار عمومی مردم اروپا است و برنامه ریزی شده است و ما هم در این واقعه نقش داریم. چرا؟زیرا با تحجرگرائی جلو آشکار شدن مفاهیم علمی آیات متشابه هستیم. آیات متعددی در باره خلقت حیات و انسان است که بهترین منبع برای دستیابی به واقعیت علمی آیات متشابه است ولی همه مفسرین منابع خود را از نظر گذشتگان بنا می کنند.
نطفه در قرآن و علم زیست شناسی


و لقد خلق الانسان من صلصال من حما مسنون. در واقع ما انسان را در لایه سنگ رس و از توده ته نشین شده در آن آفریدیم. این نخستین دوره خلقک و بعد سواک می شود و از آن سامان دادن علقه خلق می شود. تصورات خود را از آب مرد به زمین تازه متولد شده و بر روی رواسی پوسته جامد تازه سرد شده ببرید. رواسی در آیات دحو الارض کوه نیست .حال چرا قرآن از نطفه سخن به میان آورده است. با کشف مولکول های یتلقی المتلقیان (ژنوم) دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نخستین مولکول حیات باید پایه ابتدائی ژنوم RNA و درون تک سلولی بدون هوازی و بدون هسته و بدون غشاء هسته ای و سلولی بوده باشد و اسم آن را گذاشتند Samen به آلمانی Der erste Samen des Lebens، Sperm به انگلیسی The first sperm of lifeدر انگلیسی بذر هم گفته می شود. The first seed of life


چرا نطفه است برای اینکه تکه اولیه ژنوم را حمل می کند و باید در پروسه تکامل به علقه نطفه تکامل یافته با قابلیت تکثیر جنسیتی و استقرار روح یا امر خدا به عنوان فرماندهی ژنوم مبدل شود. مفسرین صدر اسلام نطفه( نخستین نطفه حیات) بیرون آمده از سنگ رس را با چهار میلیارد سال جهشی آب مرد نامیدند. و مفسرین کنونی هم البته به احترام ابن عباس هر چه قرآن و علم فرموده را نا دیده انگاشتند و همان را تکرار می کنند بدون اینکه روش تجزیه و تحلیل قرآن به قرآن را امتحان کنند. آیه 36 قیامت توجه فرمایید. البته این را به خاطر داشته باشیم رخداد حیات باز آفرینی خلق نخستین است. اسپرم یک علقه است با این تفاوت که حمل کنند ژنوم و کروموزوم مورد نیاز اوول.

ايَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى- ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى - فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى - أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَى- آیا انسان می پندارد که همین طور رها می شود. آیا انسان نطفه ای در تقدیر نبود که مقدر می شود سپس علقه بود که خلق می شود و سامان می یابد و در آن جنسیت نر و ماده ( کروموزوم جنسیتی) در آن قرار داده می شود. آیا خداوند ( چنین خدایی که خلق می کند) قادر نیست پس از مرگ انسان را زنده کند. نَفَخَ فيهِ مِنْ رُوحِهِ در کدام جایگاه خلقت انسان رخ داده آیا علقه در جنین مستقلا خلق می شود یعنی هر رشدی در جنین خلق تازه است. مفهوم کلمه خلق ایجاد برای نخستین بار است. آیا نطفه در رحم رشد می کند یا خلق می شود و سامان می یابد.


وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى- مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى- وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى نجم 45 و اوست که جنسیت نر و ماده را از نطفه ای که مقدر می شود خلق کرد و نشاء تکمیل شده آخری بر عهده او است. اشاره به قرار گرفتن ژن کامل و توارث در نطفه علقه است. به تکامل داروین و تکامل قرآن و تفاوت آن ها مراجعه فرمائید.


فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي


زمین در دو دوره خلق می شود و در سنگ رس و از توده حما مسنون و بر روی رواسی پوسته جامد که در حال سرد شدن است از ترکیب مولکول های ساده نطفه امشاج نبتلیه خلق می شود و این آغاز شدن انسان است از پایه اولیه ژنوم RNA طبق آخرین نظریه علمی و بر اساس آیه نخست سوره انسان.


هَلْ أَتى‌ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً - إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً
آيا بر انسان دوره‌اى از روزگار نگذشت كه چيزى قابل ذكرى نبود؟ همانا ما انسان را از نطفه‌ امشاج نبتلیه آفريديم پس شنوائی و بینائی در آن قرار دادیم زمانی که در زمین اولیه مولکول های ساده ساختار ژن اولیه حیات ،مولکول RNA در چهار دوره اقوات اسید های آمینه ساده، قند نوکلئوتید های ساده در حال ساختن بودند برای خلق نطفه امشاج نبتلیه دوره ای بود که جزء سرنوشت آغاز انسان بود و هویتی نداشت که ذکر شود چیز قابل ذکری نبود هنگامی که این مولکول ها به نخستین زنجیره پایه ژنوم موجودات تبدیل شد هویت نطفه نخستین خلق انسان درسنگ رس و از رسوب ته نشین شده حما مسنون خلق شد و انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتلیه همان و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حما مسنون است.


انسان قبل از نطفه در حال خلق شدن بود ولی هنوز چیزی نبود که قابل ذکر باشد. مفسرین این آیه را طوری تفسیر می کنند و به انسان کنونی که در آب مرد ظاهر می شود و قبل از آن در طبیعت وجود نداشت ربط می دهند. ترجمه را مقایسه کنیم- آيا بر انسان دوره‌اى از روزگار گذشت كه چيزى قابل ذكرى نبود؟ همانا ما انسان را از نطفه‌اى آميخته (از نطفه مرد و زن) آفريديم تا او را بيازماييم، پس او را شنوا و بينا گردانيديم. ترجمه این آیه کاملا مشخص است که نطفه را به زمان حال ربط می دهند. و تنها به عبارت او را بیازمائیم پس او را شنوا و بینا گردانیدیم توجه فرمائید . خداوند قبل از قرار دادن اعضاء او را می آزماید. به عبارتی تمام دوره قبل از نطفه مرد چیزیی قابل ذکر نبود و منظور انسان کنونی است که در طبیعت نبود و با آب مرد هست می شود.


طبیعی است که فهم این آیه و سایر آیات متشابه در خلق کیهان و حیات در زمین درصدر اسلام بسیار دشوار بود و جز این از آن انتظاری نمی رفت. این اعجاز کلام خداوند است که چینش کلمات را طوری بیان فرموده تا برا ی انسان صدر اسلام که هیچ نشانه ای از علم نبود قابل درک شود. اما اکنون چرا در باره آیات تفکر نمی کنیم. اینکه نطفه امشاج بعد از لقاح و وارد شدن در جنین چیز قابل ذکری نبود خلاف علم زیست شناسی است قبل از آن کروموزوم نر و ماده بوده است و نام و نشان دارد. کروموزوم ها اطلاعات تمامی دوران تکامل را و تمامی خصوصیات مادی و معنوی را در خود دارند و به نسل بعد منتقل می کنند. مگر اینکه بگوئیم خداوند از این چیز ها خبر نداشت و فقط ابن عباس می دانست چه می گوید. بنابراین تفسیر از دیدگاه گذشتگان نمی تواند منطقی باشد باید با سایر آیات که در قرآن فراوان است مقایسه و کمک گرفت. در نوشتار تکامل داروین و تکامل قرآن و فرق آن دو مشروح بیان کرده ام.


عبارت زیر را که چکیده نظر متقدمین در آن مستتر است را بیان می کنم.

" تسویه به معنای آفرینش جوارح، اندام و تصویر صورت انسانی آدم و مهیا ساختن جسم او برای پذیرفتن روح است و تسویه بشر از گل و صلصال، آماده ساختن جسم او برای پذیرش روح است، و‌ روحی که در بدن آدم دمیده شده، موجودی مستقل به شمار می‌رود که هنگام تعلّق آن به بدن، با بدن نوعی اتحاد و هنگام مفارقت از بدن، استقلال دارد"

می گویند قرآن 12 مرتبه از آفرينش انسان از نطفه ياد كرده است، تا هم قدرت خداوند معلوم شود كه از نطفه‌اى انسان مى ‌سازد و هم انسان دچار غرور و تكبّر نگردد. (دانشنامه اسلامی). انسان مغرور نشود یعنی نطفه بسیار پست و ناچیز است، در حالی که اسپرم مرد شاهکار خلقت در حیات زمین است. یک نطفه یوکاریوت مستقل و منتقل کننده خصوصیات ژنتیکی مرد است که باید ببرد و تحویل اوول بدهد تا تخم (به فارسی) ایجاد شود. تخم مرغ یک نطفه تلقیح شده است که نه علقه و مضغه دارد و نه خلق مکرر، خودش به طور خود کار رشد می کند البته روح من امر ربی فرماندهی هدایت آن را بر عهده دارد. قدر برنامه نرم افزاری تدوین شده دارد و روح که امر خدا است هدایت را در دست می گیرد. قدر فهدی. چرا اولین نطفه بیرون آمده از حما مسنون و در سنگ رس امشاج نبتلیه است. نطفه ممزوج بلا ساز از نوع کوچکترین موجود زنده در حیات زمین از خانواده ویروس کرونا . دارای یک تکه ژن RNA کوتاه ولی دارای تمامی مولکول های ساختار ژنوم کامل. نطفه باید این با هم در آمیزند و ژن های خود را به اشتراک بگذارند تا در پروسه دو نیم میلیارد ساله به علقه با ژنوم دو رشته ای کامل تبدیل شود و انس با جن یکی شوند ساختار مادی و انرژی می شود بشر که خداوند به ملائکه می فرماید بشر را که خلق کردم و سویته شد و علقه از آن خلق شد به او سجده کنید. جن و انس مجموعه ساختار انسان است.


روح از امر خداوند است و ارتباط جسم موجود زنده و انسان از طریق روح با کتاب مبین مرکز ضبط داده های جهان مادی نزد خداوند وصل می شود. باستناد دو آیه مهم زمان و محل نفخ روح در جسم مشخص شده است.


الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ-7 سوره سجده-خداوند است که تمامی ملزومات لازم برای خلقت انسان را در جهان مادی خلق کرد(همان ساختاری که داشت درست می شد و جزء سرنوشت انسان بود ولی قابل ذکر نبود) و خلقت انسان را در سنگ رس آغاز نمود و نسل بعد از آن را ( بعد از آغاز در سنگ رس)از رسوب در آب کم قرار داد و سپس آن نطفه را سامان داد و از روح خود درآن دمید و گوش و چشم و قلب را بعد از آن در آن نطفه و در پروسه تکامل قرار داد.


وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلآئِكَةِ إِنِّى خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ فَإِذَا سَوَّيْتُه وَنَفَخْتُ فِيه مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَه سَاجِدِينَ
در آیه دیگر مرحله سویته و نفخ فیه من روحی را بیان فرموده این یک مرحله مهم در سرنوشت خلقتی انسان است که خداوند اهمیت آن را به ملائکه تذکر می دهد.
در آیه نخست ثم جعل نسله من سلاله من مائ مهین قبل از سویته آمده و در آِیه دوم انی خالق بشرا من صلصال من حما مسنون هم قبل از سویته آورده شده .این بیانگر این است که صلصال من حما مسنون بعد از ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین است. چرا ؟


زیرا سلاله من ماء مهین دوره متصل به بداء خلق الانسان من طین است و هنوز نطفه در صلصال و حما مسنون خلق نشده است. نکته ظریف دیگر در آیه نخست از انسان و شروع خلقت آن نام برده می شود و در آیه دوم از بشر نام می برد. هر دو معنی انسان است ولی از کلمه آدم اینجا استفاده نشده آدم در حال شدن است و خداوند مرحله صلصال و حما مسنون را به عنوان یک مرحله مهم به ملائکه تذکر می دهد .بنابراین ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین معنی بسیار گسترده دارد و نقش سلاله آب را در بداء خلق الانسان من طین را باید در بیاوریم که نیاز به نوشتار تحقیقی دیگری دارد که در شرف اتمام است و اعجاز قرآن را بیان می کند و دریچه جدیدی را در پیدایش جاندار از بی جان را دقیقا مطابق آخرین نظریه علم زیست شناسی و زمین شناسی بیان می کند. ماء مهین و ماء دافق و فرق آنها از نظر علم زیست شناسی و قرآن


از دو آیه فوق و مطالب ارائه شده به این نتیجه می رسیم که مراحل پیدایش اولین نطفه حیات در زمین اولیه  وحدود چهار میلیارد سال بر اساس نظریه دانشمندان زیست شناسی مد نظر قران است .ترتیب این مراحل بشرح ذیل است.
الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ و
بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ
ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهينٍ
خلق الانسان من طین –همان خلقت انسان از حما مسنون و صلصال است إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ-من خلق کننده بشری از حما مسنون و در صلصال هستم. این مراحل همه در زمین اولیه است و خداوند به ملائکه تذکر می دهد. سجده ملائکه به علقه نطفه تکامل یافته

فَإِذَا سَوَّيْتُه وَنَفَخْتُ فِيه مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَه سَاجِدِينَ-پس زمانی که او را سویته کردم. به او سجده کنید .ملائکه امر خداوند در جهان مادی هستند. قوانین جاریه در حیات که باید در اختیار ساختار خلقت انسان سویته شده قرار گیرند. سوا مرحله ای است که روح خداوند در جسم انسان در حال شدن نهادینه می شود. انسان در حال شدن است و ارتباطی با نطفه در رحم زن ندارد علقه ساختار اولین بشر است که خداوند ملاکه را تسلیم آن ساخت، روح که امر خدا است برای فرماندهی ژنوم تازه تکامل یافته را در آن قرار داد تا هدایت تکامل جانداران در ید قدرت خود داشته باشد و از این جا به بعد تکثیرپذیری با خلق الزوجین الذکر و الانثی است کروموزوم جنسیتی و انتقال خصیصه ژنتیکی به نسل بعد است. بنابراین فاذا سویته و نفخت من روحی در علقه رخ داده است. سید محمد تقوی اهرمی 18 مرداد 1402

بازدید: 810