قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی. کپی مقالات با ذکر نام نویسنده بلامانع است. 

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

 

 

مقدمه نوشتار


جهنم در قرآن یک اصل است مانند برگشت به خدا، قیامت، بهشت متاسفانه مورد بررسی و تحقیق بدون گنجاندن نظرات کهن و تجزیه و تحلیل آن با آیات که در آن کلمات مربوط به جهنم آمده قرار نگرفته و عموم مفسرین و عامه مردم بر این نظر هستند که خدا آتشی آماده کرده و کافران را در آن می اندازد و به این هم بسنده نمی کند آن ها را با غل و زنجیر 35 متری سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا می بندد و در آتش می اندازد. غذای آتشین به آن ها می خوراند و پوست بدن آن ها در آتش می سوزد و مجددا پوست نو در می آید و می سوزد و تکرار می شود و بسیاری تفکرات غلط دیگر. آیا خداوند رحیم و مهربان این چنین با بنده گناهکار خود رفتار می کند و آیا بدن مادی تحمل آتش را دارد. در جهنم حمیم و غساق چیست که می نوشند و می گویند با نوشیدن آن روده ها پاره می شود و دوباره تکرار می گردد.

پس هم خدا را نشناخته ایم و هم جهنم را و چرا خداوند چنین برنامه تدوین شده ای دارد هدف خداوند از این کار چیست؟ آیا جهنم قبل از قیامت است و آن چه جهنمی است، آیا بعد از حسابرسی در قیامت جهنمی وجود دارد. کلمه جهنم ۷۷ بار در آیات مختلف قرآن کریم تکرار شده و نام های دیگری نیز برای آن در قرآن ذکر گردیده است از جمله سَقَر، سَعیر، جَحیم، حُطَمة و هاوِیه. فرق این ها در چهارچوب معنی جهنم چیست. مطلبی که کاملا واضح در قرآن بیان شده همه چه مومن و کافر باید وارد جهنم شوند این جهنم کجا است. جایش کاملا مشخص بیان شده ولی به دلیل پرده تحجر و نا آشنائی با آیات قرآن و ارتباط ندادن آن آیات با علوم طبیعی و وارد شدن با افکار مفسرین صدر اسلام به قرآن و تفسیر مطابق نظر گذشتان چهره علمی و واقعی قرآن را مخدوش کرده اند. کلمه انا لله و انا الیه راجعون را درست نشناخته ایم ما از خداوند نشات گرفته ایم و به او (به همان جا که ما از نور ناب الهی انشاء شدیم انشاءکم اول مره یا فطرکم اول مره، باز می گردیم. ما و جهان مادی از کجا شروع به ساختن شدیم. قرآن بسیار واضح شرح داده ،چنانچه کلمات کلیدی این رخداد عظیم را درست معنی کنیم و نیم نگاهی هم به علوم طبیعی بیاندازیم بسیار واضح و روشن بیان شده است. با هم بررسی کنیم.

برگشت جهان مادی و ما انسان به نقطه آغازین شروع ایجاد


کلمه فطرکم اول مره والیه ترجعون و سخنان حضرت ابراهیم ع که می فرماید- وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ-چرا من کسی را پرستش نکنم که من را قبل از انبساط کیهان برای خلق کردن باز کرد. فطرنی یعنی من را باز کرد ظاهر این کلمه این معنی را می دهد ولی به عمق مفهوم و مقایسه با آیات و علم روز ماهیت این کلمه را برای ما روشن می کند. این آیه بسیار واضح می فرماید ما از نور ناب احدیت و صمدیت در درون محدوده پلانک یا سینگولاریته قبل از انبساط کیهان که ذره بنیادی بودیم نشات گرفتیم در محیط کوچک - وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا- بسیار فشرده و داغ که علم آن را بیگ بانک می نامد. همراه تمامی ذرات بنیادی با انبساط کیهان باز شدیم تا در زمین خلق شویم و مجددا همراه تمامی ذرات بنیادی جهان مادی به همان جا برمی گردیم. یک کلمه فطرنی را خلق معنی کردن تمامی جهان بینی خلقت انسان را به هم می ریزیم، چرا ما برای معنی کردن این کلمه به دنبال نظرات مفسرین صدر اسلام هستیم.

در قرآن جستجو کنیم فطرنی چه معنی می دهد. آیه 56 سوره انبیاء برای ما معنی کرده است. به عبارتی امروزه که علوم طبیعی پیشرفت کرده می فهمیم قرآن چه می فرماید- قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ -خداوند از زبان حضرت ابراهیم یک راز بزرگ خلق کیهان و انبساط آن را بیان می فرماید: گفت(ابراهیم) بله رب من است که سموات والارض( کیهان که بسته بود را بازکرد) فطرهن کرد و من از جمله گواهی دهندگان هستم یعنی همانطور که هاوکینگ گفت کیهان بسته بود و منبسط شد من هم گواهی می دهم که درست است. حال چه کسی ابتدا عنوان کرد خداوند در آیه 27 سوره زخرف اززبان حضرات ابراهیم می فرماید- إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ- وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ-خدائی که من را از انبساط کیهان باز کرد(تا در زمین خلق کند) البته من را هدایت می کند-او کلمه انبساط کیهان را(فطرنی) را برای نسل های آینده جاویدان کرد باشد به سوی خدا آیند.


بنابراین در 1400 سال قبل قرآن فرمود که کیهان بسته بود و خداوند متعال آن را باز کرد. وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ مترادف است از نظر معنی با جمله انا لله و انا الیه راجعون. به استناد آیات زیر کیهان به نقطه ای که شروع شد بر می گردد.


یوم تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ۚ ذَٰلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ-روزی که زمین ریز ریز شود و ریز ها(ذرات )از زمین بسرعت خارج شوند ( به ذرات بنیادی تبدیل می شوند) و گرد آوردن آن ها در یک جا بر ما آسان است. همه در محدوده احدیت جمع می شوند. زمین قیامت شقه شقه نمی شود و مرده ها هم از قبری در زمین قیامت که وجود ندارند بیرون نمی آیند، بلکه به صورت اطلاعات در کتاب الله ضبط است که با آن مرده زنده می شوند زمین قیامت زمین دیگری است که دقیقا خصوصیات این زمین را دارد آیه بعد می فرماید.

انا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِير-ما زنده می کنیم و می میرانیم و باز گشت به سوی خدا است آیات1 تا 6 سوره واقعه- إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ- لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ- خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ- إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا- فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا- هنگامی که رخداد به وقوع می پیوندد و نمی شود آن را انکار کرد(واقعیتی است که رخ می دهد)-و کوه ها در هم کوبیده می شوند، ریز ریز می شوند و به صورت غبار کیهانی در می آیند. آیات26 تا 30 سوره مدثر. تا اینجا به این موضوع رسیدیم که کیهان ابتدا به ذرات بنیادی تبدیل و سپس واذا النفوس زوجت رخ می دهد. همه هویت ها یکی می شوند در هم ادغام می شوند و این ابتدای ورود به درون محدوده پلانک یا احدیت است. فشرده و داغ ده به توان 32 درجه کلوین اینجا جهنم است که همه مومن و یا کافر باید از آن رد شوند. مفسرین قدیم اسم آن را گذاشتند پل صراط. خداوند دقیقا مراحل بیگ بانگ از نقطه شروع نورناب که از ذات خداوند سر چشمه می گیرد را در برگشت کیهان در هفت فصل از دوره های پلانک را شرح می دهد که در نوشتار محدوده احدیت آغاز ابداع جهان مادی و مراحل آن تا انبساط کیهان شرح داده ام .ابتدا طبق نظر دانشمندان فیزیک شوربائی از اشعه است که در قرآن به آن حمیم و غساق نامیده شده حمیم دوست و هم مانند و یک دست و غساق فشرده و تاریک در تشبیه به غذای کافران وضعیت دوره پلانک را شرح می دهد. هفت فصل آن را درخت زقوم یا تاریخچه محدوده جهنم که به آن پرداخته ام -درخت زقوم و راز پشت پرده آن-ذرات بنیادی دراین جهنم جمع می شوند- يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاء كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ-


روزى كه کیهان را همچون لوله کردن صفحه نامه‏ ها درهم مى‏ پيچيم همان گونه كه در آغاز آن را ابداء كرديم -( شاید اشاره به کما بدانا اول خلق به همان چگونگی و سرعت ایجاد کیهان باشد ) دو باره آن را بر می‏ گردانيم و ما به وعده خود عمل می کنیم-انبیاء 104-

قل كُونُوا حِجارَةً أَوْ حَدِيداً - أَوْ خَلْقاً مِمَّا يَكْبُرُ فِي صُدُورِكُمْ فَسَيَقُولُونَ مَنْ يُعِيدُنا قُلِ الَّذِي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَسَيُنْغِضُونَ إِلَيْكَ رُؤُسَهُمْ وَ يَقُولُونَ مَتى‌ هُوَ قُلْ عَسى‌ أَنْ يَكُونَ قَرِيباً-بگو سنگ باشید یا آهن و یا از چیز دیگری که برای شما خیلی محکم تر است و در دل های شما به آن وابسته هستید. گویند چه کسی ما را زنده می کند بگو آن کس که برای نخستین بار شما را از محدوده انبساط کیهان( به تعریف علمی از محدوده پلانک ) بیرون آورد. با تعجب سرهای خود را می جنبانند و می گویند زمان آن کی است بگو شاید خیلی نزدیک باشد. بسیاری از انسان ها ی باطل و گناهکارهیزم این جهنم هستند یعنی ذرات بنیادی-

وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ-اعراف-179 نام این جهنم سقر و جحیم است. ازاین آیه چنین استنباط می شود که ذرات بنیادی در دوره پلانک انسان ها هستند و خطاب قرآن در تشبیه کافران همان ذرات بنیادی آن ها است و در این تشبیهات وضعیت علمی هفت دوره محدوده سینگولاریته را بیان می فرماید مانند َعَليْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ، ظِلٍّ ذِي ثَلَاثِ شُعَبٍ، نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا، ِسلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا. در حقیقت اطلاعات انسان هائی که مرده اند همه در کتاب الله است و ذرات بدنی آن ها در جهنم سقر- وَلَٰکنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ سوره سجده:۱۳ -و إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْکافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا- وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکافِرِینَ-عنکبوت آیه 54 آنهادنیازس به حسابرسی ندارند و در حهنم سقر مانده و محو می شوند. مگر آنهائی از مومن و کافر و گناهکار که جدا شده و جزء اصحاب الجنه و اصحاب نار قرار می گیرند.


قیامت و ارتباط آن با جهنم سقر


من دو ردیف آیات را که ارتباط قیامت با جهنم سقر را بیان می کند می آورم. از آن نتیجه می گیریم که قیامت با جهنم سقر هم زمان است.-

یسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ-اعراف 187-سوال می کنند قیامت چه موقع است خداوند می فرمایدعلم آن نزد خدا است هرگاه زمان آن فرا رسد بر کیهان فشردگی تحمیل می شود ولی برای شما آنی است بگو علم آن نزد خدا است ولی اکثر مردم نمی دانند. کیهان چه موقع فشرده می شود مسلما زمانی که همه ذرات بنیادی می روند درون محدوده قبل از انبساط کیهان و فشرده می شود. پس زمان جهنم سقر و قیامت می تواند هم زمان باشد ولی برای انسان ها لا تاتیکم الا بغتته مرگ ورود به قیامت است- آیه بعد-در سوره الحاقه با آیاتی بر خورد می کنیم که کافری نامه اعمال را به دست چپ او می دهند و فرمان می آید که او را به جهنم سقر بیاندازید آیه 25-

وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ - و اما كسى كه كارنامه‏ اش به دست چپش داده شود گويد اى كاش كتابم را دريافت نكرده بودم- وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ - و از حساب خود خبردار نشده بودم- و در آیه 30 ادامه می یابد. خُذُوهُ فَغُلُّوهُ - ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ - ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ - بگيريد او را و در غل كشيد- آنگاه ميان آتشش اندازيد- پس در زنجيرى كه درازى آن هفتاد گز است وى را در بند كشيد- سقر همان جهنم دوره احدیت است و سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا طول پلانک است هفتاد ذرع است یا 35 متر و عدد پلانک ده به توان منهای 35 متر. از این آیه چنین استنباط می شود که حسابرسی قیامت و بیرون کشیدن افراد مومن و دیگران که خداوند می خواهد هم زمان است.
هدف جهنم سقر چیست


خالص سازی انسان ها که این روز ها برای ما شنیدن آن آشنا است آیه 179 آل عمران می فرماید-

مَّا كَانَ اللّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىَ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاء فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَإِن تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ- خدا بر آن نيست كه مؤمنان را به اين حالی شما بر آن هستيد واگذارد تا آنكه پليد را از پاك جدا كند و خدا بر آن نيست كه شما را از غيب آگاه گرداند ولى خدا از ميان فرستادگانش هر كه را بخواهد برمى‏ گزيند پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و اگر بگرويد و پرهيزگارى كنيد براى شما پاداشى بزرگ خواهد بود. بهشت در قیامت به مومنین به ارث می رسد. در زمین کنونی بهشت میراث کسی نیست و فقط خدا می داند که چه کسی مومن است و دیگری فاسق. خالص سازی فقط کار خدا است اگر کسی این برنامه را در دست اجرا داشته باشد به خداوند کافر شده است. چرا باید قبل از قیامت همه وارد جهنم شویم-

يوم يتذكر الانسان ما سعى - و برزت الجحيم لمن يرى- فاما من طغى و اثر الحيوه الدنيا- فان الجحيم هى الماوى- و اما من خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى- فان الجنه هى الماوى-انسان در قیامت هر عملی انجام داده باشد را به یاد می آورد- و جهنم برای هر انسانی ظاهر می شود و از جهنم تقسیم بندی صورت می گیرد عده ای جهنمی می شوند و عده ای بهشتی و در قیامت اعمال انسان ها جلوی چشم هر کس قرار می گیرد. آیات 66 تا 72 نازعات


وَيَقُولُ الْإِنسَانُ أَئِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا- أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا- فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا- ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِيًّا- ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِيًّا- وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا- ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا-انسان گوید اینکه ما مردیم زنده می شویم- آيا انسان به ياد نمى‏ آورد كه ما او را از قبل از هیچ آفریده بودیم ( در دوره احدیت و از ذرات بنیادی انشاء نخستین انسان از درون محدوده قبل از انبساط کیهان، فطرنی) -پس به پروردگارت سوگند كه آن ها را با شياطين (دراینجا شیاطین کسانی هستند که با وسوسه های تخیلی افراد را گمراه کرده اند) محشور خواهيم ساخت‏ سپس آنان را گروه گروه گردا گرد جهنم حاضر خواهيم كرد- سپس از هر گروهی کسانی که در برابر رحمانیت خداوند ناتوان ترین هستند را بیرون می آوریم (عتیا سرکش نیست ناتوان و فرتوت معنی می دهد) و ما بهتر می دانیم که چه کسانی مستحق ماندن در جهنم هستند-و هیچ کس از شما نیست مگر اینکه به جهنم وارد می شوند و این حکمی قطعی نزد خداوند است- آنگاه كسانى را كه پرهيزگار بوده ‏اند می رهانيم و ستمگران را در جهنم رها مى ‏كنيم. این آیات اشاره دارد که همه باید از جهنم عبور کنند و کسانیکه مستحق حسابرسی هستند و مومنین را از آن جا بیرون می آوریم-عده ای خطا کار یا گناهکاریا کافر هستند که با سایر اعمالی آنها باید حسابرسی شوند و به جهنم بعد از قیامت وارد شوند.


آیا بعد از عبور از جهنم سقر جهنم دیگری وجود دارد


از آیات سوره نازعات 66 تا 72 چنین استنباط می شود که مومنین و عده ای از گناهکاران از جهنم سقر بیرون آورده می شوند تا مورد حسابرسی قرار گیرند و پس از حسابرسی درجهنم بعد از قیامت دو گروه در زمین اسکان داده می شوند.

اصحاب الجنه و اصحاب النار که هر دو گروه در آنجا خالدون هستند. آیه5 سوره رعد می فرماید-

وإِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَإِذَا كُنَّا تُرَابًا أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ وَأُولَٰئِكَ الْأَغْلَالُ فِي أَعْنَاقِهِمْ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ -اگر تعجب کنی، پس تعجب از گفتار آنان (منکران قیامت)کن که می گویند آیا ما هنگامی که مردیم و خاک شدیم، به راستی در آفرینش جدیدی خواهیم بودآنان که به پروردگارشان کافر شدند، وآنان که الْأَغْلَالُ فِي أَعْنَاقِهِمْ هستند، و آنان که اصحاب النارند و در آن جاودانه هستند. با توجه به آیات سوره نازعات خداوند می فرماید گروه های را از جهنم بیرون می کشم و کسانی که به خود ظلم کردند و کافر شدند را در جهنم سقر رها می سازم از آنجائی که جهنم سقر همان محدوده احدیت یا پلانک است در مدت کوتاهی همه ذرات در نور ناب احدیت محو می شوند یعنی بقاء ندارند. گروه الاغلال فی اعناقهم طبق آیه-

قَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى‌ أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ -إِنَّا جَعَلْنا فِي أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ- به يقين فرمان (عذاب) بر بيشتر آنان سزاوار گشته است پس آنان ايمان نمى‌آورند- ما در گردن‌هاى آنان غل‌هايى قرار داديم، كه تا چانه‌شان را مى‌پوشاند در نتيجه آنان مقمحون هستند (معنی تشبیهی این کلمه برای من روشن نیست این کلمه فقط یک بار در قرآن بیان شده) کافر نیست ولی ایمان نمی آورد. بنابراین تعدادی از کافران و گروه بر گردن غل و زنجیر و اصحاب نار خالدون هستند در جهنم بعد از قیامت در مکان خاصی در عذاب الهی قرار می گیرند. تعدادی از کافران هستند که کار های شایسته کرده اند و غل در گردن ها نیز مطابق آیه 157 سوره اعراف غل وزنجیر واقعی معنی نمی دهد. جهل و ناآگاهی و تکیه بر خرافات مانند امواج اسکالر بر گردن آنها نهاده شده و کور و کر و نابینا هستند به طوری که حقیقت خداوند و توحید را درک نمی کنند و بر باور خود متکی هستند و در ضمن گمان می کنند مومن هستند. برترین عذاب کسانی هستند که ایمان آورده اند ولی راه خلاف می روند.

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - همان کسانی که از این رسول و پیامبر که او را نزد خود در تورات وانجیل نگاشته می‌یابند، پیروی می کنند؛ پیامبری که آنان را به کارهای شایسته فرمان می دهد، و از اعمال زشت باز می دارد، و پاکیزه ها را بر آنان حلال می نماید، و ناپاک ها را بر آنان حرام می کند، و بارهای تکالیف سنگین و زنجیره ها (یِ جهل، بی خبری و بدعت را) که بر دوش عقل وجان آنان است بر می دارد؛ پس کسانی که به او ایمان آوردند و او را حمایت کردند و یاریش دادند و از نوری که بر او نازل شده پیروی نمودند، فقط آنان رستگارانند. ويَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚغل همان خرافات و بدعتی است که بعد از پیروی از رسول اکرم ص هم چنان بر افکار آنان چنبره زده. بنابراین اصحاب نار در زمین قیامت با حسرت و پشیمانی و محروم از رفاعیات بهشتیان در آنجا هستند. نار آتش که می سوزاند نیست – آیات2تا9 سوره همزه- وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ - الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ - يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ - كَلَّا لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ - وَ ما أَدْراكَ مَا الْحُطَمَةُ - نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ - الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ - إِنَّها عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ - فِي عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ - واى بر هر عيب جوى طعنه زن- آنكه مالى جمع كرد و شماره‌اش كرد- او خيال مى‌كند كه اموالش او را جاودان ساخته است- چنين نيست قطعاً او در حطمه افكنده شود- و تو چه دانى كه حطمه چيست؟ آتش بر افروخته الهى- كه بر دلها راه يابد-آن آتش بر آنان فرو بسته شده - در ستون هايى بلند و كشيده- حطمه و هاویه جایگاه جهنم اصحاب نار در آخرت است. آیات در باره اصحاب نار و گناهان آن ها در قرآن فراوان است و من دیدگاه خودم را بیان کردم. البته بحث در باره آن ها نیاز به نوشتار دیگری دارد که انشاءالله تقدیم می گردد. سید محمد تقوی اهرمی 10/5/1403

 

Comments powered by CComment