مقدمه نوشتار
واقعیت قیامت، مرگ و برزخ و رابطه آن ها با هم با وجود آیات متعدد و تمثیل های فراوان در قرآن هم چنان پشت پرده تصورات ذهنی از نظرات گذشتگان پنهان مانده است. در نوشتار قیامت از دیدگاه علم کوانتوم و قرآن و فیزیک کوانتوم و قیامت در قرآن با استناد به آیات مربوط به قیامت چگونگی زنده شدن مرده ها از اطلاعات هویتی آن ها در کتاب الله شرح داده ام. آنچه که در این نوشتار می خواهم بررسی کنم رابطه مرگ و قیامت و معنی برزخ است. البته به استناد آیات قرآن که درک و فهم آن نیاز به شناخت روش بیان مطالب و سیاق و تفکر در متون آیات است. خداوند در آیات 17و 18 سوره شوری می فرماید. اللَّهُ الَّذِي أَنزَلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِيزَانَ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ-خداوند است کتاب قرآن را به حق نازل فرمود و وسیله سنجنش (برای فهم آیات) نیز نازل و تو چه دانی شاید قیامت نزدیک باشد. يَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِهَا وَالَّذِينَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَيَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ أَلَا إِنَّ الَّذِينَ يُمَارُونَ فِي السَّاعَةِ لَفِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ-کسانیکه به قیامت ایمان ندارند شتاب زده آن را می طلبند و کسانیکه ایمان دارند مشفقانه آن را می پذیرند می دانند که به حق است اما کسانیکه (قیامت را قبول دارند) ولی با جدال و داستان سرائی ها واقعیت آن را مخدوش می کنند در گمراهی آشکارند. سنجش ترازو واقعیت آیات و غیر واقعیت آن است تعقل و تفکر در آیات سنجش را برای ما آسان می کند.
مثال از آیه فوق وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ چه مفهومی دارد. ما می دانیم که قیامت بعد از برچیده شدن کیهان است و تمامی ذرات بنیادی جهان مادی به غبار کیهانی تبدیل و جهنم سقر بر پا می شود و بعد از آن قیامت بر پا می گردد. به حساب ما چند ده میلیارد ها سال است پس قیامت شاید نزدیک باشد را چطور درک کنیم وما یدریک؟ در آیه 187سوره اعراف هم با چنین موضوعی برخورد می کنیم -يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ۚ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً ۗ يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ- از تو از رخداد قیامت می پرسند که چه موقع است بگو علم آن نزد خدا است زمانی برپا می شود که کیهان فشرده و در هم می رود( به حالت قبل از انبساط کیهان می گردد یعنی وارد دوره احدیت یا سیگولاریته کیهانی ودوره پلانک می شود) اما شما را به یکباره در بر می گیرد-لا تاتیکم الا بغتته، چنان می پرسند گویا تو میدانی بگو علم آن نزد خدا است ولی اکثر مردم نمی دانند. اکثر مردم نمی دانند لا تاتیکم الا بغتته را عده ای می دانند .این مردم کی هستند. کسانیکه در آیات خداوند تفکر و تعقل می کنند. ما در این نوشتار دنبال همین موضوع هستیم. دو موضوع در آیه است زمان وقوع قیامت به حساب علم اختر شناسی که علم آن نزد خدا است ولی اینکه شما را سریع در بر می گیرد چیزی است که ما باید از آیات بیرون آوریم
تمثیل های تصورات زنده شدگان و فاصله زمانی از مرگ
مثال هائی در موضوع زمان مرگ تا قیامت در گفتگوی مرده ها که زنده می شوند در آیاتی چند بیان شده اما قیامت هنوز رخ نداده ولی در گفتگوی آن ها با یکدیگر زمان بر انگیخته شدن برای مردم که همان لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ در برخی آیات آمده تا ما با برخی واقعیت های قیامت آشنا شویم- روم آیات 55-59 -وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْ مُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ كَذَلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ- "روزی که قیامت برپا شود مجرمان سوگند خورند که جز ساعتی در گور نی آرمیده اند آری این چنین حقیقت را فک می کنند می گفتند (در حقیقت زمان به حساب ما انسان ها که قوانین مادی بر آن جاری است بعد از مردن فرد و جمع شدن کیهان میلیاردها سال سپری شده ولی از نظر آن ها ساعتی بیش نبوده). آنقدر زمان برای آن ها زود گذشته که باور ندارند که در قیامت قرار گرفته اند. به ادامه آیات توجه فرمایید.
وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِلَى يَوْمِ الْبَعْثِ فَهَذَا يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَكِنَّكُمْ كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ- "آنان که از دانش و ایمان بر خور دارند (اهل علم در بین انسان ها بر انگیخته شده در قیامت )، گویند شما بر (وفق قانون خداوند) از کتاب خدا بر انگیخته شده اید و این روز قیامت است و شما نمی دانسته اید. در کتاب خدا بوده اید و نه در قبر. در کتاب الله بودید یعنی به صورت اطلاعات داده های شما در فایل هارد دیسک کتاب مبین به صورت ذخیره شده بود و از آن داده ها خداوند شما را زنده کرد. بنابراین قبری که در زمین کنونی مرده ها را می گذارند وجود ندارد که مرده ها از آن بیرون بیایند و زنده شوند و در قیامت قبر معنی پنهان گاه مرده است. ان الله یبعث من فی القبور خداوند مرده ها در قبر ها را زنده می کند. اشاره به قبر های زمین است. آیات 112 تا 114 سوره مومنون مدت زمان مرگ تا برانگیخته شدن را بیان می کند.
قَالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ-گفت چه مدت به عدد سال ها در زمین (در قبر) ماندید- قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَاسْأَلْ الْعَادِّينَ- مى گويند يك روز يا پاره اى از يك روز مانديم از شمارش گران بپرس- قَالَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا لَّوْ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ- گفت جز اندكى درنگ نكرديد كاش شما مى دانستيد. با توجه به جمله لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ در آیه فوق و این آیه بحث زمان مطرح است و جز اندکی می تواند لحظه ای بیش معنی دهد و با توجه باینکه اطلاعات مرده بعد از مرگ در کتاب مبین منتقل می گردد و زمان بر آن اطلاعات حاکم نیست. مرگ به قیامت وصل است. بنابراین بین مرگ و زنده شدن زمانی وجود ندارد. برزخ بین مرگ و قیامت عملا صفر است، پس برزخ کجا است. در آیه 187سوره اعراف می فرماید زمان فرا رسیدن قیامت موقعی است که بر کیهان فشردگی عارض می شود(که به حساب عدد سالهای زمین میلیارد ها سال سپری می شود)ولی بر شما لا تَأْتیکُمْ إِلّا بَغْتَةً اما شما را کاملا ناگهانی در بر خواهد رفت، شما یعنی فردی که دارد زندگی می کند با عارضه آنی به قیامت وارد می شود.
نتیجه نوشتار
با توجه به اینکه زمان بعد از مرگ برای مرده وجود ندارد و قیامت برای کسانی که می میرند بسیار سریع می گذرد برزخ بین زندگی و قیامت مرگ است. مرگ حائل بین آن ها و قیامت است. تنها یک آیه به برزخ قیامت اشاره کرده است آیه 99 و 100سوره مومنون که می فرماید- حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ-(آن ها هم چنان به توصيفهاى ناروا و كردارهاى زشت خود ادامه مىدهند) تا زمانى كه مرگ به سراغ يكى از آنان آيد، مىگويد: پروردگارا! مرا بازگردان- لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ- شايد در آنچه از خود به جاى گذاشتهام (از مال و ثروت و )، كار نيكى انجام دهم. (به او گفته مى شود) هرگز. اين گفته سخنى است كه (به ظاهر) مىگويد (ولى اگر برگردد، به آن عمل نمىكند) و در پى آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند. مفسرین برزخ را عالم بین مرگ و قیامت معرفی می کنند ولی از این آیات چنین استنباطی وجود ندارد. جمله تا یکی از آن ها ( که زنده هستند) را مرگ فرا رسد گوید خدا یا من را برگردان مطلبی که در آن تفکر نشده به محض مردن خود را در قیامت می بیند و زنده می شود و می فهمد که قیامتی وجود دارد چیزی که او باور نداشت از این جمله چنین استنباط می شود که فردی که می میرد بلافاصله خود را در قیامت می بیند و از خداوند طلب برگشت به دنیا می کند. پیش روی آن ها که زنده اند تا قیامت حائلی است. بنابراین این برزخ یا حائل مرگ است و هیچ عالمی بین مرگ و قیامت وجود ندارد. تفاسیر گذشتگان چنان پرده بر دیده گان ما انداخته که در آیات قرآن تفکر نمی کنیم-به این آیه نگاه کنیم و در آن تفکر کنیم-يَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِهَا وَالَّذِينَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَيَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ أَلَا إِنَّ الَّذِينَ يُمَارُونَ فِي السَّاعَةِ لَفِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ-کسانیکه به قیامت ایمان ندارند شتاب زده آن را می طلبند و کسانیکه ایمان دارند مشفقانه آن را می پذیرند می دانند که به حق است اما کسانیکه (قیامت را قبول دارند) ولی با جدال و داستان سرائی ها واقعیت آن را مخدوش می کنند در گمراهی آشکارند- بنابراین مرگ همان برزخ است. برزخ عالم ندارد، فاصله ای بین مرگ و قیامت وجود ندارد-سید محمد تقوی اهرمی 19/6/1403
Comments powered by CComment