مقدمه
نفس بر خلاف تصورات ذهنی حاکم در صدر اسلام که امروزه در بسیاری از تفاسیر به عنوان منابع مورد استفاده قرار می گیرد دارای معنی و مفهوم خاصی است که در یک آیه مطرح می شود. معنی اصلی آن ذات یا هویت شیی است هر شیی مادی دارای یک هویت منحصر به فرد است، تمامی معنی ها از همان هویت شیی مشتق می شوند. اما ما به مفهوم نفس در یک آیه توجه نمی کنیم که منظورقرآن از این نفس چیست. کل نفس که درسیستم حفاظتی برنامه ریزی خداوند قرارگرفته کدام پدیده حیات است. به طورمثال نفس واحده هویتی است یگانه و منشاء تمامی هویت های جاندار است که با رجوع به آیات متشابه دیگر خلقت انسان می توانیم کشف کنیم که این نفس واحده چیست. نفس واحده همان علقه است که قرآن آن را نخستین بشر یا نخستین ساختار مادی جاندار که سویته شده از نطفه امشاج نبتلیه است و با گرفتن روح یا امر خداوند وتحول در ژنوم درپروسه زمان بر در دو دوره عدلکم و صورکم به آدم نخستین انسان هوشمند به تکامل می رسد. بنابران باید نگاه کنیم نفس در کدام آیه و در چه زمانی مطرح می شود واشاره قرآن به چه پدیده در حیات است. نفس درقرآن دارای مفاهیم متعددی است و در محدوده خلقت و تکامل حیات و سایر موارد مطرح می شود. در این نوشتار می خواهم با دید دیگر و علمی کلمه نفس درچند آیه متشابه و مشهوررا بررسی ودیدگاه خودم را بیان کنم.
طارق و مفهوم آن
خداوند به پدیده های بسیار مهم و مرموز که زمان باید مفهوم آن را روشن کند قسم یاد می کند. والیل اذا یغشاها قسم به شب که نور افشانی خورشید را پنهان می کند. چگونه شب نور خورشید را پنهان می کند. در صدر اسلام که زمین را ثابت می پنداشتند و خورشید با رفتن و آمدن ایجاد شب و روز می کرد یک نظریه تثبیت شده برای مردمان آن عصر بود لذا قسم بر راز درون تاکید می کند. تصورات صدر اسلام نمی توانست واقعیت آن را آشکار کند اما امروز برای ما روشن شده است که شب و روزنتیجه حرکت زمین به دور خورشید است. طارق هم که از ریشه طرق یا طریقه مشتق شده یک روش برای حفاظت نفس های تکامل یافته در تاریکی های سه گانه باکتری ها غیر هوازی تک سلولی ساده، غیر هوازی فتو سنتز و سومی سیانو باکتری ها که طولانی ترین زمان تکامل اجداد اولیه حیات و جانداران بوده است که همه نفس یا هویت فردی خاصی داشتند و طارق همان ظلمات ثلاثه است. قسم به جو وقسم به طارق، سماء یا جو نخستین زمین تازه تشکیل شده و همه این نفس ها باید از نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش در امان باشند تا بتوانند این سه دوره را طی کنند و این برنامه ریزی خداوند متعال است. وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ- وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ- النَّجْمُ الثَّاقِبُ- قسم به جو و قسم به طارق-تو چه دانی طارق چیست-نور ستاره نفوذ کننده در تاریکی- توصیف سماء طارق صفتی برای جواولیه زمین است که نقش محافظ برای هویت های نخستین حیات بوده است و نور ستاره در آن نفوذ می کند، نور زمانی ثاقب است که در تاریکی نفوذ کند. بنابراین آمدن سماء و طارق موید این است که جو زمین زمانی صفت طارق داشته است و تاریک بوده و طارق نقش حفاظتی آن را بر عهده داشته است.آیه 11 سوره فصلت دقیقا تعریف سماء طارق را برای ما شرح می دهد. در آیات 9و10 سرگذشت زمین از بدو تولد و چند رخداد مهم بیان و سپس می فرماید ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ-سپس به جو زمین که تاریک و دودی بود می پردازد (برای بنای هفت طبقه جو زمین) و به زمین و جو آن خطاب می فرماید در وضعیت (تغییر یافته ) درآئید و تمکین نمودند. زمین و جو آن در مدار تعیین شده برای بنای هفت جو زمین قرار می گیرند. زمانی که خداوند بنای هفت طبقه جوزمین را شروع می کند ثم استوی -سپس به بنای جو زمین می پردازد جو تاریک بوده است این آیه اشاره به سماء طارق می کند. سماء زمانی طارق بوده است
کدام نفس مورد حفاظت قرار می گیرد
آیه إِنْ کُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَیْها حافِظ - مفهوم آیه بیان می فرماید که همه نفس هائی که درسماء طارق قرار داشتند مورد حفاظت قرار گرفته اند و معنی کردن این که برای هر نفسی نگهبانی قرار داده شده و تمامی نفس های حیات را شامل می شود درست نیست مفهوم آیه را درک نمی کنند. حافظ به معنی خدا نیست بلکه عواملی برنامه ریزی شده از طرف خداوند در هر مرحله تکامل و حیات نقش حافظ را داشته اند. و هیچ نفسی در این ظلمات ثلاثه نبوده که مشمول این محافظت قرار نگرفته باشد. پس این نفس ها به همان زمان بر می گردد و نفس های بعدی هم به طریق دیگری حفظ می شوند که در آیه 12 بیان فرموده – فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ-آنگاه آن سماء دودی ( هن به سماء دخان در آیه قبل بر می گردد) را در دو مرحله به هفت جو زمین برنامه ریزی کرد، و در هر آسمانی (هر طبقه جو را) وضعیت و قوانین آن را وحی فرمود، و کره زمین دارای هفت طبقه جو می گردد و دنیا کره زمین محل زندگی ما است و نه آسمان زیرین بطلمیوس و این ترجمه دقیق همان تصورات ذهنی صدراسلام است که مفسرین محترم به منسوخ بودن آن نظریه زمین مرکزی توجه نمی فرمایند. بنابراین وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ و جو دنیا رابه نور ستارگان زینت بخشید. وَحِفْظًا در این آیه مجددا نفس های بعد از ظلمات ثلاثه را مشمول حفاظ قرار داده است.
امر خداوند در ژنوم انسان قراردارد اینکه خداوند از رگ گردن به او نزدیک تر است وجود امر(همان نفخت من روحی) خداوند و کنترل کننده اعمال و انتقال آن به کتاب مبین است که موضوع دیگری است که در دو نوشتار بحث روح و یتلقی المتلقیان شرح داده ام. دنباله آیات سوره طارق بعد از انْ کُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَیْها حافِظ- موید این است که سماء طارق به حیات نخستین در سنگ رس و نفس های بعدی تا بر طرف شدن سماء طارق ارتباط دارد. آیه می فرماید- فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ - خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ - يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِبِ - إِنَّهُ عَلى رَجْعِهِ لَقادِرٌ-پس (ارتباط مطالب قبلی با این آیات است ) انسان بنگرد که خلقیات او ( ساختار معنوی که فجور و تقوا است) چگونه پایه ریزی شده است کلمه خُلِقَ را اغلب با خلق کردن اشتباه می گیرند. انسان در سنگ رس (صلب) و از حما مسنون(توده نرم) خلق می شود و نطفه امشاج نبتلیه دارای هویت سنگ بنای انسان می شود. در همان زمان مولکول زنجیره ای RNA با یک کن فیکون جاندار می شود و پایه ژنوم گذاشته می شود و ساختار مادی و ساختار معنوی هر دو با منشاء مشترک ایجاد می شوند. و خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ ساختار معنوی هم در آب کم و بین جسم سخت و نرم هم زمان با ساختار مادی خلق می شوند. برای تشکیل مولکول زنجیره ای باید واکنش پلی مریزه شدن در بین لایه سنگ رس رخ دهد و واکنش باید در محیط کم آب باشد و ماء دافق همان مولکول آب است که با هر واکنش پلیمریزه دفع می شود وبه دلیل داغ بودن سنگ رس از محیط خارج می شود. باید توجه داشت که پوسته جامد زمین و بین لایه های سنگ رس بخار آب به صورت اشباع وجود داشته است و واکنش حیات پروسه ای شیمیائی است و باید درآب کم صورت گیرد. هم اکنون طبق آیه 42 سوره انبیاء حفاظت حیات در شب و روز با رحمانیت خداوند و با عوامل برنامه ریزی شده مانند لایه ازن و مگنتوسفردر حال انجام است. قُلْ مَن يَكْلَؤُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ مِنَ الرَّحْمَنِ بَلْ هُمْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِم مُّعْرِضُونَ -بگو چه کسی در شب و روز شما را از رحمان عذابی که با تدبیر خداوند به رحمت بدل می شود حفظ می کند. خداوند رحمان و رحیم است. نور خورشید نعمت است اما با طوفان های خورشیدی و اشعه های مخرب عذابی بر حیات زمین وارد می کند ولی رحمانیت خداوند آن را به رحمت بدل می کند. جو هفت طبقه زمین این جا هم حافظ نفس های کنونی است. سید محمد تقوی اهرمی 17/10/1403
Comments powered by CComment