قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

امر خدا و نقش آن در ساختار مادی کیهان

مقدمه نوشتار

خداوند احد است و صمد و این دو از صفت ذاتی او نشات می گیرند. قل هو الله احد-الله الصمد-قبل از ایجاد کیهان تنها صفات ذاتی خداوند در محدوده  احدیت و صمدیت (جائی که کیهان می خواهد ایجاد شود)حاکم  بود  زمان، مکان و ماده  وجود نداشت. از نظر تعریف مادی تنها هیچ بود. اراده و خواست خداوند بر آن قرار گرفت که امر خود را برای ایجاد کیهان بکار گیرد و فرمود باش و در یک  کسر بسیار کوتاهی از زمان انجام شد. إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون.

در احدیت نور ذات خداوند که نور علی النور بود انرژی ما فوق انرژی ها که علم  فیزیک آن را  انرژی ناب می نامد حاکم  بود. این انرژی صمد  بود فوق العاده داغ و فشرده و چگال- بدیع السموات والارض واذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون. خداوند ابداع کننده کیهان از هیچ و هنگامی که  طرح و برنامه  خداوند بر ایجاد امر قرار گرفت، می فرماید باش می شود. در نقطه ای بینهایت  کوچک و داغ و چگال  انرژی ناب از عالم غیب یا عالم ماوراء ماده  بروز کرد و بیگ بنگ  نقطه ظهور این رویداد بود. از لحظه ابداع السموات و الارض تا ابتدای  فطرهن  که  انبساط کیهان است، برزخ بین عالم غیب و عالم شهادت است ( با برزخ قیامت اشتباه نشود). محدوده ای است که مختصات هر دو عالم در آن بوده است. ماده خلق نشده، مکان وجود ندارد، چنان کوچک است ده به توان منهای 35 متر که در تصور نمی گنجد. این را علم  فیزیک محاسبه کرده عملا یعنی متمایل به هیچ، زمان و مکان در حال ایجاد است از صفر تا ده به توان منهای 43 ثانیه و این محدوده را علم  فیزیک دوره پلانک و  سینگولاریته  کیهانی می نامند به عربی می شود احدیت کیهانی. دانشمندان فیزیک و اختر شناسی می گویند احدیت هم از احد منشاء شده و خداوند هم در 1400 سال پیش خود را احد و توپر و فشرده و چگال می نامد. دقت شود قبل از بیگ بانگ هیچ بوده است و نه عدم ماده و انرژی وجود نداشت. همراه با اراده و خواست خداوند برای ابداع کیهان از هیچ جلوه ای از نور ذات خداوند بر نقطه ای متجلی می شود. اینکه بگوئیم قبل از ایجاد کیهان از هیچ انرژی ناب حاکم بود درست نیست.

چرا علم فیزیک به این کلمه اعجاز انگیز قرآن رسیده و اعلام کرده که کیهان از احدیت آغاز شد. البته علم نمی دانست  که  قرآن هم  احدیت و صمدیت دارد و بدیع السموات و الارض یعنی کیهان از عدم یا هیچ ایجاد شد. نمی فرماید کیهان از عدم خلق شد چرا که  خلق شدن باید  از چیزی که  وجود دارد پدید آید می فرماید، خداوند  ایجاد کننده  کیهان از هیچ. خلق بعد از فطرهن اتفاق می افتد. کلمات خداوند  حساب شده  انتخاب شده و پر مفهوم است. این  وحی و کلام خدا است یا رویای رسولانه به زعم فردی که عقل و خرد خود را بر تخیلات ذهنی گذشتگان بنا کرده است و نه مطالعه و تعقل  در آیات. در احدیت  صمدیت (لغت کاملا نو و جدیدی است که باید در فرهنگ لغات علمی قرآن ثبت شود) حاکم  است. یعنی در فضای بینهایت  کوچک همه ذرات بنیادی مکان و فضا و زمان تحت صمدیت، فوق العاده  فشرده  و درهم  تنیده  شده اند. احدیت و صمدیت از صفات ذاتی خداوند است. چرا خداوند صفات ذاتی خود را فشردگی یا چگالی مطلق  و احدیت اعلام کرده ، برای تعقل ما و بیان اصل پیدایش جهان مادی. انا لله وانا الیه راجعون. همه چیز از خدا آغاز شده و به خدا  بر می گردد.

امر چیست و کی در کیهان جاعل شد

امر خداوند در این محدوده یعنی محدوده  احدیت و در ابتدای  فطرهن که  کیهان هنوز خلق نشده  جاعل می شود و فرماندهی آن ها را بر عهده می گیرد- إِنّا کُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَروَما أَمْرُنا إِلاّ واحِدَةٌ کَلَمْحٍ بالبصر. کل شیی یعنی کل ماده که می تواند جهان مادی را  که  کل شی را در بر دارد معنی کرد. قدر با سکون دال و فتحه ق معنی اندازه  ولی قدر با  فتحه ق و فتحه دال معنی تقدیر می دهد نه اندازه. بنابراین  معنی آیه می شود ما کیهان را با  طرح و برنامه خلق کردیم و امر ما در یک واحد کلمح البصر استقرار یافت. ابتدا اراده خداوند بر برنامه ریزی کیهان قرار می گیرد و امر او برای خلق کیهان در یک لحظه بسیار کوتاه استقرار می یابد. بهترین بیان برای تشریح سرعت استقرار امر کلمه کلمح  بالبصر بوده است که معنی کسری از ثانیه هم به مفهوم امروزی از آن استنباط  می گردد. این از جمله آیات  متشابه است. خداوند طرح و برنامه ریزی دارد. دو قانون کلی مربوط به خلق در نظام خلقت وجود دارد. قدر فسوی و قدر فهدی.

قدر فسوی برنامه ریزی و بعد ساختار شکلی آن را ایجاد می کند یا سر و سامان می دهد. قدر فهدی برنامه ریزی  و سپس به سمت هدف نهائی رهنمود می کند. هنوز ماده  فرصت ابراز وجود  پیدا نکرده است یعنی نمی تواند آزاد حرکت کند و در بند  صمد  یا  فشردگی  گرفتار است و به  ناگهان فطرهن رخ می دهد، فاطر السموات و الارض خداوند باز کننده کیهان است. در ابتدای انبساط  گرانش و سپس  سه  قانون اصلی  ساختار کیهان  که همه از جنس نیرو و انرژی هستند و به عبارتی هسته ای قوی، هسته ای ضعیف و الکترو مغناطیس در آن محدوده جاعل می شوند و با گرانش چهار قانون اصلی فیزیک. ولی هنوز از ماده یعنی  پروتون ها و نوترون ها خبری نیست. ماده به صورت پلاسمای کوارک و گلوئون درهم تنیده هستند. امر فرماندهی عملیات خلق  ماده را بر عهده دارد. ملائکه که نیرو های وصل کننده  ساختار ماده  است یا قوانین طبیعت در این لحظه وارد این رخ داد میشوند.


الْحَمْدُ لِلّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِکَةِ رُسُلاً أُولي أَجْنِحَةٍ مَثْني وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ إِنَّ اللّهَ عَلي کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ- ستايش مخصوص خداوندي است که باز کننده آسمانها و زمين (کیهان ) است که  ملائکه را به عنوان پیک در آن قرار داد که برخی داراي بالهاي (قدرت یا نیرو) دو گانه و سه ‏گانه و چهارگانه هستند، او هر چه بخواهد در آفرينش مي‏افزايد، و بر هر چيزي تواناست.


ابتدا نیروهای مورد نیاز ساختار مادی کیهان در آن محدوده جاعل (خلق نمی شوند زیرا وجود ندارند در هم تنیده  شده هستند و قرار داده  می شوند) و آن ها  نیروهای دوگانه و سه گانه و چهارگانه هستند. بازهم یاد آوری می کنم کلمات انرژی، نیرو، انبساط ، چگالی، فشردگی و ابداء از هیچ  حدود کمتر از دو قرن وارد  ادبیات علم فیزیک  و اختر شناسی  شده است و قرآن در 1400 سال قبل در تمثیل هائی این واقعیت علمی را  برای  نشان دادن اعجاز قرآن و اثبات وحی کلام خدا است بیان فرموده. بال به  پرندگان  نیرو می دهد که با آن پرواز کنند. بنابراین بال نیرو  است. از نظر علم اختر شناسی در ابتدای انبساط کیهان و بعد از محدوده پلانک ابتدا  چه چیزی در آن ظاهر می شود. نیرو های چهارگانه  فیزیک. الکترو و مغناطیس دو نیرو است. گرانش نیروی جذب به مرکز است در برابر خود  نیروی گریز از مرکز هم  وجود دارد. اگر تنها نیروی گرانش بود جهان مادی هم  وجود نداشت .اشاره آیه دقیقا می تواند در این ارتباط  باشد. نیرو های بیشتری وجود دارند که هنوز کشف نشده اند- يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ - باید توجه داشت که ماده و انرژی تنها حدود 5 الی شش درصد  کیهان را  تشکیل می دهند. ما ماده  تاریک  و انرژی تاریک داریم. در محدوده  انفجار آمیز انبساط  کیهان تا  آرامش و تثبیت انبساط  به دلیل حرارت  فوق العاده بالا و فشردگی زیاد هنوز ماده  نتوانسته عرض اندام کند. بنابراین هنوز ماده خلق نشده  ولی مقدمات خلق آن فراهم شده است. این ها قوانین یا  نیرو و انرژی پیوند دهنده اجزاء ماده است. بنابراین جهان مادی از ماده  و انرژی تشکیل شده است. حال امر چیست. قدر فهدی و قدر فسوی. خداوند ابتدا  برنامه ریزی می کند و سپس آنرا سامان داده و هدایت میکند. امر دستور و فرمان خداوند است در هدایت جهان مادی. اینکه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که جهان مادی از نظم خارق العاده پیروی می کند امری فرماندهی آن را بر عهده دارد. آیه زیر این مورد را تایید می کند.


ان ربكم الله الذي خلق السموات والارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً والشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق والامر تبارك الله رب العالمين
به درستی که خدای شما کسی است که  کیهان را در شش مرحله خلق کرد و سپس به مدیریت آن پرداخت- ثم الستوی علی العرش- شب را بر روز می پوشاند و هر دو در پی هم هستند (اشاره به تکرار جای خود و هر جا شب و روز اشاره شده منظور زمین است ) و خورشید و ماه و ستارگان را مسخر امر خود فرمود. بدانید که خلق و امر به او تعلق دارد. تبارک الله رب العالمین.


خلق و امر دو مقوله  جدا  از هم نیستند و با هم ساختار جهان مادی را به پیش می برند. عالم خلق و عالم امر بطور جداگانه نداریم بلکه عالم خلق و امر داریم. در آیه تمرکز و تفکر کنیم و از عقل خود هم استمداد بگیریم. البته علم  هم مخلوق خدا یجاست  و  به ما کمک می کند تاویل این آیه را درک کنیم. اشاره کردیم آغاز انبساط شروع  خلق ماده است و ابتدا نیروها ااد شدند و مطابق نظر علم  فیزیک (پروفسور واینبرگ  فیزیکدان برجسته و برنده جایزه نوبل فیزیک) ماده در زمان کوتاهی حدود چند دقیقه با پایین آمدن حرارت و باز شدن فضا خلق می شود. در این شش دوره  نوترون ها  به  پروتون ها  تبدیل و هسته اتم های هیدروژن و هلیوم به مقدار 75 درصد هیدروژن و حدود 24 درصد هلیوم که 99 و اندی در صد ساختار مادی کیهان را تشکیل می دهند در شش مرحله خلق شدند به مقاله خلقت کیهان در شش روز مراجعه فرمایید. با امر خود ستارگان و خورشید و ماه و زمین را اداره می فرماید با امر خود آنها را مسخر و تحت فرمان خود در آورد. بنابراین خلق و امر در کنار هم و از هم جدا نیستند.

کلمه ابداع، فطر، خلق هر کدام دارای معانی خاص خود هستند و در دل خود مفاهیمی را بیان می کنند. ما همه این سه کلمه را بدون توجه به جایگاه آنها در آیات خلق کردن معنی میکنیم. ابداع  ایجاد از هیچ  و فطرهن باز کردن و یا  انبساط معنی میدهد و خلق هم ایجاد از چیزی که  وجود دارد. ماده از کوارک ها و گلوئون ها و بوزون ها  تشکیل  شدند و تا این ها ایجاد نشده اند  خلقی وجود ندارد و به همین منظور است که خداوند متعال کیهان را در سه دوره متفاوت ابداع و فطرهن و در آخر خلق کردن بیان کرده است.

قرآن بدیع السموات و الارض و فاطر السموات و الارض را بیشمار ذکر کرده است و اساس خلقت انسان هم از ابتدای انبساط کیهان رقم می خورد، چرا ؟ که امر خداوند فرماندهی و مدیریت ماده  و انرژی را  در دست دارد تا مقدار هیدروژن و هلیوم دقیقا 75 به حدود 24 باشد تا  زمینه ایجاد آب برای  حیات در زمین فراهم شود. بعد از بدیع السماورات و الارض خلق السماوات و الارض می آید و کلمه عرشه علی  الماء  بیانگر این موضوع است که خلقت کیهان در شش دوره  باید به جائی ختم شود که امکان ایجاد آب فراهم گردد. عرش خداوند بر آب و خلقت حیات در زمین . در آیه  فوق ابتدا ماده  در شش دوره خلق می شود و سپس  خداوند به مدیریت آن می پردازد و زمین و خورشید و ستارگان بعد از شش دوره خلقت کیهان پدید می آیند و در تسخیر امر خداوند  قرار می گیرند و خداوند سپس اعلام می فرماید، الا اله الخلق والامر. بنابراین خلق سموات الارض در این آیه  خلق  کیهان است که از ماده  و انرژی تشکیل شده و سخت افزار کیهان هستند و امر نرم افزار آن است که  فرماندهی و برنامه ریزی را برای ایجاد  کهکشانها  و منظومه شمسی برعهده دارد.

هنوز هم در کهکشان ها و همین طور منظومه شمسی از این 75 درصد هیدروژن و 24 درصد هلیوم ساخته شده و می شوند. خلقت کیهان از خداوند احد و صمد آغاز شد
امر در قرآن با معانی دیگری هم آمده مثلا روح هم  امر خداوند است که در ساختار مادی موجود زنده و در ژن آن مستقراست و اطلاعات موجود زنده را به پیش میبرد به مقاله نفخت فیه من روحی درتک سلولی اولیه حیات رخ داده  مراجعه  فرماِید


سنگ ها و جمادات روح  فاقد روح هستند ولی امر خداوند ساختار مادی آن ها را شکل داده است در حقیقت نوع  دیگر از روح  نوع  فرماندهی آن ها را  بر عهده دارند. در آیات 9 الی 12 سوره فصلت که  چهار آیه است از بدو جدا  شدن  زمین  از توده ابر خورشید تا ایجاد پوسته جامد بر روی  آن و تشکیل اقوات غذای  موجودات زنده  که قرار است برای اولین بار خلق شوند و تبدیل  سماء زمین به هفت  طبقه و در هر طبقه امر آن در آنها همراه با قوانین مربوطه  قرار داده  میشود. بنابراین امر در کنار ماده  و قوانین آن  که انرژی باشد همان حکم  نرم افزار را دارد.

قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ- وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ- ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ- فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ


جمله فقال لها وللارض اتیا طوعا او کرها قالتا اتیا و طائعین-خداوند به زمین و سماء آن فرمان میدهد در این وضعیت قرار گیرید چه  بخواهید و چه  اکراه داشته باشید و آنها اطاعت کردند. حاکی از این است که همه  جمادات مطابق  نرم افزار تعبیه شده  که امر باشد ناچارند در تسخیر امر قرار گیرند. دو الی سه آیه دیگر در ارتباط عالم غیب السموات و الارض را هم نظری بیندازیم. کلام را به  پایان بریم.


وَلِلّهِ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلاَّ کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ -النحل –77 ماورائ جهان مادی در سیطره  ذات باری تعالی است و از آنجا  امر الساعه با یک کلمح البصر و حتی  بسیار کمتر از آن در ایجاد کیهان قرارمیگیرد. امری که به بالاترین  سرعت مستقر میشوند. امر الساعه  قیامت نیست. قیامت وجود دارد و با  یک نفخ فی الصور وقایعی در آن اتفاق می افتد.


إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ- الحجرات 18-خداوندعلم ماورائ جهان مادی را می داند وبرکارهائی که انجام می دهید بینا است.همه را می بیند.


قل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ ( 65 ). غیب عالم ماوراء  ماده را  فقط  او میداند، او می داند که جهان مادی در چه زمانی برچیده  و قیامت برپا می شود. مقولات روح، امر، وحی، کتاب مبین (مرکز داده های جهان مادی) از سنخ  ماوراء ماده است و نمی توان با  تعاریف ماده به آن دست یافت و نمی توان در شتاب دهنده سرن به دنبال روح گشت. این همه نظم خارق العاده و تبعیت از یک الگو در نظام خلقت ارتباط به امر دارد. در مقالات بعد انشاء الله به  روح و وحی  و انواع آن با استناد با آیات قرآن می پردازیم. سید محمد تقوی اهرمی آبان 1397 ویرایش جدید خرداد 1399-ویرایش جدید شهریور 1402

 

 

بازدید: 3106

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید