خانه

لَقَدْ خَلَقْنَا الانسانَ مِن صلْصال مِّنْ حَمَإٍ مَّسنُونٍ ...

 

قل سیروا فى الارض فانظروا کیف بدأ الخلق

در زمین گردش کنید وبنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علمی زیست شناسی پایه واساس حیات از حما مسنون آغاز شد ، توده سیاه رنگ چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکروملکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی .زیبا ترین وپر مفهوم ترین کلمه ازمشهودات حیات واین نقطه آغاز تکامل حیات است .هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید وعینک علوم طبیعی وفیزیک است و شفاف کردن موضوعات  خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان  وخلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن ومقایسه آنها با  آخرین نظریه های علمی است. به علاوه موضوع مرگ وحیات، قیامت از دید علم فیزیک وقرآن مورد تجزیه وتحلیل قرار میگیرد .مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت میگردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان وحشرات ایران  وعجایب خلقت آن اشنا میکنیم وسایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول وتصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. برای آشنا شدن با شگفتی های خلقت حیات در اختیار مراجعه کنندگان این سایت قرار می گیرد. این سایت  به نام حشرات ایران متعلق به سایت حما مسنون است .امیدواریم مورد توجه بازدید کنند گان قرار گیرد آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

-فهرست مطلب قدیمی 1 و فهرست مطالب قدیمی2 - مقالات قدیمی تردر آیکن نقشه سایت قرار دارد .CopyRight ©    سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید. اینستاگرام #hammanmasnun

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِبِ و مفهوم واقعی آن

 

إِنَّ إِلهَكُمْ لَواحِدٌ - رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ رَبُّ الْمَشارِقِ - إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِبِ 4 الی 6 صافات


مقدمه نوشتار

مقاله ای تحت عنوان زینا السماء الدنیا و تصورات غلط از گذشتگان برشته تحریر در آوردم. سئوالات چندی درباره  آیه شریفه عنوان مقاله  دریافت کردم که سماء دنیا  را آسمان اول معرفی کرده بودند و خواستار پاسخگویی به آن. ترجیح دادم تحت عنوان مقاله ای موضوع را مطرح کنم .این آیه که  متاسفانه در سایت های مترجمین و مفسرین محترم به تفسیر آن با نظر کهن پرداخته اند و دنیا را در آیه  فوق آسمان اول یا آسمان ادنی تفسیر کرده اند بدون توجه به اینکه آسمان اول نظریه هفت آسمان  بطلمیوسی کهن و منسوخ شده است که از نظر علم مردود اعلام شده است. یعنی تمامی کیهان مشهود اطراف زمین را شامل می شود حال این آسمان تا کجا ادامه دارد تا آسمان دوم شروع شود مستند علمی ندارد و ذهن میتواند برای خودش تصوراتی سرهم کند و تا هفت آسمان ادامه دهد. به همین منظور است که فلاسفه و دانشمندان اسلامی قدیم برای دستیابی به مفهوم معانی آیات متشابه و علمی قرآن که از درک آن عاجز بودند آیات خدا را به مشهودات و مجردات تقسیم کرده اند. نمونه آن در کلمه سماء نهفته است که بحث جداگانه  و مفصلی می طلبد.
نمونه ترجمه این آیه خدمتتان ارائه میشود و سپس به دلائل قرآنی و علمی روز میپردازم.


إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ
اینطور ترجمه میشود. ما آسمان زيرين را به زيورستارگان آراستيم. 
الدُّنْیَا»: از لحاظ صرفی، اسم تفضیل و مؤنّث (أَدْنی) و به معنی نزدیکتر و نزدیکترین است. از لحاظ نحوی صفت (السَّمَآءُ) است. مراد نزدیکترین آسمان به ما ساکنان کره زمین است. ذکر این نکته خالی از فایده نیست که همه ستارگانی که فضای بالای سر ما را آراسته‌ اند و با چشم خود آنها را می‌بینیم، از نظر قرآن آسمان اوّل ما است. «الْکَواکِبِ»: بدل (زِینَةٍ) است. چرا می فرمایند از نظر قرآن بگویند از نظر ما وابستگان به نظریات کهن


نقل از دانشنامه اسلامی


الدنیا» (مؤنث «أدنى») از افعال تفضیل بوده و به معناى «نزدیک ترین» است و در مقابل «أقصى» (دورترین) قرار دارد. گفتنى  است که نزدیک ترین بودن آسمان پر ستاره، در مقایسه با  کره زمین سنجیده شده که  انسان ها در آن زندگى مى کنند.


معنی واقعی دو کلمه دنیا و سماء در قرآن کلید حل این معما است


و این کلید هم خوشبختانه در قرآن یافت میشود باید همچنان که در نظر گذشتگان چند صد سال پیش مرتبا تجسس میکنیم در قرآن هم دنبال این کلید بگردیم. جوینده یابنده است.
دو کلمه سماء و دنیا در قرآن مورد توجه مفسرین محترم قرارنگرفته ما در قرآن آیاتی بیشمار داریم که دنیا محل زندگی در کره زمین است و سماء هم سماء کره زمین و نمی شود در یک آیه  دنیا اینطور معنی شود وعده ای بیایند سماء آن را ببرند در بیرون کره زمین و دنیا را به  کل کیهان ارتباط بدهند. سماء ادنی که پایین ترین سماء معنی کرده اند یعنی همین کیهان اطراف زمین که ستارگان را میتوانیم رویت کنیم. دوربین و دستگاه های پیشرفته علمی روز را  برداریم تا  فیها خالدون کیهان را انسان میتواند ببیند. آیا این ها می شوند سمائ دنیا یعنی سموات والارض مترادف است با کلمه سماء دنیا؟ و چه قاطعانه نوشته شده: همه ستارگانی که  فضای بالای سر ما را  آراسته ‌اند و با چشم  خود آنها را می‌بینیم،  از نظر قرآن آسمان اوّل ما است.
آیاتی که دنیا را محل زندگی داخل کره زمین دانسته  فراوان است و چند نمونه  اشاره و سپس  به ادامه مطلب میپردازم.


ربنا آتنا فى الدنيا حسنة و فى الآخرة حسنة- آیا ما میتوانیم در کهکشان راه شیری هم  کار حسنه انجام دهیم یا منظور داخل کره زمین است. در هیچ آیه ای دنیا خارج از زمین معرفی نشده و دنیا اکثرا با کلمه آخرت می آید. این که دنیا محل زندگی ما  داخل کره زمین است تقریبا پذیرفته شده است ولی اینکه دنیا را ادنی معنی کردن و سماء دنیا را سماء ادنی معرفی میکنند بی انصافی به قرآن است. یعنی لغات را طوری معنی میکنیم تا به نظریه منسوخ شده بطلمیوسی نزدیک شود و بتوانیم  قرآن را با تصورات ذهنی خودمان  تطبیق دهیم. این نوع تفسیر و معنی کردن نشان میدهد که ما هنوز نظرات گذشتگان که با علم 1400 سال قبل بیان شده را بر باور خود نشانده ایم و شبهه روی شبهه خلق میکنیم. که کاملا با آیات قرآن  تناقض آشکار دارند. کجای آیه استنباط میشود که زینت  کواکب یعنی قرار دادن کواکب در سماء دنیا است. آپارتمانی داریم که در جلوی آن بوستانی پر از گل زیبا است و می گوئیم این بوستان زینت بخش این  پنجره آپارتمان شده است این بدین معنی نیست که گل های بوستان در پنجره آپارتمان قرارگرفته است؟


آیات 9 الی 12 سوره فصلت تشکیل زمین تا پیدایش هفت جو زمین را شامل میشود. هم سماء و هم سماوات و  الارض و هم سبع سماوات را تعریف کرده است


وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ
بر روی زمین پوسته جامد قرار داد و در آن برکت نهاد و چهار دوره اقوات را برای درخواست  کنندگان این غذا برنامه ریزی کرد. صحبت از زمین اولیه و هنگامی که پوسته جامد بر روی آن قرار گرفت است آیه قبل می فرماید ما زمین را در دو دوره خلق کردیم و این آیه ادامه آن  آیه و دقیقا در پایان دوره دوم رواسی را بالای  زمین قرار میدهد. دقت شود رواسی کوه نیست و کوه ها چند میلیارد سال بعد در باز شدن قاره به وجود آمدند.


ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
سپس به آسمان زمین  پرداخت و آن  دودی بود پس به آسمان و زمین گفت : خواه یا ناخواه بیایید گفتند: فرمانبردار آمدیم. فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا مبین با هم بودن این دو است و مفهوم اصلی این کلمات هم همان کلیدی است که در بالا اشاره شد. یعنی زمین و سماء با هم ارتباط دارند این هم ادامه آیه  قبل است، زمین تا اینجا جو ندارد و یک سماء است و سماء ناقص با سقف  پایین  یعنی  کم قطر خداوند اکنون به جو زمین می پردازد. علم زمین شناسی هم  این را میگوید.
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ
آنگاه آن جو یکپارچه را به هفت آسمان را در دو روز قضا هن کرد (برنامه ریزی کرد) و در هر آسمانی امر خود  را ( قوانین طبیعت امر خدایند که در هی سماء وحی میشود) به آن، وحی کرد و آسمان دنیا را به زینت نور ستارگان آراست و آن هفت آسمان را حفظ  فرمود که این برنامه ریزی عالم عزیز مرتبه است. این آیه هم دنباله آیه قبل است سماء که به زمین تعلق داشت و خداوند هر دو را در آیه  قبل مورد خطاب قرار میدهد را به هفت آسمان تبدیل کرد. وقتی می شود این چهار آیه با  مقایسه علم اینطور معنی  کرد چه دلیل دارد که ما نظر گذشتگان را  مهم  تر از قرآن بدانیم و آیات خداوند را از اعتبار علمی می اندازیم؟  چقدر شبهه تراشیده شده  که خداوند اول زمین را خلق کرد و بعد سماء را چرا که ما سماء را آسمان اول تعبیر کرده ایم و معاندین و مخالفین قرآن را نگاه نمی کنند نظر این عالم و آن عالم را ملاک قرار میدهند. سماء الدنیا یعنی سماء زمین و نه سماء خارج از زمین.


زمین هنگام  قرار گرفتن پوسته  جامد بر روی آن که  کره ای گداخته بود و بالاترین لایه  به پوسته جامد تبدیل می شود و در حال سرد شدن و در درجه  حدود 150 درجه در درون  صلصا ل گداخته و حما مسنون رسوب  آب گرفته شده  درون سنگ رس در چهار دوره زمانبر برنامه ریزی اقوات صورت میگیرد و نطفه اولیه حیات در دوره  آخر اقوات بیرون آمده و این نطفه سال ها بعد که حرارت به  زیر نطفه  جوش  آب می رسد و باران شروع به باریدن میکند در آب قرار میگیرد و سه  دوره پانصد میلیون ساله را طی میکند و جو زمین همچنان دودی و تاریک است و در این زمان خداوند  به  سماء زمین می پردازد و سقف آن را بالا میبرد و از یک سماء هفت سماء  درست میکند و فاکتور های  حفاظتی را ایجاد می نماید تا تک سلولی هسته دار با غشاء هسته ای و  ژن کامل و بعد از آن پر سلولی ها بتوانند در محیط  حفاظت شده و اکسیژن دار به  تکامل خود ادامه دهد. زمین آرام گرفته، جو اکسیژن دار شده و دیگر دودی نیست و شفاف است.

برای ناظر روی زمین نور ستارگان (مصابیح) به طرز زیبائی واضح و روش شد. وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ همان زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ است. دنیا محل زندگی انسان است آنهم  درون حیات زمین که در کل کیهان میتواند موردی استثنائی باشد. حیات می تواند در کرات دیگر هم وجود داشته باشد ولی حیاتی که در زمین است مختص خودش است. زمین هزاران مختصات  ویژه خود دارد و اتفاقات بیشمار مخصوص خود را گذرانده است تا انسان به  تکامل خود رسیده و به صورت آدم انسان تکامل یافته از نسل قبل پا به عرصه وجود گذارده

انَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ- ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ- آدم و نوح و آل ابراهیم وآل عمران همه ذریه از ذریه دیگری بودند. آیا در کرات دیگر هم  دایناسورها با اتفاقی شبیه  زمین  منسوخ  شدند یا هر کرات آسمانی حوادث خاص خود را دارند و اگر دایناسورها منسوخ نمی شدند. انسان وجود نداشت. بنابراین سماء مختص زمین و جو آن است که  از آن باران نازل می شود. آسمان ادنی و یا آسمان اول تصورات ذهنی منسوخ شده است و عقل خودمان را بکار گیریم و با علم روز به  پیش برویم و شبهه برای معاندین درست نکنیم  که با واقعیت قرآن نمی خواند.


سماوات و الارض به جز در آیاتی که فاطرالسموات والارض و بدیع السموات والارض وخلق سماوات و الارض در شش روز آمده معنی کیهان میدهد در سایر آیات همه سماوات و الارض معنی هفت جو زمین و زمین میدهد از جمله- إِنَّ إِلهَكُمْ لَواحِدٌ - رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ رَبُّ الْمَشارِقِ - إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِبِ - رب السموات و الارض خداوند صاحب هفت جو زمین و زمین و تمامی و ما بینها و صاحب مشارق و مغارب است که هر دو در کره زمین واقعیت عینی دارند – مشارق ومغارب در زمین واقعیت عینی دارند. کلمه سماء و سم وات و الارض هم  در مقاله خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ واقعیت قرآنی چیست؟ و خلقت - هفت اسمان از دید علم و قران- مشروحا بیان شده .

بنابراین دنیا محل زندگی ما انسان و حیات درون زمین است و ربطی به بیرون زمین ندارد و سماء و سماوات و الارض هم همان سبع السموات که هفت طبقه جو زمین است و نور کواکب در جو ملکول دار روشن و واضح دیده میشود و جو زمین عامل تلوتلو نور ستارگان است.  کمی به علم اختر شناسی توجه کنیم تا اهمیت جو هفت طبقه زمین و زینت ستارگان در جو زمین آشنا شویم. در سیاراتی که جو ندارند آسمان تاریک است و در روز هم با  وجود تابش خورشید ستارگان دیده می شوند و در شب هم ستارگان به وضوح دیده نمی شوند مانند عطارد و ناهید. ویکی پدیا مقاله Extraterrestrial sky- جو زمین به دلیل وجود مولکول های هوا و انعکاس نور در آن روز تمام  جو روشن و شب ستارگان بطور واضح و زیبائی خود نمائی میکنند که مدیون جو زمین است و اشاره قرآن به این پدیده اعجاب انگیز که  در سیارات بدون جو فاقد آن هستند در حقیقت اعجاز قرآن را بیان میکند  که ستارگان در جو زمین برای شما زینت دادیم و نفرموده ستارگان را در جو زمین قرار دادیم. چقدر ظلم به قرآن میشود  که علمی بودن آیات الهی شبیه  این آیه با  تعصب  و تحجر خودمان تخریب میکنیم  پاسخ خداوند  در قیامت را چطور میخواهیم بدهیم که باعث شبهه و گمراهی مومنین تحصیلکرده میشویم. سید محمد تقوی اهرمی 4/6/1398

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

معرفی سایت حشرات ایران از همین نویسنده

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آمار بازدیدکنندگان

171432
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
264
3691
9913
147676
264
64895
171432

Your IP: 3.235.101.50
Server Time: 2020-10-01 14:57:11
امارگیر سایت