- توضیحات
- بازدید: 769
مقدمه نوشتار
زندگی حیات است و اساس حیات بر تداوم مرگ و زنده شدن استمرار می یابد آیات 39 تا 47 سوره نجم به جمله و انه هو امات و احیاء و هم او است که می میراند و زنده می کند اشاره می کند. چه مفهومی می تواند داشته باشد. در بسیاری از آیات مانند این آیه یخرج الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ منَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ-زنده را از مرده بیرون می آورد و مرده را از زنده و زمین خشک لم یزرع را بعد از مردن زنده می کند و این چنین شما در زمین ظاهر می شوید. این بیرون آوردن استمرار باز آفرینی خلق نخستین است. این خلق فقط یک بار اتفاق می افتد. هر پدیده ای یک بار خلق می شود مثال علقه تنها یک بار از تکامل نطفه نخستین حیات خلق شد و دیگری خلقی ندارد خلق فسوی خداوند خلق می کند و (در پروسه تکامل) سامان دهی می کند تا خلق هدف بعدی. در زمین کنونی دیگر علقه ای وجود ندارد که خلق شود بلکه باز آفرینی خلق نخست است. اینکه می نویسند علقه خون بسته در رحم است به استناد آیات قرآن نمی تواند درست باشد. در رحم هیچگونه خلقی صورت نمی گیرد. اگر مفهوم کلمه خلق کردن روشن شود بسیاری از شبهات در خلقت انسان از ذهن ها پاک می شود. آیات بالا شروع پروسه حیات و استمرار مرده و زنده را در رخداد عظیم علقه بیان می فرماید. جانداران در دو مرحله پیش حیات و حیات تکامل خود را سپری کردند. پیش حیات از خلق نخستین نطفه بیرون آمده از سنگ رس نطفه امشاج نبتلیه شروع می شود که حامل مولکول ار.ان.ای بوده و در شکل های ویروس و سه نوع باکتری خود را در پروسه تکامل نشان دادند و حیات تکثیر پذیری جنسیتی با ژنوم کامل که از نفس واحده که همان علقه است شروع می شود. در حقیقت نطفه نخستین به هدف ایجاد حیات می رسد. من نطفه اذا تمنی در نطفه ای که (در پروسه برنامه ریزی) به بار می نشیند. اشکال در فکر نکردن روی آیات است آب مرد را نطفه پنداشتن و تمنی را ریختن آن در رحم، ظلم به قرآن است در علقه رخداد های جالبی اتفاق می افتد. با هم آیات 37 تا 47 سوره نجم را بررسی و با ترجمه و تفسیر های عرف که در دسترس است مقایسه می کنیم تا مفهوم واقعی آیات را بیرون آوریم
مطالعه بیشتر: وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا و رخداد عظیم در پروسه تکامل
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 894
مقدمه نوشتار
ایرادات و برداشت های نا درست در ترجمه و تفسیر این آیه مشاهده می شود که ما را از مفهوم مد نظر قرآن دور می کند که به کمک سایر آیات هم موضوع به بررسی آن می پردازم. آیه با کلمه خلق السماوات شروع می شود و با توجه به سیاق آیه مطلب مهم حیات در زمین و عوامل بر پا دارنده آن را بیان می فرماید. اولین کلمه سموات که خشت اول آیه است مفهوم قرآنی آن با تصورات ذهنی گذشتگان گم شده است و شاکله نتیجه گیری آیه را از دست داده ایم. خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج. اساس حیات در زمین سموات (طبقات جو زمین ) است مفسرین آن را کرات آسمانی با تصورات بطلمیوسی با آن برخورد کرده اند، کلمه دوم رواسی است که کوه تفسیر می کنند، فرق رواسی و جبال در قرآن چیست سوم کلمه کل دابه است که به حیوانات ترجمه شده کلمه چهارم سماء است یکی از طبقات یا تمام سموات است. حیوانات چه نقشی در پیدایش گیاهان دارند. تمام آیه دچار سر درگمی شده است زیرا گذشتگان که این آیه را تفسیر کردند با تفکرات بطلمیوسی به عنوان علم روز آشنا بودند و مسلم است که آیه را طوری تفسیر کرده اند تا با امنیه آن ها در تضاد نباشد و مصداق آیه 10 لقمان شده اند.
انَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آيَاتِنَا لَا يَخْفَوْنَ عَلَيْنَا ۗ أَفَمَن يُلْقَىٰ فِي النَّارِ خَيْرٌ أَم مَّن يَأْتِي آمِنًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ ۖ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ- کسانی که در آیات ما راه الحاد (یعنی کج فهمی و انحراف ) را در پیش می گیرند کارهایشان بر ما پوشیده نیست، آیا کسی که در در آتش رها می شود بهتر است یا کسی که در قیامت با آرامش خیال وارد می شود. هرچه می خواهید انجام دهید ولی بدانید که ما بر اعمال شما نظارت داریم. ما با روش جدید بحث تفکیکی کلمات در آیات به انتقاد و تفسیر می پردازم. منظور بیرون آوردن مفهوم واقعی کلمات از دید قرآن و علم است که علم هم مخلوق خدا است.
مطالعه بیشتر: خَلَقَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها و و مفهوم واقعی آیه
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 3409
مقدمه نوشتار
خلقت انسان با خلق حیات در قرآن پیوند ناگسستنی دارد. کلام خداوند در هر آیه متشابه مفهوم خاص خود را دارد و ما به کمک سایر آیات هم موضوع و مقایسه آن با علم مربوطه می توانیم به راحتی تاویل آن را بدست آوریم. خلقت انسان در زمین تازه متولد شده و از رسوب شیمیائی توده سیاه و نرم که قرآن آن را حمامسنون در بین لایه های سنگ رس آغاز به ایجاد می کند. اقوات حمامسنون و صلصال مولکول های ساده غذائی است ولی برای ما و جانوران به جز باکتری ها قابل مصرف نیست. بدن کلیه جانداران از بیست نوع اسید آمینه از ایزومر آلفا باضافه نوکلئوتیدها تشکیل شده است. چرا خداوند می فرماید خلقت انسان از ذرات بنیادی قبل از انبساط کیهان شروع می شود و مالی لا اعبد الذی فطرنی و الیه ترجعون چرا خدائی را که من را باز ( منبسط) کرد نپرستم بازگشت به همان جا است که ذرات وجودی من ایجاد شد. کلمه فطرنی را باید فهمید چرا من را باز کرد کجا من سیستم بسته بودم. در صدر اسلام فطرنی را خلق کردن معنی کرده اند. مفسرین امروزی هم همان تصورات و معنی های صدر اسلام را بدون مراجعه به سایر آیات و علم روز چشم بسته پذیرفته اند و تکرار می کنند.
به عبارتی خلق کردن را هم نفهمیده اند. چرا شروع حیات را خداوند خلق انسان نامیده و نفرموده حیات را در دل سنگ رس و از رسوب ته نشین شده در صلصال ( خاک رس که به صورت سفال تازه از کوره در آمده) خلق کردم. بداء خلق الانسان من طین، خلقت انسان را در طین که همان صلصال است آغازکردم. بین فطرنی و خلق الانسان حدود 13 میلیارد سال فاصله است. با خود فکر نکرده ایم این چه مفهومی دارد، ما انسان های صدر اسلام نیستیم علم در دوران طلائی خود به سر می برد. تفسیر های صدر اسلام ما را قانع نمی کند. باید روی کلمات فکر کنیم و مفهوم واقعی آن را بیرون آوریم. اینکه علوم طبیعی نا کار آمد است و ممکن است تغییر کند مثلا کره زمین تخت بشود و ماهواره ها طبقات بطلمیوس را کشف کنند ، پس توی همان تخیلات ذهنی خودمان بمانیم و فضای مجازی را انباشته از ذهنیات غلط گذشتان ( زمان و علم ثابت کرده که تصوراتی غلط هستند)کنیم و می گوئیم چرا جوانان ما دین گریز شده اند. اصل نزول آیات متشابه برای این زمان نازل شده که آگاهی از علم منشاء می شود. حال چرا من در مقدمه وارد این بحث شده ام. می خواهم عنوان کنیم که نطفه، علقه، مضغه همه در رحم زن نیست. مضغه خون بسته نیست ارتباطی به مراحل رشد جنین ندارد این ها همان تخیلات ذهنی گذشتگان است. مضغه مخلقه و غیر مخلقه چیست. ذهن را آزاد کنیم و به آیات متشابه در خلقت انسان نظری داشته باشیم.
مطالعه بیشتر: مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ و تکه ای مهم از تاریخچه خلقت انسان
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1213
مقدمه نوشتار
خلقت انسان در قرآن اگر با دید صدر اسلام و روایات مربوطه نگاه کنیم با تناقصات فراوان برخورد می کنیم و واقعیت آیات متشابه در این مورد را مخدوش می کنیم. اما اگر با سایر آیات مقایسه و مفهوم کلمات را از قرآن استخراج کنیم بسیاری از مجهولات علمی در خلقت انسان را در اختیار دانشمندان قرار می دهیم. کلمات کلیدی تراب، طین، صلصال، حما مسنون، نطفه، قرار مکین کاملا حساب شده و هم آهنگ و بر اساس معانی خاص خود نازل شده و اعجاز قرآن هم در این است. البته باید با آخرین یافته های علم زمین شناسی و زیست شناسی آشنا باشیم چرا که آیات متشابه به فرموده قرآن -وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُون در حقیقت برای کسانی که ایمان می آورند- کتابی آورده ایم که در آن هر چیز را از روی دانش به تفصیل بیان کرده ایم هدایت و رحمت برای کسانی که آیمان می آورند. فقه اسلامی بر آیات محکمات استوار است و اصل دین بشمار می رود. احادیث و روایات هم به کمک فقه اسلامی می آیند ولی آیات متشابه را که خداوند در آیه 7 سوره آل عمران از تفسیر منع کرده نمی شود با نظر گذشتگان تفسیر کرد باید بر اساس علم روز بیان نمود. آیات متشابه فقط تاویل دارد و هر کس نمی تواند تاویل آن را بیان کند جز اینکه راسخون فی العلم باشد. دانشمندان علوم طبیعی که امر خداوند را در جهان مادی که غیب مشهودات است را کشف می کنند راسخون فی العلم هستند. اگر قرار بود همه گذشتگان بشوند راسخون فی العلم ضرورتی نداشت خداوند بفرماید تاویل آیات متشابه را خداوند می داند و راسخون فی العلم. حال به چه دلیل راسخون فی العلم تنها دانشمندان علوم طبیعی هستند. زیرا آیات متشابه با علوم طبیعی سر و کار دارند و خداوند با تمثیل و تشبیه برای نسل شکوفائی علم نازل فرموده است و دانشمندان علوم طبیعی می توانند قوانین الهی حاکم بر جهان مادی را کشف و در اختیار گذارند. در باره کلمات کلیدی خلقت انسان نوشتار متعددی منتشر کرده ام و در این نوشتار به کلمه تراب می پردازم.
مطالعه بیشتر: خَلَقَکُمْ مِنْ تُراب ثُمَّ مِنْ نُطْفَة و مفهوم علمی آن
Write comment (0 Comments)