- توضیحات
- بازدید: 1281
مقدمه نوشتار
کلمات در آیات متشابه اعجاز علمی یک پدیده از جهان مادی را بیان می کنند هر کلمه معنی خاص خود را دارد اگر ما با دید صدر اسلام به کلمات در آیات متشابه نگاه کنیم شبهات بیشماری را بر قرآن وارد می کنیم و به چهارچوب نظریه های علمی آن لطمه وارد می کنیم. متاسفانه همان دیدگاه صدر اسلام که علمی وجود نداشت و تصورات ذهنی و دیدگاه آن زمان در باره خلق کیهان، حیات، قیامت معنی و مفهوم کلمات را شکل دادند و اکنون هم همان تصورات و معانی به طور وسیع فضای مجازی را در سلطه خود دارند. پرده نا آگاهی و تحجر حقایق علمی قرآن را پوشانده است. روش کهن برای رسیدن به مفهوم یک آیه مراجعه به نظرات گذشتگان است و کمتر مشاهده می شود که آیات دیگر قرآن در باره همان یک موضوع خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. هنوز مفهوم سماء، سموات، ارض، سبع سماوات و بسیاری از کلمات ریشه در تخیلات ذهنی گذشتگان دارد و بر باور ما نشسته با وجود آیات متعدد که بسیار واضح مفهوم این کلمات را بیان فرموده جای بسی تاسف است که چه برسر مفهوم آیات متشابه و علمی قرآن آورده ایم. به نظر اینجانب بسیاری برای تخریب چهره واقعی و علمی آیات آن تخیلات را منتشر و باز نشر می کنند. هنوز تخت بودن و یا کروی بودن زمین بحث می شود و یا خلق آسمان ها ( طبقات نظریه کهن بطلمیوسی که کل کیهان را طبقه اول یا سماء الدنیا می دانند) بعد از خلق زمین تجزیه و تحلیل می شود. آیات ابتدای سوره شمس را با دید علم روز نگاه کنیم و با تصورات ذهنی گذشتگان مقایسه کنیم. معنی و ما طحاها که یکبار در قرآن آمده دارای چند معنی است مسلما در صدر اسلام زمین به بیرون پرتاب شدن را نمی توانستند درک کنند و گستراندن را انتخاب کردند. در صورتیکه این کلمه می تواند نظریه پیدایش منظومه شمسی را به سمت واقعیتی درست هدایت کند.
مطالعه بیشتر: والارض و ما طحاها و چگونگی پیدایش زمین
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1018
مقدمه نوشتار
خداوند در همه جا حضور دارد اگر دو نفر با هم سخن گویند سومی خدا است که سخنان آن ها را می شنود. اگر این مطلب را باور داریم چرا دروغ که یک گناه کبیره است مانند آب خوردن رواج دارد از بی ایمانی است. بگذریم خداوند چگونه می تواند در جهان مادی همه جا حضور داشته باشد. درون سنگ، درخت، بدن ما انسان از رگ گردن به ما نزدیک تر است. یعنی در درون هر سلول بدن ما خداوند حضور دارد، از طرف دیگر خدا بسیط است و ترکیب و تجزیه پذیر نیست. لم یلد و لم یولد. آیا در آن واحد می تواند از نقطه ای به نقطه دیگر خودش را برساند از طرف دیگر خداوند در جهان مادی از قوانین مادی که ملائکه هستند و جزء سنت خدا است تبعیت می کند یعنی از امر خود. پس باید رمز آیه -الا له الخلق و الامر- آگاه باشید که خلق و امر به او تعلق دارد را پیدا کنیم. وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ - و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند، بگو من نزديكم و دعاى دعا كننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى كنم پس آنان بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند -مفسرین خلق و امر را برایش عالم درست کرده اند عالم خلق و عالم امر در حالی که جهان مادی عالم خلق و امر است و یک عالم بیشتر نیست. این مطلب را شهید بهشتی در مقاله ای مبسوط بیان داشته و عالم خلق و عالم امر را با دلیل رد کرده است ایشان از نگاه کلامی -قرآن ظریفی یا تفسیر قرآن به قرآن-با استناد به سایر آیات که کلمه امر در آن آمده است بیان کرده و من از دیدگاه علم روز می خواهم بیان شهید بهشتی را تکمیل کنم. ابتدا اصطلاحاتی که باعث ایجاد دو عالم شده را بدانیم و سپس به بحث علمی آن وارد شویم از مقاله تأملی بر عالم خلق و عالم امر از نگاه قرآن ظریفی شهید بهشتی کمک می گیریم. مطالب داخل پرانتز از من است
مطالعه بیشتر: الا له الخلق و الامر و مفهوم علمی آن
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1412
مقدمه نوشتار
روزی که سماء دودی آشکار می آورد- فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِينٍ- در باره این آیه در تفاسیر نظرات مختلفی مشاهده می شود. اول سماء به کیهان تفسیر می کنند و دود را نشانه قیامت می دانند. این آیه هم ارتباط مستقیم به آیات اول سوره دخان دارد که توجه به آن نمی شود در حالی که تفسیر علمی زیبائی از آن استنباط می شود سماء جو زمین است و پدید آوردن دود پایان حیات در زمین نیست و ارتباطی با قیامت و بر چیده شدن کیهان ندارد. رخدادی است تکراری که در اثر عملکرد انسان و تخریب محیط زیست بر زمین عارض می شود. ابتدای آیات به لیله القدر بر می گردد و لیله القدر رخدادی است عظیم در پیدایش حیات و تفکیک دو دوره مهم در سرنوشت حیات است که امر حیات امری از کل امر است که در حفاظ حیات یعنی طبقات جو زمین وحی می شود. اهمیت آن نزد خداوند چنان بالا است که قرآن را در سالگرد آن شب مبارک نازل می فرماید. در نوشتار لیله القدر رخداد پر برکت در زمین اولیه-مشروح به استناد سایر آیات نوشته ام و در این جا به طور اختصار از آیات ابتدای سوره دخان شروع می کنم. همان طور که در آنجا اشاره کردم این نظر اینجانب با استناد به سایر آیات جهت تشحیذ ذهن بیان می کنم. تاویل واقعی الله اعلم.
مطالعه بیشتر: فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِينٍ و مفهوم قرآنی آن
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1174
مقدمه نوشتار
اصل این تفکر که قیامت مواقف دارد به روزهای هزار و پنجاه هزار که مفسرین صدر اسلام نظر دادند بر می گردد وامروز هم مفسرین دنباله رو این نظرات هستند بدون اینکه سری به قرآن بزنند و آیات روز های هزار و پنجاه هزار را بخوانند و روی آن تفکر کنند. علت اینکه مفسرین در تمام موضوعات خلقت انسان، کیهان، قیامت و حیات سر در گم و گرفتار شبهات هستند ندانستن روش بیان مطالب در قرآن است به عبارتی قرآن را درست نشناخته اند و با علوم طبیعی که آیات خداوند هستند آشنائی ندارند. در صدر اسلام به دو کلمه هزار و پنجاه هزار در دو آیه مواجه شدند واز آنجائیکه تاویل درست آیه را نمی دانستند وعلوم طبیعی سیر تکاملی خود را انجام نداده بود وتاویلی ارائه دادند. اخیرا خلق کیهان، زیست شناسی تکاملی، علم ژنتیک پرده از واقعیت های علمی آیات متشابه برداشته شد و مطالب قرآن قابل فهم می گردد و حتی قرآن فراتر از علم مطالب تکامل انسان، مراحل قبل از انبساط آن و قیامت را بیان می کند اگر خودمان را از تحجر وایمان به نظر گذشتان که علمی وجود نداشت رها کنیم به مفهوم واقعی آیات متشابه می رسیم. قیامت مرحله زنده شدن مرده ها از اطلاعات نگه داری شده در کتاب الله یا کتاب مبین و به زبان امروزی هارد دیسک عظیم آفرینش است. کار خدا سریع است خداوند قضاتی ندارد که کوهی از پرونده ها باید بررسی کنند و نیاز به زمان داشته باشند و هر موقفی هزار سال یعنی مرده ها که زنده شدند باید هزار سال به نوبت بمانند تا رسیگی شوند. حتی پل صراط هم یکی از مواقف قیامت ردیف کرده اند. تفکر و عقل در بیان نظر گذشتگان در مورد آیات متشابه توسط مترجمین جائی ندارد. هزار سال و پنجاه هزار سال را بررسی با تفکر در آیات مربوطه و ابزار علوم طبیعی خواهیم دید اصلا ارتباطی با قیامت ندارد.
مطالعه بیشتر: مواقف قیامت تخیلات بی گانه با قرآن
Write comment (0 Comments)