خانه

لَقَدْ خَلَقْنَا الانسانَ مِن صلْصال مِّنْ حَمَإٍ مَّسنُونٍ ...

 

قل سیروا فى الارض فانظروا کیف بدأ الخلق

در زمین گردش کنید وبنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علمی زیست شناسی پایه واساس حیات از حما مسنون آغاز شد ، توده سیاه رنگ چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکروملکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی .زیبا ترین وپر مفهوم ترین کلمه ازمشهودات حیات واین نقطه آغاز تکامل حیات است .هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید وعینک علوم طبیعی وفیزیک است و شفاف کردن موضوعات  خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان  وخلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن ومقایسه آنها با  آخرین نظریه های علمی است. به علاوه موضوع مرگ وحیات، قیامت از دید علم فیزیک وقرآن مورد تجزیه وتحلیل قرار میگیرد .مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت میگردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان وحشرات ایران  وعجایب خلقت آن اشنا میکنیم وسایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول وتصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. برای آشنا شدن با شگفتی های خلقت حیات در اختیار مراجعه کنندگان این سایت قرار می گیرد. این سایت  به نام حشرات ایران متعلق به سایت حما مسنون است .امیدواریم مورد توجه بازدید کنند گان قرار گیرد آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

-فهرست مطلب قدیمی 1 و فهرست مطالب قدیمی2 - مقالات قدیمی تردر آیکن نقشه سایت قرار دارد .CopyRight ©    سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید. اینستاگرام #hammanmasnun

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خلقت کیهان در شش روز از نظر علم و قرآن

 

خلقت کیهان در شش روز از نظر علم و قرآن


مقاله زیر صرفا با دید و عینک علم فیزیک و اختر شناسی و آخرین نظریه تایید شده علمی و مقایسه با آیات متشابه در قرآن مورد بررسی و تحقیق قرار داده شده. لذا آشنائی اندکی از پیدایش کیهان از دید علم فیزیک به درک بیشتر مطالب کمک میکند. خداوند متعال در قرآن در هفت آیه کلمه  خلقت سماوات و الارض را در شش روز بیان داشته و من دو آیه مهم در این ارتباط را اساس تحقیق قرار داده ام. مطلب مهم کلمه خلقت کیهان در شش روز است .

وهو الذي خلق السموات و الارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء ليبلوكم ايّكم احسن عملاً و لئن قلت انّكم مبعوثون من بعد الموت ليقولنّ الذين كفروا ان هذا الا سحرٌ مبين-سوره هود آیه 7
 اوست كسى كه آسمان ها و زمين (کیهان) را در شش هنگام خلق کرد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام‏يك به احسن عملا می رسید و اگر بگويى شما  پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده‏ اند خواهند گفت اين چیزی جز سحرى آشكار نيست.


ان ربكم الله الذي خلق السموات و الارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين اعراف 54 -پروردگار شما خدائی است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید سپس به عرش پرداخت شب  را در روز می پوشاند و روز شتابان آن را می طلبد و آفتاب و ماه و ستارگان مسخر فرمان او هستند  آگاه  باشید که او راست  آفرینش و فرمانروایی، خدا آن پروردگار جهانیان به غایت بزرگ است- خداوند کیهان را در شش روز آفرید. در قرآن در خلقت سماوات والارض از سه کلمه کلیدی بدیع، فطر و خلق استفاده شده است و این موضوع اساس بحث ما است .


از آنجائیکه خلق السموات و الارض بعد  از بدیع السموات والارض و فاطر السموات و الارض اتفاق افتاده است و این مفهوم را از آیات مربوطه می توان استنباط کرد، برای درک مفاهیم  این سه کلمه ابداع و فاطر و خلق در قرآن که تمامی به معنی آفرینش کیهان است ولی هر کدام مفاهیم علمی و مراحل خود را دارد نیاز است با نظریه علمی پیدایش کیهان آشنا شویم، لذا پیشنهاد می شود ابتدا به مقاله خلقت کیهان از هیچ  نظر علوم طبیعی  و قران مراجعه فرمایید. این مقاله در حقیقت ادامه آن است. 

 

ادامه مطلب: خلقت کیهان در شش روز از نظر علم و قرآن

بررسی انبساط کیهان از نظر علم و قرآن

 

قالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ -56 سوره انبیائ

مقدمه نوشتار

الحَمْدُ لِلّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِکَةِ رُسُلاً أُولي أَجْنِحَةٍ مَثْني وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ إِنَّ اللّهَ عَلي کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير - ستايش مخصوص خداوندي است که باز کننده آسمانها و زمين (کیهان) است ملائکه را رسولاني در آن قرارداد که داراي بالهاي (قدرت) دو  گانه  و سه‏ گانه و چهارگانه هستند، او هر چه  بخواهد در آفرينش مي‏افزايد، و او بر هر چيزي تواناست. آیه  بسیار جالب و پر معنی است در آیه اول خداوند صاحب کیهان است و او کسی است که  آن را  باز کرد ( رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ). فاطر معنای  خاص خود را در قرآن دارد باز کننده، حدود کمتر از یکصد سال کلمه تورم کیهانی یا  انبساط به علم فیزیک راه یافته است خداوند در 1400 سال پیش به این  واقعه مهم اشاره و از سه کلمه کلیدی در ایجاد کیهان استفاده کرده است.

بدیع، فاطر و خلق که هر کدام مفهوم خاص خود را دارد و سه  مرحله اصلی ظهور کیهان است. بدیع  و فاطر هر کدام در لحظه ای بسیار کوتاه رخ داده است ولی خلقت کیهان در شش دوره، برای درک مفاهیم این کلمات علاقمندان می توانند به مقاله خلقت کیهان ازهیچ نظرعلوم طبیعی و قران  مراجعه فرمایند. ابداع  بصورت ایجاد از عدم است چرا که کیهان هنوز بوجود نیامده  و ماده شکل نگرفته است. بدیع السموات والارض. در سینگولاریته  به دلیل حجم  بسیار کم و چگالی بی نهایت زیاد امکان حرکت  ذرات  بنیادی اولیه نبود کنش و واکنش ذرات نمی توانستند صورت پذیرد. علم اختر شناسی و فیزیک مطابق آخرین مدل استاندارد مورد تایید علم می گوید جهان ناگهان از اندازه بینهایت کوچک (در این اندازه نظر بسیار متفاوت است ولی برخی برای توصیف گسترش کیهان آنرا در لحظه انبساط به اندازه یک پرتقال تشبیه کرده اند) چنان باز می شود که  تصور آن مشکل است (در یک لحظه و زمان بسیار کوتاه  و فضای بسیار بزرگی خلق میشود) فاطر باز کننده که همان انبساط  کیهان در آغاز خلقت را میرساند.

  ادامه مطلب را بخوانید

ادامه را اینجا بخوانیدبررسی انبساط کیهان از نظر علم و قرآن

آیات متشابه در قرآن و علوم طبیعی

 

مقدمه نوشتار

قرآن کتاب آسمانی از طرف خداوند متعال است و تنها سند اصیل و بدون تغییر از سری کتب آسمانی  تورات، انجیل، زبور و سایر کلمات خداوند که بر پیامبران پیشین نازل شده می باشد. خداوند تبارک تعالی پیامبران بیشماری برای هدایت انسان فرستاده است و با هر پیامبری به وسیله  وحی  کلام خداوند را برای راهنمائی بیان داشته است. بعد از ظهور آدم به عنوان اولین انسان تکامل یافته از نسل قبل خداوند بنی آدم را مورد خطاب قرار میدهد و هدایت انسان را به سوی تکامل فکری و رفتار اجتماعی بر عهده داشته است و پیوسته کلام خداوند توسط رسولان الهی به پیامبران ابلاغ میشد. موضوعات اساسی این پیام باعث شکل گرفتن فرهنگ عمومی جامعه بشری آن دوران گردید و کلمات کلیدی خاصی از آن پیام ها بر باور مردم می نشست.

براساس پیشرفت های علمی و فکری هر زمان تفاسیرگوناگونی بر کلام خدا نقش می بست. بشر با توانائی خدا دادی در زمینه عقل، کلام، فهم و شعور زمینه دریافت پیام های الهی را پیدا میکرد. بمرور زمان و با پیشرفت های علمی اجتماعی شیوه وحی عوض میشد. در زمان حضرت موسی (ع) کلام اللهی بر سنگ نقش می بست و الواح سنگی برای مدتی به عنوان سند کلام خدا در دست حضرت موسی(ع) و جانشینان او باقی و سپس از بین رفت و کلام الهی در ذهن ها باقی ماند و سپس با افکار و برداشت بشر مخلوط و ثبت گردید.

تورات همان تورات است که خداوند نازل فرموده اما با تغییرات وسیع محکمات و اصول و تفاسیر مختلف بشری در متشابهات  در لابلای آن به نسل های بعدی منتقل شد متشابهات دستخوش تغییرات بر داشتی نوع بشر قرار گرفت هفت آسمان و خلقت زمین، خلقت انسان از خاک و اصول دیگری که خداوند متعال از بدو ظهور آدم نازل فرموده بود به عنوان اسکلت کلام الهی در آن باقی ماند این تصور که موضوعات هفت آسمان و معاد و غیره از خارج از وحی الهی بر فرهنگ عمومی بشر نفوذ کرده بسیار غلط و غیر منطقی است که باید از آن پرهیز کرد.

پس موضوعات هفت آسمان، خلقت جهان در شش روز، نیکی به پدر و مادر، عمل صالح  قیامت، آخرت، برزخ و امثالهم نکات برجسته از کلام خدا است که از آدم به بعد در فرهنگ بشریت جا افتاده است. بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةُ خَيرٌ وَ أَبْقَي‏ إِنَّ هَذَا لَفِي الصحُفِ الأُولي‏ صحُفِ إِبْرَهِيمَ وَ مُوسي‏ –سوره الاعلی 16 الی 19 

زبور هم کلام خداست که بر داود نبی نازل شده و بهمان دلائل دستخوش تغییرات است در حقیقت نسخه های اصلی تورات و زبور در دسترس نیست. بر اساس روایات اسلامی بر حضرت  شیت نبی (ع) و حضرت ادریس (ع) و حضرت ابراهیم (ع) کتبی نازل شده است. بنابراین تنها سند اصیل کلام خداوند که در ادامه آن کتب آسمانی و تکامل یافته آن است و در دسترس انسان قرار دارد قرآن مجید است و تمام موارد اشاره شده فوق ودر سایر کتب در قرآن مکررا تکرار گردیده و دلیل اینکه قرآن  مجید آخرین کتاب الهی و حضرت محمد مصطفی (ص) آخرین پیامبر الهی است رشد علمی و پیشرفت بشر است تا جایی که بتواند کلام الهی بر روی صحیفه های مختلف ثبت و ضبط  کند و به عنوان سند دست نخورده و اصیل  به نسل های بعدی انتقال داده شود.

قران برای راهنمائی بشر نازل شده و تمامی پیامبران هم تلاش نمودند انسانی که بر ذات خدائی آفریده شده و راه انحراف را در پیش گرفته را بر فطرت ذاتی خودش برگردانند. البته بر اساس اختیار و آزادی که خداوند به او عنایت کرده وجزئ برنامه تدوین شده خلقت است که  در دنیا دوره آزمایش را میگذراند و در این کار برای خداوند دلیلی وجود دارد. خداوند می فرماید فکر میکنید ما انسان را عبث و بی برنامه آفریدیم و شما بسوی ما بر نمی گردید.

ما اگر بخواهیم شما را برداشته و خلق دیگری را بجای شما می گذاریم خدا برنامه دارد هدف دارد. در بین نصایح و اندرز های فراوان برای اثبات قدرت خود از کلماتی مشابه لابلای  سخنان خود برای رساندن مطالبی علمی استفاده نموده است. این از هنر قرآن است دقیقا کلماتی را برگزیده که در هر زمانی بتواند مفهوم خود را حفظ نماید تا در زمان مناسب و با رشد علمی بیشتر انسان  بتواند مفهوم اصلی آن را دریابند .

سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ - به زودى نشانه‏ هاى خود را در جهان و ذات خودشان نشان خواهيم نمود تا برايشان روشن گردد كه خدا خود حق است آيا كافى نيست که تمامی مظاهر ماده دلیل بر وجود اوست 53 سوره فصلت

متشابهات و محکمات در قرآن

هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ

اوست كسى كه اين كتاب  را بر تو فرستاد که در آن  آيات محكم  و صریح است آنها اساس كتابند و ديگر آیات  متشابهات هستند، اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏ جويى  از متشابه آن پيروى (ظاهر و تشبیه آن) می‏كنند با آنكه تاويلش را جز خدا و دانشمندان علوم كسى نمیدانند آنها می گويند ما به همه آن آیات ايمان آورديم  همه جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمی‏شود-7 آل عمران

بر اساس آیه فوق در قرآن دو نوع آیات وجود دارد نوع اول محکمات هستند که اصل و پایه قرآن بر آن قرار دارد و روشن و واضح هستند و نیاز به تآویل ندارند مانند اندرزها ، داستان ها برای راهنمائی، تاریخ و حوادث گذشتگان، اصول اعتقادی مانند قیامت و توحید و معاد ارسال پیامبران و امثالهم مطالعه این گونه آیات نیاز به اطلاعات قبلی درباره آنها  دارد تا به بصیرت فهم آنها برسیم و این بکمک روایات و احادیث و مفسرین مطالب آنها قابل فهم میشود یعنی نیاز به تاویل ندارند ولی به تفسیر نیازمندند.

مثلا نیاز به متخصصین علوم طبیعی ندارند ولی به متخصصان علوم انسانی و معارف اسلامی نیاز دارد. نوع دوم آیاتی هستند که با علوم طبیعی مثلا فیزیک ،شیمی یا زیست شناسی و غیره پیوند ناگسستنی دارند. این ها آیات متشابه اند. خداوند تبارک و تعالی برای نشان دادن قدرت خود در خلقت انسان، کیهان، هفت آسمان که آنرا شاهکار خلقت خود می نامد و به خود تبارک الله احسن الخالقین میگوید و سایر مظاهر مادی در لابلای کلمات خود اشاراتی به صورت تمثیل و تشابه  آنهم کوتاه و مختصر بیان فرموده برای تشحیذ  ذهن که نیاز به تفکر و تعقل خواننده دارد.

خدا میخواهد با انتخاب کلماتش حقایق را به اثبات برساند-این مفهوم آیه 7 از سوره انفال است و یرید الله ان یحق الحق بکلمته. این کلمات در دوران های تاریخ دستخوش برداشت های نادرستی شد که اثرات آن در تفاسیر بعد از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) بوضوح دیده میشود. متشابهات ریشه در علوم طبیعی دارند و با معارف اسلامی و فلسفه نمی توان به مفهوم آنها دست پیدا کرد.

در ارتباط با تاویل علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می نویسد : تاویل  حقیقت خارجی است که موجب گردیده تا تشریع حکمی گردد یا بیان معرفتی شود یا حادثه ای بازگو گردد و آن حقیقت چیزی نیست که بیانات قرآن از آن نشات گرفته و ظهور یافته است و نیز اثری از آن است که به گونه ای از آن حکایت دارد و بدان اشاره مینماید :وی در تفسیر آیه 35 سوره اسراء آورده : تاویل یک امر خارجی و اثر عینی است که بر فعل خارجی آنان مترتب می گردد زیرا تاویل یک امر خارجی است که مآل و مرجع یک امر خارجی دیگر قرار می گیرد. (جلد 3 ص 53) متشابهات در قرآن برای موضوعاتی در نظر گرفته شده که حقیقت آن برای بشر بالاخره روشن خواهد شد.

خداوند کائنات، هفت آسمان(جو زمین) و زمین به عنوان یک مجموعه متشکل از انسان و حیات بر روی آنرا و تمامی موجودات زنده را بر اساس قوانین علمی خلق کرده است. قوانین فیزیک و شیمی را به عنوان امر خود در بدوا خلقت در کیهان قرار داد.  و او عالم مطلق است پس نمی توان انتظار داشت که خدا کلامی بر خلاف علم بگوید. دلیل اینکه ما نتوانسته ایم به زوایای علمی قرآن دست پیدا کنیم دلیلش داشتن عینک نامناسب است با پیش داوری قبلی و ذهنیات قدیمی دنبال کشف مفاهیم علمی آن هستیم و تمامی ذهن ما متوجه آن میشود که چطور قرآن را با آن ذهنیت قدیمی توجیه کنیم و میکنیم و با اینکه تخصصی در زمینه علوم فیزیک و اخترشناسی نداریم به خود جرات می دهیم و به تاویل  قرآن می پردازیم و متاسفانه دانشمندان فیزیک و زیست شناسی جرات نکرده اند و یا نخواسته اند به بررسی علمی یک موضوع بپردازند به تصور اینکه به مطلبی بر بخورند و تزلزل در ایمانشان ایجاد شود. در صورتیکه خداوند که بنده خود را خلق کرده و او را خوب میشناسد می فرماید افلا یتفکرون، افلا یتد برون، افلا یعقلون و بسیار تذکر دیگر به علاوه میفرماید هر وقت می خواهید قرآن بخوانید اول از شر وسوسه های شیطانی (تصورات ذهنی ) به خدا پناه بیاورید تا دچار تزلزل نشوید.

ادامه آیه محکمات و متشابهات را پی میگیریم فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ   کسانی که در قلب خود به خدا ایمان ندارند و در دلشان تردید است از معنای دیگر کلمه تشابه برای ایجاد فتنه در باور دینی مردم سوئ استفاده میکنند. تاویل درست  آیات متشابه را خدا می داند و افراد متخصص در علم یعنی در علمی که آن کلمه تشابه را از دیدگاه علم مربوط به آن تاویل میکند این افراد کسانی هستند که در علم تخصص دارند و گویند هر آنچه از طرف خداوند نازل شود را قبول دارند.

وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ معنی تشابهات ریشه در علوم مربوطه دارد اگر در باره خلقت آسمان ها و زمین در شش روز است دانشمندان اختر شناسی در آن راسخند در علم مربوطه و اگر در باره خلقت اقوات در چهار  روز است دانشمندان زیست شناسی راسخند البته ابتدا خدا که علم مطلق است و سپس کسانیکه خدا از علم خود بآنها عطا فرموده و لا یحیطون بشیئ من علمه الا بما شائ اراده خدا براین قرار گرفته که هرکس تلاش کند تا موضوعی را علمی بررسی کند خدا از توانائی ذاتی کسب علم که در او نهاده بهره مند ش میکند واین قانون نوشته شده خدا است. فرق نمیکند او ایمان داشته باشد یا نداشته باشد. این موضوع در ذات هر انسانی است نهفته است. یک نمونه از آیات متشابه که با واقعیت های علم روز مطابقت دارد به عنوان مثال اشاره ای داشته باشیم.

 متشابهات کلماتی هستند که خداوند متعال برای رساندن یک واقعیت علمی و برای فهم انسان از آن استفاده کرده است. بطورمثال نوردرقران دارای چند معنی است نور بمعنی روشنائی مقابل تاریکی، نور بمعنی هدایت ، نور به معنی نور مقابل ظلمات، نور به معنی انرژی، نور به معنی نورعلی نور یعنی نور ذاتی خدا که انرژی ما فوق انرژی مادی است که در ثانیه ده به توان منهای 43 ثانیه در بدیع السموات والارض بروز کرد که از ذات خدا سرچشمه گرفت که به موقع به آن می پردازیم. حالا ما از کجا بدانیم با کدام نور سروکارداریم روش تفسیر قران به قران ( از علامه طباطبائی) و روش آشنائی با سیاق آیلت (از شهید مطهری) و سایرین به ما کمک میکند. از همین آیه نور در قرآن کمک میگیریم .آیه 35 سوره نور میفرماید:

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغ دانى  كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه ‏اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه از درخت‏ خجسته زيتون كه نه شرقى است و نه غربى افروخته می‏شود نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد نور علی النور است‏ خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى‏كند و اين مثلها را خدا براى مردم می‏زند و خدا به هر چيزى داناست.

خداوند متعال در این آیه دو مطلب را میخواهد بیان کند . اول خداوند نور کائنات است و این  نور ذاتی خدا است  از چه نوع است، از نوع انرژی است که فوتون دارد و نه نوری که از آتش که با روغن زیتون نورانی میشود به وجود می آید. خداوند نور خود را به نوری تشبیه میکند که در ستاره دری در حال نورافشانی است یعنی از نوع انرژی است. ولی انرژی ما فوق انرژی ها یا انرژی ناب است که نه شرقی است ونه غربی و لا مکان است. همان نوری است که از احدیت کیهان را آفرید. این مفهوم کلی این مثل است . اول نور ذاتی خداوند برای تشحیذ ذهن. سپس نور خداوند نور هدایتی هم است که جهان مادی و پدیده های جهان مادی را با آن هدایت میکند. بنابراین برای درک آیات متشابه می بایستی با علوم مربوطه آن موضوع اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم آن را با مقایسه با علم مربوطه تاویل نماییم. لازمه این کار کنار گذاردن تصورات کهن هزار سال قبل که بر اساس علم روز آن زمان ارائه شده که نیاز به باز نگری دارد. سید محمد تقوی اهرمی 1395 ویرایش جدید تیر ماه 1399

{jcomments on}

معرفی سایت حشرات ایران از همین نویسنده

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آمار بازدیدکنندگان

084928
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
1070
658
2216
76249
7679
33944
84928

Your IP: 34.200.218.187
Server Time: 2020-08-10 21:37:02
امارگیر سایت