- توضیحات
- بازدید: 1681
مقدمه نوشتار
اگر ما مفهوم کلمات کلیدی در موضوعات خلقت کیهان و حیات در زمین را مطابق قرآن درک کنیم این همه اختلاف بر سر ترجمه و تاویل آیات متشابه نداریم. خلق از عدم یا خلق از هیچ که هر دو از نظر قرآن بی معنی است نتیجه تفکر نکردن در آیات متشابه پیدایش حیات و کیهان است. فلاسفه قدیم که اطلاعی از چگونگی خلقت کیهان و حیات نداشتند، مجبور بودند برای این کلمات معنی بتراشند تا عقل بتواند آن را هضم کند. عدم و هیچ هر دو از تعاریف مادی است و بسته به کاربرد آن ها در واحد زمانی مفهوم خاص خود را دارند در این نوشتار لم تک شیئا و لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً با استناد به آیات قرآن بررسی می می کنیم
مطالعه بیشتر: خلق از عدم دید فلسفی بیگانه با قرآن
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1878
مقدمه
قرآن در باره چگونگی پیدایش جهان مادی نظریه خاص خود را دارد عدم آگاهی علمی در باره رخداد بیگ بانک و آیات متشابه قرآن در این زمینه منجر به بحث های می شود که خواننده مقالات در سایت ها نمی تواند استنباط کند که بالاخره قرآن بیگ بانگ را چگونه توصیف کرده و هیچ اشاره ای به آیات بسیار مهم و علمی در قرآن نمی شود. وجای تاسف است که دیدگاه قرآن در پیدایش جهان مادی به همان سرنوشت سایر بحث های علمی قرآن شده که واقعیت پشت پرده نا آگاهی نسبت به آیات قرآن پنهان است. باید نظر قرآن را از بین آیات مهم پیدایش جهان مادی بیرون آورد و سپس با علم روز مقایسه نمود. به نظر من اشکال در فهم معانی کلمات کلیدی در این زمینه است. لطفا قبل از مطالعه این نوشتار به خلقت کیهان از احدیت و صمدیت آغاز شد مراجعه فرمائید
مطالعه بیشتر: بیگ بانگ و نظریه پیدایش جهان مادی در قرآن
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1691
مقدمه نوشتار
نفس در این آیه که خداوند به آن قسم یاد می کند چیست، بسیاری از مفسرین آن را روح نامیده اند و برخی نفس انسان تفسیر کرده اند. وقتی ما ترجمه این آیه را که چنین بیان می کنند " سوگند به روح آدمی و آن کس که آن را آفرید و موزون ساخت" در نظر بگیریم مشخص می شود که هم نفس را و هم روح را درست درک نکرده اند. روح چیست آیا روح نیاز به آفریدن و موزون ساختن دارد. روح تخیلی است یا روح قرآنی که در نفس واحده نفخه می شود. آیا خداوند امر خود را خلق می کند چرا متوجه روح من امر ربی نمی شوند. آیا مفسرین محترم به این موضوع رسیده اند که نفس واحده آدم نیست و نخستین تک سلولی تکامل یافته از نطفه امشاج است که در پروسه سواکم به علقه که همان نفس واحده است خلق می شود، تا توهمات ما در این موضوعات با واقعیت های قرآنی منطبق نشود، درک جهان بینی حیات و بسیاری از آیات متشابه قرآن در خلقت کیهان و حیات در زمین و آخرت ناقص است و بیان گراین است که تفکر در آیات متشابه و پیوند دادن آیات متشابه هم موضوع برای درک مفاهیم آن مورد مطالعه قرار نمی گیرد و همان تخیلات صدر اسلام بر ذهن ما حاکم است. اگر آیه نفس و ما سوا ها را که در بین آیاتی قرار گرفته بیرون آورده و جدا معنی کنیم و ارتباط آن را با آیات قبل و بعد قطع کنیم به مفهوم واقعی آن نمی رسیم. کلمه سواها در خلقت کیهان و خلقت حیات و تکامل جانداران مطرح شده و مهمترین دوره خلقت بشمار می آید. کلمه سواها در حیات زمین که با آیه فوق ارتباط دارد با کمک آیات دیگر بررسی می کنیم.
مطالعه بیشتر: و نفس و ما سواها و مفهوم واقعی و قرآنی آن
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 2025
مقدمه نوشتار
ماء دافق آبی است که از بین جسم سخت و جسم نرم بیرون می جهد، خیلی تعجب آور است که ما آیات قبل و بعد از صلب و ترائب را نمی خوانیم تا مفهوم آن برایمان روشن شود و تا بحال به همان نظر ابن عباس وفادار مانده ایم. در سوره طارق اشاره به سماء تاریک می کند که نور ستاره نجم ثاقب در آن نفوذ می کند و نور ستاره در جای تاریک نفوذ می کند و جای روشن مانند روز نور آن نفوذ کننده نیست. این تاریکی برای چه و در کجا بود و از چه می خواست حفاظت کند تا به زندگی ادامه دهد از آب مرد ؟ در آیه چرا خداوند ضمیر پس (فلینظر) را می آورد. قسم به طارق برای کل نفس علیها حافظ است، ضمیر ف آیات قبل را به بعد متصل می کند. فلینظرالانسان مم خُلِقَ- خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ- يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ- إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ. مطلبی که مفسرین براحتی از آن گذر می کنند و متوجه نیستند که خدا دارد اخلاقیات انسان را مثل می زند و نه ساختار مادی انسان خُلِقَ- خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ خارج می شود از بین صلب و ترائب دو جسم است.
مطالعه بیشتر: ماء دافق و تاریخچه آن در پیدایش حیات
Write comment (0 Comments)