ویژگی ها

بررسی انبساط کیهان از نظر علم و قرآن

 بررسی انبساط کیهان از نظرعلم وقرآن

قالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ -56 سوره انبیائ

الحَمْدُ لِلّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِکَةِ رُسُلاً أُولي أَجْنِحَةٍ مَثْني وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ إِنَّ اللّهَ عَلي کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير - ستايش مخصوص خداوندي است که باز کننده آسمانها و زمين (کیهان) است ملائکه را رسولاني درآن قرارداد که داراي بالهاي (قدرت) دوگانه وسه‏ گانه وچهارگانه هستند، اوهرچه بخواهد درآفرينش مي‏افزايد، و او برهر چيزي تواناست. آیه بسیارجالب و پر معنی است درآیه اول خداوند صاحب کیهان است و او کسی است که آنرا باز کرد ( رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ). فاطرمعنای خاص خود را در قرآن دارد باز کننده، حدود کمتر از یکصد سال کلمه تورم کیهانی یا انبساط به علم فیزیک راه یافته است خداوند در1400 سال پیش به این واقعه مهم اشاره و از سه کلمه کلیدی در ایجاد کیهان استفاده کرده است.

بدیع، فاطر و خلق که هرکدام مفهوم خاص خود را دارد و سه مرحله اصلی ظهور کیهان است. بدیع و فاطر هر کدام در لحظه ای بسیار کوتاه رخ داده است ولی خلقت کیهان در شش دوره، برای درک مفاهیم این کلمات علاقمندان میتوانند به مقاله خلقت کیهان ازهیچ نظرعلوم طبیعی وقران  مراجعه فرمایند. ابداع  بصورت ایجاد از عدم است چرا که کیهان هنوز بوجود نیامده  و ماده شکل نگرفته است. بدیع السموات والارض. در زینگولاریته به دلیل حجم بسیار کم و چگالی بینهایت زیاد امکان حرکت  ذرات  بنیادی اولیه نبود کنش و واکنش ذرات نمی توانستند صورت پذیرد. علم اختر شناسی و فیزیک مطابق آخرین مدل استاندارد مورد تآئید علم میگوید جهان ناگهان از اندازه بینهایت کوچک (دراین اندازه نظربسیار متفاوت است ولی برخی برای توصیف گسترش کیهان آنرا در لحظه انبساط باندازه یک پرتقال تشبیه کرده اند) چنان باز میشود که  تصورآن مشکل است (در یک لحظه و زمان بسیار کوتاه و فضای بسیار بزرگی خلق میشود) فاطرباز کننده که همان انبساط کیهان درآغاز خلقت را میرساند.

  ادامه مطلب را بخوانید

                                                                                                           

بیل برایسن آمریکائی درکتاب تاریخچه تقریبا همه چیز ترجمه محمد تقی فرامرزی مینویسد (برنده جایزه کتاب سال2004 در آمریکا) " کائنات درکسری ازیک لحظه پس از سپیده دمان آفرینش دستخوش گسترشی ناگهانی و خارق العاده شد. کائنات منبسط شد، یعنی به همراه خودش سرعت گرفت و ابعادش درهرده به توان منهای 32 ثانیه  دو برابر شد کل این واقعه ممکن است چیزی بیش از ده به توان منهای 30 ثانیه یعنی یک میلیون میلیون میلیون میلیون میلیونم ثانیه بدرازا نکشیده باشد. اما کائنات را ازحالت چیزی که میشد دردست گرفت به چیزی تبدیل کرد که دستکم  ده به توان 24 برابر شد ". (ذرات بنیادی با سرعت تقریبا میلیون ها برابرسرعت نوردر فضا پراکنده شدند که این هم یک سئوال جالب و پیچیده علمی است ) اینجا مفهوم  فطرهن یعنی کائنات را باز کردیم کاملا روشن میشود.

قسمت دوم آیه خداوند کائنات را باز کرد و پس از باز کردن کیهان ابداعی ملائکه را به عنوان پیام آوران امر خود در آن قرار داد. اراده و فرامین باریتعالی در کیهان بصورت قوانین طبیعت  بروز میکند . یعنی درکیهان جاعل الملائکه رسلا (ملائکه به معنی اسباب مدیریت، که امروزه میتوان آنرا  قوانین فیزیک وطبیعت درکیهان دانست را درآن جاعل کرد) قرارداد . ملائکه اسباب و قوانین خدا در کائنات هستند قوانین جاریه فیزیک بعنوان پیام رسان در کیهان جای گرفتند واین ملائکه برخی دارای دو قدرت و برخی سه قدرت و برخی هم چهار قدرت و هرچه بخواهد در آفرینش آنها می افزاید براستی که خدا  در کیهان(کل شیئ) قدرت برتر را دارد.

اول به چهار قانون اصلی فیزیک اشاره میکنیم گرانش، نیروی هسته ای قوی، نیروی هسته ای ضعیف و نیروی الکترومغناطیس این چهار قدرت اساسی را یک گروه از ملائکه برعهده دارند. ملائکه ای که چهار قدرت دارد یا به عبارتی چهار قدرت را از طرف خداوند مدیریت میکند. دقیقا بعد ازبازشدن کیهان این چهار نیروایجاد میشوند و خداوند این چهار نیرو را درکیهان قرارداد. نیروی الکترومغناطیس از دو نیروی الکترو و مغناطیس تشکیل شده شاید منظور دو قدرت این دو باشند.

این ها از نظرعلم تقسیم بندی شده ، ما زمان داریم مکان داریم و حرارت داریم که علم  فیزیک آنها را منظورنکرده است علی الرغم اینکه  فاکتور مهم  و اصلی بشمارمی آیند. انرژی تاریک داریم ماده  تاریک داریم و کیهان ازجهان مادی و ماده تاریک و انرژی تاریک تشکیل شده است که جهان مادی ما بخش کوچکی از کیهان است بر اساس مدل استاندارد کیهان شناسی کل جرم و انرژی که در جهان شناخته شده اند از 4/9 درصد کل جهان هستی است که ما آنرا مشاهده میکنیم که شامل ستارگان سیارات و نور است و 8/26 درصد ماده تاریک و بقیه از انرژی تاریک تشکیل شده اند. هنوز زوایای ماده تاریک و انرژی تاریک برای علم روشن نشده باید منتظر ماند  پس قدرت ملائکه میتواند چهارباشد که چهار نیروی اصلی کیهان و میتواند دو فاکتور زمان و مکان هم دو قدرت باشد و بقیه هم بدین منوال باید باشد  و قدرت هائی که در ماده  تاریک و انرژی تاریک  وجود دارند که علم هنوز کشف نکرده و اشاره آیه يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ می تواند در آن نهفته باشد که باید بیشتر تعقل شود.

حضرت امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه ملائکه را خزانه داران اسباب طبیعت از قبیل آب، باران و رانندگان  ابر و مشایعت کنندگان دانه های باران و فرود آورندگان باران برزمین نامیده است که تعابیر بسیار جالب از نقش ملائکه در ساختار جهان مادی است به عبارتی اسباب مدیریت جهان مادی. هر قطره باران را یک ملائکه به زمین می آورد واین نیروی گرانش یا جاذبه زمین است یکی از چهارملائکه که هنگام انبساط جهان با برنامه ریزی ازپیش تدوین شده درکیهان قرارداده شد. سبح اسم ربک الاعلی الذی خلق فسوی والذی قدر و هدی نام پروردگار بلند مرتبه را منزه دار پروردگاری که (جهان را)خلق کرد، سپس هرچیز را درجای خود قرارداد و پروردگاری که هر چیزرا براساس برنامه ریزی مدون ومعلوم خلق کرد (قدربا تشدید دال تقدیر و سرنوشت را میرساند و قدربا سکون دال اندازه معنی میدهد و اینجا مورد اول منظور است ) و بسوی برنامه تدوین شده هدایت کرد. پروفسور هاوکینگ درعین حالی که وجود خدا را ضروری نمی داند ولی اذعان دارد که اگر نرخ انبساط کیهانی یک ثانیه پس ازانفجاربزرگ حتی باندازه یک درصد ها هزارمیلیارد کمتر میبود جهان قبل ازاینکه باندازه کنونی برسد نابود میشد واین نشانه نظم کائنات است.

وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ.

محدوده کیهان همین طورتوسعه مییابد و نگه داری آن برایش آسان است- آیه الکرسی. درتفسیرنورالثقلین جلد 8 صفحه 260 کرسیه السموات و الارض را محیط کائنات می نامد اگر کرسی معنی علم خداوند را بدهد خدا نیاز ندارد علم خود را محافظت نماید و  توسعه دهد پس مفهوم علم را نمی دهد .

والسمائ بناها باید وانا لموسعون  ذاریات 47 سمائ دراینجا معنی فضای کیهان است و می فرماید ما فضا را به قدرت خود بنا نهادیم و آنرا توسعه می دهیم. کیهان باز شد و قوانین فیزیک درکیهان قرارداده شد و ابتدای خلقت جهان مادی ازاینجا شروع میشود یعنی از زمانیکه ماده خلق شد و قوانین فیزیک حاکم شدند. علم اخترشناسی و فیزیک ابتدای انبساط کیهان را لحظه ایجاد قوانین فیزیک میداند. خداوند متعال درقرآن مجید  درهفت آیه به خلقت کیهان در شش دوره اشاره کرده  که به دو مورد آن اشاره میشود. بنابراین اول کیهان از هیچ ابداع شد، وسپس فطرهن یا انبسط رخ داد و ماده خلق و سپس کیهان درشش دوره خلق میشود. کیهان زمانی خلق میشود که سنگ بنای آن آماده باشد واز قبل خلق شده باشد وباین منظوراست که خداوند از کلمه خلق السموات و الارض استفاده میکند.  

وهوالذي خلق السموات و الارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء ليبلوكم ايّكم احسن عملاً و لئن قلت انّكم مبعوثون من بعد الموت ليقولنّ الذين كفروا ان هذا الا سحرٌ مبين-سوره هود آیه - 

" و اوست كسى كه آسمانها وزمين (کیهان ) را درشش هنگام خلق کرد و عرش او برآب بود تا شما را بيازمايد كه  كدام‏يك به احسن عملا میرسید و اگربگويى شما پس ازمرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده‏ ا ند خواهند گفت اين سحرى آشكار نيست "

                                                   

این طرح کلی چه بود ودر کجا تدوین شد .خداوند میفرماید درعرش محل تدوین مدیریت جهان. تمامی کارهای طراحی و مدیریت درعرش خدا صورت می پذیرد و کارکنان و مسئولین آن مدیریت ، حاملان عرش هستند. این یک قانون کلی است که انسان هم که از خلاقیت اهدائی خداوند بهره برده است همین روش را دارد اول فکر میکند و بعد طرح میریزد و سپس اجرا میکند وبرای اجرا از نیروهای خود وطرح ویرنامه از پیش تدوین شده استفاده میبرد. عرش خداوند بر اب بود مفهوم این را می رساند که قبل از خلق کیهان طرح و برنامه او برایجاد آب قرارداشت تا در زمین حیات را ایجاد کند.

خداوند متعال بارها درقران تذکر داده است می خواهی خدا را بشناسی اطرافت را نگاه کن و قوانین دور و بر خودت را به بین آیات و نشانه ها ی خدا درزمین و آسمان رامشاهده و کشف کن.

وَکَأَیِّن مِّن آیَةٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ و چه بسیارنشانه درآسمانها و زمین (زمین وهفت جو مربوطه منظور است چرا که قابل رویت است) هست که بر آنها می گذرند درحالی که از آنها روی میگردانند (بی خیال وبدون توجه وتعقل ازآن می گذرند). هدف خلقت ایجاد حیات است  و درحیات انسان بوجود آمد طرح خدا در بدو ابداع و فطرهن و خلقت کیهان ایجاد حیات درکره زمین بود و حیات لازمه اش آب است بدون آب حیات معنی ندارد و خداوند اساس خلقت را بر اّب قرار داد و کان عرشه علی المائ تا حیات را ایجاد کند ودرون آن بهترین عمل را بیرون آورد و این که عرش خدا بر آب قرار داشت معنی آن این است که  تدبیر و مدیریت خدا بر آب قرارداشت. کیهان باید طوری مدیریت میشد که با طرح از پیش تدوین شده خالق متعال پس از شش دوره 75 درصد ئیدروژن وحدود 24 درصد هلیوم بصورت اتم ساختار و سنگ بنای آن گذاشته شود درغیر این صورت حیاتی ایجاد نمیشد.

بسیاری هستند که  قدرت  تفکر وتعقل ندارند و درایمانشان خلل داشته اند برای بهره برداری ظاهر آیه وکان عرشه علی المائ را دستمایه مقاصد شوم خود قرارمیدهند و گرنه این معنی با تعقل خیلی آسان تآویل میشود. البته نظر گذشتگان که  بر اساس تصورات ذهنی خود عرش را چهار پایه درنظر گرفتند و خداوند را بر آن نشاندند جای تامل دارد  ولی چرا ما دراین زمان که شکوفائی علم است هنوز نظر آنها را بر باور خود نشانده ایم و آیات را باعلم روز نمی سنجیم؟ خداوند درابتدای خلقت کیهان ظلمات و نوررا هم آفرید ظلمات و نور در خلقت جهان مادی به مفهوم انرژی مادی وانرژی تاریک است که  اساس ساختاری کیهان برآن بنا نهاده شده .

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ انعام -1

این آیه همانند جعل الملائکه در خلقت کیهان جعل الظلمات و النور را هم در دستورکار خود قرارداد در ابتدای خلقت کیهان خداوند متعال نور و ظلمات را درآن قرارداد. چرا خداوند ظلمات ونوررا درمرحله خلق السموات والارض در آن قرار میدهد ونمی فرماید فاطر السموات والارض و جعل الظلمات ونور، روشن است زیرا درخلقت کیهان نورتوانست از فشردگی محیط خود را رها کند (منظور فوتون ها است). خلقت کیهان در شش روز از نظر علم و قران

به علاوه ماده وضد ماده به عنوان زوجین درکیهان از اهمیت بالائی برخورداراست وهمچنین درساختار ذرات بنیادی هم زوجیت حاکم است. خداوند متعال میفرما ید و من کل شیئ خلقنا زوجین لعلکم تذکرون -ذاریات 49 همه چیز را زوج آفرید وهمچنین درآیه 36 سوره یاسین میفرماید.

سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ پاک ومنزه است خدائی که همه چیز را زوج آفرید چه در زمین وهر آنچه بیرون میآید و چه در وجود خودتان و چه در چیزهائی که هنوز نمیدانید. اینها همه در ابتدای خلقت کیهان ایجاد شد درلحظه انبساط در زمان ده به توان منهای 43 الی ده به توان منهای 35 ثانیه لحظه ای است که کائنات مملو از اشعه بود و بسیارفشرده و صمد پس از ده به توان منهای 35 ثانیه انبساط صورت میکیرد و فوتون ها سریع خلق میشوند وهمراه با فوتون ها ضد ماده هم خلق میشوند و همه ذره و ضد ذره  باندازه مساوی خلق میشوند. کیهان ما از ماده  تشکیل شد و ضد ماده کجا رفت احتمالا به جهان موازی. درآیه صحبت از همه  چیز است سنگ هم جزئ همه چیز است بنابراین مفهوم ازواج دراین دو آیه  نرو ماده  نیست و مفهوم بسیار فراتری دارد. جهان موازی ازدید قران-نظریه جدید 

ان ربكم الله الذي خلق السموات والارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس والقمروالنجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق والامر تبارك الله رب العالمين اعراف  54

"پروردگار شما خدائی است که آسمانها و زمین را در شش روز(دوره) آفرید سپس به عرش آن پرداخت شب را درروزمی پوشاند و روز شتابان آن را می طلبد و آفتاب و ماه و ستارگان مسخر فرمان او هستند آگاه باشید که او راست آفرینش و فرمانروایی خدا آن پروردگار جهانیان به غایت بزرگ است" خداوند کیهان را درشش روز آفرید. روزدر قرآن هزارسال و درجای دیگر پنجاه هزارسال ودرموضوع دیگر یک آن آمده که درمقالات پنجاه هزار سال خدا از تخیلات تاواقعیت وهمچنین مقاله هزارسال روز خدا از تخیلات تا واقعیت به آنها اشاره کرده ام.

 خداوند به دلائلی که بآن درمبحث ابداع وفطرهن ذکر شد ابداع وفطرهن را جزدوره ها به حساب نمیآورد و آنها دوره ندارند به یکباره ایجاد شدند. دوره اززمانی آغاز میشود که خلق السموات والارض اتفاق می افتد و ماده به وجود می آید. این سته ایام که مجموعا حدود سه دقیقه است 98 درصد کیهان خلق میشود و خداوند متعال  میفرماید کیهان را که خلق کردم به مدیریت آن پرداختم ثم استوی علی العرش واین مدیریت تا هدف خلقت که آفرنش زمین و شب و روز بود ادامه داشت و برای حیات و خلقت انسان خورشید و ماه به تسخیر امر خود درآوردم.  خلق وامرمخصوص ذات باریتعالی است. خلق و امر تفکیک ناپذیرند. خلق ماده و انرژی و قوانین مربوطه هستند که هدایت انها با امرنرم افزارمدیریت آنها  صورت میگیرد. درادامه به مقاله امرخدا ونقش آن درساختارمادی کیهان مراجعه فرمائید. بامید دیدارمجدد درسایت حما مسنون –سید محمد تقوی اهرمی 1394 ویرایش جدید ابانماه 1395ویرایش جدید اسفند 1397 

                                                       

 

نظرات  

 
0 #1 Sergiofaunk 1397-06-20 18:10
Если Вам спасли Жизнь и Вы желаете в Знак Благодарности Заказать Орден для Спасителя ( врач, пожарный и т.д.) обращайтесь http://spaszhizny.ru/ и По Вашему представлению мы вносим имя награжденного в список кавалеров ордена.Tel. или WhatsApp +7(985)952-0864
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آخرین نظرات ثبت شده

امارگیر سایت