ویژگی ها

خلقت زمین از نظر علوم طبیعی و قرآن

  این را علم براساس آخرین نظریه ابرازی بیان میکند. قرآن خلقت کیهان را این چنین بیان میکند .

نظریه خلقت کیهان از دید قرآن

ابتدا غیر از نور ذات باریتعالی هیچ چیز نبود نه ماده ،نه زمان ونه فضا .امر واراده خدا بر آفرینش کیهان قرار گرفت و فرمود باش و در یک آن شد. بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُون.باش یعنی نبوده است ودر آنی شد. کیهان ابتدا (بصورت محیطی غیرمادی) ابداع شد. ابداع یعنی ایجاد از هیچ .خداوند احد است و صمد و کیهان را از احدیت وصمدیت یعنی توپری وفشردگی آغاز کرد واین مرحله ای است که هنوز ماده خلق نشده. مجددا امرواراده ذات باریتعالی برآن قرارگرفت که کیهان را از احدیت باز کند و کیهان به یک باره انبساط یافت. قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِد ينَ.و خداوند مجددا امرواراده فرمود وخلقت کیهان بصورت جهان مادی و در شش مرحله شکل گرفت و هو الذي خلق السموات و الارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء ابتدا خلق کرد وسپس مدیریت وهدایت آنرا بکار گرفت خلق و فسوی ، خلق کرد سپس آنرا بیاراست در حالی که مدیریت وطرح وبرنامه ریزی او برایجاد آب قرارداشت برای ایجاد حیات در کره زمین ، خلقت در این شش روز را طوری ساماندهی کرد  که در پایان آخرین مرحله ( یعنی در مرحله ششم کیهان از 75 در صد ئیدروژن و 25 درصد هلیوم تشکیل و سنگ بنای آب گذاشته شد) برنامه و طرح خود را عملی کرد وسنگ تشکیل آب گذاشته شد (در باره این مراحل به مقاله خلقت کیهان در شش روز از نظر علم و قران  مراجعه فرمائید ).

تا اینجا مقدمه ای کوتاه بود برپیدایش کیهان واین شش دوره در اوائل خلقت کیهان صورت گرفت وسالیان دراز سپری شد حدود هشت میلیارد سال و از زمان جدا شدن توده ابرگازی و دودی از مرکزیت ابر خورشیدی که به تولد زمین منجر شد بحث در مورد خلقت زمین آغاز میشود. خداوند متعال در سوره فصلت از آیه 9 الی12 سیر پیدایش زمین وحیات وهفت آسمان که منظور جو زمین است بطور بسیار زیبائی بیان فرموده.از آنجائیکه این آیات بهم پیوسته است وتمامی در مورد پیدایش زمین و حیات وسپس هفت جو زمین است با هم در ارتباط هستند و نباید آیه ای از این مجموعه آیات را جداگانه ومستقل از سایر آیات بررسی کرد وگر نه مفهوم کلی ایات از بین میرود.ابتدا همه آیات را را مرور وسپس برحسب مورد و با شواهد علمی آنرا پی میگیریم-

براساس نظریه قرآن زمین در دو دوره تشکیل شد دوره اول از زمان جدا شدن از ابر خورشیدی تا شکل گرفتن بصورت کره مستقل ومذاب ودوره دوم ازتوده کروی مذاب تا مرحله پیدایش پوسته جامد زمین. مراحل پیدایش زمین از ابتدای خلقت تا پیدایش هفت جو زمین در آیات 9 الی 12 سوره فصلت بوضوح شرح داده شده است .

قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ.بگو به کسی کافر میشوید که زمین را در دو دوره خلق کرد وبرای او شریک میتراشید.

وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ-

در آن پوسته جامد را قرار داد وبرکت در آن نهاد(میتواند منظور خاک رس وشن باشد که هر دو از ترکیبات سیلیسیوم که همان صلصال است تشکیل شده اند که 99 درصد مصارف غذائی ومایحتاج انسان از آن است)وغذای بیولوژیکی برای تامین نیاز موجودات زنده سوائ اللسائلین را در چهار دوره برنامه ریزی کرد.

 ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ-

"سپس به آفرینش آسمان پرداخت درحالی که دودی  بود پس به آن(جو زمین ) و زمين فرمود خواه يا ناخواه در آئید آن دو فرمان را پذیرفتند"

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ-

"پس آسمان را هفت طبقه ودر دو روز(دوره) مقرر داشت و در هر آسمانى امر آن را وحى فرمود وآسمان   دنيا را به نور ستارگان آذين وآن را نيكو حفظ کردیم .اين است قدرت خداوند دانا "  

خلاصه مفهوم آیات در خلقت زمین که تسلسل وار آمده این است که خداوند زمین را در دو مرحله آفرید. در آن رواسی یا پوسته جامد را بالای آن قرار داد و سپس و درست بعد از پیدایش پوسته جامد که در آن خیر وبرکت فراوان برای حیات موجودات بود ،مواد غذائی موجودات زنده را طی چهار دوره برنامه ریزی کرد بطوریکه به  نیازدرخواست کنندگان(موجودات زنده اولیه خلق شده باکتری های پروبیونت ها) باشد. (قدربه فتحه ق وتشدید دال از تقدیر یا برنامه ریزی می اید وقدر به فتحه ق وسکون دال یعنی مقدار که این دو مطلب را مفسران محترم دقت نمی فرمایند).

و پس ازایجاد اقوات به خلقت آسمان(جوزمین) زمین پرداخت در حالی که دودی شکل بود و زمین را منظم (شب وروز) ودر مدار خود قرارداد و به زمین فرمود خواه نا خواه بر این وضعیت قرارگیرید وزمین پذیرفت تمثیلی است برای بیان تثبیت مدار زمین وجو آن که به فضا پرتاب نشودوسپس به ایجاد هفت آسمان در جو زمین پرداخت آنهم در دو مرحله خلق کرد ودر هر طبقه آن قوانین خاص آن را تدوین نمود وفضای دور زمین( آسمان زمین) را به ستارگان زینت داد و آنرا محفوظ نگه داشت. برای تکمیل مفاهیم آیات فوق از آیات 30 و31 سوره انبیا هم کمک میگیریم .

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ

"آيا كسانى كه كفر ورزيدند نمی بینند كه آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم وهرچيززنده‏اى را از آب پديد آورديم آيا بازهم ايمان نمی‏آورند" 

سموات والارض اینجا به معنی کیهان نیست. کیهان درابتدای خلقت ایجاد نشده بود اول بدیع السموات والارض رخ داد خداوند کیهان را ابداع کرد ،از هیچ آفرید وبعد از فطرهن ( انبساط ) باز کرد و درابتدای بازشدن هنوز کیهان وجود نداشت که بهم یوسته باشند و پس از باز شدن وانبساط  کیهان در شش دوره خلق شد. اولا کیهان نبود دوما این آیه دو پدیده جدای خلق شده وبهم پیوسته را میگوید مانند زمین و جو اولیه آن که یکی بودند و اشاره به آب میکند که تمام حیات از آن زنده اندازهمه مهمترادامه آیه میفرماید و در آن رواسی قرار دادیم . صحبت از زمین است و نه کیهان .اول زمین وجو آن بهم پیوسته بودند وسپس از هم باز شدند وسپس در زمین رواسی قرار داد . سه آیه 30 الی 32 سوره انبیائ در باره زمین است .سیاق آیات را ملاحظه فرمائید .

وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ 31

"ودرزمين پوسته جامد راقرار دادیم برای تعادل زمین وجلوگیری از لرزش آن و درآن راههايى پديد آورديم باشد كه راه يابند " 

وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ ایاتها معرضون-

"و آسمان را سقفی محفوظ  قراردادیم ولی آنان از این آیات(نشانه هائی که می بینند وتوجه نمی کنند ) روی برمیگردانند .32 انبیا.

زمین در بدو پیدایش یک توده عظیم کروی متشکل از پلاسما ویکپارچه بود . بنابراین ابتدا زمین وجو آن بهم پیوسته بودند و ازهم باز شدند ودرزمین رواسی قرار گرفت وپستی وبلندی ها را طوری خلق فرمود تا در میان آنها راه هائی برای عبور باشد (راه ها برای عبور مفهوم بسیار زیبا وعلمی است فقط باید کمی درباره وضعیت سیارات دیگرمنظومه شمسی اطلاعاتی داشته باشیم تا مفهوم علمی بودن این کلام یعنی رواسی وراه روشن شود طی مقاله جداگانه ای به این مطلب خواهیم پرداخت و پس از جدا ساختن این دو ازهم حفاظ مطمئنی برای آن قرار داد .

این آیات هم همه در مورد خلقت زمین است. که به آنها اشاره خواهیم کرد. ابتدا به پیدایش زمین بر اساس آخرین نظریه های علمی اشاره میکنیم . زمین همراه توده عظیم گازی دودی شکل یکپارچه ازابر خورشیدی جدا شد. توده دخان مانند مملوازانرژی وماده بود وعمد تا از اتم های ئیدروژن و هلیوم وغبار کیهانی تشکیل شده بود( دودی بود نه بخار). درجه حرارت بالای این توده عظیم امکان واکنش های هسته ای بین اتم های هلیوم و ئیدروژن را فراهم میساخت وعناصرازت ، کربن ، اکسیژن ، آهن و بسیاری از عناص سبک و سنگین تشکیل شدند واین دوره را تکامل اتمی زمین مینامند. دراثرچرخش دورانی زمین عناصر سنگین مثل آهن ونیکل بمرور در مرکز توده گازی جمع شدند ودراثرافزایش جرم زمین نیروی گرانش زمین شکل گرفت و زمین توانست توده گازی شکل دوروبر خود را که به فضا پرتاب میشدند دور خود جمع کند .

پرفسور کاپلان زیست شناس معروف آلمانی  در کتاب مبدا حیات می گوید احتمالا شکل گیری زمین از توده گازی ودودی حامل غبار 4/6 میلیارد سال قبل و بسیار با سرعت انجام گرفت (3 وسپس درجه حرارت طی صدها میلیون سال از حدود 20 میلیون درجه به چند هزار درجه کاهش یافت واتم های عناصری که در اثر همجوشی هسته ای تشکیل شده بودند با هم ترکیب وملکول های گازی مانند ءیدروژن وهلیوم وسایر ملکول ها مانند آب آمونیاک متان تشکیل میشدند ودر اثر حرکت دورانی به فضا پرتاب میشدند تا زمانی که اتم های آهن ونیکل وعناصرسنگنتردرمرکززمین قرارگرفنتد وزمین جرم دارشد به این طریق زمین شکل گرفت.این دوره    پوسته زمین درحرارت بالا و برخورد خورده سیارات وشهاب سنگ ها مرتبا دستخوش تغییرا شدید میشدند. با پائین آمدن حرارت به بالای نقطه جوش آب بر روی سنگ های پیریت ورس واکنش های شیمیائی ملکول های آلی منجر به تشکیل اولین سلول های حیاتی شدند. به دلیل تغییرات پوسته جامد زمین آثاری از این دوره قابل مشاهده نیست و آنرا دوره تاریک زمین مینامند [3]. برای  بدست آوردن عمرزمین در این دوره از سیارک هائی که به زمین برخورد کرده اند استفاده میشود این خورده سیارک ها و شهاب سنگ ها براساس نظریه علمی همراه زمین و منظومه شمسی متولد شدند بنابراین هم سن زمین هستند. اکثر دانشمندان جدا شدن زمین از توده ابر خورشیدی و شکل گرفتن آنرا دردودوره همجوشی هسته ای یا تکامل اتمی وتشکیل ملکول ها از اتم ها یا تکامل شیمیائی نام میبرند (ارنست مایر ودیکرسان). دوره اول تکامل اتمی جدا شدن زمین از توده ابر خورشیدی وشکل گرفتن آن بصورت توده مذاب و ایجاد جرم درآن. دوره دوم زمین از این مرحله شروع وتا زمانی که پوسته خارجی زمین سرد ولایه خارجی زمین شکل گرفت ادامه داشت .این زمان  با احتساب آغاز تولد زمین حدود ششصد میلیون سال طول کشید .

أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ-

"آیا كسانی كه كافرند نمی دانند كه آسمان‌ها (هفت طبقه جو آن)و زمین بهم پیوسته بودند و ما ازهم بازشان كردیم و هرچیززنده را از آب آفریدیم پس چرا ایمان نمی آورند."

 گاز ئیدروژن وهلیوم و بخار آب دربالای سطح زمین جمع شده وجو اولیه زمین را تشکیل دادند. فعالیت آتش فشانها وبرخورد شهاب سنگ ها وخورده سیارک ها پوسته مذاب ودر حال سرد شدن را دائما تغییر می داد بخار آب از لابلای درزها ودهانه آتشفشان به بیرون راه پیدا میکرد وجو مملواز بخارآب میشد. نظریه های مخلتفی ابراز میدارند که خورده سیارک ها و شهاب سنگ ها حاوی مقادیر بسیار زیادی آب بودند ومقدار زیادی آب از طریق اجرام فضائی به زمین منتقل شد .

این آیه در قرآن موید این نظراست در مفهوم متن آن توجه فرمائید .

 وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ  

"خداوند میفرماید ما آب را به اندازه مورد نیاز ازفضا به زمین سکونت دادیم" فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ معنی این میدهد که آب ازجائی بیرون زمین در زمین ساکن شد. یخ های منتقل شده از فضا درجه حرارت سطح زمین را همینطور کاهش می داد این جریان حدود چند صد میلیون سال طول کشید وآب درجواولیه زمین بصورت بخارو   سپس در گودال ها تجمع ودریا ها طی صدها ملیون سال تشکیل شدند.چها دوره اقوات اشاره شده در آیه 10 سوره فصلت پس از پیدایش پوسته جامد زمین ایجاد شد و حما مسنون بر روی صلصال(خاک رس پخته وخشک) در این مرحله ایجاد شد.به مقاله حمامسنون و صلصال در قرآن بنیان و اساس حیات در زمین است مراجعه فرمائید

 سموات والارض درآیه أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا منظور هفت جو زمین است زیرا در انتهای این آیه خداوند به آب وحیات موجودات اشاره میفرماید وارتباط سموات والارض وحیات در زمین را بیان میفرماید واین ایه هیچ ارتباطی با کیهان ندارد. در ایه بعدی به ایجاد سقف محفوظ برای اسمان میپردازد که موید این است که سموات والارض جو زمین است ونه کیهان

 وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ  ایاتها معرضون-"وبرای آسمان سقف محفوظ قرار داد واین از نشانه های بارز و روشن خداوند است که میبینند وبدون توجه روی برمیگردانند"

خداوند پس ازدوره پیدایش اقوات به آسمان زمین میپردازد وآسمان زمین یک پارچه بود واین یک پارچه ای یک و نیم میلیارد سال طول کشید تا سیان باکتریهای فتوسنتز به مرور اکسیژن جو را ایجاد کردند وسقف محفوظ درپایان پیدایش هفت لایه جو زمین ایجاد شد. جو زمین آرام شد وشب وروز شفاف ونور ستارگان زینت بخش زمین شدند .

وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ فصلت  12–آسمان زمین (دنیا) را به چراغ ها زینت دادیم و آن را محفوظ گردانیدیم که این از قدرت ذات باریتعالی است . 

اشاره کوتاهی به سموات که منظور جو زمین است داشته باشیم .بهد این ایه توجه فرمائید 

و سخر لکم ما فیالسماوات و ما فی الارضجمیعا ان فیذلک لایاتلقوم یتفکرون(جاثیه/13). هر آنچه در آسمانها وزمین است مسخر شما گردانیدیم  که برای کسانی که تعقل میکنند نشانه ای است .

خداوند متعال هر چه در جو یا هفت آسمان زمین قرار دارد مسخر انسان کرد مانند ابر ، باران ، باد و تمامی پدیده های زمین .انسان با تسخیر فضا توانست به اقطار آن دست یابد وبا تسخیر باد وغلبه بر نیروی گرانش  هواپیما و موشک وفضاپیما را ساخت .آیا انسان میتواند در کیهان نفوذ کند. وکهکشان ها را به تسخیر خود در آورد وآیا سفر به ستارگان دوردست که فاصله آنها میلیارد ها سال نوری است برای بشر امکان پذیراست. خداوند میفرماید در آیا ت تعقل کنید .پس اینجا السموات معنی هفت آسمان جو زمین است.آیه دیگری را مرور میکنیم

الذی خلق سبع سموات طباقا ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت " همان کسی که هفت آسمان را بر فراز یکدیگر آفرید، دراین خلقت بخشنده (برای انسان ) خللی نمی بینید.مسلما اینجا سبع سموات معنی جو زمین میدهد نه هفت طبقات بطلمیوسی .برای مطالعه وبررسی بیشتر علاقمندان میتوانند به مقاله علم وهفت آسمان قرآن تحقیق علمی مراجعه فرمائید. 

  سید محمد  تقوی اهرمی اولین نگارش 1393 . ویرایش جدید اسفند 1395



[1] Stevan Weinberg ,Die erste drei Minuten dtv verlag sachbuch 1980

[2]  Ernst Mayer, Evolution ,Spektrum der Wissenschaft,verstandliche Forschung, deutsche Ausgaben von Scientific American 1980

    [3]- Reinhard w.Kaplan: Der Sprung derLebens dtv wissenschaftliche Reihe 1978

  

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت