قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

سماوات و الارض و مفاهیم آن از نظر آیات قرآن

مقدمه نوشتار


سماوات و الارض، سبع السماوات، کلمات کلیدی مهم در جهان بینی خلقت جهان مادی و حیات در زمین است و اگر ما مفهوم مورد نظر قرآن را درک کنیم می توانیم با جهان بینی قرآن در دنیا و آخرت و آفرینش کیهان و حیات آشنا شویم که نکات پر مفهومی برای علم اختر شناسی دارد که بسیار با اهمیت هستند. متاسفانه نظر گذشتگان صدر اسلام در باور بسیاری عمیقا فرو رفته و با آن دید به آیات نگاه می کنند. دیدگاه اختر شناسی صدر اسلام و امروزه کاملا متفاوت و قابل جمع نیستند. برخی کلمات در آیات متعددی تکرار شده اند که هر کدام در جایگاه خود در آیه مفهوم خاص خود را دارند. هنوز بسیاری هستند که سموات و الارض و سبع السماوات که به مفهوم جو هفت طبقه زمین است را باور ندارند در صورتی آیات متعددی واضح به آن ها پرداخته است. برای رسیدن به یک مفهوم واحد منطبق با آیات قرآن باید در آیات تجسس کرد و از واقعیت های امروزی علم اختر شناسی کمک گرفت چرا که علم هم آیات و نشانه های خداوند متعال است. سماوات و الارض در قرآن به دو مفهوم کلی اشاره دارد کیهان و هفت طبقه جو زمین. من در نوشتارهای مختلف به آن ها پرداخته ام در این نوشتار به نکات ظریفی در آیات برخورد کرده ام که در زیر مطرح می کنم. ما باید دیدگاه چگونگی پیدایش کیهان از دید قرآن را به جهان معرفی کنیم و با متحجر ها که معنی کلمات کلیدی جهان بینی قرآن را بر اساس نظرات کهن در سایت ها منتشر و لطمه به حیثیت علمی آیات متشابه در این موضوع وارد می کنند با نشر مکرر و بیشتر دیدگاه علمی قرآن با آن ها مقابله کنیم و آیات متشابه را به محافل علمی معرفی کنیم.

سماوات و الارض به مفهوم کیهان


کیهان از غیب بودن یعنی از نبودن و هیچ تا خلق کیهان و سامان یافتن آن از مراحل مختلفی عبور کرده است و جالب است که قرآن برای هر مرحله کیهان آیاتی ارائه داده است که باید با ذهن خالی از تصورات ذهنی قدیم وارد شد و با تدبر و تعقل به آیات نگریست. آیاتی که بصراحت معنی کیهان از سماوات و الارض استنباط می شود عبارتند از:


قبل از انبساط کیهان


سماوات و الارض که با کلمات بدیع، فاطر و خلق در شش روز آمده مراحل مختلف سرنوشت ایجاد کیهان از هیچ قبل از مه بانک تا پایان شش دوره خلق کیهان معنی می دهد با بررسی و تجزیه و تحلیل این آیات دیدگاه اختر شناسی قرآن فرا تر ازعلم کنونی تاریخچه پیدایش کیهان را بیان می فرماید. قبل ازابداع کیهان از هیچ تنها ملک خدا بود و هیچ نبود، بنابراین با امر الساعه (ایجاد به یکباره با امر) خداوند بیگ بانگ را از نور ناب خود ایجاد می کند از جائی که اثری از کیهان نبود ولله غیب السماوات و الارض جائی که کیهان غیب بود تنها ملک خداوند بود و با بدیع السماوات و الارض در یک آن بیگ بانگ در نقطه فوق العاده کوچک و فشرده که صمد و احد بود ظاهر می شود و ابتدای مه بانک صفات ذاتی خداوند احد سینگولار و صمد فشرده و توپر حاکم بود. کیهان از احدیت و صمدیت آغاز شد،

ذرات بنیادی از انرژی ناب که فوتون خالص بود در مدت کوتاهی طبق برنامه ریزی تدوین شده در نقطه ای فشرده ایجاد می شوند. این نقطه ده به توان منهای 35 متر یعنی متمایل به صفر که با ریاضیات به آن رسیده اند تمامی انرژی لازم برای خلق کیهان در آن نقطه متجلی نبوده مه بانک تنها نقطه شروع ایجاد کیهان بوده است و در شش دوره خلق کیهان مرتبا انرژی ناب به آن ترزیق می شده است که به نکته ظریف در آیه ای استنباط می شود و به آن اشاره می کنم . مراحل ایجاد ذرات بنیادی از نقطه صفر آغاز بیگ بانگ تا انبساط در بر گشت کیهان به نقطه آغازین خود در قرآن در چند آیه بیان شده و تعداد ذرات بنیادی را نوزده عدد عنوان کرده است که اعجاز علمی قرآن است و در نوشتار-محدوده پلانک آغاز ابداع جهان مادی و مراحل آن تا انبساط کیهان – شرح داده ام.


ذرات بنیادی فوتون ها، الکترون ها، میون ها، نویترینوزها، کوارک ها و بوزون ها در محدوده بدیع السماوات و الارض تا فطر السماوات و الارض که علم آن را محدوده پلانک می نامد ایجاد می شوند و با فطرهن باز می شوند تا کیهان خلق شود به این آیه توجه فرمائید. 56 سوره انبیاء - قالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ-خداوند از قول حضرت ابراهیم برای نخستین بار در جهان به انبساط کیهان اشاره می فرماید-گفت بلکه صاحب ( ارباب) شما همان صاحب سماوات و الارض است که آن را باز کرد. تا اینجا هنوز کیهان خلق نشده است و برای این سماوات و الارض که در حقیقت همان محدوده احدیت یا سینگولاریته یا پلانک است ضمیر "هن" به کار رفته است و موید این است که نظر قران به باز کردن ذرات بنیادی است که به صورت جمع مونث بیان فرموده. کیهان هنوز به عنوان یک مجموعه واحد خلق نشده است.

زمان این محدوده را علم اختر شناسی ده به توان منهای 43 ثانیه محاسبه کرده است که در قرآن به یک چشم به هم زدن تشبیه شده. وَ لِلَّهِ غَيْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلاَّ كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلي كُلِّ شَيْ ءٍ قَديرٌ -غیب سماوات و الارض ( جائی که کیهان نبود) متعلق به خدا است و امر او نبود مگر در یک آن و در یک چشم به هم زدن و یا کمتر از آن رخ داد که خدا بر تمام ماده (ایجاد آن) قادر است. امرالساعه مفهوم همان خلق الساعه می دهد خلق به یکباره در کیهان امر خداوند به یک باره متجلی می شود و بیگ بانک رخ می دهد. امر الساعه همان بدیع السماوات و الارض است که از هیچ ابداع شد با فرمان بسیار سریع کن فیکون. همه چیزاز فطرهن آغاز شد. دیدگاه قرآن برای لحظه انبساط کیهان اهمیت دارد هم آغاز خلق کیهان است و هم آغاز حیات در زمین و هم بازگشت همه ذرات بنیادی جهان مادی به همان نقطه است وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ-چرا من کسی را پرستش نکنم که من را قبل از انبساط کیهان برای خلق کردن باز کرد-

إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ-من از روی اخلاص پاکدلانه روی خود را به سوی کسی گردانیدم که سماوات و الارض را باز کرد و من از مشرکان نیستم. باید توجه داشت انفجاری در کار نبوده و تنها محیط بسته باز می شود و با سرعت چندین برابر نور در یک سطح افقی و در یک جهت گسترش می یابد. این نظر قرآن است چرا در یک سمت گسترش می یابد . دلیل وجود کیهان موازی، کیهان که باز می شود ماده از ضد ماده جدا می شود.کیهان ما مادی و کیهان موازی ضد ماده است. هر دو کیهان از دو سمت متقابل و افقی گسترش می یابد. قرآن تاریخچه این محدوده را که ده به توان منهای 43 ثانیه است را شجره زقوم نام نهاده است که از قعر جهنم سقر از ابتدای انرژی ناب شروع می شود و هفت فصل دارد. لهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ دوره پلانک یا احدیت هفت فصل جدا جدا تقسیم شده دارد.


بعد از انبساط کیهان


با باز شدن محدوده ذرات بنیادی کیهان شروع به خلق شدن می کند. خلق ایجاد از مواد اولیه است و به همین دلیل است که قرآن بین بدیع و فطر و خلق فرق قائل شده است. ذرات بنیادی به محض باز شدن درون نوترون ها جای می گیرند که قرآن به آن کله های شیطان نام نهاده است. شیطان نیروی های مخرب است که در کله تشبیه به گرد بودن نوترون ها جای می گیرند. اگر آزاد شوند نیروی مخرب است. به محض باز شدن محدوده سینگولاریته تمام قوانین جاریه (نیرو های دست اندر کار انسجام جهان مادی) در کیهان قرار داده میشود .آیه اول سوره فاطر.


الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ-سپاس مخصوص خدائی است که کیهان را باز کرد و در آن ملائکه را به عنوان پیام رسان ، نیروهای دوتا دو تا، سه تا سه تا و چهارتا چهار تا در آن قرار داد مشیت خداوند در افزایش این نیروها است که خدا بر تمام ماده قدرت برتر دارد. فیزیک نیروهای چهارگانه را هسته ای ضعیف، هسته ای قوی الکترومغناطیس و گرانش معرفی کرده که احتملا نیرو های دیگر هنوز ناشناخته هستند. علاوه برآن خداوند در کیهان نور و ظلمات هم قرار داد. که نور ماده و ظلمات ماده و انرژی تاریک است که هنوز ناشناخته است.

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ انعام -1-سپاس خدای را که کیهان را خلق کرد ونور و ظلمات را در آن قرار داد با این وجود کافران برای خدا شریک قرار می دهند. تا اینجا سماوات و الارض مراحل مختلف شکل گرفتن کیهان است.


خلق کیهان در شش دوره


کیهان با آزاد شدن ذرات بنیادی و قرار گرفتن آن ها در پوسته نوترون در شش دوره خلق می شود که در خلق کیهان در شش روز شرح داده ام. خلقت کیهان در شش روز در هفت آیه اشاره شده است بشرح زیر:


ان ربكم الله الذي خلق السموات و الارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين-اعراف54


ان ربكم الله الذي خلق السموات و الارض في ستة ايّام ثمّ استوي علي العرش يدبر الامر ما من شفيع الامن بعد اذنه ذلكم الله ربكم فاعبدوه افلا تذكرّون-یونس 3


و هو الذي خلق السموات و الارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء ليبلوكم ايّكم احسن عملاً و لئن قلت انّكم مبعوثون من بعد الموت ليقولنّ الذين كفروا ان هذا الا سحرٌ مبين.-هود 7


الذي خلق السموات و الارض و ما بينها في ستة ايام ثمّ استوي علي العرش الرحمن فسئل به خبيراً-فرقان59


الله الذي خلق السموات و الارض و ما بينها في سته ايام ثمّ استوي علي العرش مالكم من دونه من ولي و لا شفيع افلا تذكّرون.-سجده 4
6ـ و لقد خلقنا السموات و الارض و ما بينها في ستة ايام و ما مسّنا من لغوب-ق 38


هو الّذي خلق السموات و الارض في ستة ايام ثمّ استوي علي العرش يعلم ما يلج في الارض و ما يخرج منها و ما ينزل من السماء و ما يعرج فيها و هو معكم اين ما كنتم و الله بما تعملون بصير-حدید 4


نکات مهمی در خلقت کیهان در شش روز در آیات مشاهده می شود.


1-قبل از خلق کیهان طرح و برنامه خداوند بر ایجاد آب و حیات در زمین بود، کان عرشه علی الماء ليبلوكم ايّكم احسن عملاً . احسن عملا بهترین عمل از پروسه تکامل بیرون آوردن است.


2- سماوات و الارض اینجا با ضمیر "ها" آمده که مونث مفرد است یعنی ماهیت آن با سماوات و الارض قبل از باز شدن کیهان فطر السماوت و الارض فرق می کند خلق السموات و الارض و ما بينها في سته ايام بین ها اشاره به کل ساختار کیهان به عنوان یک مجموعه دارد در این شش روز جایگاه کهکشان ها و ستاره ها به عنوان نقاط ریز سینگولاریته معین شده بود که با توجه به آیه فلا اقسم بمواقع النجوم محل ایجاد کهکشان ها و ستاره ها از پیش برنامه ریزی شده است. ثم استوی علی العرش سپس به مدیریت آن می پردازد. خداوند ابتدا خلق می کند و سپس آن را سامان می دهد. خلق فسوی، قدر فهدی برنامه ریزی می کند و به هدف مورد نظر هدایت می کند. شش دوره کیهان از ابتدای انبساط کیهان است تا تشکیل اتم های هیدروژن و هلیوم آجر بنای کهکشان ها و ستاره ها که علم اختر شناسی حدود 380000 سال بر آورد کرده است. کیهان خلق می شود ولی باید سامان داده شود.کهکشان ها و ستارگان از هم جوشی هسته ای این دو عنصر به کمک سفید چاله ها و سیاهچاله با امر خدا ایجاد می شوند.


3-از ابتدای خلق کیهان در شش روز امر خداوند با خلق در هم آمیخته هستند و الشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين- در مدیریت کیهان خداوند با امر خود تحولات کیهان را در ید قدرت خود دارد و همه چیز با نظم خارق العاده به پیش می رود. الا اله الخلق و الامر بدانید که خلق و امر در کیهان تواما به او تعلق دارد. خلق و امر با هم ساختار کیهان را انسجام می بخشند.


جهان موازی کیهان مادی و کیهان ضد مادی


سماوات و الارض در دو آیه زیر هم به مفهوم کیهان آمده است. قبل از انبساط کیهان همه ذرات بنیادی زوج بودند مانند الکترون و پوزیترون، کوارک ها و ضد آن ها دانشمندان با یک معضل بزرگ علمی روبرو شده اند که کیهان ما از ماده درست شده و ضد ماده کجا رفت قرآن می فرماید همه چیز را جفت آفریدم بنابراین دو جهان موازی هم یکی مادی و دیگری هم ضد مادی وجود دارند. وقتی زمین و کیهان مادی از بین رفتند خداوند در قیامت زمین ضد مادی را جلو می آورد. جهان آینه ای نخستین بار توسط قرآن مطرح شده است.

اوَ لَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ-81 یاسین
آیا کسی که کیهان را آفرید نمی تواند مثل آن را نیز خلق کند، بله می تواند او خلق ( خلق کننده مکرر یا دو خلق) کننده و عالم و دانا (علم در اختیار او است) است.

أَوَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّ اللّهَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ قَادِرٌ عَلَى أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ وَجَعَلَ لَهُمْ أَجَلًا لاَّ رَيْبَ فِيهِ فَأَبَى الظَّالِمُونَ إَلاَّ كُفُورًا-99 سوره اسراء -آیا نمی نگرید خداوند است که کیهان را خلق کرد و قادر است مثل آن را خلق کند و برای هر دو اجلی (برابر) قرار داد شكّى در آن نيست، امّا ستمگران سرباز زده و جز به كفر به چيزى تن نمى‌دهند.
در دو آیه بالا برای سماوات و الارض ضمیر جمع مذکر "هم" آورده شده که موید این است که کیهان فسوی شده با کهکشان و ستارگان، هن مربوط بود به کیهان قبل از انبساط و ها کیهان خلق شده در شش دوره. مفسرین "هم " در این دو آیه را به انسان ربط می دهند. انسان در قیامت مثل او خلق نمی شود و بلکه خودش زنده می شود. "هم" در آیات دیگر به غیر از انسان هم خطاب شده است. آیه 7 سوره کهف-

انَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا- وَ إِنَّا لَجاعِلُونَ ما عَلَيْها صَعِيداً جُرُزاً-هر آنچه در زمین زینت آن قرار دادیم( طبیعت زیبا) برای آزمایش بهترین کار(موتور محرکه تکامل) در پروسه تکامل است و ما (سرانجام) آنچه را روى آن است، به صورت خاك و زمينى بى‌ گياه قرار مى‌دهيم هم به طبیعت زمین اشاره دارد که سرانجام خشک و بدون گیاه خواهد شد. سماوت و الارض در آیه الکرسی هم به مفهوم کیهان است. وَسِعَ كُرسِيُّهُ السَموتِ والأَرضَ وَ لايوُدهُ حِفظُهمَا و هُوالعَلىُّ العَظيمُ- کرسی محدوده حکمرانی است که کل جهان مادی است، که خداوند آن محدوده را وسعت می دهد و نگه داشتن آن هم در ید قدرت او است.


سماوات والارض هفت آسمان جو و زمین


وجه تمایر سماوات و الارض به مفهوم کیهان و هفت طبقه جو زمین در قرآن دقیقا رعایت شده است در بالا اشاره شد که خلق کیهان در شش روز با ضمیرها مفرد آمده و در سماوات و الارض به مفهوم هفت جو زمین و زمین ضمیر هما مثنی یعنی دو تا ذکر شده است. آیه زیر توجه فرمائید.


وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِیمُ-وَلَقَدْ آتَیْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ


ما سماوات و الارض (که همان زمین و هفت طبقه جو آن است) و هر چه که بین آن دو است (حیات زمین) به حق خلق کردیم و این یک واقعیت است و قیامت هم یقینا می رسد و خداوند خلق کننده عالم و دانا است یعنی علم از او سر چشمه گرفته است. اینجا است که خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام خطاب می کند در حقیقت ما به تو سبعا المثانی و قرآن عظیم را عطا کردیم. سماوات و الارض جو هفت طبقه زمین است که تمام پدیده های حیات را در آن به احسن عملا رسانده ایم و موعد قیامت هم آمدنی است سبع المثانی آیات مشایه در طبیعت است که سبع کوتاه به هفت طبقه جو اشاره فرموده که مانند قرآن آیاتی در کتاب طبیعت است.. سبع المثانی آیاتی دارد مانند قرآن با آیات دیگر. بنابراین سماوات والارض به استناد این آیه هفت جو زمین و زمین است و کسانی که سماوات و الارض را منظومه شمسی معرفی می کنند با قرآن آشنا نیستند و به عمد و یا به سهو دست اندر کار تخریب مفاهیم عالیه قرآن هستند. آیات 3 الی 6 سوره جاثیه هم این موضوع را اشاره می فرماید.

تنزیل الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَكِیمِ-انَّ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِینَ-وَفِی خَلْقِكُمْ وَمَا یَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ- وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاء مِن رِّزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ-تِلْكَ آیَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَیْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآیَاتِهِ یُؤْمِنُونَ -

این کتاب (قرآن) از طرف خداوند عزیر و جکیم نازل شد، در سماوات والارض هم آیاتی است برای (یقین) مومنین از جمله آیات خلقت شما و پراکنده کردن ریز جنیندگان (ریز جنیندگان حدود هشتاد در صد جانوران را تشکیل می دهند که در خاک و زیر خاک و در جو پراکنده هستند و بقاء حیات را رقم می زنند) همه آیاتی هستند برای اهل یقین، اختلاف زمانی شب و روز( عامل اساسی ایجاد حیات در زمین است اگر اختلاف شب و روز نبود ما چهار فصل را نداشتیم بنابراین حیاتی وجود نداشت) و بارش باران از سماء (طبقه اول هفت طبقه جو) که عامل اصلی رزق است و زنده کردن زمین (خاک)لم یزرع و چرخش باد (عامل اصلی حرکت دادن ابر ها ) همه این ها آیاتی هستند در سماوت و الارض برای کسانی که عقل خود را به کار می گیرند. این آیات را برای تو تلاوت کردیم به حق است، پس به کدام یک از آیات حدیث بعد الله(قران مجید که در اول آیه به آن اشاره فرمود) و این آیات در طبیعت ایمان می آورند. این آیات در طبیعت را ما مرتبا می بینیم ولی در آن تفکر و تعقل نمی کنیم.


وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ -چه بسیار آیات در هفت جو زمین و زمین در معرض دید شما است که از آن روی گردان هستید. این آیات شما را به خالق آن متوجه نمی سازد. آیات در موضوع سماوات و الارض به مفهوم هفت طبقه زمین در قرآن و بیشترین آیات سماوات و الارض را شامل می شود که پرداختن به همه آن ها هدف این نوشتار نیست. به آیه مهم دیگر که تفسیر نا درستی در دوره کنونی بر آن نوشته اند و آن را به غلط به بیگ بانگ ربط داده اند که نتیجه عدم آگاهی و آشنائی به آیات و سیاق آن ها و موضوع بیگ بانگ است. این همه آیات در موضوع بیگ بانگ در قرآن است که درک نکرده اند و بدون توجه به آیات قبل و بعد و سیاق آیه تفسیر غلط در اذهان ایجاد کرده اند. آیه 30 سوره مومنون-

اوَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‌ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ- آيا كافران نمى‌بينند كه آسمان‌ها و زمين بهم بسته بودند، پس ما، آن دو را از يكديگر باز كرديم و هر چيز زنده را از آب پديد آورديم. آيا (با اين همه) باز ايمان نمى‌آورند؟ کسانی که به علم زمین شناسی آشنا باشند می دانند که زمین در ابتدای خلق خود توده مذاب مملو از بخار آب، گاز های هیدروژن، هلیوم، آمونیاک بوده است زمین و جو آن یک پارچه بودند که به مرور همراه با سرد شدن زمین گاز ها وبخار اب به بیرون رخنه کردند و جو اولیه زمین که کم قطر بود را تشکیل دادند در حقیقت كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما به هم پیوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا کردیم. همان طورکه در بالا اشاره شد ضمیر "هما" مربوط به سماوات و الارض جو زمین است.


آخرین آیه که واقعا اعجاز علی قرآن است و یکی دو قرن اخیر اختر شناسان به راز آن دست یافتند. خورشید که به جو زمین که از مولکول های هوا تشکیل شده بر خورد می کند تمام جو رو بروی خورشید را مانند چراغ روشن می کند و دلیل نورانی بودن ماه هم برخورد نور خورشید با آن است که منور می شود. آیات 15 تا 18 سوره نوح-

أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا- وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا- وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا- ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا-ایا نمی نگرند که ما چگونه سماوات والارض را طبقه روی طبقه خلق کردیم و خورشید را در آن چراغ و ماه را نورانی قرار دادیم و خداوند شما را مانند گیاه در زمین کشت داد ( گیاهان و جانداران دارای نیای مشترک هستند) سپس شما را درزمین باز آفرینی می کنیم و در حیات زمین چنین بیرون آورده می شوید. یکی از دلایل اسلام هراسی غرب ترس از آشکار شدن واقعیت مفاهیم قرآن است که متاسفانه مبلغین قرآن با امکانات مالی بیشمار به جای آشنا کردن دانشمندان به واقعیت آیات علمی و متشابه قرآن رواج دهنده نظرات کهن و منسوخ شده گذشتگان است که سعی نمی کنند بازنگری و با دید علم روز معرفی کنند. از اینکه قرآن را چنین درعصر علم و دانش مهجور قرار داده ایم باید در قیامت جواب گو باشیم. اعراف 53توجه فرمائید که چگونه معنی ایه را جعل می کنند با ترجمه سایت های معتبر مقایسه فرمائید. سبع سماوات و الارض هفت طبقه جو زمین است افکار منسوخ شده آسمان های بطلمیوس را از ذهن خودمان خارج کنیم.


هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ تَأْوِيلَهُ يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُهُ يَقُولُ الَّذِينَ نَسُوهُ مِن قَبْلُ قَدْ جَاءتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ فَهَل لَّنَا مِن شُفَعَاء فَيَشْفَعُواْ لَنَا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ-آیا به تاویل هائی که می کنید نگاه نمی اندازید روزی که تاویل ها ئی که می کردید آشکار شود کسانی که در قیامت این تاویل ها را که دنیا می کردند فراموش کرده اند گویند پیامبران خداوند ما به حق آمدند ( و آیات را برای ما بیان کردند ولی ما از خودمان تاویل های غلط ارائه دادیم) پس کجا هستند آن شفیعانی که ما انتظار داشتیم تا ما را شفاعت کنند یا ما را به دنیا بر گردانند تا اشتباه خود جبران کنیم، خداوند ی فرماید، آن ها به خود زیان رساندند و گمراه شدند آن افترا و دروغ هائی که سر هم می کردند را از دست دادند. سید محمد تقوی اهرمی 15/4/1402

 

 

بازدید: 1576