ویژگی ها

نور ومنشائ خلقت در قرآن

 نور ومنشائ خلقت در قرآن

در مقاله خلقت کیهان از خداوند احد و صمد آغاز شد در قران صفات ذاتی باریتعالی که احد و صمد است مورد بررسی قرار دادیم احدیت از احد نشات میگیرد وآن تجلی گاه نور خدا است محدوده ایست که در آن تعاریف ومفاهیم مادی نمیگنجد.برزخی است بین جهان مادی وماورائ آن. ماورائ جهان مادی عالم الغیب است. علوم به آن دسترسی ندارند وماهیت ساختاری آن غیر مادی است.در این محدوده نور علی النور حاکم است واز این نور جهان مادی ایجاد وسپس خلق میشود.کلمه نور در قران بصورت تمثیلی دارای معانی متفاوتی است .نور به معنی هدایت وظلمات گمراهی است.خداوند بوسیله نور خود انسان را هدایت میکند .قران وکتب الهی نور خداوند هستند.این نور نور هدایتی است .بین نور هدایتی ونور ذاتی از نظر ماهیت تفاوت بسیار است .خداوند در ایه نور نور ذاتی خود را تعریف کرده است


اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى النور
خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه‏اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه ازروغن درخت‏ خجسته زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى ،نوری است مافوق نور،‏ خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى‏كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى‏زند و خدا به هر چيزى داناست."
این آیه بصورت تمثیلی بیان شده است.تمثیل روشی برای بیان مطالبی است که درک آن به دلائلی هنوز برای مردم روشن نیست .خداوند میفرماید این مثال ها را برای مردم میزنم که در باره آن فکر وتعقل کنند ومطالب مورد نظر خداوند را استخراج کنند .تمثیل دو وجه دارد اول ظاهر کلمات که ما میخوانیم که مقصود بیان کننده مثل نیست .دوم اصل یا تاویل مطلب که هدف تمثیل است .در این ایه خداوند میخواهد نور خود را در قالب تمثیل برای مردم بیان کند.میفرماید خداوند نور کیهان یا جهان مادی است .مثل نور خدا به این میماند که چراغی در حباب چراغدان قرار دارد که نور آن مانند ستاره درخشان کوکب دری است .کوکب دری چه نوری دارد که خداوند نور خود را با آن مقایسه کرده.مسلما نوری است از جنس انرژی هسته ای که در ستار ه پخش میشود است ونوری نیست که از اتش روغن زیتون بر میخیزد .بعلاوه نور خدا لا مکان است نه شرقی است ونه غربی.این نور ما فوق نور ستاره کوکب دری است – نوریا انرژی ناب است نور علی النور ،این نور ذاتی خداوند است . بسیار فشرده وچگال پر قدرت و صمد است واز احدیت سرچشمه میگیرد.خداوند با این نور ذاتی خود که از احدیت سرچشمه میگیرد کیهان را آفرید.در ادامه این ایه میفرماید


يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ


خداوند با نورخود(جهان مادی وهمه چیز را،هر آنچه که بخواهد ) هدایت میکند وایچنین برای مردم مثال میزند وعلم خدا برکل شیئ احاطه دارد .کل شیئ کل جهان مادی است .نور خداوند در درون تمامی کل شیئ وجود دارد وبا این نور که نور هدایتی جهان مادی را مدیریت میکند.ابتدا نور علی النور بود که کیهان ازآن ایجاد شد وسپس نور شد یرای رابطه ومدیریت جهان مادی .چگونگی مکانیسم این مدیریت به زبان علم فیزیک کوانتوم قابل فهم است که سعی میشود در مقاله جداگانه به ان بپردازیم .برخی ایات اشاره به این مکانیسم دارد .این مقاله انشائالله تحت عنوان"مکانیسم نور خدا وهدایت جهان مادی از نظر علم کوانتوم" به نظر علاقمندان میرسانم
در زمان نزول قران مردم با نور خورشید ونور آتش به عبارتی نور روشنائی سروکار داشتند .نور به مفهوم انرژی وانرژی ناب حدود یک قرن ونیم درفرهنگ علم راه یافته .امروزه میتوانیم مفاهیم عالیه قران رابا پیشرفت علم درک کنیم .به دو مثال در ارتباط با نور علی النور در آیه نور اشاره ای د اشته باشیم.سوره اعراف آیه-156
وَ لَمَّا جَاءَ مُوسى لِمِیقَتِنَا وَ كلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَب أَرِنى أَنظرْ إِلَیْكقَالَ لَن تَرَاخ وَ لَكِنِ انظرْ إِلى الْجَبَلِ فَإِنِ استَقَرَّ مَكانَهُ فَسوْف تَرَاخفَلَمَّا تجَلى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى صعِقاًفَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سبْحَنَك تُبْت إِلَیْك وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ‏(143

" و هنگامي كه موسي به ميعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، عرض كرد پروردگارا خودت را به من نشان ده تا تو را ببينم! گفت: هرگز مرا نخواهي ديد، ولي به كوه بنگر اگر در جاي خود ثابت ماند مرا خواهي ديد، اما هنگامي كه پروردگارش جلوه بر كوه كرد آنرا همسان زمين قرار داد و موسي مدهوش به زمين افتاد، موقعي كه به هوش آمد عرض كرد: خداوندا منزهي تو (از اينكه قابل مشاهده باشي) من به سوي تو بازگشتم و من نخستين مؤ منانم".
حضرت درخواست دیدن خدا را میکند وخداوند میفرماید .تو قادر نیستی مرا ببینی اگر کوه با عظمت توانست در برابر جلوه نور خدا دوام بیاورد تو هم خواهی توانست مرا به بینی .خداوند برکوه تجلی کرد وکوه در برابر آن متلاشی وبر جای خود نبود. اساس مفهوم این تمثیل چیست .خداوند میخواهد بگوید که نور ذات باریتعالی نور علی نور است واین نور بسیار چگال وقدرتمند و صمد است .
مثال دوم آیه21 سوره حشر میفرماید


لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۲۱﴾


اگر اين قرآن را بر كوهى فرومى‏فرستاديم يقينا آن [كوه] را از بيم خدا فروتن [و] از هم ‏پاشيده مى‏ديدى و اين مثلها را براى مردم مى‏زنيم باشد كه آنان بينديشند (۲۱)
قران نور خداوند است .تمام کتب الهی نور خدایند. إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هادُوا .... وَ آتَیْناهُ الإِْنْجِیلَ فِیهِ هُدىً وَ نُورٌاین نور نور هدایتی است ولی ازنور ذات الهی سرچشمه میگیرد واگر با ماهیت نور الهی بر کوه تجلی میکرد کوه متلاشی میشد.در این ایه نیز به قدرتمند بودن نور خدا اشاره دارد .حال چرا نور خداوند که جهان مادی را از آن افرید چنین قدرتی دارد .


برای روشن شدن این تمثیل ها در قران اشاره ای کوتاه به چگونگی خلقت کیهان از نظر علم فیزیک داشته باشیم وسپس در باره انها تفکر وتعقل کنیم .


استون واینبرگ فیزیک دان برجسته ونویسنده کتاب سه دقیقه اول ، پیدایش کیهان را چنین توصیف کرده است .این نظریه مقبولیت علمی پیدا کرده است. کیهان در بدو ایجاد در نقطه ای بینهایت کوچک وفشرده ومتمایل به صفر قرار داشت وعلم فیزیک این لحظه را هیچ توصیف کرده است.(هیچ تعریف مادی است یعنی هیچ شیئ مادی وجود ندارد وعلم فیزیک دقیقا درست تعبیر کرده است).

ابتدا مه بانگ باعث پیدایش کیهان میشود .در زمان بسیار کوچک ده بتوان منهای 43 ثانیه محدوده پلانک یا زینگولاریته است. تمامی عناصر تشکیل دهنده جهان مادی یا ذرات بنیادی درهم تنیده شده بودند وماده هنوز ایجاد نشده بود ودر کسری از ثانیه ناگهان ازهم باز میشوند وعناصر مادی فوتون ها، نویترینوزها،الکترون ها ایجاد میشوند.حرارت میلیاردها درجه کلوین ومحیط بسیار فشرده وچگال(صمد) است . فوتون ها به دلیل چگالی بسیار بالای کیهان مرتبا با سایر ذرات برخورد میکنند و آزاد نمی توانند حرکت کنند .کیهان در این دوره غیر شفاف و کدر است .طبق قانون استفان بولتس مان انرژی چگال اشعه الکترومغناطیس- که حالتی از نوراست - در حرارت ده به توان 11 درجه کلوین برابر است با چهار ممیز هفتاد ودو ضربدر ده بتوان44 الکترون ولت .این رقم مساوی است با حدود چهار میلیارد برابر چگالی آب در یک لیتر کیهان.کیهان در لحظات پیدایش از انرژی ناب دارای چنین جرم یا وزن بسیار فشرده ای بوده به عبارتی یک لیتر کیهان حدود چهار میلیون تن وزن داشته است .اگر ذره ای از این نور بر کوهی (دانشمندان کوه اورست را مثال زده اند)برخورد کند کوه متلاشی وخرد میشود.

حال مفهوم نور علی النور یا انرژی ناب را تا اندازه ای در یافتیم .علم فیزیک میگوید کیهان در یک لحظه از هیچ ایجاد شد وزمان ایجاد هم محدوده احدیت یا زینگولاریته بود.کلمه زینگولاریته که به فارسی میشود تکینگی وبه عربی احدیت معنی میدهد حدود یک قرن پیش وارد مفاهیم کلمات علمی شده ودر علم کیهان شناسی محدوده ای است که کلیه قوانین وتعینات مادی از اعتبار ساقط میشوند .خداوند متعال در سوره اخلاص میفرماید بگو خدا احد است وخدا صمداست .دو کلمه احد وصمد که هر کدام معنی خاص خود وارتباط بسیار مستقیمی با هم دارند. وفقط یک بار در قران به ان اشاره شده از صفات عالیه خداوند است .احدیت وصمدیت از نور علی النور حادث میشوند وجهان مادی از ان ابداع شده است . بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ له کن فیکون.خداوند ابداع کننده سموات والارض (کیهان)از عدم یا هیچ وزمانی که اراده اش یر ایجاد قرار گیرد میفرماید باش و دریک آن میشود.در این نوشتار نور هدایتی ونور ذاتی را توصیف کردیم .دربسیاری از ایات الهی ایمان به خداوند را هم به نور تمثیل کرده است .در سوره زمر ایه69-- اشرقت الارض بنور ربه- مفهوم نور کاملا متفاوت است وحکایت از یک واقعه علمی خاصی است که تفکر وتعقل در ایه را میطلبد.به دو آیه قبل از آن توجه فرمائید-شک وتردید در تفاسیر این دو آیه ما را به واقعیت دیگری رهنمود میکند .شک وتردید اغاز علم است وکسی که هیچ شک وتردیدی نداشته باشد،بررسی وتحقیقی هم نمی کند.کسی که بررسی وتحقیق نمیکند وبه تعبیر قرآن تفکر وتعقل در ایات نمی کند به کشفیاتی هم نمی رسد وکسی که به کشف واقعیت نرسد کور است وکور هم باقی میماند.


وَمَا قَدَرُوا۟ ٱللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِۦ وَٱلْأَرْضُ جَمِيعًۭا قَبْضَتُهُۥ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ وَٱلسَّمَٰوَٰتُ مَطْوِيَّٰتٌۢ بِيَمِينِهِۦ ۚ سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ
وَنُفِخَ فِى ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِى ٱلْأَرْضِ إِلَّا مَن شَآءَ ٱللَّهُ ۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَىٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌۭ يَنظُرُونَ
وَأَشْرَقَتِ ٱلْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ ٱلْكِتَٰبُ وَجِا۟ىٓءَ بِٱلنَّبِيِّۦنَ وَٱلشُّهَدَآءِ وَقُضِىَ بَيْنَهُم بِٱلْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
در این ایات سئوالات بسیاری نهفته است .اول زمین دنیا از بین رفته است واین زمین ،زمین است ولی زمین دیگری است- يَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُواْ للّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ
سئوال دوم نور خداوند در این زمین همزاد زمین دنیا طلوع میکند ، نوری بر زمین میتابد.همان زمان کتاب مبین را می اورند.کتاب مبین نرم افزار ذخیره داده ها واطلاعات کل موجودات وانسان وسایر است.پیامبران وشاهدین اعمال انسان را هم احضار میکند.نقش کتاب مبین در قیامت وزنده شدن دوباره انسان ها را بیان میکند واین روز رسیدن به اعمال انسان است .بنابراین این نور از جنس نور علی النور ونور هدایتی نمی تواند باشد.بحث علمی بسیار زیبائی در این سه ایه اعجاب انگیز نهفته است .علاقمندان میتوانند به مقاله- قیامت از دیدگاه علم کوانتوم وقرآن مراجعه کنند .ویراش جدیدوتجدید نظر در مقاله اسفند 1395 سید محمد تقوی اهرمی-بیوشیمیست از دانشگاه دولتی زاربروکن آلمان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت