ویژگی ها

نفخ فی الصور در ابتدای ایجاد کیهان همان بیگ بانگ است

نفخ فی الصور در ابتدای کیهان همان بیگبانگ است


واقعه بیگ بانگ از نظر علم کیهان شناسی تعریف لحظه ایجاد جهان مادی است از هیچ .زمانی که انبساط کیهان برای دانشمندان علوم فیزیک وکیهان شناسی تائید شد به فکر آنها خطور کرد که کیهانی که در حال انبساط است در زمان بسیار پیش کوچکتر بوده است .بنابراین ما اگر کوچک شدن کیهان را ادامه دهیم به زمانی میرسیم که آغاز انبساط بوده است وآغاز انبساط هم باید نیروی خارق العادهای فیزیکی وجود داشته باشد که توانائی نیرو دادن به این انبساط عظیم باشد .این نیرو فقط میتواند از نظر علم فیزیک انفجاری در لحظه آغازین ایجاد ماده باشد که بسیار فشرده وتوپر وبینهایت کوچک به عبارتی جهان مادی باید در یک نقطه به مراتب ریز تر ازهسته اتم مثلا ئیدروژن بوده باشد که بی مقدمه وناگهانی با یک انفجار از هم باز میشوند واین انفجار را بیگ بانگ مینامند .یک صدای عظیم.در برابر سئوالات بیشمار که قبل از آن چه بوده است بهترین توجیه برای دانشمندان فیزیک کلمه از هیچ است .

علم فیزیک انتخاب درستی کرده زیرا نقطه ای که ماده وجود ندارد وهست میشود معنی این میدهد که ماده از هیچ ایجاد شده.در هیچ ماده وتعینات مادی دیگر وجود ندارد .در یک چشم بهم زدن از نقطه صفر زمانی ومکانی جهان مادی شروع به ایجاد میشود تا اینجا علم فیزیک این را تعریف کرده است .اکنون به نظر قرآن در باره ایجاد جهان مادی که خداوند متعال از کلمه کل شیئ به جای کیهان استفاده کرده است می پردازیم . به این آیه توجه فرمائید .

إِنّا کُلَّ شَىْء خَلَقْناهُ بِقَدَر- وَ ما أَمْرُنا إِلاّ واحِدَةٌ کَلَمْح بِالْبَصَر-

بدرستیکه ما جهان مادی را براساس تقدیر یا برنامه ریزی از پیش تدوین شده ودر یک زمان بسیار لحظه ای وکوتاه در حد یک چشم بهم زدن خلق کردیم .وایه دیگر-

بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَیکون 

خداوند ابداع کننده جهان مادی (سموات والارض در اینجا معنی جهان مادی یا کیهان میدهد زیرا کلمه بدیع یعنی از هیچ یا عدم هفت آسمان وزمین از ماده که موجود بوده خلق شده)  وچون اراده ایجاد امر یا دستوری را کند میفرماید باش و میشود .فاصله زمانی کن وفیکون بسیار کوتاه است باندازه ما أَمْرُنا إِلاّ واحِدَةٌ کَلَمْح بِالْبَصَر است که زمان کوتاه صفر الی ده بتوان منهای 43 ثانیه اول پیدایش کیهان که همان بیگ بانگ است.بدیع السموات والارض ،کیهان از احدیت آغاز شد.اینجاکلیک کنید

-امر خداوند در ایجاد کیهان یک امر واحد است وامر واحد فقط یک بار اتفاق افتاده وآنهم درایجاد کیهان .بدیع به معنی ایجاد کننده ازعدم است-به تفسیر این آیه در المیزان مراجعه فرمائید –ایجاد از هیچ آنهم در یک چشم بهم زدن .بنابراین خداوند کیهان را که سموات والارض باشد بسیار آنی ایجاد کرده .مفسرین درقرآن برای سموات والارض دو معنی ارائه داده اند اول جهان مادی یا کائنات ودوم هفت آسمان، از نظر بسیاری از مفسرین در حقیقت هر دو به معنی کائنات است ،زیرا هفت آسمان هم هفت طبقه بطلمیوسی بیان کرده اند که از نظر علم منسوخ شده است .ما دراینجا دو مفهوم کیهان وهفت اسمان به معنی هفت جوزمین را در نظر میگیریم با توجه به متن وسیاق آیاتی که این کلمه در آن بکار برده شده نه بر اساس تصورات ذهنی گذشتگان.بر اساس دو آیه فوق جهان مادی از هیچ ودر یک لحظه کوتاه ایجاد شد-در یک چشم بهم زدن وحتی کمتر از آن این عبارت قرآن است

.درآیه 9 الی 12 سوره فصلت که همه در باره خلقت زمین وآسمان آن که هفت جو زمین باشد بوضوح هفت آسمان را هفت جو زمین میداند که قبلا بهم پیوسته بودند واز یک آسمان بهم پیوسته هفت آسمان ایجاد کرد.میفرماید- 

قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَاداً ذٰلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ‌- وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌- ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَ هِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ‌- فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ -

"بگو به خدائی که زمین را در دو دوره آفرید کفر می ورزید وبرای او شریک میتراشید در حالی که او خداوند دوعالم است –او بر روی زمین پوسته جامد را بالای آن قرار داد وبر روی آن برکت قرار داد واقوات یا غذای بیولوژیکی را در چهار دوره برنامه ریزی کرد وسپس به آسمان زمین پرداخت در حالی که دودی و یک پارچه بود ،(زیرا در مرحله بعد آن سمائ را به سموات یا به هفت آسمان تبدیل کرد )واین هفت آسمان را در دوروز(در دو دوره ) آفرید ودر هر طبقه امر خود یا قوانین طبیعی مربوطه را به عنوان دستور خداوند در آن قرار داد وآن(سمائ زمین را) را به نور ستارگان زینت بخشید(برای ناظرین روی زمین نور ستارگان زینت بخش آسمان زمین شدند زیرا جو زمین از حالت دودی خارج وشفاف شد وملکول های هوا باعت درخشان شدن آنها از روی زمین گردید.با توجه به آیات فوق سموات والارض که جو زمین منظور است در دو دوره آفریده شد .آنهم به ترتیب از زمین وایجاد پوسته بر روی آن وایجاد آسمان دودی وسپس همین اسمان زمین را هفت طبقه کرد. بنابراین اینجا سموات والارض بر خلاف دو آیه ایجاد کیهان زمان برودر دو دوره که علم زمین شناسی هر دوره را پانصد میلیون سال برآورد کرده است انجام شده .سموات والارض که در دنباله بدیع می آید کیهان است که در یک لحظه ابداع میشود .باید توجه داشت که خداوند متعال تمامی مظاهر جهان مادی رانیز آیات خود مینامد ومیتوانیم از آنها برای اثبات نظر قرآن استفاده کنیم

بیگ بانگ ایجاد کیهان است در یک لحظه بسیار کوتاه آنهم ازهیچ

.خداوند ایجاد کیهان ازهیچ ودر یک لحظه را در کلمه کَلَمْح بِالْبَصَر بیان کرده وتمثیلی است برای بیان زمان فوق العاده کوتاه ایجاد کیهان. از انجائیکه در اول ایه صحبت از غیب است وشهادت دلیل محکمی است که این امرالساعه واقعه خاصی است از عالم ماورائ مادی یا غیب به عالم مادی یا شهادت اتفاق می افتد.از نظر قرآن کیهان با یک نفخه فی الصور از عالم غیب به عالم شهادت ایجاد میشود-

وَلِلّهِ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلاَّ کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ سوره 16 ایه77.غیب کیهان از آن خداوند است.محدوده غیب آنجائی است که کیهان از آن پدید امد وچگونگی ارتباطات ذات باریتعالی با جهان مادی یا مدیریت جهان مادی در آن محدوده قرار دارد درست است که کیهان ازهیچ آفریده شده ولی دارای ریشه های پنهانی بوده که در غیب وجود داشته است واز غیب وامر سریع وبدون مقدمه خداوند (قبل از آن وجود نداشته ) مانند یک چشم بهم زدن انجام میشود اینجا امرالساعه معنی امر سریع است ومعنی قیامت نمی دهد .

خلق الساعه یعنی خلق چیزی که سریع و بدون مقدمه ایجاد میشود وامرالساعه هم امر بسیار سریع است .عالم غیب کیهان یا عالم ماورائ کیهان از آن خداوند است واز آن جا امرالساعه در یک چشم بهم زدن اتفاق می افتد .قیامت در ادامه این جهان مادی است ونتیجه تحولات ودگرگونی جهان مادی از این عالم به عالم دیگر است و درقران برای آن زمان تعیین شده ونمی تواند امرالساعه باشد. قیامت ماهیت مادی دارد وانسان ها هم با جسم مادی در ان ظاهر میشوند .پس امرالساعه ارتباطی با قیامت ندارد .در حالت ابداع ، کیهان هنوز بهم پیوسته وفشرده است چرا که خداوند احد وصمد است واحدیت محدوده واذا قضی امرافانما یقول له کن وفیکون است دستور خدا در احدیت بروز میکند وبه تعریفی دیگراحدیت برزخ عالم الغیب وعالم الشهاده است.محدوده ای است که از احد نشات میگیرد. در این محدوده احدیت وصمدیت (توپر بودن صفت مقابل ماده است که توخالی است )که ازصفات ذات خداوند است در آن تجلی میکند -به آیهزیر توجه وتعقل فرمائید.

بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ-انعام101دراین ایه خداوند پس ازابداع کیهان صحبت از مرکب نبودن خود میکند،فرزندی ندارد وهمسری هم ندارد که برای او بچه بیاورد پس مرکب نیست وبسیط است وبراین اساس خلق کل شیئ را انجام میدهد.خلق کل شیئ بعد از ابداع کل شیئ یا کیهان از هیچ است .حال تفکر کنیم چرا خداوند متعال بعد از بدیع السموات والارض گریز میزند به این مطلب حتما دلیل خاصی دارد ومیخواهد مطلبی را به ما تذکر بدهد ،بدیع ازتجلی ذات باریتعالی که بسیط وفشرده است منشائ میشود .پس در ابداع کیهان هنوز صفات ذاتی خداوند بروز دارد وبلافاصله میفرماید خلق کل شیئ .اول ابداع وسپس اشاره میفرماید به نفی مرکب بودن خود برای نفی صفت جهان مرکب و توخالی یرای خود وسپس خلق کل شیئ صورت میگیرد این آیه دلیل محکمی است که کیهان ابتدا ابداع میشود وبعد خلق میشود . اول ابداع است وبعد خلق. وخداوند دانا است به کل شیئ یا کیهان است .در این آیه معنی عمیقی نهفته است.اینکه خداوند میفرماید در آیات تفکر وتعقل کنید برای این منظور است . نورعلی النور یا انرژی ناب ازذات احد در احدیت قرار میگیرد. کیهان ازاحدیت پدید آمد ودر احدیت نور علی النور حاکم است واین نور بسیار فشرده وبسیط وفشرده است وچگالی آن فوق العاده زیاد اگر بر کوهی در زمین تجلی کند آن کوه متلاشی و پودر میشود داستان حضرت موسی وتقاضای دیدن خداوند این مطلب را ثابت میکند .نور احدیت برکوه و درحضور حضرت موسی تجلی میکند وکوه دیگر در جای خود نبود .نور ومنشائ خلقت-اینجا کلیک کنید

فطر السموات والارض بعد از ابداع کیهان است وکیهان باز میشود

فطر باز شدن بصورت گسترش یافتن معنی میدهد .فالق هم معنی باز شدن میدهد- ولی فرق آن دو فاطر باز شده وبسط یافتن است وفالق فقط باز شدن دانه است که جوانه از ان بیرون می آید . باز شدن وبسط یافتن سموات والارض جز انبساط کیهان میتواند چیز دیگی معنی بدهد.مفسرین آنراخلق کردن معنی کرده اند .فرقی باید بین بدیع، فاطر وخلق باید باشد .همه را نمی توان خلق شدن معنی کرد .اگر معانی این کلمات را با آخرین دست آورد های علمی مقایسه کنیم وبه سراغ ابن عربی ومفسرین هزار سال قبل نرویم ودرعلم کنونی آن را جستجو کنیم معانی علمی بودن کلمات خداوند روشن وشفاف میشود ودیگر معاندین وامثال سروش شرمنده میشوند ونقشه انها برای بی اعتبار کردن قرآن به سنگ میخورد .چرا که آنها پایه واساس نظر خود را از تفسیر فلاسفه وعرفای هزارسال قبل گرفته اند نه آیات قرآن. فاطر السموات والارض-اینجا کلیک کنید

إِنَّ اللّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَالْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذَلِكُمُ اللّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ-خداوند دانه وهسته آن را میشکافد وآنرا از زمین بیرون میآورد و(وتکرار این فرآیند پدیده مرگ وحیات را استمرار میبخشد –مرگ وحیات تجدید پذیراست) این جا فلق کنار زدن پوسته دانه وبیرون آوردن آن است ولی فاطر پوسته ای ندارد وبا همان ماهیت فطرهن باز میشود وباز شدن آن ادامه می یابد. در اینجا خداوند دانه را از هسته با مکانسیم از پیش تدوین شده باز میکند ودانه زمین را میشکافد وبیرون می آید .خداوند شکافنده دانه است وفاطر السموات والارض هم باز کننده کیهان است.یا انبساط آن .هنگامیکه کیهان باز شد حرارت زیاد اولیه حدود ده به توان 32 یعنی صد هزار میلیارد میلیارد میلیارد درجه کلوین کم میشود وذرات بنیادی سنگ بنای ماده امکان وجود می یابند و خلق السموات والارض در شش روز ایجاد میشود ودر این شش روز 98 درصد ساختارمادی کیهان درست میشود. کیهان در شش روز (دوره)خلق میشود ومیلیارها سال بعد منظومه شمسی ایجاد میشود وزمین بعد از جدا شدن از خورشید در دو مرحله خلق میشود ،اقوات در چهار مرحله برنامه ریزی میشود نه خلق میشود قدر با فتحه قاف وتشدید دال معنی برنامه ریزی میدهد  نه خلق کردن بنابراین این چهار دوره را به چه دلیل ما خلق شدن می نامیم وخلق ها می شماریم وهشت روز را در می اوریم.قتل الخراطون .خراطون یعنی کلام خدا را برایش ساختار تخیلی خراطی کردن است که عذاب سنگینی دارد .آسمان زمین در دو مرحله .تمامی این مراحل مستقل از هم هستند وارتباطی بهم ندارند. چرا برخی اصرار دارند همه این مراحل را بهم ربط دهند درصورتیکه قران آنها به تفکیک وترتتیب بیان داشته که با آخرین نظریه های علمی میخواند .به علاوه این چهار آیه 9 الی 12 سوره فصلت همه در باره خلقت زمین تا هفت جو زمین است وچرا وسط آیه را به کیهان وصل میکنیم .الله اعلم ؟.برای ما قران مهم تر است یا اثبات نظریه گذشتگان آنهم به قیمت از اعتبار انداختن ایات علمی قران

.برگردیم به موضوع بیگ بانگ در قران .با استناد به مطالب اشاره شده .امر الساعه ونفخ فی الصور دوحادثه آنی درایجاد کیهان است که علم آن را بیگ بانگ میگوید .نفخ فی الصور در آغاز وپایان کیهان در این جهان مادی رخ میدهد وبعد از برچیده شدن این جهان در قیامت هم نفخ فی الصور داریم که در مقاله قیامت از نظر علم وقران به آن اشاره شده .صور یک کلمه تمثیلی بسیار زیبا برای حادثه بیگ بانگ است .تصویر ایجاد کیهان از نقطه صفر تا بعد از انبساط به تصویر یک شیپور می ماند .از این شیپور برای بالا بردن صدا واعلام شروع یک حمله در گذشته استفاده میکرده اند .صدائی بزرگ برای علامت خاص وبیگ بانگ هم به معنی صدای بزرگ است .بنابراین مفهوم بیگ بانگ در آیات قرآن بوضوح دیده میشود .باید درعمق ایه تفکر وتعقل کرد تا مطالب نو ومنطبق بر علم آشکار شود.به این ایه توجه فرمائید ودر باره مفهوم آن قضاوت کنید -

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَالسَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحَقِّ وَيَوْمَ يَقُولُ كُن فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّوَرِ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ ﴿۷۳﴾ انعام-اوکسی است که کیهان را به حق (واقعیت دارد )خلق کرد در روزی که فرمود باش و شد قول خداوند واقعیت دارد وحق است وروزی که در آن نفخه فی الصور اتفاق افتاد یا بیفتد ( در برچیده شدن کیهان) از آن خداوند است .دانای غیب وشهاده واو حکیم عالم است .دقت شود در خلق کیهان دیگر صحبت از واذا قضی امرافانما یقول له نشده وفقط به کن و فیکون اشاره میکند مشیت خداوند در چهار چوب قضی امرا توسط نفخ فی الصور انجام شد وکیهان ابداع شد به عبارتی واذا قضی امرا در ابداع کیهان صورت گرفت وخلق کیهان شروع میشود که مرحله بعد از ابداع است وخداوند میفرماید این واقعیت دارد همچو اتفاقی بروز کرده است وشما انسان این را باور کنید وتذکر برای انسان است .روزی که این حادثه رخ داد وقول خداوند بود هم حق است ،واقعیت دارد ،ان هنگام که در صور دمیده شد به خداوند تعلق دارد چرا که هنوز جهان مادی وجود نداشت .سر باریک صور از ملک خداوند سرچشمه گرفت اشاره دارد به نقطه آغاز تصویر شیپور، مانند بیگ بانگ ومرحله بعد از آن وآیه اشاره دارد کیهان ازغیب نشات گرفت وبه شهادت مبدل شد وعلم هر دو از خداوند است .

چرا در انتهای ایه بیک باره به عالم غیب وشهاده می پردازد .تمامی کلمات قران دارای مفاهیم خاصی است وبا هدف وبرای بیان یک مطلب مهم علمی بیان شده است در قران تفکر وتعقل کردن دستور خداوند است وخداوند این چنین کیهان را از نقطه صفر وبا یک حادثه به اصطلاح قران نفخ فی الصور وبه اصطلاح علم بیگ بانگ –آغاز کرد .1393 .سید محمد تقوی اهرمی  ویرایش دوم اول مرداد 1395-ویرایش جدید خرداد 1397

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت