ویژگی ها

ماهیت ملائکه در قرآن و تصورات ذهنی

ماهیت ملائکه در قرآن وتصورات ذهنی


الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلاً أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»‏ فاطر/1
اعراب پیش از اسلام کافر نبودند و اعتقاد به خداوند یکتا داشتند و کعبه را خانه خدا میدانستند .آبائ و اجداد حضرت رسول اکرم (ص) همه موحد بودند. جامعه دچار شرک و بت پرستی شده بود. بت ها را در کعبه جای داده بودند وهر قبیله ای برای خود سمبلی داشتند و آنها را در صفات شریک خدای یکتا قرار داده  بودند. جامعه ضمن اعتقاد به خداوند بر پایه تصورات ذهنی باقی مانده از گذشتگان مشرک شده بود و عقاید شرک آلود بر جامعه مستولی بود و مجسمه های لات وعزی را واسطه تقرب به خدا میدانستند و برای آنها از نام الله وعزیر استفاده میکردند و آنها را دخترا ن خدا می پنداشتند و ملائکه را فرشته به شمائل زن تصور میکردند با بال دو گانه. کلمه فرشته و فرشته گان هم از همان تصورات ذهنی غلط اقوام قبل از اسلام در فرهنگ عامیانه مردم رسوخ کرده بود متاسفانه امروزه هم در کشور ما در ترجمه قرآن ملائکه را فرشته ترجمه میکنند. آیات 15 الی 22 سوره زخرف به این مورد اشاره کرده است. خداوند متعال برای زدودن تخیلات ذهنی غلط در باره ملائکه واستفاده از تصورات ذهنی برای توجیه یک مطلب درقرآن بدون استناد به علم آن در آیات زیر تذکر لازم را به ما میدهد

 درآیات 152 الی 157 سوره صافات و27 سوره نجم در عبارتی بسیار جذاب وعلمی به عنوان مثالی برای تصورات ذهنی غلط به انسان تذکر میدهد.ابتدا آیات 19 الی 23 سوره نجم را ملاحظه نمائیم.


أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّى- وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَى- أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الْأُنثَى- تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَى- إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنفُسُ وَلَقَدْ جَاءهُم مِّن رَّبِّهِمُ الْهُدَى.

به آن دو لات وعزی بنگرید و دیگری منات- برای شما پسر و برای خدا  دختر در نظر گرفته اید. چه تقسیم بندی نا جوری. اینها اسامی است که پدران شما و شما نامگذاری کرده اید. ما برای این اسمها دلیل و برهانی نازل نکرده ایم و از تخیلات ذهنی گذشته گان به شما رسیده و شما از تصورات ذهنی خود تبعیت میکنید، در حالی که خداوند برای شما هدایت اورده (شما را به واقعیت هدایت میکند).

أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّى مگر انسان هر چه را در تصورات ذهنی خود بپروراند صاحبش میشود. انسان با تصورات ذهنی به حقیقت آن موضوع نمی رسد. همان تصورات ذهنی کهن در باره صلب و ترائب که وبال گردن آیات متشابه قرار گرفته است.


وَكَم مِّن مَّلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا إِلَّا مِن بَعْدِ أَن يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن يَشَاءُ وَيَرْضَى. چه بسا اسبابی (ملائکه) درآسمان ها وجود دارند که شفاعتی نمی توانند بکنند یا شفاعتشان به کاری نیاید.(در حیطه کاری آنها شفاعت قرارداده نشده). مگرپس از آنکه اراده خداوند بر رضایت و خشنودی قرار گیرد به کسی اذن دهد. ماهیت کاری ملک در مدیریت آسمان شفاعت نیست.هر ملکی یک ماموریت خاصی برعهده دارد. جاذبه زمین یک امر و قانون خداوند است ویک ملک مامور دارد.

إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنثَى. کسانیکه به آخرت ایمان ندارند ملائکه را با اسامی که تداعی زن بودن درآن مستتراست خطاب میکنند (مانند فرشته خواندن ملائکه متاسفانه گوئی درمفهوم این آیه هیچکدام از ما تا کنون تفکر نکرده ایم علی الرغم اشاره خداوند است که ملائکه را فرشته نامگذاری نکنید)-

وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا-و شما علم آن را ندارید و از تصورات ذهنی خود تبعیت میکنید - وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا-تصورات ذهنی برای رسیدن به واقعیت علمی یک موضوع راه به جائی نخواهید برد و سودی برای کشف واقعیت برای شما ندارد. حال آیه اول سوره فاطر را بررسی و با علم روز مقایسه میکنیم تا مفهوم والا وعلمی ملائکه را در یابیم و به عظمت اعجاز قرآن ایمان بیاوریم. اینکه برخی میگویند درقرآن تعریفی از ملائکه نشده این آیه را مرور کنند.


الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلاً أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»‏ فاطر/1
سپاس مخصوص خداوند باز کننده کائنات است (انبساط کیهان اولیه). او کسی است که زمانی که جهان مادی را باز کرد ملائکه ها در آن قرار داد به عنوان پیام آوران خداوند یا مجری دستورات خداوند در جهان مادی. آنها دارای قدرت های دو گانه، سه گانه و چهار گانه هستند. این قدرت ها را هنگامیکه اراده کند و بخواهد افزایش میدهد. بدرستی که خداوند در کل جهان مادی قدرت بر تر را دارد .

چرا کلمه ملائکه ها را بکار بردم برای اینکه ترجمه فارسی به فرشته به استناد این آیات غلط است. ملائکه جمع است، ازمفهوم این کلمه در قرآن چنین استنباط میشود که یک گروه از ملائکه مستولیت یک موضوع خاصی را برعهده دارند. جبرئیل، میکائیل و اسرافیل ازملائکه نیستند ملائکه تحت فرمانروائی آنها یند. خداوند ملائکه را از آنها جدا میداند.

مَن کَانَ عَدُوّا لِّلّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِیلَ وَمِیکَالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِّلْکَافِرِینَ -هرکس با خداوند و کارگذاران او، ملائکه،رسولان، جبرئیل و میکال دشمن باشند خداوند هم با آنها دشمن است. 


بدیع السموات والارض واذا قضی امرا یقول له کن فیکون.ابداع کردن یعنی از هیچ ایجاد کردن. خداوند ابداع کننده کیهان از هیچ است. هنگامی که اراده اش بر ایجاد آن قرار گیرد میگوید باش و میشود .فطرهن معنی باز کردن یا شکافتن و گسترش دادن را میدهد. علامه طباطبائی در تفسیر المیزان درمورد فاطر السموات و الارض اشاره میکند." گویا خدای متعال عدم را پاره کرد و از درون آن کائنات را خلق (باز) کرد فاطر همان معنی را میدهد که بدیع و مبدع دارد ". دقت شود فاطر بعد از بدیع قراردارد فاطر باز کردن چیزی که از قبل وجود دارد کیهان ابتدا از هیچ ابداع میشود و سپس فطرهن صورت میگیرد.

خداوند کلمه السموات والارض را بسیار بکار برده که برحسب توجه به متن آیه و سیاق آن، دارای دو معنی است اول کائنات و دوم مجموعه زمین وهفت آسمان که جو زمین است. بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُون او پديد آورنده آسمان ها و زمين (کیهان) است و چون به كارى اراده فرمايد فقط میگويد باش پس مى‏شود بنابراین سموات والارض که ابداع میشود معنی کیهان میدهد. ابداع پدید آمدن از هیچ است بعد از ابداع کیهان انبساط آن صورت میگیرد.

درست لحظاتی پس از بازشدن کیهان ذرات بنیادی امکان وجود می یابند. قبل ازآن بدلیل فشرده بودن محدوده پلانک و داغ بودن (ده بتوان سی درجه کلوین ) ماده خلق نشده بود. قوانین چهار گانه فیزیک هم وجود نداشت به محض باز شدن کیهان قوانین فیزیک هم در ان جاری میشوند. درلحظه انبساط کیهان خداوند ملائکه که اسباب ساختار و مدیریت جهان مادی هستند را در آن جاعل میکند، قرارمیدهد. جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلاً . پیام و امر خداوند در ابتدای کیهان قرارداده میشوند و سپس خلق السموات والارض در شش دوره انجام میشود.

این نظریه قران کاملا با آخرین نظریه علم فیزیک و اخترشناسی مطابقت دارد. قوانین فیزیک و ماده با باز شدن یا انبساط  کیهان خلق شدند. چهارقوانین اصلی طبیعت که به قوانین چهارگانه معروف هستند چهار نیرو یا قدرت هستند که جهان مادی بر اساس انها پا برجا است. الکترومغناطیس دو نیرو، ما زمان داریم مکان داریم حرارت و فضا داریم گرانش، نیروی هسته ای قوی و ضعیف داریم که همه اسباب مدیریت جهان هستند. ماده تاریک و انرژی تاریک داریم که هنوز ماهیت آنها  برای انسان روشن نشده يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ همین معنی را میدهد.

همه اینها پیام و دستور الهی است که در کیهان نهادینه میشوند. کلمات قدرت نیر، انرژی، قوانین طبیعت کلماتی هستند که در دو دهه اخیر وارد فرهنگ علمی بشر شده است خداوند در تمثیلی بال را به عنوان قدرت در نظر گرفته است. پرندگان با قدرت بال های خود پرواز میکنند. قوانین چهارگانه فیریک امر خداوند هستند. تمامی امر و پیام الهی توسط ملائکه که  طیف گسترده ای هستند صورت میپذیرد.

جبرئیل مسئول رساندن وحی است و برای رساندن  وحی از ملائکه استفاده میکند هر کدام مامور امری خاص هستند که خداوند به آنها واگذار کرده است به مقاله فیزیک وشیوه نزول وحی در قرآن مراجعه فرمائید.

هویت ملائکه از نوع روح است و روح هم امر خداوند است و امر خداوند نیرو و از جنس نور است. خداوند جبرئیل را هنگامی که وحی به حضرت رسول اکرم(ص) نازل میکند شدید القوی مینامد. نیروی قوی و فشرده ایه 30 سوره بقره خداوند در تمثیلی زیبا علم ملائکه را روشن کرده است.

هرکدام از ملائکه اسباب وعلل یک امر خاصی هستند و جز آن امر، علم چیز دیگری را ندارند. به آیه 30 سوره بقره توجه فرمائید-،

وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ - و (خدا) همه (معانى) نامها را به آدم آموخت‏ سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود اگر راست مى‏گوييد از اسامى اينها به من خبر دهيد- ملائکه جواب دادند-

قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ- گفتند منزهى تو ما را جز آنچه (خود) به ما آموخته‏اى هيچ دانشى نيست تويى داناى حكيم –ملائکه فقط به کاری که میکنند و خداوند درهویت آنها گذاشته آگاه هستند. نیروی هسته ای ضعیف یک سبب یا ملائکه است.


بنابراین ذهنیت خود را در باره برخی کلمات خداوند مانند ملائکه، نطفه، مائ مهین، قرارمکین، صلب و ترائب و بسیاری از آیات متشابه اصلاح کنیم و رابطه علم با آنها را را فدای تصورات ذهنی گذشتگان و خود نکنیم و بین آنها وعلمشان فاصله نیاندازیم و با علم آن پیوند بدهیم  و سپس تفسیر کنیم. این دستور خداوند است. ابزار کار دانشمندان. اول دیدن  دوم اندیشیدن و سوم تدبیر کردن است. در تدبیر علم کمک میکند. خداوند در قرآن در 1400 سال پیش بر روی کلمات اولم یروا، افلا تعقلون و افلا یتدبرون تاکید فراوان کرده که ما دستور خداوند را اجرا نمیکنیم.


تفکردرآیات خداوند و خالی کردن تصورات ذهنی باعث کشف حقایق قرآن میشود. موضوعات علمی که با علوم طبیعی سر وکار دارند را با علم روز مقایسه کنیم همانطور که خداوند میفرماید- وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ - آنها علم موضوع را ندارند و از تصورت ذهنی خود تبعیت میکنند - وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا- و تبعیت از تصورات ذهنی برای کشف حقایق سودی نمی رساند- سید محمد تقوی اهرمی مرداد 1396

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آخرین نظرات ثبت شده

امارگیر سایت