ویژگی ها

خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید ومطابق علم روز

خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید ومطابق علم روز

مقدمه شروع مقاله 

خلقت انسان درقرآن بحث بسیارجالب ودر عین حال پیچیده ،چرا نظرقرآن درباره خلقت انسان به این سرنوشت دچاروموضوع آن پیچیده شده است. دلیل آن پیروی ازنظرات گذشتگان است که بیش ازهزارسال بر باورما نشسته ومیخواهیم امروزه آنرا با علم روز تطبیق دهیم توجیه میکنیم وشبه می آفرینم. سعی نکرده ایم آیات علمی قرآن را با دید علمی روز بیان ویا تفسیر کنیم .بسیاری از ترس اینکه وارد شدن به مقوله تطبیق علمی آیات درباره خلقت جهان مادی ،خلقت انسان وهفت آسمان ممکن است ما را دچار سردرگمی کند توجیه میکنند که علم هنوز قطعیت نیافته وضرورت ندارد وارد بحث علم و وقرآن شویم. این افراد با خود نیاندشیده اند که گذشتگان تمامی مطالبی که بر باورما نشسته را مطابق علم هزار سال قبل سنجیده اند ونسل اندرنسل به ما تحویل داده اند وما درحقیقت تنها راوی نظرآنها شده ایم، حتی درمعانی کلمات هم فکرنکرده ایم .برای روشن شدن مطلب به دو موضوع از قرآن مجید اشاره ای داشته باشیم. ما در بسیاری از تفاسیر(تقریبا همه ترجمه های قرآن) ملائکه را فرشته معنی میکنیم وفرشته هم درافکارگذشتگان زنان بوده اند با دو بال واین موضوع از تخیلات گذشته وارد فرهنگ لغت ما شده است. خداوند این موضوع را برای ما در مثالی شرح میدهد وبه ما تذکر معنی داری میدهد.آیات 151 الی 156


أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَائِكَةَ إِنَاثًا وَهُمْ شَاهِدُونَ- أَلَا إِنَّهُم مِّنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ- وَلَدَ اللَّهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ- أَصْطَفَى الْبَنَاتِ عَلَى الْبَنِينَ- مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ- أَفَلَا تَذَكَّرُونَ- أَمْ لَكُمْ سُلْطَانٌ مُّبِينٌ-
آنها شاهد بودند که ما ملائکه را زن افریدیم-آنها با دروغ پردازی خود قطعا خواهند گفت که خدا فرزند دارد ویا برای خود دختران را بر پسران برگزیده-شما را چه شده آیا سرپند گرفتن ندارید ویا دلیلی روشن دارید.


إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنثَى- وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا
کسانیکه به آخرت ایمان ندارند- برای ملائکه نامی را انتخاب کرده اند که مفهوم زن را تداعی میکند (مانند کلمه فرشته در ادبیات ما)- اینها علم موضوع را ندارند واز تصورات ذهنی خود تبعیت میکنند.درحقیقت تصورات ذهنی برای رسیدن به حقیقت هیچ سودی ندارد-یا راه به جائی نمی برد. وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا
بنابراین تصورات ذهنی یا خیالات که مبتنی بر علم نباشد وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ برای رسیدن به واقعیات گزینه درستی نیست.


موضوع دوم


وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ –حج 52 –ما قبل از تو(ای پیامبر گرامی)هیچ رسول ویا نبئی نفرستادیم مگر اینکه شیطان هنگامیکه آنها ایات الهی را با ارزو هائی که در ذهن داشتند مطابقت میدادند(با تصورات ذهنی خود تاویل میکردند) ،شیطان در امنیه آنها (در آرزوها و تصورات ذهنی آنها) دخالت میکرد وخداوند آن القائات شیطانی را از ذهن آنها پاک میکرد و بدینطریق آیات خود رامحکم وتثبیت میکرد.تصورات ذهنی در مطالعه قرآن مورد وسوسه شیطان قرار میگیرد وحتی پیامبران هم از این وسوسه ممکن است در امان نباشند.از این جهت است که خداوند میفرماید وقتی به تلاوت آیات قرآن میپردازید از وسوسه شیطان به خدا پناه ببرید.وسوسه شیطانی همین تصورات ذهنی وخواسته نفسانی ما است.


خداوند خالق کل شیئ(جهان مادی) وقادر متعال است وبر همه کل شیئ احاطه دارد وعلم او جهان مادی را در بر میگیرد. کل شیئ(همه مظاهر مادی) معنی جهان مادی را میدهد وعلم او به تمامی جهان سیطره دارد .او خالق علم است وقوانین طبیعت امر اوست.
ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ

إِنَّمَا إِلَهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا- یعلم ما بین ایدیهم وما خلفهم وما یحیطون به شیئ من علمه الا به ما شائ -خدای شما خدائی است که غیر از او خدائی نیست وآفریننده کل جهان مادی است پس او را عبادت کنید که بر تمام جهان مادی صاحب اختیار است.اوعلم هرچه در سرنوشت گذشته وحال شما است را دارد وهیچ کس به علم او احاطه ندارد مگر بر خواست او باشد.دانشمندان بنا برخواست خداوند به علم او در عالم مادی دست می یابند چرا که او اسمائ را به انسان آموخته است.از علم خود به او داده است.

علم امروزی واقعیت دارد


علم امروزی واقعیت دارد.علم زیست شناسی وزمین شناسی از روی مدارک وشواهد (فسیل ها ،تعیین عمر آنها ووابستگی ژنتیکی موجودات زنده) به نکات مهمی از تاریخچه حیات دست یافته است .اگرچه هنوز سئوالات زیادی وجود دارد ولی علم ابزاری برای سنجش ما شده است. ما باید آیات قرآن را در مورد خلقت انسان با آخرین یافته های علمی مقایسه کنیم بنگریم آیا همخوانی دارد .البته باید همخوانی داشته باشد چرا که علم بر اساس نظر قرآن از خداوند جدا نیست مگر اینکه ما از اساس لائیک وایمان به خدا نداشته باشیم. امروزه درعلم زیست شناسی وپیدایش حیات با کلمات کلیدی برخورد میکنیم ودانشمندان روی این کلمات پژوهش خود را متمرکز کرده اند. خداوند در قرآن دقیقا به این کلمات کلیدی پاسخ میدهد.مانند حیات از ماده بی جان به جاندار پدید آمد ، آغاز پیدایش حیات از نطفه بوده است ، تکامل موجودات زنده از درون آب صورت گرفت، حیات در کره زمین صورت گرفته نه ازخارج از زمین به زمین منتقل شده وبسیاری از این نوع مفاهیم. البته برای پی بردن به واقعیت خلقت انسان ومقایسه آیات قرآنی بایستی به علم زیست شناسی وپیدایش وتحولات زمین آگاهی داشت .چرا در بحث خلقت انسان با شبهات بسیاری روبروئ هستیم واین همه شبهات از کجا سرچشمه گرفت .

تصورات ذهنی برباورما نشسته

مشکل اساسی در ما است که برای مطالعه قرآن با تصورات ذهنی برباورما نشسته وارد مطالعه قرآن میشویم وهر آنچه که با باورو ذهنیات ما میخواند از آن بیرون می آوریم. کلمات را مطابق میل خودمان معنی میکنیم تا بر تصورات ذهنی گذشتگان تطبیق پیدا کند. آیات قران را گزینشی انتخاب وبه تقدم وتاخر آن نگاه نمی کنیم. کسی که نظریه منسوخ شده بطلمیوسی را بر باور خود نشانده قران را فدای تصورات ذهنی خود میکند وتاویلی مطابق نظر خود از قرآن بیرون میکشد. منظور من آیات متشابه درقرآن است که با علوم طبیعی سروکار دارند وبیشترین شبهات که باعث تزلزل درایمان جوانان میشود ازهمین ها منشائ میگیرد.معاندین ومخالفین ومنحرفین به استناد همین تصورات ذهنی خود ونظر گذشتگان قرآن را به باد انتقاد میگیرند. حتی ایات قرآن را مطالعه ودرآن تفکر نمیکنند. بطور مثال اگرآیات مربوط به وحی را درقرآن مطالعه کرده بودند وشخصا درآن تفکر وتعقل می کردند وبه نظر گذشتگان توجه ای نمیکردند دچار این وسوسه شیطانی نمی شدند که وحی خداوند را رویا وخواب بپندارند ومنحرف شوند به مقاله فیزیک وشیوه نزول وحی در قرآن مراجعه فرمائید ویا بدون آگاهی داشتن به علم زمین شناسی که مشارق ومغارب واقعیت عینی در کره زمین دارد کلمات مشارق ومغارب را به تمسخر بگیرند واخیرا این اثبات شده واشاره خداوند هم دقیقا این است که خداوند واقعیت دارد ودر 1400 سال پیش پدیده های طبیعی را درزمینی که خود خلق کرده آگاه بوده است وبرای ادله خدا شناسی به ما تذکر میدهد.به مقاله مشارق ومغارب واقعیت عینی در زمین دارند مراجعه فرمائید. آیات را بدون پیش داوری مطالعه کنیم واز معانی کلمات در قرآن بهره ببریم ودر آنها تفکر وتعقل کنیم واز آیات خداوند درطبیعت هم که به استناد قرآن دیگر آیات خداوند هستند وبنام سبع المثانی یا قرآن ثانی یاد شده هم استفاده کنیم. بعلاوه اساس کار را باید بر دستور خداوند قرار دهیم که فرموده است قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدائ الخلق –از روی آثاری که بر زمین وجود دارد چگونگی شروع خلقت حیات را بیرون آورید .مسلما راهگشای این آیه تجسسات وادله زمین شناسان باید مورد توجه قرارگیرد، نه تجسس در نظرگذشتگان آنهم درنظریات در هزارسال پیش. من بر این اساس نظرات خود را مطرح میکنم وازانجائیکه رشته تحصیلی من بیوشیمی از آلمان است واز دانشجویان اتحادیه انجمن های اسلامی در آلمان بوده ام وبا مرحوم شهید بهشتی درمسجد هامبورگ مراوداتی داشته ام واز ایشان مطالبی ورهنمودهائی آموخته ام ودر مباحثات سمینارهای انجمن های اسلامی طی حدود 12 سال با حضور امثال دکتر سروش ،مرحوم صادق طباطبائی وسایرین حضور فعال داشته ام ودر این مدت در انجمن اسلامی برخی شهر های آلمان جلسات تفسیر قرآن داشته ام.ومدت سی سال بعد از انقلاب در سطوح مدیریت سطح عالی از جمله کاردار جمهوری اسلامی در آلمان ومدیر عامل ورئیس هیئت مدیره مراکز تهیه وتوزیع کالا در سال های 1359 وسایر شرکت های دولتی انجام وظیفه کرده ام ودرمدت پنجاه سال به مطالعه قران مشغول بوده ام .نظرات وتجربیات خود را برای تشهیذ ذهن خواننگان گرامی تحت عنوان یادداشت های خود خدمت علاقه مندان ارائه میدهم واین تنها یک نظر است برای فکر کردن در آیات. انشائالله به کمک نواندیشان مسلمان آیات قرآن را که در بند ذهنیات گذشتگان آنهم نظرات حدود هزار سال پیش گرفتارشده ومنشائ بسیاری از شبهات گردیده را رها سازیم.


اساس وروش تحقیق وبررسی را برآیات قرآن وعلم روز بنا نهاده ام. کلماتی در خلقت انسان در قرآن بکار برده شده مانند بدائ،خلق،انشائ،ذرائ،که هر کدام یک معنی خاص دارند ونمی توان به دلخواه خود کلمه را معنی کرد. ابتدا باید مفهوم مورد نظر قرآن را پیدا کنیم. ما مسلما بر این باورهستیم که کلمات درقرآن اول حساب شده انتخاب شده اند ودوم با هم همآهنگ هستند وسوم هر کدام از این چهار کلمه معنی خاص خود را دارند .هر کدام از نظر قرآن مراحلی را گذرانده اند .بدائ شروع پروسه خلق است .ابتدا دارد وانتها زمان بر بوده است .هر شروعی زمان براست .به دلیل گستردگی این بحث مجبوریم مقاله را برحسب مراحل خلقت انسان از بدائ الخلق تا كَمَآ أَنشَأَكُم مِّن ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ –تا "ما شما را ازذزیه آخرین قوم بیرون آوردیم،اانشائکم؟ طی چند مقاله تقسیم بندی کنیم.به مقاله-نفس واحده اولین تک سلولی خلق شده در زمین-مراجعه فرمائید


خلقت انسان با نگاهی جدید ومطابق علم روز-دوره پیش نطفه
خلقت انسان با نگاهی جدید ومطابق علم روز-دوره ایجاد نطفه و علقه

مائ دافق ونقش ان در پدیده خلقت حیات

خلقت آدم از ذریه قبل از آن

این مقالات انشائالله به مرور درسایت حما مسنون-Hammanmasnun.com متعلق به خودم منتشرمیکنم وازعلاقمندان به رفع شبهات قرآنی استدعا دارم بدلیل روش ناپسند دزدی عناوین واز دسترس دور کردن آن که اخیرا درفضای مجازی با نبودن خلا قانون مربوطه ایجاد شده افراد را مستقیما به سایت راهنمائی فرمایند اجر شما با خداوند متعال.انشائالله مفید واقع شود سید محمد تقوی اهرمی-مرداد 1396-تهران-

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت