ویژگی ها

خلقت انسان با نگاهی جدید و مطابقت با علم روز- پیش نطفه

خلقت انسان با نگاهی جدید ومطابقت با علم روز- پیش نطفه

قبل ازمطالعه این نوشتار پیشنهاد میشود به قسمت نخست این نوشتار تحت عنوان خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید ومطابق علم روزمراجعه فرمائید.

مقدمه نوشتار

قرآن مراحل خلقت را که در پروسه حیات ازاهمیت اصلی ومهمی برخودار بوده اند را برای ما بیان میکند وجالب است که تمامی این نکات کلیدی حیات مانند سُلالَه‌ٍ مِن‌ْ طین‌ٍ(مشتقات یا رسوب بیرون داده شده دررس)، نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ (ادامه نسل ازمشتقات بیرون داده شده درآب)، نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ (قرارگرفتن نطفه در محفظه استواریا غشائ هسته ای) وامثالهم کلماتی هستند که دانشمندان علم زیست شناسی هم درتلاش هستند این کلمات کلیدی را کشف کنند. البته اگربا دید علمی به آیات نگاه کنیم نه با تصورات ذهنی منطبق با علم روزهزار سال پیش گذشتگان. خداوند میفرماید-الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِين -خداوند همه چیز را نیکو آفرید(شرایط خلقت حیات را فراهم کرد) وخلقت انسان را ازطین آغاز کرد. کل شیئ دراینجا ارتباط با خلقت نطفه دارد، مفهوم بسیار گسترده ای میتواند داشته باشد تمامی مواد و شرایط لازم برای خلقت انسان فراهم کرد وسپس خلقت انسان را درطین آغاز کرد. بدائ خلق الانسان من طین وخلق الانسان من طین هرکدام یک دوره زمانی خاص خود را دارند که درعلم زمین شناسی پرمعنی است. کلمه طین را تا روشن شدن مفهوم آن به خاک ترجمه نمیکنم وهمان طین را بکار میبرم. خاک سنگ رس فرسایش شده طی مییلیاردها سال است و طین درزمین اولیه وخاک امروزی تفاوت دارد. تفکردرآیه ما را به سه مرحله مستقل راهنمائی میکند. نکته قابل توجه که در این نوشتارتاکید میشود. کلمه من است که دو معنی دارد "از و در". خداوند انسان را ازحما مسنون و درصلصال آفرید. مراحل خلقت انسان در قرآن به قرار ذیلند:

اول احسن کل شیئ خلقه

دوم بدائ خلق الانسان من طین 

سوم خلق الانسان من طین.

هرکدام ازاین مراحل از دید قرآن یک مرحله مستقل وزمان بری بوده است. ما سعی میکنیم با استناد به آیات قرآن دلائل تفکیک این مراحل را بررسی وبا نظر قرآن آشنا شویم.

مرحله اول احسن کل شیئ خلقه

لازمه خلقت انسان ایجاد حیات درکره زمین است و بنابراین باید ابتدا کیهان خلق شود و سپس منظومه شمسی تشکیل و زمین مراحل جدا شدن از توده ابرخورشیدی و دوره تکامل هسته ای و تکامل شیمیائی و سرد شدن و ایجاد پوسته جامد بر روی زمین را سپری کند تا شرایط برای ایجاد حیات فراهم شود. تا اینجا مرحله احسن کل شیئ خلقه است دوره چهارگانه اقوات برروی پوسته جامد درحال سرد شدن آغاز شروع خلقت انسان از طین است اولین نطفه حیات ازحما مسنون بر روی سفال داغ و پخته مراحل آخری اقوات است. اقوات غذای موجودات زنده است  ترکیبات آلی اولیه حیات که منجربه پیدایش اولین موجود زنده پایه حیات که تک سلولی غیرهوازی بدون هسته وغشائ هسته ای میشود. اقوات غذای بیولوژیکی درقرآن وعلم زیست شناسی این مرحله آغازخلقت انسان بشمارمی آید و جزئ سرنوشت او است. این مطالب از آیات متعدد قرآن استنباط میشود قبل از شروع خلقت انسان مراحلی گذشت که جزئ سرنوشت حیات وانسان درون اوبوده است. ازآنجائیکه از نظرقرآن هدف خلقت کیهان ایجاد حیات درکره زمین است و ابتدای خلق ماده شروع و آغاز طرح و برنامه ریزی خداوند برای خلقت انسان است این موضوع جهان بینی قران درخلق جهان مادی است که در ایات متعددی به آن اشاره شده است.

خلقت انسان از انبساط کیهان شروع شد

به این آیات شریفه توجه فرمائید-

قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ - گفت (حضرت ابراهیم) پروردگار شما صاحب کیهان است و او کسی است که آن را باز کرد و من از جمله تصدیق کنندگان هستم 

وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ –چرا کسی را پرستش نکنم که من را از انبساط یا باز شدن خلق کرد.22-یاسین-.

قُلِ الَّذِي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ-بگو خداوند کسی است که شما را از ابتدا از انبساط آفرید و سایرآیات دراینباره. فطرهن یعنی خلق کردن ازانبساط و اول مره(خلقت آغازین) خلقت جهان مادی بوده است. رب السموات والارض الذی فطرهن دقیقا این مطلب را که فطرهن به سموات والارض ارتباط دارد روشن میکند.با توجه به سایرآیات ازجمله فاطرالسموات و الارض جاعل الملائکه موید این نطراست. به مقاله خلقت کیهان ازهیچ نظرعلوم طبیعی و قران مراجعه فرمائید. غیرازاین نمی توان مفهوم دیگری برای خلق کردن از باز شدن متصور شد. چرا از انبساط زیرا ازآغازانبساط کیهان، ماده خلق شد و برنامه ریزی خداوند هم برایجاد آب قرارداشت وهوالذي خلق السموات والارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء-عرش خداوند یا مدیریت خداوند درخلق کیهان برایجاد آب قرارداشت. به مقاله خلقت کیهان در شش روز از نظر قرآن مراجعه فرمائید.

بنابراین آغاز انبساط کیهان شروع تبدیل ماده به حیات است. فطرهن تا بدائ خلق الانسان من طین هم میتواند شامل ان دوره أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ باشد.

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ-خداوند کیهان رابه حق (با هدف مشخص وبرنامه ریزی شده) آفرید وشما را به بهترین وجه شکل داد ،ارتباط کیهان با صورکم مفهوم دارد. ازاین آیه نیز میتوان برنامه ریزی خلقت انسان از ابتدای کیهان را استنباط کرد. پس ازتشکیل زمین دردو دوره وهمزمان با تشکیل سنگ رس و قبل از تشکیل نطفه که همان اولین تک سلولی حیات است، واکنش های شیمیائی تشکیل مواد اولیه نطفه آغاز میشود. این مرحله قبل از نطفه است و قرآن آن را جزئ سرنوشت انسان میداند. بنابراین دو مطلب را برای روشن شدن و تشهیذ ذهن برای ادامه مقاله بیان کنم

مطلب اول هدف آفرینش کیهان ازنظرقرآن ایجاد حیات در زمین وخلق انسان از درون آن بوده است. أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ. خداوند تمامی این کلمات کلیدی را ازهم تفکیک کرده است و این درمقایسه با آخرین یافته های علمی پرمعنا است با توجه به بحث صورت گرفته ما با دو مرحله جدا ازهم درخلقت انسان سروکارداریم ،بدائ خلق الانسان من طین (شروع پروسه خلقت ازطین تا مرحله خلقت ازطین) وخلق الانسان من طین. این دو مرحله را خداوند خلق من تراب نام گذاشته است. تراب هنوزماده بی جان است و تبدیل میشود به جاندارکه نطفه است .حما مسنون و صلصال که بهم پیوسته هستند مرحله ای است که نطفه دربین آنها ایجاد میشود به آخردوره خلق الانسان من طین ارتباط دارد وبه عبارتی طبق آیه 10 سوره فصلت یا آیه اقوات جزئ آخرین مرحله اقوات است یعنی دردوره چهارم اقوات (ایجاد غذای بیولوژیکی موجودات ). ازنظر قرآن شروع خلقت حیات ازخلق ماده آغازمیشود که نکته بسیار پرمعنا وظریفی است.

أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا.آیا انسان متذکر نمی شود که ما اورا ازقبل که چیز قابل ذکری نبود آفریدیم .خلقناه یعنی آفریدیم. قبل ازطین ویا نطفه مراحل خلقناه من قبل وجود داشته است. خداوند برکلمه خلق کردیم تاکید میکند. پروسه ای که تمام شده ودیگرتکرارنمی شود. نمی فرماید می آفرینیم که ما تصور کنیم که از مواد موجود در خاک کنونی استمرارخلقت داشته باشیم. لم یکن شیئا یک مرحله قبل ازطین ونطفه است که میتواند آغاز خلقت انسان از طین باشد. همه این مراحل قبل ازنطفه در زمین اولیه رخ داده است و این موضوع را در مفهوم آیات میتوان استنباط کرد.

مرحله دوم بدائ خلق الانسان من طین

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا- إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا- إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا-آیا برانسان درروزگار(درتاریخ ) زمانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود ما انسان را ازنطفه مختلط که دچار سرنوشت شدن خود قرارگرفت (دورانی باید سپری کند) خلق کردیم و دراو شنوائی و بینائی را قراردادیم و راهش را هموار کردیم آیا شاکراست یا پنهان کننده حقیقت. بنابراین لم یکن شیئ قبل ازبدائ خلق الانسان من نطفه است وطین هم قبل ازنطفه است. خداوند ازانسان و خلقت او از طین و نطفه نام میبرد. قبل ازخلقت از طین هم مراحلی را پشت سرگذارده که از بدائ شروع شده وجزئ سرنوشت او است. مرحله مستقل دربرابرأَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ است. قبل از ورود به مراحل خلقت انسان. قبل از خلق الانسان من نطفه انسان در حال گذراندن ایجاد ساختار ترکیباتی از مواد شیمیائی بوده انس بوده وهنوز جاندار نشده است و جالب است که جان هم درهمین زمان و قبل از خلق انسان در حال شدن است .جان در پروسه تکامل تبدیل به جن و انس هم تبدیل به انسان میشود. جن و جان از خرافات تا  واقعیت قرآنی-قسمت اول جان

نگاهی به آیات ابتدای سوره سجده ،خلقت انسان

مطلب دوم ادامه آیه الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ درسوره سجده است که لازم است به آن اشاره شود. الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ – خداوند همه چیز را نیکو آفرید (کل شیئ مفهوم کل جهان مادی را میدهد)، سپس خلقت انسان را شروع کرد ونسل او را از مشتقات بیرون رانده شده در آب کم قراردادیم، سپس او را شکل دادیم و روح خود را درآن نهادینه کردم وبرای شما چشم ،گوش وقلب قراردادیم ولی تعداد کمی شکر گذارند (چرا که تعداد کمی عظمت این پروسه را درک میکنند). مفسران محترم نسل را ذریه آدم وسلاله من مائ مهین را چکیده آب مرد میدانند. اگر به بقیه آیات توجه نمائیم میفرماید: اول آن را شکل دادیم وسپس امر و روح درآن نفخه شد و بعد ازآن برای شما اعضای گوش وچشم و قلب قرار دادیم. اگر نسل دراینجا معنی ذریه آدم بدهد، این نسل هنوزاعضای بدن را ندارد. اعضای بدن بعد ازشکل دادن و قراردادن روح درجسم گذارده میشود. نسل دراینجا معنی ذریه نمیدهد و معنی نسل بعد از خلق من طین است. شما کلمات نسل دوم وسوم تلفن همراه را شنیده اید. پس نسل معانی دیگری هم میتواند داشته باشد. کلمات خلق، جعل ونفخ ماضی است و کاری است که انجام شده و ارتباطی با اکنون ندارد. درآیات تفکر و تعقل کردن دستورخدا است. با تصورات ذهنی خالی به مطالعه آیات بپردازیم.

مفهوم واقعی طین درقرآن


إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي -و آنگاه كه به اذن من ازطین [چيزى] به شكل پرنده می ‏ساختى پس درآن می‏دميدى و به اذن ما پرنده‏ اى مى‏شد مائده-110خطاب خداوند به حضرت عیسی طین خاک رس خالص است که همان خاک رس کوزه گری است که منظورخداوند تاکید بررس وخالص بودن آن دارد. 
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ-ما خلق کردیم انسان را از مشتقات یا رسوب ایجاد شده درطین یا جدا شده ازطین
هوالذی خلقکم من طین ثم قضی اجلا واجل مسمی عنده ثم انتم تمترون-خداوند کسی است که شما را درطین آفرید سپس مدتی مقررکرد (زمانی سپری شد) واین مهلت مقرررا خداوند میداند ،این مدت نزداوست هنوزدرحقانیت خداوند تردید دارید.
انا خلقناهم من طين لازب-شما را درطین خالص ومحکم آفریدم-صافات10
خلق الانسان من صلصال کالفخار-انسان را درسفال پخته شده آفرید
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ درحقیقت ما انسان را درسفال پخته شده (طین خشک وسفت شده یا صلب) و از توده نرم و سیاه حما مسنون(ترائب) خلق کردیم.


هو الذى خلقكم من تراب ثم من نطفة-اوست که شما را (ابتدا ) ازخاک آفرید وسپس از نطفه که اشاره دارد به مبنای پیدایش انسان ابتدا از ماده بی جان(خاک)وشپس از نطفه. خلقت انسان از تراب و نطفه دومرحله منفک از یکدیگرهستند. ابتدا از تراب چیزی خلق میشود که مبنای خلق بعدی میگردد، این نسل به وجود امده از تراب است. و سپس ازنطفه. تراب معنی خاک میدهد و خاک هم اصطلاح زمین است، ازهمین زمین و طین نوع خاص خاک را بیان میکند. هر کدام از این کلمات امروزه مفهوم والای علمی دارد و تکیه گاه مباحث خلقت اولیه انسان است. چرا خداوند خلقت انسان را جداگانه  وبه تفکیک تکرارمیکند .برای اینکه هرکدام مرحله ای خاص خود را دارد و باید جداگانه بررسی شوند. برای توجه و تشهیذ ذهن ما است. درتمامی مراحل میفرماید ما خلق کردیم ، بنابراین عملی است که انجام شد ودیگر تکرارنمیشود. یک پدیده فقط یک بارخلق میشود تا مرحله مهم بعدی برسد که خلق جدید است.خلق من بعد خلق-

أَوَلَمْ يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ-نمی بینید چگونه خداوند حیات را می آفریند وسپس آن راباز آفرینی میکند، این کار برای خدا بسیار آسان است. این استمرار خلقت است تا رسیدن به هدف نهائی.

لم یکن شیئ  قبل ازخلق من طین است


خلق فسوی، قدرفی هدی. خداوند خلق میکند وآنرا میپردازد و شکل میدهد، برنامه ریزی میکند و آنرا به مقصود هدایت میکند. خلق ازلَمْ يَكُن شَيْئًا شروع میشود و سپس مرحله خلقت از طین و سپس ازنطفه وهمینطورتا انا انشائاکم من ذریه قوم آخرین ادامه داشته تا انسان تکامل یافته از پروسه خلقت بیرون آید یعنی ازآخرین قوم.

بدائ خلق من طین ابتدای خلقت آب وسنگ سلیسیوم است


سنگ رس یا رس طبق تعریف انجمن مواد و آزمون آمریکا به کانی‌های طبیعی آگلومره شده شامل فیلوسیلیکات آلومینیوم آب‌دار گفته می‌شود که با افزودن رطوبت کافی ویژگی‌های پلاستیک پیدا می‌کنند وبا خشک شدن صلب می‌شوند(1. انواغ کانی های رسی وجود دارند مانند کائولین، بنتونیت ،مونت موریلونیت وغیره. ساختاراصلی شیمیائی انها ازآلومینیم اکسید وسیلیکات ها است که همیشه با چند ملکول آب همراه است. طبقات سیلیسیوم اکسید که روی هم قرارگرفته اند میتوانند ملکول ها ی شیمیائی و آب را دربین طبقات خود جذب کنند و این خاصیت در ابتدای شروع خلقت حیات نقش تعیین شونده ای داشته است و مختص رس است. دانشمندان اخیرا برای اثبات چگونگی پیوستن ملکول های مونومربه پلی مرها برای ایجاد DNA به این نتیجه رسیده اند که رس با خاصیت جذب کننده گی ملکول ها به خود و نگه داشتن آنها حکم کاتالیزاتور را بازی کرده اند آب دفع شده از واکنش بین مونومرها و پلی مرها را درخود نگه میداشته و سپس خارج میکرده ومحیط بیرون هم نمی بایستی آبی روان وجود داشته باشد.

این موضوع که برای ایجاد ملکول های آلی ماکرو یا پلی مر باید محیط  واکنش بدون آب باشد تا آب دفع شده بتواند از محیط خارج شود سوژه بسیار مهم برای دانشمندان شده که هنوزهم نظریه واحد و قابل قبولی برای آن یافت نشده. درارگانیسم های زنده این عمل را ملکول واسطه آنزیم ATP انجام میدهد. درزمین اولیه و برای خلق اولین نطفه حیات این آنزیم وجود نداشته است. برخی دانشمندا ن برای حل موضوع آب دافق و نحوه خروج ملکول های آب از محیط واکنش نظریه سنگ پیریت درعمق دریا و مجاوردهانه های آتشفشان ها ارائه داده اند. پیریت یا سولفید آهن دراعماق دریا و درمجاورت دهانه آتشفشان ها که گداخته ها بیرون می آمده اند لحظاتی شرایط برای دفع آب دافق فراهم میشده است. باید توجه داشت که درابتدای سرد شدن پوسته جامد زمین خاکی به شکل امروزی وجود نداشته میلیون ها سال بعد سنگ های کانی رس که بیشترین درصد را در پوسته جامد داشته وسایر کانی ها با فرسایش به خاک تبدیل شدند و خاک کشاورزی میلیاردها سال بعد با انباشته شدن مواد آلی ارگانسم ها از گیاهی وجانوری و رس ومخلوط  ناچیز سایر کانی ها شکل گرفتند. بنابراین خاک کشاورزی برکت ونعمت خدا است باید قدر آن را بدانیم.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ- سلاله به معنی چیزی که از چیز دیگر منشعب میشود وبهترین معنی برای این کلمه رسوب است که با ایه خلق الانسان من صلصال من حما مسنون تطابق دارد.این ایه به صراحت بیان میکند که ما انسان را ازرسوب نرم سیاه حما مینون در رس آفریدیم. ازرسوبی که در اب کم درون لایه های سنگ رس و دراثر بیرون رفتن یا تبخیر آب در رس باقی میماند. این مرحله بسیارمهم درسرنوشت حیات است. 

مرحله سوم خلق الانسان من طین

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ .این سئوالات درعلم زیست شناسی مطرح است و هنوز بدون جواب است. پاسخ قرآن در پرانتز آورده شده.
زمان آغاز شروع حیات ازچه زمانی است.(ایه 9 و10 سوره فصلت خیلی روشن آن را بیان میکند)-

چگونه ماده بی جان به جاندار تبدیل شد (دربین سفال داغ پخته صلصال کالفخار و از توده نرم حما مسنون با دفع آب دافق ازبین این دو جسم سخت ونرم)


این دوره یعنی ایجاد جاندارازبی جان درچه زمانی به پایان رسید( تشکیل نطفه درچهارمین دوره اقوات یا غذای بیولوژیکی آیه اقوات 10 سوره فصلت)


همسان سازی موجود جاندارکی بود وچه نام داشت.از نطفه امشاج-نطفه ای که بدون دارا بودن جنسیت نر و ماده تکثیر یافتند- اولین تک سلولی حیات پروبیوت ها که علم ان را پیش نطفه مینامد ،زیرا هنوز ملکول ژن آن کامل نشده.


غذای بیولوژیکی اولین موجود زنده از کجا فراهم شد. (دقیقا پس ازشکل گرفتن پوسته جامد وداغ زمین ودارای چهاردوره بوده است-آیه اقوات- غذای مورد نیاز درخواست کنندگان (اولین تک سلولی )درچهار دوره ایجاد شد


بقائ وپایداری موجود زنده بعد ازتکثیرپذیری چطورامکان پذیر شد .ابتدا تشکیل غشائ هسته ای یا قرارمکین تحت حفاظت طارق درسه دوره ظلمات درزمین اولیه- طارق سیستم حفاظتی تک سلولی های اولیه حیات است.

به مقاله ظلمات ثلاثه در قرآن وخلقت انسان مراجعه فرمائید.


کدینگ و راثت درچه زمانی وارد ملکول جاندار شد (دراولین تک سلولی هسته دار یا ایوکارینونت ها به بیان قرآن علقه ) به ادامه این مقاله خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید و مطابق علم روز-خلقت نطفه وعلقه مراجعه فرمائید.


اینها نکات بسیار مهم وکلید حل معمای پیدایش حیات است.-قرآن مجید به تمامی این سئوالات جواب داده است.قبل ازپرداختن به نظرقرآن در باره سئوالات فوق دانستن روند تکاملی پیش نطفه از نظر علم زمین شناسی و زیست شناسی لازم است. اشاره کوتاهی و خلاصه ای از وضع زمین پس از جدا شدن از خورشید ووضعیت زمین هنگام شروع دوره حیات داشته باشیم.مشروح این بحث دردو مقاله خلقت زمین از نظر علوم طبیعی وقرآن وپیدایش حیات از نظر علم وقرآن بیان شده علاقمندان میتوانند به آنها مراجعه فرمایند. برای تداوم بحث خلاصه آن را در اینجا مطرح میکنم.


تئوریهای پیدایش زمین از نظرعلم زمین شناسی


در پیدایش زمین از بدو جداشدن از توده ابرخورشیدی دونظریه مطرح شده است
اول- فشردگی گاز وغبار کیهانی دراثرتجمع وبالا رفتن حرارت در محل تشکیل منظومه شمسی وجدا شدن زمین در اثر حرکت چرخشی دورانی از توده غبار کیهانی
توده جدا شده دراثرحرکت دورانی داغ وفشرده متاثر ازجاذبه متمرکزمیشود وزمین شکل میگیرد ودر پروسه سرد شدن ملکول ها ایجاد وزمینه برای شرایط حیات فراهم میشود.
دوم -تکامل هسته ای وتکامل شیمیائی- زمین پس از جدا شدن از توده ابرخورشیدی در اثر بالا رفتن حرارت وتجمع ذرات دو مرحله تکامل هسته ای وسپس تکامل شیمیائی را پشت سر میگذارنند. تکامل هسته ای زمانی است که توده ابر خورشیدی جدا شده از خورشید در محل پیدایش زمین تجمع میکنند وحرارت به دلائلی که برای علم روشن نشده بالا میرود وبه حدود بیست میلیون درجه میرسد. توده ابر خورشیدی غبار کیهانی است شامل حدود 75 درصد اتم ئیدروژن و24 درصد اتم هلیوم وبقیه اتم عناصر شیمیائی سنگین تراز آهن که درحرارت بسیار بالاتردرستارگان تولید شده اند ودر حرارت بیست میلیون درجه همچنان پایدار باقی می مانند.

این نسبت دقیقا همان نسبتی است که در سه دقیقه اول پیدایش کیهان بر کائنات حاکم شده بود. در اثرهمجوشی هسته ای اتم های ئیدروژن وهلیوم با هم واکنش همجوشی هسته ای انجام میدهند و اتم ها ی عناصر بعد از ئیدروژن تا آهن طی میلیون ها سال ایجاد میشوند این زمان را برخی از دانشمندان بسیار کوتاه ترعنوان کرده اند. عناصر سنگین مانند آهن ونیکل در مرکز زمین قرار میگیرند و باعث جرم دار شدن زمین میشوند و زمین میتواند عناصر سبک مانند ئیدروژن وهلیوم را نگه دارد تا به  فضا پرتاب نشوند و فضای واکنش سرد میشود  پروسه همجوشی هسته ای پایان میپذیرد. اتم های عناصر ئیدروژن، اکسیژن، کربن، ازت، گوگرد، فسفر و فلزات آلومینیوم، سیلیسیوم و آهن بیشترین فراوانی را درگوشته مذاب تولید شده به شکل پلاسما داشته اند زمین همچنان یک توده مذاب ومتحرک بوده واتم های عناصر تشکیل شده بطورهمگون درآن قرارداشته اند.


خورشید کنونی به دلیل حجم غول آسای خود هنوز همجوشی هسته ای را ادامه میدهد . کره زمین میبایستی دقیقا همین اندازه کنونی را داشته باشد تا از انرژی هسته ای خورشید قبل از سرد شدن آن بهره مند شود. سرد شدن زمین از حرارت بیست میلیون تا حدود 3000 درجه زمان طولانی نیاز دارد این زمان بر اساس نظر ارنست مایر2) وجدول زمانی زمین شناسی تا ایجاد پوسته جامد زمین حدود یک میلیارد سال برآورد شده است. عمر زمین 4.6 میلیارد سال وپیدایش حیات در 3.5 میلیارد سال پیش برآورد شده است.ب اکتری ها درسه دوره پانصد ساله درجوی تیره ومملو ازغبارآتشفشان وابرهای متراکم وتیره بدون اکسیژن حاکمیت زمین را در اختیار داشته وسپس جو زمین شروع به آرامش میکند واکسیژن به مرورزمان ودرپانصد میلیون سال توسط سیان باکتری های فتوسنتزایجاد میشود. سلول های هسته دار و ارگانیسم های پر سلولی هوازی از اویکاریوت ها که اولین سلول هسته دارتکامل یافته از سیان باکتری ها به وجود می آیند. تکامل موجودات پرسلولی از این مرحله آغاز میشود. جدول زیر دوره های پیدایش زمین از زمان جدا شدن از ابر خورسیدی تا تک سلولی هسته دار یا علقه را نشان میدهد. سه دوره پروکارینوت ها جو زمین تاریک ودودی بوده است.

 

اتم های تشکیل شده در پروسه هسته ای درحرارت حدود 3000 درجه فرصت پیدا میکنند با یکدیگر واکنش داشته باشند و به ملکول ها تبدیل شوند.از این زمان ملکول های مهم که در حیات نقش داشته اند تشکیل میشوند با پائین آمدن حرارت زمین، بخارآب وگازهای ئیدروژن، آمونیاک، متان، ئیدرورهای گوگرد، فسفروسایرعناصرهمراه با کانی های تشکیل شده به بالاترین قسمت گوشته منتقل وپوسته جامد زمین را به وجود میآورند.

بخارآب و گازهای نامبرده شده فوق وارد جو اولیه زمین میشوند و توسط باران وارد آبهای جمع شده در زمین میشوند وحیات دردرون آب دریا شکل میگیرد. تا اینجا خلاصه ای ازآخرین نظریه علم زمین شناسی بیان شد. حال حیات چگونه پدید می آید.

نظریه های پیدایش حیات در زمین اولیه

سه نظریه ابرازشده که هرکدام با سئوالات بیشماری روبرو هستند که به آنها اشاره میشود و در پایان نظریه قرآن که نکات جدید ومنحصر به فردی دارد را بیان میکنم.


اول-پیدایش اولین تک سلولی حیات درآب دریا

دانشمندان بیوشیمی بطور کلی اظهار میدارند ،بخار آب وگازهای NH3، CH4 ، PH3 و SH2 تشکیل شده به سطح خارجی پوسته جامد منتقل میشوند ووارد جو اولیه زمین میشوند وباران های اولیه این ملکول ها را به گودال های زمین که بسیار داغ وزیر نقطه جوش آب قراردارند منتقل میکنند وملکول های مورد نیاز تشکیل حیات به مروروارد آب دریا میشوند وتغلیظ شده وسوپ اولیه در زمین ایجاد ودرون آن واکنش های شیمیائی حیات دراثرتصادف با همدیگر واتفاقی تشکیل میشوند. آزمایش میلرهم براثر تصورات ذهنی بر پایه این تئوری انجام میشود .سئوالات بسیار زیادی برای دانشمندان مطرح است عامل مهم برنامه ریزی زمان بندی شده در این نظریه جائی ندارد چرا که اکثر پیروان این نظریه معتقد به تصادفی بودن خلقت حیات هستند. میلر و اوری دو دانشمند زیست شناسی براساس این پیش داوری آزمایش معروف خود را انجام دادند. این دانشمندان ثابت کردند که ملکول های الی مانند انواع پروتئین ها قند ها نوکلئوتید میتوانند دراین شرایط از ملکول های ساده مانند متان، آمونیاک واکسید کربن ایجاد شوند. او شرایط اولیه جو زمین را به تصور خود در ظرف آزمایشگاه ایجاد کرد. اشکالات زیادی براین نظریه وارد شد ه است. آزمایش میلر نشان داد که ساختار فضائی ملکول های اسید آمینه تشکیل شده از هردو ایزومر بوده اند درحالی که در تمامی موجودات زنده از تک سلولی اولیه تا جانوران تکامل یافته فقط نوع آلفا آن در ساختار موجودات زنده استفاده شده نوع دیگر چرا وارد ساختار موجود زنده نشد .برای توجیه این مشکل دانشمندان نظردوم را ارئه دادند.

دوم-نطفه اولیه حیات ازخارج اززمین 


دوم- نطفه اولیه حیات ازخارج از زمین منقل شد و در زمین تحولات بعدی را گذراند.
برخی دانشمندان معتقد هستند با توجه به پیدا شده ملکول های آلی تشکیل دهنده حیات در شهاب سنگها احتمالا نطفه حیات از فضا به زمین انتقال پیدا کرده ودلائلی برای خود دارند. نطفه درفضا فاقد حفاظ مقاومتی دربرابر اشعه مرگبار ماورائ بنفش بوده اند لذا علمی بودن آن مورد سئوال است مشکل اساسی اتصال ملکول های مونومر به پلی مرباید درمحیطی صورت گیرد که آب وجود نداشته باشد تا آب خارج شده از این واکنش بتواند ازمحیط دورشود. نظریه ایجاد مکلول اولیه حیات در اعماق اقیانوی ها و در کناره دهانه آتشفشانها ارائه شد.


سوم-دراعماق اقیانوس ها ودرمجاورت سنگ پیریت


شرایط ایجاد حیات درعمق دریا ها ودرکناره دهانه های آتشفشان ها وبرروی سنگ ها پیریت بسیار داغ خارج شده از دهانه آتشفشان صورت گرفته وحیات اولیه در آنجا ایجاد شده. درعمق دریا واکنش های ملکول های اولیه حیات از اشعه های ماورائ بنفش در امان بودند و میتوانسته اند تشکیل شوند. دلیل این ادعا وجود باکتری هائی است که امروزه درآن محدوده ایجاد میشوند.
اشکالات وارده بردوتئوری آخری نظریه اول با تغییراتی مورد بررسی دانشمندان قرارگرفت.

دانشمندان نظریه اول را با تغییراتی اساسی دنبال میکنند


آزمایشات متعددی افق دید تازه ای را جلوی دانشمندان قرارداد. دیکرسان وکاپلان دو زیست شناس معروف و ارنست مایرمهمترین متخصص تکامل موجودات پس ازداروین درمقالات و کتاب ها منتشرشده خود(2 شکل گیری حیات را با آغاز چهاردوره پیدایش غذای بیولوژیکی مرتبط میدانند ودوره پیدایش حیات بشرح زیر تقسیم بندی کرده اند که عبارتند از:


چهاردوره پیدایش جاندار ازبی جان از پرفسور کاپلان

دوره اول-تولید غیر بیولوژیکی ملکول های پایه وآلی برای ایجاد پروتئین ها و اسید نوکلئیک
دوره دوم-ایجاد ترکیبات زنجیره ای یا پلیمریزاسیون از ملکول های ایجاد شده در دوره اول
دوره سوم-اتصال ملکول های پلی مریزه شده به یکدیگر و تشکیل ماکرو ملکول هاو تشکیل ساختار ملکولی آلی به عنوان سنگ بنای پروبیونت ها - (پیش سلول یا هسته درحال تدوین)
دوره چهارم-تشکیل پروبیونت ها به عنوان اولین تک سلولی بدون هسته تکثیر پذیر.
اولین تک سلولی بدون هسته غیرهوازی که پرفسورکاپلان اخیرا آن را نطفه نام گذارده، هنوز دارای هسته و غشائ هسته ای نبوده ومیبایستی غشائ هسته ای هم بلافاصله برای حفاظت نطفه درمحیط اطراف کمی دیرتر شکل گرفته باشد. سلول های اولیه دارای غشائ سلولی بوده اند ولی ژن تکامل نیافته دردرون سلول بدون غشائ است دانشمندان هنوزنمی دانند این غشائ هسته ای که نقش بسیار مهم درواحد سلولی دارد چگونه وچه موقع روی نطفه را پوشاند تا نطفه ازمحیط اطراف تفکیک وحفاظت شود.


دوره پیدایش حیات از دیدگاه 3) پروفسور ریچارد دیکرسان آمریکائی فیزیکدان دانشگاه اکسفورد درپنج دوره است که باین هم اشاره ای داشته باشیم .

دوره اول -پیدایش کره زمین با یک اتمسفر که گازهای درون آن به عنوان مواد اولیه ساختار ملکولی آلی بکار گرفته شده (منظورآمونیاک ومتان وبخار آب)
دوره دوم-سنتز ملکول های ساده مانند آمینو اسید ها، قند ها و بازهای آلی
دوره - بهم پیوستن این ملکول ها و تشکیل پروتئین واسید نوکلوئیک
دوره چهارم- تبدیل قطرات سوپ مانند کم غلظت از پروتئین ها واسید نوکلوئیک ها با مواد شیمیائی آلی ماکرو
تشکیل مرحله اول سلول های حیاتی که مکانیسم آنها همانند سلول های زنده قابل تکثیر باشند

دوره پنجم- پرفسورریچارد دی کرسان مرحله اول که مربوط به آسمان جواولیه زمین است که در آن آمونیاک ومتان و بخار آب وجود داشته را به عنوان دوره اول منظور کرده در صورتیکه این گازها زمانی که درزمین ودرگودال ها و تحت شرایط حرارت خاص قرار میگیرند شروع به واکنش شیمیا ئی میکنند نه قبل از آن.

بنا براین نظریه کاپلان که مرحله اول ودوم درنظریه دی کرسان را در هم ادغام کرده منطقی تراست. آخرین نظریه های پیدایش زمین وحیات درون آن از نظر علم زیست شناسی وزمین شناسی مطرح شد تا مفاهیم کلمات کلیدی قرآن درخلقت انسان در مقایسه باعلم روشن شود. حال نظرقرآن در پیدایش پیش نطفه حیات مطرح میشود. 

پیدایش غذای بیولوژیک یا  اقوات در چهار دوره


در حقیقت ما با چهار دوره سروکارداریم. بعلاوه اخیرا دانشمندان اعلام کرده اند که قبل ازایجاد نطفه میبایستی غذای مورد نیاز آنها قبلا ایجاد شده باشد.این یک بحث بسیار مهم درعلم زیست شناسی است.قرآن درآیه 10 سوره فصلت به این چهاردوره اشاره کرده ومقایسه با این نظرات میبایستی خلقت نطفه دردوره چهارم اقوات صورت گرفته باشد. زیرا غذای موجودات زنده باید ویژه گی های موجود زنده را داشته باشد مانند تکثیر پذیری وغیره مسلما باید درآخرین مرحله چهاردوره که قرآن به آن اشاره کرده ایجاد شده باشد. مرحله اول تا چهارم اقوات خلق الانسان من طین است و سه مرحله اول آن مرحله پیش نطفه است. نظری به آیات 9 الی 12 سوره فصلت داشته باشیم. این آیات یک مجموعه بهم پیوسته هستند وهمه تحولات زمین را از جدا شدن از توده ابر خورشیدی تا ایجاد هفت جو زمین بیان میکند. دراین آیات مطالب بسیار مهمی در باره دوره پیش نطفه وشرایط وزمان تشکیل پوسته جامد زمین وایجاد غذای بیولوژیکی اشاره شده. دراین آیات تفکروتعقل ومقایسه با علم زیست شناسی وزمین شناسی برای رسیدن به واقعیت چگونگی پیدایش حیات در زمین اولیه راهگشااست.

قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ-9
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِنْ فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِين-10
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ-11
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ- 12
خداوند زمین را دردومرحله آفرید.(تکامل اتمی وتکامل شیمیائی)-زمین تکه ای کوچک ازتوده  ابرخورشیدی بود تمامی واکنشهای هسته ای که درخورشید اتفاق می افتد حتم ادرزمان بسیار کوتاه تری درزمین اتفاق افتاده است. سپس هنگام سرد شدن تکامل شیمیائی درآن صورت گرفته وحرارت زمین کاهش مییابد تا پوسته جامد زمین تشکیل میشود. وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِنْ فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ.جعل فیها رواسی من فوقها پوسته زمین تشکیل میشود وبرروی زمین قرارمیگیرد مِنْ فَوْقِهَا ودران برکت قرارداد. زمین هنوزداغ وبه استناد آیه بعدی که میفرماید ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ هنوز جوی وجود نداشته که خداوند به آسمان زمین میپردازد.

جواولیه دودی وتیره بوده. یکی ازویژگی آسمان بارش باران درآن است .اینطوراستنباط میشود هنوزسطح زمین داغ است وباران شروع نشده است که خداوند به سامان دادن آسمان زمین میپردازد. این آسمان متعلق به زمین است کلمه فقال لها وللارض که خداوند به آنها خطاب میکند تمثیلی است برای وابسته بودن این سمائ به زمین است لها برمیگردد به آسمان زمین هردو بهم تعلق دارند. کلمه - ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ .خواه ناخواه تابع قوانین مربوط به ایجاد زمین وجو آن شوید وآنها پاسخ دادند مطیع هستیم. ازاین کلمات تمثیلی مطلب مهم و واقعه علمی را بیان میکند. برخی علی الرغم واضح بودن آیه، این آسمان را کیهان تصورمیکنند و این شبه را ایجاد میکنند که اول زمین خلق شد وسپس کیهان. فقال لها وللارض موید این است که این دو بهم ارتباط دارند وبهم پیوسته هستند.

آسمان بعد ازایجاد برکت و چهار دوره اقوات شروع به تشکیل میشود. پس فعلا از باران خبری نیست و جو اولیه مملواز گازهای متان، بخار آب، آمونیاک، ئیدرات های فسفر وگوگرد و غیره بود ومملو از غبار فعالیت شدید آتش فشان ها است. دخان معنی دود میدهد دودی که از حرارت برمیخیزد. درجه حرارت پوسته جامد میبایستی بالاتر ازنقطه جوش آب بوده باشد که باران شکل نگرفته بود. باران بدلیل داغ بودن زمین بالای نقطه جوش آب نمی توانسته درزمین استقرار یابد.

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ -ازآسمان زمین که یکپارچه ویک طیقه بوده در دو دوره به هفت طبقه تبدیل میشود وهفت جو زمین ایجاد میشود.شروع فقضاهن تشکیل جو زمین را میرساند. موضوعی که ما میخواهیم از این آیات بدست آوریم. اول برروی رواسی که پوسته جامد است وهنوز داغ است برکت درآن گذاشته میشود و این برکت میتواند سنگ رس باشد که قسمت اعظم پوسته جامد زمین را شامل میشده  و امروزه حدود 80 درصد گیاهان وجانورات به این خاک رس وابسته هستند و برکت غذائی موجودا ت زنده وبقائ حیات درآن نهفته است وهمزمان ایجاد غذای بیولوژیکی موجودات زنده درآن ودر چهار دوره ایجاد میشود.

وَقَدَّرَفِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ ایام-.بنابراین احسن کل شیئ خلقه دوره ایجاد کیهان از انبساط است تا اول تکامل شیمیائی که آب وملکول های حیات در زمین تشکیل شدند وتا بدا خلق الانسان من طین ادامه داشته ودوره خلق الانسان من طین چهارمرحله ای اقوات است که در پایان آن نطفه در حمامسنون وصلصال خلق میشود آیه ـ وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاْ نْسان‌َ مِن‌ْ سُلا لَه‌ٍ مِن‌ْ طین‌ٍ و ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهينٍ هردو دارای مفهوم علمی مهمی است که انشائالله در مقالات جداگانه خدمت علاقمندان ارائه میشود. هردو در دوران پیش نطفه  صورت گرفته اند ادامه در مقاله خلقت انسان درقرآن با نگاهی جدید و مطابق علم روز-خلقت نطفه وعلقه. بامید دیدارمجدد-سید محمد تقوی اهرمی مرداد1396-ویرایش جدید بهمن1397

 

1- Ernst Mayer, Evolution ,Spektrum der Wissenschaft,verstandliche Forschung, deutsche Ausgaben vonScientific American 1980


2-Richard E.Dickerson, Evolution ,Spektrum der Wissenschaft,verstandliche Forschung, deutsche Ausgaben vonScientific American 1980

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آخرین نظرات ثبت شده

امارگیر سایت