ویژگی ها

افرایتم ما تمنون و تحولات هنگام مرگ

 

مقدمه نوشتار


کلمات درقرآن دارای مفاهیم خاصی هستند و ارتباط آنها با آیات قبل و بعد ازآن را میبایستی درمعنی کردن کلمات مورد توجه قرارداد. این روش که یک جمله را از آیات جدا سازیم  و به معنی آن بپردازیم روش درستی نیست. همه آیات درقرآن ارتباط مفاهیمی تنگا تنگی با هم دارند. ما  متاسفانه ملاک معنی کردن کلمات را  فقط  نظر گذشتگان قرارداده ایم وبرای تاویل کلمات و آیات متشابه از تصورات ذهنی و نظرات هزارسال پیش گذشتگان که بر باورما نشسته تیعیت میکنیم و تعقل و تفکرو سیاق آیات را بکار نمی گیریم. این روش در تمامی آیات درمورد خلقت انسان بکارمیگیریم و به خطا  میرویم اگر دید ما بر مبنای تحولات خلقت انسان دردرون رحم باشد برتمامی آیات خلقت انسان اثر خود را به جا میگذارد و نظرخودمان را برآیات متشابه درباره خلقت انسان تحمیل میکنیم وشبه ایجاد میکنیم .مانند کلمه افرایتم ما تمنون. دراینجا کلمه-افرایتم ما تمنون-برخلاف نظرات و ترجمه ها و تفاسیر معنی آب مرد را نمی دهد واصلا با خلقت انسان ارتباطی ندارد. برای رسیدن به این نظرباید  آیات 56 الی60 سوره واقعه را مرور کنیم تا به این کلمه برسیم ویک آیه بعد را هم نگاه کنیم.

 

کلمه تمنون معنی دگرگونی مرگ را میدهد

کلمه تمنون معنی دگرگونی مرگ را میدهد. معنی ریختن اب مرد ازنظر منطق وعقل درست نیست. منی معانی متعددی دارد، تقدیر، آرزو، مرگ. آب مرد هم اصلاحا منی گویند. برای مفهوم  این کلمه به  آیات دیگر رجوع کنیم 

آیه30 سوره طور-أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ. یا میگویند شاعری است، ما برای وی منتظرحوادث روزگاریم. ریب المنون منتظرمرگ معنی میدهد. درمـجـمع البيان مى گويد: تربص به معناى انتظار مخصوص است و آنكه فلان چيزى كه مورد تربص ما است دچار انقلاب و دگرگونى شده، حـالش بـه حـالى مخالف برگردد و كلمات منون ومنيه هردوبه معناى مرگ است، ريب به معناى قلق واضطراب است و درنتيجه ريب المنون به معناى اضطراب مرگ است و حـاصـل مـعـنـا ايـن اسـت كـه : بـلكـه مـى گـويـنـد او يـعـنـى رسـول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) شاعراست و ما منتظرمرگ او هستيم تا بعد از مردنش يادش از دلها برود و اسم و رسمش فراموش شود و ما  ازدست  او راحت شويم(ازسایت-Quran.al-shia.com). تمنون ازمنون مشتق میشود وبه معنی وقتی تحولات مرگ پیش می آید را دیده اید. شما آن را آفریده اید یا ما آفریننده آن هستیم.

به ایات 56 الی 60 سوره واقعه دراین مورد توجه فرمائید:

درآیات قبل ازاین خداوند نعمتهای برای مومنین درقیامت را شرح میدهد و میفرماید.

هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ-نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ-أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ-أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ-نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ-
این است آن (نعمت هائی که برای آنها) در قیامت نازل کردیم- ما شما را خلق کردیم چرا  تصدیق نمی کنید- دگر گونی مرگ را می بینید- آیا شما آن را خلق میکنید یا ما خالق  آنیم- ما مرگ را بین شما مقدر (برنامه ریزی) کرد یم وما آنرا (مرگ) مسبوق به سابقه قرارندادیم.


آیه بعد از- أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ معنی تمنون را به عنوان مرگ تائید میکند. برای یک فرد مرگ فقط  یکبارمی اید. یکنفر فقط یکبار درجهان مادی از راه جفت گیری نر و ماده درجنین شکل میگیرد و رشد میکند و به پیری میرسد ومیمیرد. وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ -نفی مرگ مجدد درجهان مادی است.مرگ شما مسبوق به سابقه نیست. حال توجه بفرمائید اینطورهم میشود خود را از بند تصورات ذهنی رها کرد و تاویلی براساس آیات خداوند ارائه کرد. خداوند متعال مرگ وحیات را خلق کرد. خداوند مرگ را خلق کرد و مرگ و حیات ازدیدگاه قرآن برای بقائ حیات بسیار مهم است. ریختن آب مرد پدیده مهمی نیست که خداوند بفرماید به ریختن آب دررحم نگاه کنید .به ایه سوره ملک آیه 1 و2 توجه فرمائید.


تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَهُوَعَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ- والا مقام است خدائی که فرمانروائی جهان مادی از اوست و سیطره قدرت او تمام جهان را فرا گرفته همان کسی که مرگ و حیات را خلق کرد تا  شما را در پروسه  احسن عملا مورد  آزمایش قراردهد و او بخشاینده  والائی است

موت وحیات بعنوان یک پدیده و قانون طبیعت است

موت وحیات بعنوان یک پدیده و قانون طبیعت است و باید به آن به دید یک هویت واحد نگاه  کنیم ،یعنی یک قانون نه ازهم جدا و آن لازمه حیات است و استمرار این پدیده در زمین ضامن چرخه و زنجیره زندگی موجودات زنده ، گیاهی و جانوری است. استمرارمرگ و حیات و تآمین مواد غذائی شالوده اصلی نظام تجدید پذیری حیات است. این خصلت تکثیر پذیری بصورت بیولوژیکی را درآن نهادینه کرد تا همه موجودات زنده  در شعاع  اجرائی آن قرار گیرند وآنرا تحت نظام آزمایش قرارداد تا بهترین عملکرد ها را درآن بیرون آورد .ایکم احسن عملا همه موجودات را دربرمیگیرد نه فقط انسان. کل نظام آفرینش حیات بر پایه تکامل عملی ورفتاری موجودات شکل گرفته است-انَّاجَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا-
درحقیقت ما آنجه که درزمین است را زینتی برای شما قراردادیم تا بیازمائیم  ایهم احسن عملا-همه ما علی الارض را میفرماید. درآیه بعد میفرماید-


وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيدًا جُرُزًا و آنهائی که درزمین قراردادیم (همان هائی که زینت زمین قراردادیم) بی حیات خواهیم کرد. دراین آیات یقینا منظورانسان نیست که زینت زمین باشد. تسلسل مرگ و حیات یک گونه گیاهی و یا جانوری و تداوم آن طی سالیان دراز باعث انتقال  خصیصه های فردی  احسن یک گونه  و تطابق با تغییرات محیط زیستی  و بقای موجودات زنده  میشود. 


يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ-زنده را ازمرده بیرون میآورد و مرده را از زنده و زمین را پس از، مردنش زنده می سازد و شما  نیز این چنین از زمین بیرون می آئید همانطور که زمین را پس از مردن (خشک شدن) زنده میکند.


ارض اینجا به معنی کره زمین نیست منظورخاک است وقتی خشک شد حیات ندارد و با باران و روئیدن گیاه زنده میشود. این شاهکارخلقت حیات است. معاندین ومخالفین قران میگویند، این طبیعی است که هنگام باریدن باران گیاه سبز میشود وهرکسی میتواند ببیند، بنابراین مطلب مهمی نبوده که پیامبراسلام مطرح کرده ولی شما مفاهیم عالیه این کلمات را با علم روز مقایسه کنید وعظمت آیات خداوند را ببینید. خداوند مکررا تاکید میفرماید درآیات خلقت حیات تفکر و تعقل کنید و مفاهیم علمی انرا بیرون آورید و به حقانیت ذات باریتعالی ایمان بیاورید. حال چگونه انسان مانند سایر موجودات زنده اعم از گیاهی وجانوری از خاک نشات میگیرد. اینجا مراد خلقت انسان از خاک نیست. انسان در زمین اولیه  و درحدود سه ونیم میلیارد سال پیش درصلصال واز حما مسنون شروع به خلق شدن میکند و در زمین تکامل می یابد به مقاله-حمامسنون وصلصال درقرآن بنیان واساس حیات در زمین است
مراجعه فرمائید و انسان تکامل یافته  بصورت آدم از ذریه اخرین قوم بیرون آورده میشود و تمامی انسان ها از نسل اویند


وَرَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُوالرَّحْمَةِ إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَسْتَخْلِفْ مِن بَعْدِكُم مَّا يَشَاء كَمَآ أَنشَأَكُم مِّن ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ - وپروردگار تو بى ‏نياز و رحمتگر است اگر بخواهد شما را میبرد و پس از شما هر كه را بخواهد جانشين [شما] مى‏كند همچنانكه  شما را از ذریه اخرین قوم انشائ کرد. درایه دقت فرمائید انشائکم یعنی شما را بوسیله نشائ (خلق وسپس پرورش وبازآفرینی تا پایان انشائ ) خلق کرد ونمی فرماید انشائ میکنیم به مقاله نفس واحده اولین تک سلولی خلق شده در زمین مراجعه فرمائید.


اکنون دیگر خلقتی در کار نیست برنامه  تکثیر موجودات زنده و انسان در نهاد ژن آنها قرارداده  شده  و این برنامه ریزی نرم افزاری در سخت افزارحیات در زمین نهادینه شده وهدایت  آن توسط امر و روح خداوند بصورت اتوماتیک صورت میپذیرد. هروقت خداوند صلاح دیده نسلی را نسخ ونسل دیگری را جایگزین کرده و در آیات متعدد این موضوع منعکس شده که نیاز به مقاله جداگانه است .

ساختار تشکیلاتی تمامی موجودات زنده از 20 نوع اسید آمینه آن هم همه یک نوع خاص ایزومر آنها شکل گرفته و این ترکیبات ازطریق غذا به بدن آنها ازجمله انسان میرسد و فرمان نهفته درژن موجودات، آنها را ساماندهی میکند و شکل میدهد و جفت گیری یک فرآیند استمرار حیات است و گیاهان و جانوران این اسید های امینه را تولید و انسان از آن استفاده میکند. نطفه نر و ماده باعث ظهورجنین میشود و جنین در رحم رشد میکند. بنابراین همه این تحولات از خاک رس است که  قابلیت جذب اب درخود را دارد .

90 درصد موجودات زنده را بند پایان درون و روی خاک تشکیل میدهند. اسباب یا قوانین طبیعت آماده سازی جذب مواد الی مورد نیاز موجودات زنده را فراهم میکنند. شما انسان را نیز زنده میکند. استمرارحیات در خاک. اینجا تکثیر پذیری استمرار حیات است و از طریق جفت گیری انجام میشود. پدیده جفت گیری خلق تازه نیست. این پدیده استمرارحیات درموجودات زنده و در ژن آنها توسط خالق متعال برنامه ریزی ونهادینه شده است. بنابراین تحولات مرگ را که ما میبینیم را خداوند خلق کرده . أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ- أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ-آیا تحولات مرگ (جان دادن یک فرد را ) را دیده اید آیا شما  آن را خلق کرده اید یا ما-سید محمد تقوی اهرمی مهرماه 1396 ویرایش جدید اسفند 1397

 

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آخرین نظرات ثبت شده

امارگیر سایت