ویژگی ها

روزهای هزاروپنجاه هزاردر جهان مادی است

روزهای هزاروپنجاه هزاردر جهان مادی است

مقدمه نوشتار
ازآنجائیکه موضوع هزاروپنجاه هزارسال در قرآن دو موضوعی هستند که باهم ارتباطی ندارند ،آنها را دردومقاله جدا گانه آورده ام .کسانی که در پی کشف واقعیت هستند نه غرض ورزی، مطالعه این مقالات را توصیه میکنم وخواهیم دریافت که فاصله تخیلات ذهنی وواقعیت قرآنی تا چه اندازه است .تمام کسانی که انتقادمیکنند وکسانی که دفاع میکنند هیچکدام مطالعه درستی از قران ندارند.
یکی ازموضوعاتی که ایجاد شبه نموده وتاویل های مختلفی درباره آن ابراز شده است بحث روزهای خدا درقران است. درمقالات نقد قران این عبارت زیاد به چشم میخورد -

روز های خدا در قیامت واقعیت یا تصورات ذهنی
در سوره حج(۲۲) آیه ۴۷ و سوره سجده(۳۲) آیه ۵ روزهای الله برابر۱۰۰۰ سال بشر است اما در سوره العروج(۷۰)(که به المعارج یا سئل‌سائل نیز مشهور است) آیه ۴ روزهای الله برابر ۵۰۰۰۰ سال بشر است.


در ایرادی که مخالفین قران میگیرند. کلمه روز های الله جلب توجه میکند وناشی از بغض وکینه در برابرقران است. درآیه70 سوره معارج ازروزهای خدا یاد نشده-. تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَه-درروزی که مقدارآن پنجاه هزارسال است وسال هم همین سال هائی است که ما محاسبه میکنیم
ابتدا به این ایه توجه فرمائید تا معنی عندالله که به روزهای خدا ترجمه شده است را درک کنیم ومتوجه میشویم که هم مخالفین وهم دفاع کنندگان ازواقعیت آیه بی خبرند . 

انَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی كِتَابِ اللّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِینَ كَآفَّةً كَمَا یُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ –36 توبه .در حقیقت ‏تعداد ماه‏ها نزد خدا از روزى كه آسمانها و زمین را آفریده در كتاب [علم] خدا دوازده ماه است از این [دوازده ماه] چهارماه [ماه] حرام است این است آیین استوار، پس دراین [چهار ماه] بر خود ستم مكنید و با مشرکین جنگ کنید همانطور که با شما میجنگند و بدانید كه خدا با پرهیزگاران است .

از زمانی که زمین وجو ان خلق شد خداوند سال را دوازده ماه قرار داد .پس معنی نزد خدا (نه روزهای خدا) اینجا معنی برنامه ریزی الهی را میدهد.این هزار سال نیز در برنامه ریزی خداوند قرار گرفته است.از زمانی که آسمان ها وزمین خلق شد منظور زمین وهفت طبقه جو آن است وکسانی که بدون توجه به سیاق ایه سموات والارض را کیهان تصور کرده اند توجه فرمایند سال های دوازده ماه بر اساس گردش زمین بدور خورشید ایجاد شده نه قبل از آن

مقایسه این آیات نشان میدهد هزارسال، سال خدا نیست که با سال ما تفاوت داشته باشد.دراین ایه نکات علمی ومعانی فراوانی نهقته است که بحث دیگری میطلبد. اشکال درتوجه نکردن به سیاق ایات وعدم اطلاع علمی وقایع طبیعی درسرنوشت زمین است .از آنجائیکه نقد کنندگان هدف خاص بی اعتبار کردن آیات قرآن را دنبال میکنند از روی غرض ورزی است وآنها درصدد پی بردن به واقعیت آیات نیستند .فقط همان سه آیه را بیرون می آورند ومطالعه ابتر دارند وبه سیاق وآیات قبل وبعدهم توجه نمیکنند.وکسانی هم که به توجیه وتاویل ان می پردازند به ذهنیات کهنه وقدیم استناد میکنند که گره گشا نیست . خداوند متعال براساس روش همگون درقران مطالبی را بیان میکند که گذشت زمان واقعیت آن را روشن میکند .این ایه دلیل واضحی است بر وجود این موضوعات در قران. 

 وسَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ.وبزودی نشانه های خداوند را در کیهان و اطراف ودر وجود خودتان مشاهده خواهید کرد که برای شما دلیل روشنی باشد که خداوند واقعیت دارد وبر حق است آیا این نشانه ها شما را کفایت نمیکند .مفاهیم بکار برده شده در قران دارای معانی خاصی است باید به استناد برایات دیگر آنها بیرون اورد .این آیات متشابه هستند وبایستی در آن تفکر وتعمق کرد .وبرای درک واقعیت ابتدا باید ذهن را خالی کرد وبدون پیش داوری وارد بحث این قبیل ایات شد .بسیاری از محققان با ذهنیت خاصی به مطاله قران میپردازند وسپس آیات را با ذهنیات کهنه خود تطابق میدهند وبیشتر شبه می آفرینند .نو اندیشی ونو نگریستن وبرا ساس علم آنهم علوم طبیعی باید به قران نگاه کرد تا با مفهوم واقعی مد نظر قران اشنا شویم .

جالب است که این دو موضوع را یعنی هزارسال وپنجاه هزار سال را به هم ارتباط میدهند وآنرا در قیامت جستجو میکنند ،درحالی که دو موضوع جداگانه است وارتباطی باهم ندارند .هزارسال در باره یوم العذاب است که در زمین اتفاق می افتد وپنجاه هزارسال زمان برچیده شدن کیهان است واین هر دو ایات ارتباطی با قیامت ندارند .سنه سال معنی میدهد .در زمین یک سال قمری یا شمسی است و درمعیار کیهانی سال بر اساس میلیون محاسبه میشود وفاصله ستارگان براساس سال نوری که در مقاله جداگانه به ان میپردازیم . ما ابتدا دوایه درارتباط با هزار سال را بررسی میکنیم وکلمات کلیدی آن را براساس سایر آیات الهی بررسی وسپس وارد بحث اصلی میشویم . تاکید خداوند بر مما تعدون سالی است که ما در محاسبات خود از آن استفاده میکنیم ،این دو آیه عبارتند از:


یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ-سجده5 - خداوند امر خود را در آسمان وزمین تدبیر میکند واین امر در روزی که به حساب شما هزار سال است نزد خود بر میگرداند .
وَیَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَن یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ یَوْمًا عِندَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ حج-47- از تو به شتاب عذاب می طلبند و خدا هرگز وعده خود را خلاف نمی کند ان روزی است نزد خداوند که برابر با هزار سالی است که شما محاسبه میکنید.دوره این یوم هزارسال است واجرا ان خواست وبرنامه ریزی الهی خدا است .


امر خداوند در جهان مادی چیست وفرق آن با ملائکه


امرخداوند به معنی فرماندهی خداوند بر یک پدیده خلقتی است وملائکه قوانین طبیعت هستند به مقاله -انبساط کیهان از نظرعلم و قرآن مراجعه فرمائید .خلق وامر ارتباط تنگاتنگی با هم دارند . -الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمین- آفرینش و فرمانروایی از آن خداوند تبارک وتعالی، پروردگار جهانیان است.برای وضوح بیشتر مطلب از آیه سوره فصلت بهره می جوئیم -

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ- 11 سوره فصلت .در آیات 9و10 سوره فصلت خداوند خلقت زمین را شرح میدهد .زمین دردو دوره آفریده میشود –پس ازافرینش زمین پوسته جامد را خلق وسپس چهار دوره اقوات که همان غذای بیولوژیکی است بر روی آن به وجود می اورد وسپس به اسمان زمین که دودی بود میپردازد واز آن اسمان هفت جو زمین را در دو دوره خلق میکند . وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا اتفاق می افتد .این امر درسمائ اساس وپایه حیات موجودات در زمین است .چرا اول در این سمائ آب باران نازل میشود واکسیژن لازم برای ادامه حیات وجود دارد محدوده حفاظتی در برابر اشعه  ماورائ بنفش وطوفان های مخرب حیات مستقر شده وقوانین طبیعت که همان امر خداوند است در آن جاری است.به مقاله -پیدایش حیات از دید علم وقرآن- مراجعه فرمائید .حال اگر خداوند امر خود یعنی فرمانروائی خود را از زمین بیرون بکشد .حیات زمین بر چیده میشود واین یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ است .
با استناد به ایه دوم حج 47- که به عذاب اشاره میکند و بررسی آیات 45 الی48 همان سوره اشاره به عذاب در گذشته دارد .محل وقوع عذاب درزمین است. این یک دوره هزار ساله عذاب است وتا ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ ادامه دارد.برگشتن این امر به معنی پایان حیات است وپس ازعذاب قوانین حیات برچیده میشود .

یوم العذاب همان عذاب ادنی قبل از عذاب قیامت است


در سوره سجده خداوند ابتدا از خلقت کیهان شروع میکند وسپس به زمین وسمائ ان اشاره میکند وزمان برچیده شدن حیات درزمین را بعد از عذابی که حدود هزار سال ما طول میکشد تذکر میدهد .وایه بعدی تاکید میفرماید که خداوند موارد پنهان واشکار کیهان وزمین را میداند وآیات بعد خلقت انسان دردرون پدیده حیات اشاره میکند وسرانجام به روز قیامت میرسد .آیات 4 الی 11 سوره سجده .این ایات روند تاریخچه خلقت کیهان تا پیدایش حیات وبلاخره پایان زندگی ومرگ انسان در پدیده حیات را تذکر میدهد این هزار سال دوره یوم الاعذاب است در زمین .این یک واقعه ای است که اتفاق می افتد وخداوند به آن اشاره میکند .ایات مربوطه 9 الی 12 سوره فصلت درآخر نوشتاراورده میشود در صورت تمایل انها را مطالعه فرمائید .


.انسان با پیشرفت خارق العاده علمی وتخریب محیط زیست ولایه ازن وافزایش جمعیت شهری ودوری ازانسانیت که نشانه های ان را هم اکنون درجهان مشاهده میکنیم وخشک سالی های پی درپی .کم آبی وذوب شدن آبهای دوقطب شمال وجنوب وبالا آمدن سطح اقیانوسها وزیر آب رفتن اکثر کشورهای اروپائی وبهم خوردن توازن ومشکلات دیگر که علم هم آن را پیش بینی نموده عذاب بر بشر شروع میشود واین مدت هزارسال ما است واین پیش بینی قران است .وبراساس روایات وآیات قران دوره آخرالزمان است که بشریت خود وحیات زمین را نابود میکند وبا پیشرفت سریع علم انسانیت به اخر خط خود میرسد و خداوند حیات را برمی چیند .در سوره واقعه ایات 10 الی 14 واقعه خبر میدهد که افراد مومن درگذشته فراوان بودند ودر دوره آخرالزمان بسیار کم هستند . وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ- أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ- فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ- ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِینَ- وَقَلِیلٌ مِّنَ الْآخِرِینَ-


سابقون اولیه دارای ایمان خاص هستند که درتعداد آنها در گذشته زیاد بود ولی دردوره آخرالزمان بسیار اندک اند .واین دوره ایست که حضرت مهدی (ع) برای نجات وبازگشت بیشتر بندگان خدا به فطرت ذاتی خود تلاش میکند وبلاخره خداوند امر خود را از زمین بر میدارد .که این به معنی پایان حیات است .روح وملائکه همچنان در زمین وکیهان باقی میمانند تا کیهان هم جمع شود .ملائکه قوانین جاریه در کیهان وزمین هستند .دردوایه قبل که مکمل هم هستند صحبت ازعذاب است .واین عذاب اول است که زمین رخ میدهد وعذاب سنگین تر در قیامت است
وَلَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ- عذاب ادنی همان عذاب آخرالزمان است.خداوند باز هم راه را برای برگشتن انسان ها فراهم میکند .پس هزار سال یک مرحله ای است که به یوم العذاب معروف و یک حادثه ای است که در قرآن پیش بینی شده است .ادامه این موضوع را میتوانید درمقاله. پنجاه هزارسال درقران از کدام واقعیت حکایت میکتد  مراجعه فرمائید .سید محمد تقوی اهرمی شهریور
1396
آیات 9 الی 12 سوره فصلت
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِینَ
وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِینَ ﴿۱۰﴾
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت