ویژگی ها

عرش خداوند برآب وخلقت حیات درزمین

عرش خداوند برآب وخلقت حیات درزمین

مقدمه نوشتار

چهارکلمه کلیدی درقران وجود دارند که اساس وپایه شبهات فراوانی شده وبرای رفع این شبهات به تصورات ذهنی هزارسال قبل برای روشن معانی انها مراجعه میکنیم وفکر خود را بکار نمیگیریم ودرایات تعقل نمیکنیم درصورتیکه ازخود قران میتوان مفاهیم درست وصحیح ان را بیرون آوریم.متاسفانه تصورات ذهنی کهن پرده بر افکار ما انداخته وهمیشه با یک پیش داوری قبلی وارد مباحث قرآن میشویم وآنچه بر باور ما نشسته را بر آیات قرآن تحمیل میکنیم ودر حقیقت قران را فدای تصورات ذهنی خود میکنیم .این چهار کلمه سموات والارض، سمائ ،عرش واستوی است. همه این کلمات درارتباط با جهان مادی است ومدیریت انها توسط خالق متعال صورت میگیرد.تنها دریک ایه - وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ مدیریت پس ازبرچیده شدن کیهان است که این مدیریت براساس قوانین جاریه جهان مادی نیست وبراساس مطلب مدیریت کوانتومی پس از برگشت کیهان به احدیت است که در آن صمدیت نقش پررنگی دارد. موضوع فوق العاده جالب وشنیدنی است که درمقاله عرش خدا برهشت وعلم کوانتوم  به آن اشاره شده است

مفاهیم سمائ وثم الستوی 

اکنون سعی میکنیم مفاهیم عرش واستوی را با استناد با آیات قران بیرون بیاوریم .برای این منظور باید ذهن را از تصورات کهن پاک کرد وبرعقل وتفکر ومنطق تکیه کنیم .عرش واستوی در قران دارای مفاهیم خاصی هستند که در سیاق ایات معنی ان روشن میشود.عرش معنی فرمانروائی وکنترل آن یا به زبان امروزی مدیریت برای رسیدن به هدف برنامه ریزی شده است.ابتدا معنی عرش را از لغت نامه متداول بیرون آوریم وسپس به بحث خودمان ادا مه دهیم راغب درمعنی عرش چنین میگوید


"زمانی که عرش(تحت فرمانروائی) به ذات پروردگارنسبت داده میشود بی تردید کنایه از قدرت وسیطره وفرمانروائی کل خداوند است.علاوه براین حقیقت عرش خدا را به هیچ وجه بشر نمیداند وفقط اسمی ازان شنیده است "


واستوی هم به چیزی پرداختن است.وقتی خداوند میفرماید ثم الستوی علی العرش به معنی" سپس به مدیریت ان میپردازد" است.قبل از ثم الستوی خداوند درحال خلق پدیده ای بوده وبرای تفکیک زمانی وشرح علمی آن از این کلمه استفاده میفرماید .درآیات 9 الی 12 سوره فصلت مفهوم سموات ،سمائ واستوی به وضوح شرح داده شده

شرح آیات 9 الی 12 سوره فصلت

.این چهار آیه درباره یک موضوع گفتگو میکند پیدایش زمین وحیات درون آن.همه این چهار آیات بهم پیوسته هستند وبا یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند.سه کلمه سمائ،سموات والارض به معنی هفت طبقه جو زمین وثم استوی در آن بکار برده شده ومیتوان مفاهیم انرا استخراج کرد .متاسفانه افراد مغرض ومعاند در پوشش دفاع از قرآن همه آیات را مغشوش کرده اند .شاید میدانند چه عظمتی در این چهار آیه نهفته است وعدهای هم دلسوز ولی نا آگاه با اتکا به نظر گذشتگان به این ناسامانی کمک میکنند ونمی دانند که آیات خداوند را از اعتبار علمی میاندازند.این آیات را مرورمیکنیم تا به معانی سه کلمه برسیم وسپس به کلمه عرش میپدازیم.البته باید به تحولات اولیه زمین بعد از پیدایش آگاهی داشته باشیم تا مفهوم این آیات که اعجاز قرآن است روشن شود.


قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ-9
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ-10
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ-11
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ-12
ایه 9 میفرماید "زمین را دردو دوره خلق کردم(از بدو جداشدن از توده ابر خورشیدی تا تشکیل پوسته جامد زمین) وسپس بر روی آن رواسی(پوسته جامد) را قرار دادم وروی رواسی برکت نهادم وغذای موجودات را برای انهائی که به آن نیاز دارند درچهار دوره مقدر (برنامه ریزی کردم جو زمین هنوز شکل نگرفته است).پس از آن به آسمان زمین (جو اولیه)پرداختم درحالی که تیره ودودی بود وبه زمین وآسمان آن خطاب شد بالاجبار در این برنامه ریزی قرارگیرید وگرفتند.سپس آن آسمان زمین را درهفت آسمان قضاهن (مقدر)کردم آنهم دردو دوره ودرتمامی این هفت آسمان فرمان خود را نهادینه کردم آسمان زمین را شفاف وبه زینت نورستارگان آراستم وآن را در حفاظی قراردادم واین برنامه ریزی خداوند عزیز ودانا است".

ثم الستوی الی سمائ-به سمائ زمین پرداختم کجای این سمائ معنی کیهان میدهد که مغرضین ومعاندین جاروجنجال به راه انداخته اند. فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ را خداوند در تمثیل زیبا برای چه بیان فرموده.برای کسانیکه عقل خود را بکار بندند وبدانند که این سمائ اولا هنوز یک سمائ ویکپارچه ودودی است ودوما متعلق به زمین است (توجه فرمائید سمائ معانی دیگری هم مانند بالا وفضا دارد دراین آیات منظور سمائ زمین است). سپس این سمائ دودی یکپارچه رابه سبع السموات تبدیل کرد.

مفهوم اصلی سبع السموات 

بنابراین اینجا سبع السموات هفت جو زمین است ودرکل کیهان بگردید هیچ سبع السموات پیدا نخواهید کرد.قدما نمی دانستند که سبع السموات که درفرهنگ کتب آسمانی ازابتدای خلقت انسان تکامل یافته یعنی آدم این کلمه رواج پیدا کرد چی بوده است بنابراین تفاسیر وبرداشت های تخیلی برآن گماشتند واکنون هم که علم این طبقات هفت گانه را کشف کرده ما ازخر شیطان پائین نمی آئیم وحاضر نیستیم هفت آسمان را هفت جو زمین به رسمیت بشناسیم.

سموات والارض در قرآن به دو معنی بکار رفته است اول هفت جو زمین که عامل ایجاد حیات بوده وبرای خداوند متعال از اهمیت خاصی بر خوداراست ودوم کیهان است .براساس سیاق آیه میتوان این دو معنی را تفکیک کرد مثلا درآیات بالا منظورازسموات هفت جو زمین است. خداوند کیهان را برای خلقت حیات درزمین خلق کرد. کیهان حدود 13 میلیارد سال قبل ازهیچ ابداع شد بدیع السموات والارض (خداوند خالق کیهان از عدم) وسپس انرا فطرهن کرد-فاطرالسموات والارض (خداوند خالق کیهان از انبساط) ازهم باز کرد وسپس خلق السموات والارض فی سته ایام کیهان رادرشش دوره خلق کرد.این مراحل هر کدام اولویت زمانی خاص خود را دارد.اول ابداع دوم فاطر وسوم خلق .- خلقت کیهان از هیچ نظر علوم طبیعی و قران


وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِين-خداوند است که کیهان را در شش دوره خلق کرد در حالی که مدیریت وبرنامه او برآب قرارداشت (بر ایجاد آب) تابهترین عمل شما را در معرض آزمایش قرار دهد واگرگفته شود که بعد از مرگ بر انگیخته میشوید کافران گویند این سحری اشکار است .

برنامه ریزی خالق متعال برای خلق کیهان ایجاد اب بود که اساس و پایه حیات درزمین بوده است .ازاین جهت در شش دوره بسیار کوتاه در سه دقیقه اول خلقت کیهان طوری برنامه را پیش برد که ساختار اصلی وسنگ بنای کیهان ریخته شد و75 درصد اتم ئیدروژن و24 درصد اتم هلیوم وبقیه اتم های عناصر سنگین تر ازآهن -خلقت کیهان در شش روز از نظر علم وقرآن مراجعه فرمائید .بعد ازگذشت حدود ده میلیارد سال منظومه شمسی پدیدار شد وزمین دردو دوره خلق شد وغذای بیولوژیکی برای تک سلولی های اولیه درچهار دوره فراهم شد-چگونگی روند پیدایش حیات در زمین اولیه از نظر قران


وخداوند جو زمین را دردو دوره وبصورت هفت اسمان خلق کرد .شش دوره خلقت کیهان ارتباطی به دو دوره زمین وچهار دوره اقوات ودو دوره جوزمین ندارد واین تخیلات ذهنی غلط ما است که از گذشتگان به ارث بردیم وآیات خداوند را ازاعتبارعلمی می اندازیم وشبه پشت شبه می آفرینیم ومتوجه خطای خود نمی شویم .باید در ایات خداوند تفکروتعقل کنیم وکمی هم به علم اختر شناسی وپیدایش زمین آگاهی داشته باشیم-خلقت زمین از نظر علم زمین شناسی و قرآن

وبعد به سراغ تاویل ایات متشابه قرآن درموضوع خلقت کیهان وزمین برویم.با ابزار علم جدید باید به تاویل آیات متشابه پرداخت .بامید رهائی ازبند تخیلات ذهنی کهن ورهائی مهجوریت قرآن مجید.سید محمد تقوی اهرمی مهر ماه 1396

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت