ویژگی ها

جن و انس مجموعه انسان را تشکیل میدهند

 


جن وانس مجموعه انسان را تشکیل میدهند

مقدمه نوشتار

در قسمت اول مقاله جن وجان از خرافات تا واقعیت قرآنی به جان پرداختیم ودر قسمت دوم مقاله جن را براساس آیات قرآن بررسی کردیم و اکنون قسمت سوم آن تقدیم میشود. درهردو مورد انس عاملی است که هم با جان درارتباط است وهم با جن. ماهیت انس ثابت است وقتی با جان است ازآن گناهی سرنمی زند ولی هنگامیکه با جن قرارمیگیرد فالهما فجورها وتقوی ها درآن استقرارمی یابد و زمینه گناه درآن فراهم میشود. درقسمت دوم براساس آیات قرآن متوجه شدیم که جن وانس با هم مجموعه انسان را تشکیل میدهند.نکته جالبی که با آن برخورد میکنیم این است که انس وجان درآیات مربوطه ازهم تفکیک شده مطرح میشود. فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُسْأَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانّ- لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَاجان ولی جن وانس باهم میآیند. -یا معشرالجن والانس- و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون. مثلا درقرآن نفرموده یا معشرالجان والانس که دلیل خاص خود را دارد. حال ماهیت جن چیست ودرانسان چه نقشی بازی میکند. دردو آیه 76 ص و12 اعراف ابلیس میگوید من از نار هستم- قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ-ص- قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ-
وازآنجائیکه درقران یک نوبت اشاره شده که ابلیس کان من الجن است و ابلیس هم تاکید کرده من ازآتش هستم. بنابراین اینطور استنباط میشود که جن نیز از نار است. به عبارتی از انرژی است. فقط دراین دو آیه به نار بودن جن و آنهم غیرمستقیم اشاره شده. نار سموم ومارج من نار مخصوص جان است.

جن وجان در قرآن دو پدیده  جدا از هم ولی  با ماهیت ثابت است 

حال اگر بتوانیم بفهمیم که جن درچه زمانی خلق شده وبه انس پیوسته راه برای کشف حقیقت جن باز تر میشود. خوشبختانه آیات زیر زمان خلقت جن و ابلیس را برایمان در تمثیلی بیان میکند.

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا- -هنگامی که خداوند ملائکه را مورد خطاب قرارمیدهد که به آدم سجده کنید ابلیس از دستور خداوند سرپیچی کرد و از جنس جن بود آیا با این  وصف ذریه او را اولیائ بجای خدا انتخاب میکنید


مَا أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا-ما هنگامیکه آسمان ها و زمین (اینجا با توجه بحث سجده آدم  و حیات منظور هفت جو زمین و زمین است و در کیهان آسمان ها و زمین نداریم) را خلق کردیم شما شاهد نبودید یعنی حضور نداشتید و حتی زمانی که خودتان را نیز خلق کردیم هم حضور نداشتید

زمانی که خداوند هفت جو زمین را خلق میکند جن و ابلیس هنوز حضورندارند حتی هنگام خلق خودشان هم حضور نداشتند. درباره ابلیس کاملا روشن است که ابلیس زمانی خلق میشود که ملائکه میخواهند به بشر سجده کنند که امتناع میکنند ، مرحله اول سجده ملائکه هنگام نفخ من روحی که با سجده دوم که به آدم است حدود یک میلیارد سال فاصله دارد. به مقاله سجده ملائکه به بشر وآدم در دو مرحله زمانی مراجعه فرمائید ولی جن قبل از تکمیل خلقت هفت جو زمین درحال شدن بود. این همان معنی وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ میدهد. داشتند خلق میشدند ولی هنوزنبودند. مانند هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا-انسان در دهر بود ولی چون در حال شدن بود قابل ذکر نبود.


نتایج حاصله از بررسی های آیات  قرآن در باره ماهیت  جن و جان


اول جان از جنس نوعی انرژی است و قبل از خلق الانسان من صلصال خلق شده ، بی جان است وبا انس نمی تواند شراکت داشته باشد وانس هم باستناد آیه فَيَوْمَئِذٍ لَا يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ بی جان است. خطاب کلی به انس وجان است که گناهی ندارند که مورد سئوال قرارگیرند. این آیات تمثیل هستند برای بیان واقعیت این دو پدیده. نقطه اشتراک جان وجن انرژی بودن آنها است. هر دو با خلقت انسان درارتباط هستند. این طوراستنباط میشود که جان منشائ جن است. چرا برای اینکه از نظر زمانی اول جان خلق شده و بعد جن. جان قبل از خلقت انسان خلق شده بود ولی جن زمانی که خداوند هفت جو زمین را خلق میکند جن هنوز خلق نشده بود، آما انس در زمان خلقت انسان از حما مسنون ودر صلصال شروع به خلق شدن کرده است.بدائ خلق الانسان من طین.

مسئله مهم دیگربراساس آیات قرآن جن زنده است زاد و ولد دارد گناه میکند، مومن وفاسق دارد. مورد دوم باستناد آیات قرآن ازآنجائیکه جن وانس با هم هستند وتفکیک ناپذیرند ، با انسان متولد میشود عمرمیکند و با انسان زاد و ولد میکند .مومن و فاسق جن و انس با هم هستند.

وَيَوْمَ يِحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُم مِّنَ الإِنسِ وَقَالَ أَوْلِيَآؤُهُم مِّنَ الإِنسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِيَ أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَليمٌ-درایات قبل از آن در باره قیامت صحبت میفرماید ودراین آیه میفرماید: "یاد کن روزی را که همه را محشور میکنیم ، ای گروه جن خود را در انس تکثیر میکردید و اولیائ این جن ها (یعنی آنهائی که انس هستند ودرگناه با آنها شریک هستند) از نوع انس گویند، پروردگارا ما از یکدیگر بهره مند میشدیم و هردوی ما پایانی که برای ما مقرر فرمودید با هم طی کردیم. (یعنی طبق برنامه ریزی خالق متعال دوره را سرکردیم وبه اینجا رسیدیم) خداوند میفرماید جایگاه شما(دوتا جن وانس) درآتش است ودرآن ماندگار هستید مگر انچه خدا بخواهد باری پروردگار تو حکیم ودانا است. استکثرتم خود را تکثیر کردن معنی میدهد. بنابراین مورد دوم زنده بودن جن وزاد و ولد جن و مومن وفاسق بودن جن روشن شد . آیه میفرماید ای گروه جن شما خودتان را در وجود انسان تکثیر میکردید و انس که با جن ادغام شده بودند هم تاکید میکنند که خداوندا ما بر اساس برنامه مقدر شده از یکدیگر بهره مند میشدیم و با هم بسر میبردیم و با هم عمر ما پایان یافت. بنابراین جن در وجود انسان از بدو تولد وجود داشته است و انهم انرژی سوخت وسازاست وانسان از ماده  و انرژی تشکیل شده. باهم کار میکردند واز هم بهره مند میشدند و هر کدام بدون دیگری حیات نداشت. این مفهوم ایه است. باز هم  اشاره شود این آیات متشابه هستند و در قالب تمثیل میخواهند معنی و ماهیت جن و جان را برای ما روشن کنند.

حال چه موقع جن در انس ادغام میشود 

مَا أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ-هنگامیکه ما هفت جو زمین را خلق کردیم شما جن وابلیس حضور نداشتید. ماهیت وجودی هر دو انرژی است. با توجه به دو آیه- لَقد خَلقنا اْلِانسانَ مِن صَلصلٍ من حماءٍ مَسنونٍ و الجآنَّ خلقنه من قَبلُ مِن نّار السَّموم-حجر26و27- خلق الانسان مِن صَلصلٍ كَالفَخّار و خَلَقَ الجانَّ مِن مّارجٍ من نّارٍ-رحمن 14و15 جان برای ساختار انسان خلق شده ومیتواند مقدمه خلقت جن باشد وجن از ان مشتق شده باشد. جان میتواند تبادل انرژی درملکول های آلی باشد که هنوزبه سوخت وساز تبدیل نشده اند وجن سوخت وسازدربدن موجود زنده است. به مقدمه جن و جان از خرافات تا واقعیت قرآنی قسمت دوم توجه فرمائید.

این مطالب را از ایات قرآن استنباط کرده ام. درآیات زیر مفاهیم بسیار گسترده ای در آن مستتراست که اگر با دید علمی به ان نکاه کنیم موضوع جان به عنوان ایجاد انرژی از تبادل پیوند ملکولی را میتوان کشف کرد.

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ- ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ- ابتدا خداوند هر انچه برای ایجاد ساختار انسان که از جن وانس تشکیل میشود را فراهم میفرماید .احسن کل شیئ مفهوم گسترده ای دارد. وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ یکی ازآن نیازهای خلقت انسان است، این فرایند خلقت جن و شروع خلقت انس-وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ است. شروع خلقت انسان درسنگ رس نیاز به تبادل پیوند های ملکولی دارد. اگردر پروسه خلقت انسان نگاه کنیم همزمان با تشکیل کانی رس و در محیط اطراف آن درپوسته تازه شکل گرفته جامد زمین ئیدرات های کربن از ملکول های آمونیاک و بخارآب و متان شکل میگیرند. محیط واکنش به دلیل ئیدروژن فراوان بازی است و اکسیژن و گاز کربونیک نمی توانند عرض اندام کنند، زیرا میل ترکیبی ئیدروژن با کربن واکسیژن بسیار قوی تر است تا میل ترکیبی اکسیژن با خودش و کربن. اما ئیدرات های کربن سنگ بنای اولیه پروتئین ها و چربی ها نوکلئوتیدها برای تشکیل نیاز به اکسیژن دارند. اینجا ملکول آب که بصورت بخار و فراوان دردسترس است منبع اصلی تامین اکسیژن مورد نیاز ترکیبات آلی ساختار اولیه انس است که با عامل  H-OوH با تبادل پیوند ملکولی این کار را میکند . ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ دقیقا این مفهوم را میرساند

بدائ خلق الانسان شروع خلقت انسان است نسل بعد از شروع، ایجاد ترکیبات مادی ساختار انسان است که همان انس است .ثم جعل نسله یعنی نسل بعد  از شروع پروسه خلقت انسان و سلاله مائ مهین هم همان مشتقات H.OH آب است. بنابراین جان میشود نیروی موجود در پیوند ملکولی که با تبادل ملکولی سرو کار دارد و انس هم ترکیبات ساختار اولین سلول حیات است. این جا آخرین دست آوردهای علم زیست شناسی به ما کمک میکند که ما با استناد به داده های بدست آورده ازقرآن جان و جن و انس و انسان را تاویل نمائیم و به حقیقت ایات متشابه  که مطرح کردیم برسیم. وارد شدن به جزئیات مقاله علمی مفصلی میطلبد ولی ما در این جا خلاصه وارتاریخچه حیات انسان را از نطفه وعلقه بیان میکنیم.

خلاصه تاریخچه پیدایش اولین نطفه حیات

اولین نطفه حیات سلول های بدون هسته وغشائ هسته ای بوده اند.این نطفه باستناد علم زیست شناسی از حما مسنون توده نرم وسیاه از باقی مانده رسوبات ترکیبات آلی اولیه ساختار تشکیلاتی انسان بر روی سنگ رس یا پیریت هنگام ایجاد غذای بیولوژیکی در چهار دوره ایجاد شد. حدود 3/5 میلیارد سال قبل به مقاله خلقت انسان پیش نطفه مراجعه فرمائید. مطالبی که عنوان میکنم از زیست شناسان معرف مانند ارنست مایر، کاپلان و دیکر سان است. این نطفه پروکاریوت نام داشت ومدت سه دوره ظلمات در کره زمین که هنوز جو زمین شفاف نشده بود و اکسیژنی هم وجود نداشت حاکمیت حیات در زمین را در دست داشت. این نطفه اولیه حیات باکتریهای اولیه غیر هوازی بدون هسته وغشائ هسته ای  بودند.

دوره اول ظلمات که درقران به ظلمات ثلاثه (تاریکی های سه گانه درخلقت نطفه که متاسفانه ما این تحولات اولیه حیات را از طبیعت به درون رحم زن منتقل کرده ایم ، نظر علمی هزارسال قبل که برباور ما نشسته) نام برده شده است پانصد میلیون سال طول کشید و جای خود را به  باکتری های غیر هوازی فتوسنتز دادند که پانصد میلیون سال طویل کشید.

سپس دردوره سوم ظلمات سیان باکتری های فتوسنتز پا  به عرصه وجود گذاشتند. این ها همه باکتری بودند .هسته  و غشائ هسته ای نداشتند دارای DNA ناقص بودند یعنی ژن اولیه حیات که از RNA تشکیل شده بودند. قابلیت تکثیر جنسیتی هم هنوز نداشتند. همه نطفه امشاج به تعبیر قرآن بودند. قرآن میفرماید - وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ- ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ- ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ-درحقیقت ما انسان را از رسوبات منشعب شده درسنگ رس آفریدیم. نطفه ای بود که آنرا درقرارمکین قراردادیم و سپس نطفه را به علقه تبدیل کردیم وعلقه را به غضروف تبدیل کردیم و غضروف را به استخوان بدل کردیم و روی آنرا گوشت پوشانیدیم وسپس خلق اخر را ازآن انشائ کردیم. به مقاله خلقت انسان از نطفه وعلقه مراجعه فرمائید. قرارمکین غشائ هسته ای است که نطفه را خداوند در آن قرارداد وآن را به علقه تبدیل کرد.

درسه دوره ظلمات ثلاثه باکتریها برحیات زمین استیلا داشتند وبعد ازآن یک دوره پانصد ساله جو زمین و هفت طبقه آن خلق شد و سپس علقه  یا تک سلولی هسته داربا غشائ هسته ای که همان قرارمکین است و بعد از پیدایش جو اکسیژن دار زمین پا به عرصه وجود گذاشت. غشائ هسته ای ساختار پیچیده دارد واز دولایه تشکیل شده که دارای منافذ برای تبادل ترکیبات آلی مورد نیاز برای ساختار ژنها است. دانشمندان زیست شناسی در مورد چگونگی تشکیل پیچیده این غشائ در زمین اولیه بحث مفصلی دارند و به یک موضوع مهم و معمای خلقت و تکامل تک سلولی بدون هسته به هسته دار تبدیل شد و راز آن هنوز کشف نشده و قرآن کلمات مهم علم زیست شناسی را در قالب  تمثیل ها برای ما  بیان میکند. نطفه امشاج هسته وغشائ هسته ای میگیرد وبه علقه تبدیل میشود. بیائیم باز اندیشی نوینی در روند خلقت انسان در زمین اولیه آغاز کنیم و نظرهزارسال قبل را اصلاح کنیم و آیات الهی را با آخرین نظریه های علمی که با آزمایشات متعدد  ثابت شده  تاویل نمائیم و چهره علمی آیات متشابه در خلقت انسان در قرآن را که پشت پرده تصورات ذهنی کهن پنهان مانده آشکار سازیم.

مطالبی که ما در تفسیر و تاویل این ایات مطرح میکنیم گذشتگان با علم روز بیان کردند و آنهم باعلم هزارسال قبل.ما هم با علم روز آنها تاویل نمائیم مگر اعتقاد نداریم که خداوند متعال خود خالق علم است وخلاف علم مطلبی ندارد. به تصویر زیر نگاه کنید این تصویر را شخصا از مطالب مقاله  تکامل پرفسور ارنست مایر شخص دوم در تکامل موجودات زنده پس از داروین  اقتباس کرده ام.

 

علقه ایوکاریوت است که پس از پیدایش جو زمین محدوده آبی رنگ در جدول زمان بندی زمین شناسی از نطفه ها که بصورت باکتریها بودند خلق میشود. درجدول نگاه کنید ایوکاریوت ها که همان علقه هستند بعد از ایجاد هفت جو زمین که به رنگ آبی است خلق میشوند .دارای DNA کامل غشائ سلولی دوجداره کامل وسیتوپلاسم سلولی واز همه مهمتر دارای غشائ هسته ای که ژن DNA کامل باقابلیت توارثی را در خود قرار داده است واین همان قرار مکین است . تمامی جانداران پرسلولی ازاین علقه پا گرفتند و روح خداوند دراین زمان درآن نفخه شد و خداوند درمرحله اول خطاب به ملائکه میفرماید به این ساختار اولیه بشر سجده کنید. هنوز تا پیدایش اولین انسان تکامل یافته یعنی آدم فاصله یک ونیم میلیارد ساله باقی است . وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلآئِكَةِ إِنِّى خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ فَإِذَا سَوَّيْتُه وَنَفَخْتُ فِيه مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَه سَاجِدِينَ.

این آیه مکمل آیه زیر است-الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ- ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ-فاذا سویته در ایه اول و ثم سواه در آیه دوم هر دو یکی است و زمانی است که  نفخ من روحی اتفاق می افتد و روح خداوند در ساختار اولیه  انسان که  انس بود قرار میگیرد و انس با حضور جن میشود انسان ولی انسان سویته شده ودر حال تکامل بسوی انسان کامل که از آن آدم یک ونیم میلیارد سال بعد ظاهر میشود. در ژن کامل  روح  مستقر میشود و فرمان  رشد و تکامل موجودات  زنده از این  پس تحت امر خداوند است .چنانچه درایه دقت فرمائید این ساختار هنوز اعضای بدن ندارد. بعد ازنفخ من روحی جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ  صورت میپذیرد.

این انس است به عبارتی تا اینجا انس تنها بود و از این جا  جن به انس ملحق میشود. قبل از آن جن، جان بود وانس هم همان انس. عمل سوخت وساز موجود زنده از وقتی ایجاد میشود که سلول اولیه حیات دارای غشائ سلولی وهسته ای وقرارمکین میشود. میشود. در باکتری ها عمل سوحت و ساز وجود ندارد و باکتری نیاز خود را مستقیما از محیط اطراف بدون واکنش شیمیائی سوخت وساز انجام میدهند، زیرا غشائ دو جداره هسته ای هنوز تشکیل نشده. درتفاسیر براساس نظرات کهن مربوط به علم هزارسال قبل علقه را در رحم قرار داده اند.  .قران میفرماید وقتی روح خداوند در ان قرارگرفت هنوز چشم و گوش وقلب نداشت .درحالی که جنین درهمان چند روز اول بعد از انعقاد نطفه که نطفه بسته میشود تمامی ارگان موجود زنده درآن قرارداده میشود و فقط رشد میکند وبزرگ میشود وقلب دردو هفته ای شروع به تپیدن میکند.

این جا عظمت ایات قران را درک کنیم که چرا اشاره کرده که ما نطفه را درقرارمکین قراردادیم. تمامی تعاریف نطفه وصلب وترائب وقرارمکین ومائ دافق واب مرد وسینه زن همه نظرات بیان شده باستناد علم روزهزارسال قبل است. بیائیم قرآن را از این مهجوریت و تار عنکبوت تصورات غلط ذهنی هزارسال قبل که بر باور ما نشسته نجات دهیم تا حقایق علمی قرآن عیان شود وشبهات تصورات ذهنی دامن آیات متشابه قرآن را رها کنند وجوانان تشنه درک حقایق آیات قرآنی را به راه راست درک آیات متشابه راهنمائی کنیم وثواب دنیا واخرت را نصیب خود سازیم.
اجر شمابا خداوند متعال.بمناسبت سالگرد مبعث با سعادت پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد (ص) تابنده نور هدایت وعدالت بر شما مبارک باد.سید محمد تقوی اهرمی25 فروردین 1397

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آخرین نظرات ثبت شده

امارگیر سایت