ویژگی ها

سبع المثانی نشانه های طبیعی درسموات والارض هستند

سبع المثانی نشانه های طبیعی درسموات والارض هستند


قرآن وروش وجهان بینی آن را باید شناخت تا درک مفاهیم بیان شده درقالب کلمات الهی آسان شود. کلماتی مانند سموات والارض، سمائ، سبع السموات اساس بینش خلقت انسان درقرآن است. آیات درباره خلقت انسان وروند تکامل موجودات ارتباط مستقیم با مفهوم سموات والارض وسبع السموات دارد. کلمه سموات والارض درقرآن به دو مفهوم بیان شده اول کیهان ودوم هفت جو زمین که سبع السموات مفهوم علمی آن است. حال ما ازکجا بفهمیم کدام معنی درایه منظوراست. قرآن لغت نامه خود را درون خود دارد. مفهوم کلمات مورد نظر را میتوان درآیه دیگری وآیات قبل وبعد ازآن استخراج کرد.وقتی دریک مجموعه آیات مثلا سبع السموات را شرح میدهد وازآن هفت جو زمین استنباط میشود ،درهمه جا این معنی یکسان است. همآهنگی بین کلمات ومفاهیم درقرآن دقیقا رعایت شده وعلت تناقصی که برخی اظهار میدارند عدم شناخت از آیات قرآن است

 

سبع المثانی نشانه های طبیعی درسموات والارض هستند
قرآن وروش وجهان بینی آن را باید شناخت تا درک مفاهیم بیان شده درقالب کلمات الهی آسان شود. کلماتی مانند سموات والارض، سمائ، سبع السموات اساس بینش خلقت انسان درقرآن است. آیات درباره خلقت انسان وروند تکامل موجودات ارتباط مستقیم با مفهوم سموات والارض وسبع السموات دارد. کلمه سموات والارض درقرآن به دو مفهوم بیان شده اول کیهان ودوم هفت جو زمین که سبع السموات مفهوم علمی آن است. حال ما ازکجا بفهمیم کدام معنی درایه منظوراست. قرآن لغت نامه خود را درون خود دارد.مفهوم کلمات مورد نظر را میتوان درآیه دیگری وآیات قبل وبعد ازآن استخراج کرد.وقتی دریک مجموعه آیات مثلا سبع السموات را شرح میدهد وازآن هفت جو زمین استنباط میشود ،درهمه جا این معنی یکسان است. همآهنگی بین کلمات ومفاهیم درقرآن دقیقا رعایت شده وعلت تناقصی که برخی اظهار میدارند عدم شناخت از آیات قرآن است. وقتی قرآن سموات والارض به معنی جو هفت طبقه زمین را بیان میکند وما این کلمه را با دید هفت اسمان بطلمیوسی درذهن خود به مطالعه ایه میپردازیم تناقص ایجاد کرده ایم .با ذهنیت وبرداشت غیرعلمی گذشتگان هزارسال قبل وارد قرآن میشویم وسعی میکنیم آیات را طوری تفسیر کنیم که با ذهنیت ما تطابق داشته باشد.

نمونه آن کلمه صلب وترائب ومائ مهین است.درباره این کلمات گذشتگان نظراتی داده اند وبرباورما نشسته، مسلما آنچه که در ذهنیت ما جای گرفته اساس برداشت ما از قرآن میشود،درحالی که خداوند یک واقعه ورخ داد علمی درخلقت انسان درزمین اولیه را بیان میکند که اعجاز قرآن است ومعنی این دو کلمه هم خود قرآن درکلمات صلصال وحما مسنون بیان داشته است. روی کلمات مورد بحث کلیک فرمائید مطالب بیشتری درآنمورد ملاحظه فرمائید. خداوند براساس ایه 7 سوره هود هدف ازخلقت کیهان یا جهان مادی را ایجاد حیات ودرون آن خلقت انسان بیان داشته وآب اساس ومایه حیات است
وهوالذي خلق السموات و الارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء ليبلوكم ايّكم احسن عملاً و لئن قلت انّكم مبعوثون من بعد الموت ليقولنّ الذين كفروا ان هذا الا سحرٌ مبين-وخداوند است که کیهان را درشش دوره خلق نمود درحالی که طرح وبرنامه او برایجاد آب قرارداشت تا شما را براحسن عملا بیازماید وهنگامی که گفته شود شما بعد از مرگ برانگیخته میشوید گویند این یک سحر آشکار است .عرش مدیریت وبرنامه معنی میدهد. خلقت کیهان درشش روز-سموات والارض به معنی کیهان در 7 ایه ودر سوره های مختلفی بیان شده. درآیات دیگری هم اشاره فرموده که بنیان واساس خلقت انسان از آغاز انبساط کیهان رقم خورده است.آیات متعددی این موضوع را بیان میکند وما به دو ایه برای نمونه اشاره میکنیم.

قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ-نقل قول از حضرت ابراهیم به کافران است، گفت اما رب من کسی است که کیهان را خلق کرد و آن را از هم باز کرد ومن از گواهان هستم.فطرهن معنی ازهم بازکردن میدهد که با مقایسه باعلم روز همان انبساط کیهان منظور است. درایه دیگر حضرات ابراهیم میفرماید.

ومالی لا اعبدالذی فطرنی والیه ترجعون-چرا کسی را ستایش نکنم که مرا ازانبساط خلق کرد. فطرنی معنی خاص خودش را دارد.خلق کردن معنی نمیدهد ازانبساط بیرون اوردن است. کلمات در قرآن اعجاز میکند. من را از فطرنی ایجاد کرد این مفهوم را میدهد که باز شدن کیهان وآغازخلقت ذرات بنیادی وچهار قوانین فیزیک آغاز خلقت انسان هم است.این جا میتوانیم استدلال کنیم که خلقت کیهان برای ایجاد حیات وخلقت انسان بوده است ومعنی کان عرشه علی المائ مفهوم خود را پیدا میکند. مفاهیم کلمات چه زیبا درقرآن معنی میشود.اول باید ذهن از تصورات غلط خالی باشد ودرقران به دنبال معنی یک کلمه بگردیم تا دریابیم که خداوند ازبیان کلمات چه منظوری داشته است. حال که متوجه شدیم حیات وآب درخلقت کیهان چقدراهمیت دارد وجایگاه سموات والارض به معنی هفت جو زمین درقرآن دارای اهمیت بالائی است وخداوند تمامی نشانه های خود در سموات والارض یا جو زمین را آیات خود میداند وباندازه آیات دیگرقرآن مجید اهمیت دارد.

خداوند برای انسان از مشهودات جهان مادی مثل میزند. ازاین جهت میفرماید ما درحقیقت به تو ای رسول گرامی اسلام دو هدیه گرانقدر قرآن وسبع المثانی را به تو عطا کردیم. سبع المثانی کتابی است که آیات عینی وطبیعی درآن وجود دارد که بندگان با ایمان با نگاه کردن به آنها به یاد خداوند می افتند وازعظمت خداوند رعشه براندامشان می افتد.ایه78 سوره حجر


وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِیمُ
وَلَقَدْ آتَیْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ-ما سموات والارض(هفت آسمان جو زمین وزمین که حیات را در خود جای داده) وهر چه که بین آنها است (حیات زمین)خلق کردیم واین یک واقعیت است وقیامت هم یقینا میرسد وخداوند خلق کننده عالم و دانا است یعنی علم ازاوسر چشمه گرفته است.درحقیقت مابه توسبع المثانی وقرآن عظیم را عطا کردیم. اول ایه سموات والارض همان سبع المثانی است.باید از خود سئوال کنیم چرا خداوند اول ایه به سموات والارض اشاره میکند،حتما مقصودی دارد..
آیات 3 الی 6 سوره جاثیه هم این موضوع را ثابت میکند


تَنزِیلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَكِیمِ
انَّ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِینَ
وَفِی خَلْقِكُمْ وَمَا یَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ
وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاء مِن رِّزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
تِلْكَ آیَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَیْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآیَاتِهِ یُؤْمِنُونَ


این کتاب (قرآن) ازجانب خداوند عزیز وحکیم نازل شد-(علاوه برآن آیات دیگری هم وجود دارد )
هرآنچه درآسمان ها وزمین(هفت جو زمین وزمین یا بعبارتی حیات) وجود دارند آیاتی هستند برای اهل ایمان ودرخلقت شما وپراکندگی دابه –جنبندگان ریز(بند پایان) هم آیاتی برای اهل یقین واختلاف شب وروز ورزقی( آبی) که ما از آسمان نازل میکنیم وزمین را با آن احیائ میکنیم و همچنین وزش باد هم آیاتی هستند برای اهل تدبیر وتعقل (دابه وبقائ حیات در زمین)-اختلاف شب وروز عظمت خداوند است.
اینها هم آیات خداوند هستند که به حق برتوتلاوت میکنیم پس آیا به کدامیک از آن به حدیث بعدالله (قرآن) ویا این آیات ایمان می اورند .

برای تکمیل این مبحث به ایه 23سوره زمرهم توجه فرمائید–


ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِیثِ كِتَٰبًۭا مُّتَشَٰبِهًۭا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ یَهْدِى بِهِۦ مَن یَشَآءُ ۚ وَمَن یُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ-زمر- خداوند قرآن را فرستاد که بهترین حدیث است، کتابی که آیاتش متشابها مثانی دارد(متشابهات آن درطبیعت درمعرض دید قراردارد که با دیدن آنها ) با ثنای مکررخدا، خدا ترسان را لرزه براندام افتد وبازآرام یابند ودلهایشان به ذکر خدا مشغول گردد. این(کتاب) همان هدایت خداست که هرکه را خواهد به آن رهنمود فرماید، وهرکس را خدا به گمراهیش واگذارد دیگر هیچ هدایت کننده‌ای نخواهد داشت.
.بنا براین براساس این آیات نشانه های خداوند درآسمان زمین وزمین همگی مانند قران آیات خداوند هستند وکتاب آن سبعا مثانی است وما میتوانیم ازاین نشانه ها هم برای تاویل قران استفاده کنیم ویا به عبارتی باید آیات متشابه خداوند با آیات نشانه های طبیعت همخوانی داشته باشند.سید محمد تقوی اهرمی تیر ماه 1397

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت