ویژگی ها

کیهان وانقباض آن از دید قرآن

مقدمه نوشتار

آیات متشابه درقرآن ازوقایع علمی ویا حوادثی که در اینده زمان نزول قران رخ خواهد داد برای ادله واثبات حقانیت قرآن درقالب تمثیل اشاره میکند. مثلا کلمات مشرق ومشرقین، مشارق،مغرب،مغربین ومغارب که در زمان نزول قرآن غیر قابل درک بود، چرا مردم آن زمان فقط با یک مغرب ویک مشرق سروکارداشتند. مفسرین هم براساس دید علمی ان زمان شرحی بران نوشته اند وهرکدام سعی نمودند راز ان را با کلمات بگشایند. 1300 سال گذشت و دانشمندان با سفر به دوقطب زمین راز آن را کشف نمودند.به مقاله مشارق ومغارب واقعیت عینی در زمین دارند مراجعه فرمائید. برای کسانیکه اهل تجسس علمی هستند وبا عقل وفکرعلمی کار میکنند ،ادله ای است برای اعجاز قران. آیات بیشماری هرکدام یک موضوع علمی را در قالب داستان وتمثیل بیان میکنند .آیه 7 آل عمران آیات متشابه را تعریف میکند.

 هُوَالَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ-

خداوند است که کتاب را بر تو نازل کرد که در آن ایات محکمات که اصل کتاب است و دیگرآیات متشابهات، پس کسانیکه دردلهایشان شک وتردید ویا مرضی(مرض ارتداد ومعاند شدن) است تشابه آن را (ظاهر) انرا وسیله ای برای فتنه انگیزی درایمان مردم بکار میبرند درصورتیکه این ایات دارای تاویلی هستند که فقط خداوند وراسخون فی العلم میدانند .راسخون فی العلم کسانی هستند که میگویند بارالهی ما به کل ایات تو ایمان داریم هم محکمات وهم متشابهات واین یک تذکر است برای کسانیکه با علم سرو کار دارند.راسخون فی العلم دانشمندان رشته علوم طبیعی مربوطه، مثلا دانشمندان معارف اسلامی وفلسفه که آشنائی با علوم تجربی ندارند نمی توانند به تاویل آیات متشابه بپردازند.

درحقیقت میتوان گفت که ایات متشابه برای امروزه که عصر شکوفائی علم است نازل شده تا با روشن شدن مفاهیم علمی آن به ایمان مومنین افزوده شود وکافران اهل علم ومنطق هم بدانند که کلام خداوند وحی بوده است نه رویای رسولانه. معاندین وگمراهان ومتحجرین ازدیدگاه گذشتگان هزارسال قبل به آیات خداوند نگاه میکنند وگمراه میشوند. برخی ازروی لجاجت با قرآن گفته منسوخ شده گذشتاگان را وسیله فتنه انگیزی قرارمیدهند(عامدا نظرات کهن را درسایت ها منعکس وتکرار میکنند، تا چنان تلقین نمایند که قرآن اینها را میگوید ) وبرخی هم نا آگاهانه ازآن تصورات تبعیت میکنند که هردودولبه یک قیچی هستند برای بریدن اعتقادات مردم. عامدا وغیر عامدا دست به یک کار میزنند.

سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّی يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ-بزودی ایات خود را در کیهان ودر نفس خودتان (مانند ملکول های ژن)به شما نشان میدهم تا بدانید ویقین حاصل کنید خداوند حق است ووجود دارد.کلمات کلیدی بسیاری در قران است که امروزه در محافل علمی بر روی ان بحث میکنند ونظرات علمی معتبری درمورد انها ابراز شده وباصطلاح بحث روز دانشمندان زیست شناسی وزمین شناسی واختر شناسی است که درقران به آنها اشاره کرده وزوایای علمی آنها را بیان کرده است.حما مسنون وصاصال، صلب وترائب ،مائ مهین، نطفه امشاج درخلقت انسان، ابداع، فطرهن وخلق درکیهان در اخترشناسی وعرش خدا برعدد هشت  ونوزده نگهبان دردوزخ _درپیدایش وبرچیده شدن کیهان که اگر با دید علم مربوطه به ان نگاه کنیم ونه با نظر منسوخ شده گذشتگان مطابق علم هزارسال قبل زوایای علمی کلمات خداوند درقرآن آشکار میشود.

.چگونگی انبساط وجمع شدن کیهان درآیات بیشماری میتوان یافت. آخرت به تعبیر قرآن جهان مادی بعد ازاین جهان است وبرچیده شده کیهان قبل ازقیامت صورت میگیرد.البته وقایعی به استناد ایات قرآن قبل ازقیامت وحتی برروی زمین که ما زندگی میکنیم رخ میدهد مانند آیه زیر-

یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ-سجده5  - خداوند امر خود را ازآسمان به زمین تدبیر میکند واین امردرروزی که به حساب شما هزارسال است نزد خود برمیگرداند .امرخداوند از اسمان به زمین مطابق ایه 11 سوره فصلت تداوم حیات است که دریک دوره هزارساله کم کم برچیده میشود البته بدست خود انسان وبه قول پرفسورهاوکینک بشرچند قرن دیگر بیشتر درزمین زندگی نمیکند. هزارسال وعده خداوند خیلی وقت است شروع شده است . روزهای هزاروپنجاه هزاردرجهان مادی است یا درقیامت-اینجا کلیک کنید.

آخرت یعنی دنیای پس ازحسابرسی ( اول قیامت رخ میدهد وسپس آخرت محل استقرار کسانیکه از فیلتر آزمایش الهر عبور کرده اند)ادامه حیات تکامل یافته زمین است با انسان های استواربر ذات فطرتی خدائی خود که از اول آفرینش هدف خداوند بوده است .تسویه انسان هائی که به خود ظلم کردند واز ذات فطری خود خارج شدند خالص سازی انسان ها، نتیجه دوره آزمایش خلقت انسان در حیات زمین است.

حالا زمان قیامت از نظر قران چه موقع است. به ایه 187 اعراف توجه فرمائید.

يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ-اعراف 187

درباره قیامت از تو می پرسند که چه وقت فرا می رسد بگو علم آن نزد خدا است هر موقع وقت آن  رسید  آشکارمیشود وناگهان بارگران آن برکیهان مستولی میشود(کیهان ثقیل میشود یعنی فشرده وچگال میشود ،چنان از تو می پرسند گویا تو میدانی بگو علم آن نزد خدا است ولی اکثر مردم علم آن را ندارند. 

علامه طباطبا ئی رحمه الله علیه در تفسیرالمیزان جمله لا تآتیکم الا بغتته  درآیه فوق را بعنوان پدید آمدن چیزی ایست بطور ناگهانی وبدون آنکه قبل از پدید آمدن معلوم باشد ،تفسیر کرده است. بنابراین چیزی که قبلا نبوده به ناگهان ظاهرمیشود. کیهان باستناد علم اختر شناسی براساس ضوابطی که برحاکم است ومطابق پیش بینی های علمی جمع میشود وپس ازآن قیامت است که لا تاتیکم الا بغته ناگهان آغازمیشود. بررسی قیامت ازنظرعلم وقرآن-اینجا کلیک کنید. به ایه 50 سوره یاسین هم نظری داشته باشیم  -

وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَى أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ- میگویند اگرراست میگوئید این وعده (یوم العذاب) کی است ،فقط یک صیحه واحد وعظیم که نه فرصت وصیتی دارند و نمی توانند بسوی کسان خود برگردند. این نفخ فی الصورنیست صیحه عظیم است که حیات درزمین برچیده میشود. برچیده شدن حیات درزمین زمانی اغاز میشود که هنوزانسان هائی برروی زمین زندگی میکنند واین نظریه قران است .هنگامی که اراده ذات باریتعال بربرچیدن حیات درکره زمین قرارگیرد واقعه عظیم وناگهانی برزمین مستولی میشود .همانند مثلا انقراض دایناسورها ولی بمراتب شدید ترواین حادثه را علم نمی تواند پیش بینی کند لا تآتیکم الا بغتته  واین پایان دوره اخرالزمان است. چنان می اید وغافلگیر کننده است که علم هم نمی تواند انرا پیش بینی کند. ابتدا علائم آن مانند خشکسالی، ظلم بیش ازاندازه، تخریب محیط زیست طی محدوده زمانی حدود هزار سال آغاز میشود. آیه ثله من الاولین وقلیل من الاخرین -بندگان خاص خداوند در آغازپیدایش آدم وچند هزار سال بعد از آن زیاد بودند ولی دردوره آخرین که اکنون ما هستیم بسیار قلیل هستند. با توجه به جمعیت چند میلیون نفری اولین وجمعیت چند میلیاری کنونی که واقعا وحشتناک است ما تصور میکنیم مومن هستیم ولی با اعمال وکردار خود در حقیقت مورد نظر خداوند نیستیم، حضرت مهدی(ع) احتمالا دراین دوره واواخرآن ومدت زمانی قبل ازیوم العذاب ظهورمیکند. برای نجات بندگان مومن خدا .باید توجه داشته باشیم که این یوم العذاب ارتباطی با روز قیامت ندارد. عذاب دراین دنیا است برای روشن شدن این موضوع علاقمندان میتوانند به مقاله زمان برزخ از مرگ تا قیامت لحظه ای بیش نیست- مراجعه فرمایند 

زمین بر اساس آیات بیشماری از جمله درسوره تکویرایات 1 الی 3  جمع میشود -

اذالشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ - وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ- وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ- وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ- وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ- وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ-هنگامیکه خورشید درهم پیچیده شود وستارگان نورخود را ازدست میدهند. وهنگامی که کوه ها روان شوند وآنگاه که شتران باردار بار خود را مینهند وهنگامی که وحوش محشور شوند وآنگاه که دریا ها افروخته گردند وهنگامی که نفسها درهم ادغام شوند وچند ایه بعد وهنگامیکه آسمان (فضا) ازجا کنده شود. این آیات را باید براساس بروزحواددث با ترتیب زیرنوشت. آیات در باره یک موضوع مثلا خلقت انسان در قرآن درسوره های مختلف نازل شده وهنگام بررسی وبحث بای آن را درجای خود گذاشت وبحث کرد. علامه طباطبائی دراین مورد درتفسیرالمیزان نظرخاصی دارد. نقل ازسایت مرکز پاسخگوئی به سئوالات دینی

ایشان با اين كه معتقد به توقيفى بودن ترتيب آيات در اكثر سوره‏ هاى قرآن كريم است، درعين حال تعداد سوره‏ هايى را كه تنظيم بعضى از آيات در آنها به اجتهاد و راى صحابه صورت گرفته ‏است، اندك نمى ‏داند. به نظر ایشان وقوع برخى از آياتى كه به صورت متفرق نازل شده در جايى كه فعلا قرار دارند، خالى از مداخله اجتهادى صحابه نبوده است و اين مساله از ظاهر روايات جمع اول قرآن (در زمان خليفه اول) به دست مى‏ آيد.بنا بر این، علامه به توقيفى نبودن ترتيب گروهى از آيات در جمع ‏آورى قرآن پس از رحلت پیامبر(ص) معتقد است، اما در زمان حيات پيامبر اكرم(ص)، كه خود آن حضرت ناظر در امر كتابت قرآن بوده اند، معتقد است بدون شک، ترتيب آیات، توقيفى بوده است.ایشان در این زمینه بطور مفصل در المیزان، ج 12، ص 126 ـ 132؛ و ترجمه المیزان ج 12، ص 183 ـ 192 راجع به این موضوع سخن گفته است "-اینجا کلیک کنید . بنابراین با مقایسه علم اختر شناسی ترتیب آیات میتواند بصورت ذیل باشد.

-وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ

وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ

وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ

وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ

واذالشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ

-وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَت

در ایات دیگر قران در باره واقعه عظیمی که باعث برچیده شدن حیات در زمین میگردد اشاره شده است. سوره واقعه وزلزال به این واقعه اشاره کرده است -إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَاوَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا. قبل ازوقوع این حادثه وحوش وعشار عکس العمل خاصی از خود بروزمیدهند. دریا ها دراثر حرارت خورشید تبخیر وپوسته جامد گداخته شده وکوه ها روان میشوند وسپس خورشید از نورافشانی بیرون میاید وستارگان خاموش وکیهان به دوره اول مره یعنی به زینگولاریته یا احدیت برمیگردد .ونفس مستقلی دیگر وجود ندارد تعاریف مادی که این نفس ها بر ان استوار بودند درهم ادغام میشوند. اتم ها وذرات بنیادی مانند کوارک ها که هر کدام دارای نفس یا ماهیت خاص خود هستند دراحدیت همه ادغام میشوند واذالنفوس زوجت پایان ومحو شدن ماده در احدیت است 

اگرنظریه های زمین شناسی معتبر امروزی را مطالعه کرده باشیم می دانیم که خورشید همه روزه مقادیر عظیمی ازذخائرواکنش های هسته ای خود را از دست میدهد ومرتبا برجرم آن افزوده میشود تا بالاخره تبدیل به توده بسیاربزرگ سرخ رنگی درمی اید ومیلیون ها کیلومتر به زمین نزدیک میشودوزحل وزهره را میبلعد وباعث گرمای شدید درزمین میگردد وجو زمین واسمان هفت طبقه آن ازبین میرود ودریا ها بخار میشوند وسپس پوسته جامد زمین دراثرحرارت ذوب میشود(بجای آب آتش مذاب وگداخته جایگرین دریاها میشود)واذالبحارسجرت -دریاها برافروخته وکوه ها جاری میشوند واین زمانی است که خورشید از رمق می افتد و خاموش وستارگان بی فروغ میشوند وکیهان جمع میگردد .درمورد جمع شدن کیهان علم هنوز نظریه جامعی که مقبول دانشمندان باشد ارائه نداده است .

دو نظریه کلی وجود دارد.

اول کیهان همچنان به انبساط خود ادامه میدهد ودوم کیهان جمع میگردد وبه نقطه تکینگی یا زین گولاریته برمیگردد  نظریه علمی میگوید دو حالت ممکن است برای کیهان پیش آید.نقل ازکتاب استفان واینبرگ سه دقیقه اول پیدایش جهان فصل هشتم صفحه 165 و166 ترجمه محمد رضا خواجه پور.

حالت اول اگرچگالی کیهان ازچگالی ویژه آن که نسبت مستقیم با ثایت هوبل دارد (ثابت هوبل مساوی است با15 کیلومتردرثانیه درهرمیلیون سال نوری) وبرابراست با گرم درسانتیمترمربع کوچکترباشد کیهان تا ابد گسترش میابد .حالت دوم عکس آن باعث توقف انبساط وجمع شدن کیهان میشود که این جمع شدن با افزایش سرعت آن برحسب زمان است وبرگشت به حالت اول پیدایش کیهان .یعنی علائم آن طی مدت زمانی بروز میدهد که بر اساس ثابت هوبل اگرچگالی کیهان بطورمثال دو برابر چگالی ویژه آن باشد. کیهان دارای عمرده میلیارد سال است وباید حدود پنجاه هزارمیلیون سال دیگر به انبساط خود ادامه دهد وسپس به انقباض دقیقا همان انبساط وارونه است ودر ده هزار میلیون سال دیگربه حالت تکین (زینگولاریته یا احدیت ) وچگالی آن بینهایت زیاد شود مانند مرحله پلانک. به تعبیر قران به فشرگی مطلق یا صمد یت برمیگردد. درصمدیت که از صفت ذاتی خداوند سرچشمه میگیرد.قل هو الله احد الله الصمد (خداوند احد یا تکین است وتوخالی نیست) توپری حاکم است ومانند ماده فضای خالی دیگر وجود ندارد. انا لله وانا الیه راجعون. از احدیت وصمدیت خلق شدیم وبه آنجا هم برمیگردیم.

نظریه دوم مطابق نظرقرآن است قرآن میفرماید

-يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاء كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ- روزى كه فضا (کیهان ) را همچون لوله کردن صفحه نامه‏ ها درهم مى‏پيچيم همان گونه كه درآغازآنرا ابداع كرديم- ( شاید اشاره به کما بدانا اول خلق به همان چگونگی وسرعت باز شدن وانبساط کیهان باشد .بهمان سرعت همه چیز درهم میپیچد وعمل عکس انبساط که همان درهم پیچیدن است صورت میگیرد که قران از کلمه نطوی استفاده کرده است چه تعبیری زیبائی است .توجه فرمائید وَإِذَا السَّمَاءُ کُشِطَتْ.آنگاه که اسمان ازجا کنده شود. فضا شروع به جمع شدن میکند. مدل استاندارد کیهان . روزی که فضا را مانند طومارنامه درهم میپیچیم زمان آن چقدر است باید ازایات دیگر کمک بگیریم. شروع ان توقف انبساط کیهان وبازگشت به نقطه اول مره نقطه آغازین انبساط کیهان است.اینجا کلیک کنید.

در حقیقت اقای پرفسورهاوکینگ ازنطوی السمائ استفاده کرد ومدل خود را ارائه کرد. جالب توجه است که زمان نطوی السمائ ازکرات اسمانئ دیگر خبری نیست وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ ونیروی جاذبه ازبین رفته وسموات والارض دیگر مفهومی ندارد وخداوند متعال از کلمه سمائ یعنی فضا استفاده کرده است .

فضائی که کیهان انرا اشغال کرده است درهم میپیچد وبر اساس وعده داده شد این بازافرینی برنامه الهی است و ما به وعده خود عمل میکنیم-ابداع کیهان اززینگولاریته یا به فارسی تکینگی وبه عربی احدیت آغازشد. خداوند احد است ومحدوده ایجاد کیهان هم از نور ذات باریتعالی ودراحدیت از هیچ ابداع شد .در مقاله -خلقت کیهان از خداوند احد و صمد آغاز شد  با استناد به آیات قرآن مجید مشروحا شرح داده شده .بنابراین بر چیده شدن کیهان از دید قرآن همان عمل عکس انبساط ان است .سید محمد تقوی اهرمی مرداد1397

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت