قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

خَلَقَکُمْ مِنْ تُراب ثُمَّ مِنْ نُطْفَة و مفهوم علمی آن

مقدمه نوشتار


خلقت انسان در قرآن اگر با دید صدر اسلام و روایات مربوطه نگاه کنیم با تناقصات فراوان برخورد می کنیم و واقعیت آیات متشابه در این مورد را مخدوش می کنیم. اما اگر با سایر آیات مقایسه و مفهوم کلمات را از قرآن استخراج کنیم بسیاری از مجهولات علمی در خلقت انسان را در اختیار دانشمندان قرار می دهیم. کلمات کلیدی تراب، طین، صلصال، حما مسنون، نطفه، قرار مکین کاملا حساب شده و هم آهنگ و بر اساس معانی خاص خود نازل شده و اعجاز قرآن هم در این است. البته باید با آخرین یافته های علم زمین شناسی و زیست شناسی آشنا باشیم چرا که آیات متشابه به فرموده قرآن -وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُون در حقیقت برای کسانی که ایمان می آورند- کتابی آورده ایم که در آن هر چیز را از روی دانش به تفصیل بیان کرده ایم هدایت و رحمت برای کسانی که آیمان می آورند. فقه اسلامی بر آیات محکمات استوار است و اصل دین بشمار می رود. احادیث و روایات هم به کمک فقه اسلامی می آیند ولی آیات متشابه را که خداوند در آیه 7 سوره آل عمران از تفسیر منع کرده نمی شود با نظر گذشتگان تفسیر کرد باید بر اساس علم روز بیان نمود. آیات متشابه فقط تاویل دارد و هر کس نمی تواند تاویل آن را بیان کند جز اینکه راسخون فی العلم باشد. دانشمندان علوم طبیعی که امر خداوند را در جهان مادی که غیب مشهودات است را کشف می کنند راسخون فی العلم هستند. اگر قرار بود همه گذشتگان بشوند راسخون فی العلم ضرورتی نداشت خداوند بفرماید تاویل آیات متشابه را خداوند می داند و راسخون فی العلم. حال به چه دلیل راسخون فی العلم تنها دانشمندان علوم طبیعی هستند. زیرا آیات متشابه با علوم طبیعی سر و کار دارند و خداوند با تمثیل و تشبیه برای نسل شکوفائی علم نازل فرموده است و دانشمندان علوم طبیعی می توانند قوانین الهی حاکم بر جهان مادی را کشف و در اختیار گذارند. در باره کلمات کلیدی خلقت انسان نوشتار متعددی منتشر کرده ام و در این نوشتار به کلمه تراب می پردازم.

والارض و ما طحاها و چگونگی پیدایش زمین

مقدمه نوشتار


کلمات در آیات متشابه اعجاز علمی یک پدیده از جهان مادی را بیان می کنند هر کلمه معنی خاص خود را دارد اگر ما با دید صدر اسلام به کلمات در آیات متشابه نگاه کنیم شبهات بیشماری را بر قرآن وارد می کنیم و به چهارچوب نظریه های علمی آن لطمه وارد می کنیم. متاسفانه همان دیدگاه صدر اسلام که علمی وجود نداشت و تصورات ذهنی و دیدگاه آن زمان در باره خلق کیهان، حیات، قیامت معنی و مفهوم کلمات را شکل دادند و اکنون هم همان تصورات و معانی به طور وسیع فضای مجازی را در سلطه خود دارند. پرده نا آگاهی و تحجر حقایق علمی قرآن را پوشانده است. روش کهن برای رسیدن به مفهوم یک آیه مراجعه به نظرات گذشتگان است و کمتر مشاهده می شود که آیات دیگر قرآن در باره همان یک موضوع خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. هنوز مفهوم سماء، سموات، ارض، سبع سماوات و بسیاری از کلمات ریشه در تخیلات ذهنی گذشتگان دارد و بر باور ما نشسته با وجود آیات متعدد که بسیار واضح مفهوم این کلمات را بیان فرموده جای بسی تاسف است که چه برسر مفهوم آیات متشابه و علمی قرآن آورده ایم. به نظر اینجانب بسیاری برای تخریب چهره واقعی و علمی آیات آن تخیلات را منتشر و باز نشر می کنند. هنوز تخت بودن و یا کروی بودن زمین بحث می شود و یا خلق آسمان ها ( طبقات نظریه کهن بطلمیوسی که کل کیهان را طبقه اول یا سماء الدنیا می دانند) بعد از خلق زمین تجزیه و تحلیل می شود. آیات ابتدای سوره شمس را با دید علم روز نگاه کنیم و با تصورات ذهنی گذشتگان مقایسه کنیم. معنی و ما طحاها که یکبار در قرآن آمده دارای چند معنی است مسلما در صدر اسلام زمین به بیرون پرتاب شدن را نمی توانستند درک کنند و گستراندن را انتخاب کردند. در صورتیکه این کلمه می تواند نظریه پیدایش منظومه شمسی را به سمت واقعیتی درست هدایت کند.

الا له الخلق و الامر و مفهوم علمی آن

مقدمه نوشتار


خداوند در همه جا حضور دارد اگر دو نفر با هم سخن گویند سومی خدا است که سخنان آن ها را می شنود. اگر این مطلب را باور داریم چرا دروغ که یک گناه کبیره است مانند آب خوردن رواج دارد از بی ایمانی است. بگذریم خداوند چگونه می تواند در جهان مادی همه جا حضور داشته باشد. درون سنگ، درخت، بدن ما انسان از رگ گردن به ما نزدیک تر است. یعنی در درون هر سلول بدن ما خداوند حضور دارد، از طرف دیگر خدا بسیط است و ترکیب و تجزیه پذیر نیست. لم یلد و لم یولد. آیا در آن واحد می تواند از نقطه ای به نقطه دیگر خودش را برساند از طرف دیگر خداوند در جهان مادی از قوانین مادی که ملائکه هستند و جزء سنت خدا است تبعیت می کند یعنی از امر خود. پس باید رمز آیه -الا له الخلق و الامر- آگاه باشید که خلق و امر به او تعلق دارد را پیدا کنیم. وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ - و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند، بگو من نزديكم و دعاى دعا كننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى‏ كنم پس آنان بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند -مفسرین خلق و امر را برایش عالم درست کرده اند عالم خلق و عالم امر در حالی که جهان مادی عالم خلق و امر است و یک عالم بیشتر نیست. این مطلب را شهید بهشتی در مقاله ای مبسوط بیان داشته و عالم خلق و عالم امر را با دلیل رد کرده است ایشان از نگاه کلامی -قرآن ظریفی یا تفسیر قرآن به قرآن-با استناد به سایر آیات که کلمه امر در آن آمده است بیان کرده و من از دیدگاه علم روز می خواهم بیان شهید بهشتی را تکمیل کنم. ابتدا اصطلاحاتی که باعث ایجاد دو عالم شده را بدانیم و سپس به بحث علمی آن وارد شویم از مقاله تأملی‌ بر عالم‌ خلق‌ و عالم‌ امر از نگاه‌ قرآن‌ ظریفی شهید بهشتی کمک می گیریم. مطالب داخل پرانتز از من است