ویژگی ها

خلقت زمین از نظر علوم طبیعی و قرآن

  

براساس آخرین نظریه اخترشناسی از زمان خلقت کیهان تا تشکیل ساختار مادی آن حدود سه دقیقه طول کشید از پرفسورارنست مایر. در این سه دقیقه وشش مرحله سنگ بنای کیهان گذاشته شد و98 درصد مواد اولیه آن ودر طی شش دوره ایجاد شد. درآخرین مرحله فعالیت هم جوشی هسته ای پایان یافت و سپس آرامش بر آن حکمفرما شد وحدود چند صد هزارسال بعد (آخرین نظریه های علمی این مدت را 300000 و یا 700000 سال برآورد کرده اند) (1

بعد ازاین مدت اتم های ئیدروژن وهلیوم تشکیل شدند وحرارت کیهان دراین زمان حدود 3000 درجه کلوین بوده است. فوتون ها و نویترینوزها ، پس مانده های تشهشعات کیهانی از زمان خلقت کیهان و ماده تاریک و انرژی تاریک برکیهان مسلط بودند. کیهان همچنان درحال گسترش بود البته با نرخ نسبتا ثابت. سالیان دراز طول کشید، آخرین نظریه های علمی آنرا حدود 8 میلیاردسال حدس میزنند. در اثر تجمع انرژی وماده دریک نقطه و تاثیر پذیری نیروی گرانش برآنها همه در آن محدوده فشرده شدند (این نظریه تائید علمی نگرفته است و مبهم است ) و در اثر این فشردگی حرارت بالا گرفت و کهکشان ها شکل گرفتند وکهکشان راه شیری ایجاد شد و خورشید و سیارات آن بصورت توده غبا رگازی بسیار داغ و به هم پیوسته از مرکزیت کهکشان راه شیری جدا شدند. عمر کهکشان راه شیری را حدود 12 میلیارد و منظومه شمسی حدود 5 میلیارد سال تخمین زده میشود.(2

 

نظریه خلقت کیهان از دید قرآن

ابتدا غیر از نور ذات باریتعالی هیچ چیز نبود نه ماده، نه زمان و نه فضا بر اساس تعریف مادی عدم حاکم بود به تعریف دیگر هیچ . تمثیل زیبائی در ادبیات داستان های کودکانه ما وجود داشته است که در حقیقت قبل از اسلام به جای بسم الله میگفتند. یکی بود یکی نبود غیراز خدا هیچی نبود. امر و اراده خدا  برآفرینش کیهان قرار گرفت و فرمود باش و در یک آن شد.

بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُون.باش یعنی نبوده است و در آنی شد. کیهان ابتدا (بصورت محیطی غیرمادی) ابداع شد. ابداع یعنی ایجاد از هیچ (ولی خلق نیست زیرا برای خلق باید چیزی باشد که از آن خلق صورت پذیرد)

خداوند احد است و صمد و کیهان را از احدیت و صمدیت یعنی توپری و فشردگی آغاز کرد و این مرحله ای است که هنوز ماده خلق نشده. مجددا امر و اراده ذات باریتعالی برآن قرار گرفت که کیهان را از احدیت باز کند و کیهان به یک باره انبساط یافت.

قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِد ينَ. گفت بلی رب کیهان کسی است که آنرا باز کرد ومن از جمله تصدیق کنندگان هستم

فاطر السموات والارض خداوند خداوند باز کننده کیهان.

خداوند مجددا  امر و اراده فرمود و خلقت کیهان بصورت جهان مادی و در شش مرحله شکل گرفت و هو الذي خلق السموات و الارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء ابتدا خلق کرد و سپس مدیریت و هدایت آنرا بکار گرفت خلق و فسوی ، خلق کرد سپس آنرا بیاراست در حالی که مدیریت و طرح و برنامه ریزی او بر ایجاد آب قرارداشت برای ایجاد حیات در کره زمین ، خلقت در این شش روز را  طوری ساماندهی کرد  که درپایان آخرین مرحله ( یعنی در مرحله ششم کیهان از 75 در صد ئیدروژن و 25 درصد هلیوم تشکیل و سنگ بنای آب گذاشته شد) برنامه و طرح خود را عملی کرد وسنگ تشکیل آب گذاشته  شد (درباره این مراحل به مقاله خلقت کیهان در شش روز از نظر علم  و قران  مراجعه فرمائید ).

تا اینجا مقدمه ای کوتاه بود برپیدایش کیهان و این شش دوره در اوائل خلقت کیهان صورت گرفت و سالیان دراز سپری شد حدود هشت میلیارد سال و از زمان جدا شدن توده ابر گازی و دودی از مرکزیت ابر خورشیدی که به تولد زمین منجر شد. بحث در مورد خلقت زمین آغاز میشود. خداوند متعال در سوره فصلت از آیه 9 الی 12 سیر پیدایش زمین وحیات و هفت آسمان که منظور جو زمین است بطور بسیار زیبائی بیان فرموده. ازآنجائیکه این آیات بهم پیوسته است و تمامی در مورد پیدایش زمین و حیات وسپس هفت جو زمین است با هم در ارتباط هستند  و نباید آیه ای از این مجموعه آیات را جداگانه و مستقل از سایر آیات بررسی کرد و گر نه مفهوم کلی ایات از بین میرود. ابتدا همه آیات را را مرور و سپس برحسب مورد و با شواهد علمی آنرا پی میگیریم-

براساس نظریه قرآن زمین در دو دوره تشکیل شد دوره اول از زمان جدا شدن از ابر خورشیدی تا شکل گرفتن بصورت کره مستقل ومذاب ودوره دوم ازتوده کروی مذاب تا مرحله پیدایش پوسته جامد زمین. مراحل پیدایش زمین از ابتدای خلقت تا پیدایش هفت جو زمین در آیات 9 الی 12 سوره فصلت بوضوح شرح داده شده است .

قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ.بگو به کسی کافر میشوید که زمین را در دو دوره خلق کرد وبرای او شریک میتراشید.

وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ-

در آن پوسته جامد را قرار داد و برکت در آن نهاد (میتواند منظور خاک رس و شن باشد که هر دو از ترکیبات سیلیسیوم که همان صلصال است تشکیل شده اند که 99 درصد مصارف غذائی و مایحتاج انسان از آن است) وغذای بیولوژیکی برای تامین نیاز موجودات زنده سوائ اللسائلین را در چهار دوره برنامه ریزی کرد.

 ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ-

"سپس به آفرینش آسمان پرداخت درحالی که دودی  بود پس به آن (جو زمین ) و زمين فرمود خواه يا نا خواه در(آن طرح قرار گیرید وگرفتند) آئید آن دو فرمان را پذیرفتند"

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ-

"پس آسمان را هفت طبقه و در دو روز (دوره) مقرر داشت و در هر آسمانى امر آن را وحى فرمود و آسمان   دنيا را به نور ستارگان آذين و آن را نيكو حفظ کردیم .اين است قدرت خداوند دانا "  

خلاصه مفهوم آیات در خلقت زمین که تسلسل وار آمده این است که خداوند زمین را در دو مرحله آفرید. درآن رواسی یا پوسته جامد را بالای آن قرارداد و سپس و درست بعد از پیدایش پوسته جامد که درآن خیر و برکت فراوان برای حیات موجودات بود، مواد غذائی موجودات زنده را طی چهار دوره برنامه ریزی کرد بطوریکه به  نیاز درخواست کنندگان (موجودات زنده اولیه خلق شده باکتری های پروبیوت ها) باشد. (قدربه فتحه ق وتشدید دال از تقدیر یا برنامه ریزی می اید وقدر به فتحه ق وسکون دال یعنی مقدار،مفسرین ومترجمین محترم قدر را خلق معنی کرده اند که با آیه تطابق ندارد).

و پس از ایجاد اقوات به خلقت آسمان (جوزمین) زمین پرداخت درحالی که دودی شکل بود و زمین را منظم (شب و روز) و در مدار خود قرارداد و به زمین فرمود خواه نا خواه بر این وضعیت قرارگیرید و زمین پذیرفت تمثیلی است برای بیان تثبیت مدار زمین و جو آن که به فضا پرتاب نشود و سپس به ایجاد هفت آسمان در جو زمین پرداخت آنهم در دو مرحله خلق کرد ودر هر طبقه آن قوانین خاص آن را تدوین نمود و فضای دور زمین ( آسمان زمین) را به نور ستارگان زینت داد و آنرا محفوظ نگه داشت. برای تکمیل مفاهیم آیات فوق از آیات 30 و31 سوره انبیا هم کمک میگیریم .

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ

"آيا كسانى كه كفر ورزيدند نمی بینند كه  آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم وهر چيز زنده ‏اى را از آب پديد آورديم آيا بازهم ايمان نمی‏آورند" 

سموات والارض اینجا به معنی کیهان نیست. کیهان درابتدای خلقت ایجاد نشده بود اول بدیع السموات والارض رخ داد خداوند کیهان را ابداع کرد، ازهیچ آفرید وبعد از فطرهن ( انبساط ) باز کرد ودرابتدای بازشدن هنوز کیهان وجود نداشت که بهم پیوسته باشند و پس از باز شدن و انبساط  کیهان در شش دوره خلق شد. اولا کیهان نبود دوما این آیه دو پدیده جدای خلق شده وبهم پیوسته را میگوید مانند زمین و جو اولیه آن که یکی بودند و اشاره به آب میکند که تمام حیات از آن زنده اند ازهمه مهمتر ادامه آیه میفرماید و درآن رواسی قراردادیم . صحبت از زمین است و نه کیهان .اول زمین و جو آن بهم پیوسته بودند وسپس از هم باز شدند وسپس در زمین رواسی قرار داد . سه آیه 30 الی 32 سوره انبیائ در باره زمین است. سیاق آیات را ملاحظه فرمائید .

وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ 31

"ودر زمين پوسته جامد راقرار دادیم برای تعادل زمین و جلوگیری از لرزش آن و در آن راههايى پديد آورديم باشد كه راه  يابند " 

وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ ایاتها معرضون-

"و آسمان را سقفی محفوظ  قراردادیم ولی آنان از این آیات(نشانه هائی که می بینند وتوجه نمی کنند ) روی برمیگردانند .32 انبیا.

زمین در بدو پیدایش یک توده عظیم کروی متشکل  از پلاسما و یکپارچه بود. بنابراین ابتدا زمین و جو آن بهم پیوسته بودند و از هم باز شدند و در زمین رواسی قرارگرفت و پستی وبلندی ها را طوری خلق فرمود تا در میان آنها راه هائی برای عبور باشد (راه ها برای عبور مفهوم بسیار زیبا وعلمی است فقط باید کمی درباره  وضعیت سیارات دیگرمنظومه شمسی اطلاعاتی داشته باشیم تا مفهوم علمی بودن این کلام یعنی رواسی و راه روشن شود طی مقاله جداگانه ای به این مطلب خواهیم پرداخت و پس از جدا ساختن این دو ازهم حفاظ  مطمئنی برای آن قرار داد .

این آیات هم همه در مورد خلقت زمین است. که به آنها اشاره خواهیم کرد. ابتدا به پیدایش زمین بر اساس آخرین نظریه های علمی اشاره میکنیم. زمین همراه  توده عظیم گازی دودی شکل یکپارچه از توده ابر خورشیدی جدا شد. درجه حرارت بالای این توده عظیم امکان واکنش های هسته ای بین اتم های هلیوم و ئیدروژن را فراهم میساخت وعناصر ازت، کربن، اکسیژن، آهن و بسیاری از عناص سبک و سنگین تشکیل شدند و

این دوره را تکامل اتمی زمین مینامند. دراثرچرخش دورانی زمین عناصر سنگین مثل آهن ونیکل بمرور در مرکز توده  گازی جمع شدند و دراثر افزایش جرم زمین نیروی گرانش زمین شکل گرفت و زمین توانست  توده گازی شکل دور و بر خود را که به فضا پرتاب میشدند دورخود جمع کند .

پرفسور کاپلان زیست شناس معروف آلمانی  در کتاب مبدا حیات می گوید احتمالا شکل گیری زمین از توده گازی ودودی حامل غبار 4/6 میلیارد سال قبل و بسیار با سرعت انجام گرفت (3 وسپس درجه حرارت طی صدها میلیون سال از حدود 20 میلیون درجه به چند هزار درجه کاهش یافت واتم های عناصری که دراثر همجوشی هسته ای تشکیل شده بودند با هم ترکیب و ملکول های گازی مانند ئیدروژن وهلیوم و سایر ملکول ها مانند آب آمونیاک متان تشکیل میشدند و دراثرحرکت دورانی به فضا پرتاب میشدند تا زمانی که اتم های آهن ونیکل وعناصرسنگین تردرمرکز زمین قرارگرفنتد و زمین جرم دار شد به این طریق زمین شکل گرفت.

این دوره پوسته زمین درحرارت بالا و برخورد خورده سیارات وشهاب سنگ ها مرتبا دستخوش تغییرات  شدید میشدند. با پائین آمدن حرارت به بالای نقطه جوش آب بر روی سنگ های پیریت و رس واکنش های شیمیائی ملکول های آلی منجر به  تشکیل اولین سلول های حیاتی شدند. به دلیل تغییرات پوسته جامد زمین آثاری از این دوره قابل مشاهده نیست و آنرا دوره تاریک زمین مینامند (3.

برای  بدست آوردن عمرزمین در این دوره از سیارک هائی که به زمین برخورد کرده اند استفاده میشود این خورده سیارک ها و شهاب سنگ ها براساس نظریه علمی همراه زمین و منظومه شمسی متولد شدند بنابراین هم سن زمین هستند. اکثر دانشمندان جدا شدن زمین از توده ابر خورشیدی و شکل گرفتن آنرا در دو دوره همجوشی هسته ای یا تکامل اتمی و تشکیل ملکول ها از اتم ها یا  تکامل شیمیائی نام میبرند (ارنست مایر ودیکرسان). دوره اول تکامل اتمی جدا شدن زمین از توده ابر خورشیدی و شکل گرفتن آن بصورت توده مذاب و ایجاد جرم در آن. دوره دوم زمین از این مرحله شروع و تا زمانی که پوسته خارجی زمین سرد و لایه خارجی زمین شکل گرفت ادامه داشت .این زمان  با احتساب آغاز تولد زمین حدود ششصد میلیون سال طول کشید .

أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ-

"آیا كسانی كه كافرند نمی دانند كه آسمان‌ها (هفت طبقه جو آن) و زمین بهم پیوسته بودند و ما از هم  بازشان كردیم وهر چیز زنده را از آب آفریدیم پس چرا ایمان نمی آورند."

 گاز ئیدروژن و هلیوم و بخار آب دربالای سطح زمین جمع شده وجو اولیه زمین را تشکیل دادند. فعالیت آتش فشانها  و برخورد شهاب سنگ ها و خورده سیارک ها پوسته مذاب و در حال سرد شدن را دائما  تغییر می داد بخار آب از لابلای درزها و دهانه آتشفشان به بیرون راه پیدا میکرد وجو مملواز بخارآب میشد. نظریه های مخلتفی ابراز میدارند که خورده سیارک ها و شهاب سنگ ها حاوی مقادیر بسیار زیادی آب بودند ومقدار زیادی آب از طریق اجرام فضائی به زمین منتقل شد.

این آیه در قرآن موید این نظراست در مفهوم متن آن توجه فرمائید .

 وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ  

"خداوند میفرماید ما آب را به اندازه مورد نیاز از فضا به زمین سکونت دادیم" فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ معنی این میدهد که آب ازجائی بیرون زمین درزمین ساکن شد. یخ های منتقل شده از فضا درجه حرارت سطح زمین را همینطور کاهش می داد این جریان حدود چند صد میلیون سال طول کشید و آب درجو اولیه زمین بصورت بخار و سپس در گودال ها تجمع و دریا ها طی صدها ملیون سال تشکیل شدند. چها دوره اقوات اشاره شده درآیه 10 سوره فصلت پس از پیدایش پوسته جامد زمین ایجاد شد و حما مسنون بر روی صلصال(خاک رس پخته وخشک) دراین مرحله ایجاد شد. به مقاله حمامسنون و صلصال در قرآن بنیان و اساس حیات در زمین است مراجعه فرمائید

 سموات والارض درآیه أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا منظور هفت جو زمین است زیرا درانتهای این آیه خداوند به آب و حیات موجودات اشاره میفرماید و ارتباط سموات والارض و حیات در زمین را بیان میفرماید و این ایه هیچ ارتباطی با کیهان ندارد. درآیه بعدی به ایجاد سقف محفوظ برای اسمان میپردازد که موید این است که سموات و الارض جو زمین است و نه کیهان

 وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ  ایاتها معرضون-"وبرای آسمان سقف محفوظ قرار داد واین از نشانه های بارز و روشن خداوند است که میبینند وبدون توجه روی برمیگردانند"

خداوند پس ازدوره پیدایش اقوات به آسمان زمین میپردازد وآسمان زمین یک پارچه بود واین یک پارچه ای یک و نیم میلیارد سال طول کشید تا سیان باکتریهای فتوسنتز به مرور اکسیژن جو را ایجاد کردند و سقف محفوظ در پایان پیدایش هفت لایه جو زمین ایجاد شد. جو زمین آرام شد و شب و روز شفاف و نور ستارگان زینت بخش زمین شدند .

وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ فصلت  12–آسمان زمین (دنیا) را به چراغ ها زینت دادیم و آن را محفوظ گردانیدیم که این از قدرت ذات باریتعالی است . 

اشاره کوتاهی به سموات که منظور جو زمین است داشته باشیم .به این ایه توجه فرمائید 

و سخر لکم ما فیالسماوات و ما فی الارض جمیعا ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون(جاثیه/13). هر آنچه در آسمانها و زمین است مسخر شما گردانیدیم  که برای کسانی که تعقل میکنند نشانه ای است .

خداوند متعال هر چه در جو یا هفت آسمان زمین قرار دارد مسخر انسان کرد مانند ابر، باران، باد و تمامی پدیده های زمین. انسان با تسخیر فضا توانست به اقطار آن دست یابد و با تسخیر باد وغلبه بر نیروی گرانش  هواپیما و موشک و فضاپیما را ساخت .آیا انسان میتواند در کیهان نفوذ کند. وکهکشان ها را به تسخیر خود در آورد وآیا سفر به ستارگان دوردست که فاصله آنها میلیارد ها سال نوری است برای بشر امکان پذیراست. خداوند میفرماید در آیا ت تعقل کنید. پس اینجا السموات معنی هفت آسمان جو زمین است. آیه دیگری را مرور میکنیم

الذی خلق سبع سموات طباقا ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت " همان کسی که هفت آسمان را بر فراز یکدیگر آفرید، دراین خلقت بخشنده (برای انسان) خللی نمی بینید.مسلما اینجا سبع سموات معنی جو زمین میدهد نه هفت طبقات بطلمیوسی .برای مطالعه وبررسی بیشتر علاقمندان میتوانند به مقاله علم وهفت آسمان قرآن تحقیق علمی مراجعه فرمائید. 

  سید محمد  تقوی اهرمی اولین نگارش 1393 . ویرایش جدید اسفند 1395 آخرین ویرایش اسفند 1397



[1] Stevan Weinberg ,Die erste drei Minuten dtv verlag sachbuch 1980

[2]  Ernst Mayer, Evolution ,Spektrum der Wissenschaft,verstandliche Forschung, deutsche Ausgaben von Scientific American 1980

    [3]- Reinhard w.Kaplan: Der Sprung derLebens dtv wissenschaftliche Reihe 1978

  

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت