قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

لا تَأْتِیکمْ إِلاَّ بَغْتَةً و راز نهفته در آن

مقدمه نوشتار


کلمه بغته یعنی ناگهان و بدون اطلاع قبلی در تمامی آیات که این کلمه آمده بیشتر ورود به قیامت از راه مرگ است. در یکی دو آیه منظور عذاب ناگهانی است. به آیه 44 سوره انعام نگاه کنیم نمونه آیاتی است که بغته به قیامت ارتباط ندارد -لَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ- پس چون اندرزهايى را كه به آنان داده شده بود، فراموش كردند، درهاى هرگونه نعمت را به رويشان گشوديم (و در رفاه و ماديات غرق شدند) تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتيم پس يكباره محزون و نوميد گرديدند. بر خلاف تصورات برخی یا بهتر بگوئیم تصورت اغلب مفسرین رخ داد قیامت به یک باره و در یک چشم به هم زدن است که درست نیست و در قیامت با سه نفخ فی الصور روبرو هستیم. اینکه تصور کنیم در یک آن همه زنده می شوند درست است ولی مقدمات دارد قبل از آن حاشیه و اتفاقات دیگری رخ می دهد. قیامت تنها زنده شدن مرده ها نیست اشرقت الارض بنور ربها می خواهد شاهدین باید حاضر شوند مقدمات انتقال داده ها از کتاب مبین فراهم شود. در نوشتار نفخ فی الصور و قیامت شرح می دهم ما در این نوشتار می خواهیم روی جمله لا تاتیکم الا بغته ورود ناگهانی به قیامت و بحث بر روی آیه 187 سوره اعراف و درک مفهوم وَما یدْرِیک لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ و شاید قیامت نزدیک باشد متمرکز کنم. بحث قیامت و از شروع وارد شدن همه به جهنم تا چینش اطلاعات برای زنده شدن در چند نوشتار شرح داده ام-چرا باید قبل از قیامت همه وارد جهنم شویم

 قیامت چگونه رخ می دهد


قیامت در کنار توحید و نبوت سه اصول مهم قرآن است و در قرآن روی مورد قیامت زیاد تاکید می فرماید-آیات 105 تا 107 سوره یوسف می فرماید-
وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ - وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ- أَفَأَمِنُواْ أَن تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِّنْ عَذَابِ اللّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ-

چه بسیار آیات در سماوات و الارض (هفت جو زمین و زمین) وجود دارند که شما برآن ها می گذرید و روی بر می گردانید-و اکثر آنان به خدا ایمان نمی آورند و آن هائی که ایمان می آورند شریکی برای خدا می تراشند- آيا (آن ها كه ايمان نمى‌ آورند) از اينكه عذاب الهى آن ها را در برگيرد و يا قيامت در حالى كه نمى ‌دانند ناگهانى بر آنان فرا رسد، در امانند. اینکه قیامت ناگهان بر آنان فرا رسد چه مفهومی دارد. از یک طرف می گوئیم قیامت به یک باره اتفاق می افتد و از طرف دیگر کسانی که در دنیا هستند قیامت به سراغشان می آید. این جا است که مفهوم آیه وَما یدْرِیک لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ بسیار مهم است خداوند می فرماید شما قیامت را دور می بینید و ما بسیار نزدیک. این طبیعی که خداوند به دلیل اینکه زمان او را فرا نمی گیرد قیامت را نزدیک می بیند ولی نکته دیگری در آیه است که باید آن را جستجو کنیم. به آیه 187 سوره اعراف نگاه کنیم


یسْئَلُونَک عَنِ السَّاعَةِ أَیانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالأَرْضِ لا تَأْتِیکمْ إِلاَّ بَغْتَةً یسْئَلُونَک کأَنَّک حَفِی عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللهِ وَلکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لا یعْلَمُونَ-از تو می پرسند قیامت چه موقع بر پا می شود بگو علم آن نزد خدا است و ظاهر نمی شود مگر اثر آن بر کیهان فشردگی را تحمیل می کند، کیهان جمع می شود و تمامی جرم های پراکنده آن بسرعت درهم و چگالی آن بالا می رود اما برای شما بسیار آنی است که نا گهان می رسد و خبر نمی دهد طوری سوال می کنند گویا تو می دانی در حالی که علم آن نزد خدا است ولی اکثر مردم نمی دانند.

ازاین آیه و آیات دیگر جنین استنباط می شود که ابتدا باید کیهان به فطرکم اول مره برسد به جائی که آغاز به خلق شدن کرد. هو ثقلت فی السماوات و الارض در سه مرحله جداگانه در جهان مادی رخ می دهد تا به جهنم سقر برسد. جالب توجه است کسانی که می گویند قیامت پنجاه موقف دارد و هر موقف هزار یوم است در همین حال نیز می گویند قیامت به یک چشم به هم زدن می آید. حتی روی کلام خودشان هم شک نمی کنند وآیات قرآن را هم بدون توجه به آیات و تفکر در آن می خواندند. ما ابتدا این سه مرحله که در جهان مادی است که باید برداشته شود تا قیامت ظاهر شود. موضوع قیامت هم مانند خلقت انسان دچار یک ابهام و سر درگمی شده دلیل رها نشدن از بند نظرات گذشته است. این سه مرحله اول یوم عذاب برداشتن حیات از زمین و دوم ریز ریز شدن کوه ها ، زمین و ستارگان و به تبدیل به غبار کیهانی شدن و سوم مرحله ای است که می شود جزء نشانه قیامت در نظر گرفت و آن هو ثقلت هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالأَرْضِ است که شرح می دهم. شرح این وقایع برای رسیدن به مفهوم لا تَأْتِیکمْ إِلاَّ بَغْتَةً ضروری است.


یوم العذاب


برداشته شدن حیات زمین که خداوند در دو آیه زمان آن را ذکر کرده است. وَیَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَن یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ یَوْمًا عِندَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ- از تو به شتاب عذاب می طلبند و خدا هرگز وعده خود را خلاف نمی کند آن روزی است نزد خداوند که برابر با هزار سالی است که شما محاسبه می کنید حج 47 و در سوره سحده و قبل از پرداختن به روند خلقت انسان در آیه 3 اشاره فرموده. یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ-خداوند برای تداوم حیات، امر خود را از آسمان(منظور جو زمین تا زمین که محدوده حیات زمین است تدبیر می کند)سپس آن امر را فرا می خواند و حیات بر داشته می شود. این امر چه زمان در حیات زمین گذاشته شد. به آیه 12 سوره فصلت تاریخچه پیدایش زمین نگاه کنیم-

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ- پس آن سماء دودی و تاریک جو زمین را به هفت طبقه برنامه ریزی کرد و در هر طبقه امر خودش را وحی فرمود(برای ایجاد حفاظ حیات و جو شفاف می شود) ستارگان زینت بخش جو زمین می شود. این امر همان طور که وحی شد (نازل شد) برمی گردد ثم یعرج الیه-روز های هزار و پنجاه هزار در جهان مادی است

برداشتن حیات در زمانی حدود هزار سال از سال های ما است و احتمال دارد که این هزار سال خیلی وقت پیش شروع شده و امروزه ما علائم بر داشتن حیات در تغییرات آب و هوائی و تغییر و خشک کردن مسیر رود خانه ها توسط ترکیه و طالبان که دست بردن در کار خدا است و دستکاری رزق و روزی مردم است که خشکسالی گرد و خاک، ظلم و ستم و جنگ ها و از همه بدتر ظهور هوش مصنوعی است که همان دابه الارض است. حیات در حال برداشته شدن است. ابتدا زیر جنبندگان که بقاء حیات را در دست دارند از حیات زمین حیات را ترک می کنند یعنی شرایط حیات توسط انسان برای آن ها ازبین می رود

 وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ-61 نحل. اگر خداوند بخواهد به خاطر ظلمی که انسان می کند مواخذه کند هیچ ریز جنبنده ای را باقی نمی گذارد حیات زمین را بر می چیند ولی این کار را بر اساس برنامه ریزی تدوین شده خود تا دوران مشخص شده به تعویق می اندازد. هیچ جنبنده ای را باقی نمی گذارد یعنی حیات زمین را بر می دارد اجل مسمی همان وعده ای است که خدا داده است و در آیه زیر به آن اشاره کرده است. وَیَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَن یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ یَوْمًا عِندَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ. فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ وقتی اجل حیات برسد یک ساعت عقب و جلو نمی افتد. آیه 50 سوره یاسین می فرماید-

وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَى أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ- می گویند اگر راست می گوئید این وعده کی است، فقط یک صیحه واحد و عظیم که نه فرصت وصیتی دارند و نمی توانند بسوی کسان خود برگردند. این نفخ فی الصور نیست صیحه عظیم است که حیات در زمین به ناگهان برچیده می شود. برچیده شدن حیات در زمین زمانی آغاز می شود که هنوز انسان هائی بر روی زمین زندگی می کنند و این نظریه قرآن است. هنگامی که اراده ذات باری تعالی بر برچیدن حیات در کره زمین قرار گیرد واقعه عظیم و ناگهانی بر زمین مستولی می شود. همانند مثلا انقراض دایناسورها ولی بمراتب شدید تر ( شاید جنگ های هسته ای). حیات در زمین برداشته می شود. هر دو آیه مربوط به همین زمین است ولی مفسرین این هزار سال را با پنجاه هزار سال که به آن اشاره می کنم باهم ادغام کرده اند و و اسمش هم گذاشته اند مواقف قیامت. یعنی زمین قیامت که می خواهد در آن رخداد قیامت برپا شود امر خودش را از آن بیرون می کشد؟ دلیل فکر نکردن و نداشتن شناخت از آیات قیامت است. هر چه گذشتگان گفتند در بست بدون فکر کردن باور می کنیم. هنوز سبع السماوات را هفت آسمان بطلمیوس می دانند.


کیهان به غبار تبدیل می شود

إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ- لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ- خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ- إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا- وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا- فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا زمانی که رخداد عظیم (در کیهان و نه در قیامت) واقع شود-وقوع آن دروغ نیست-همه چیز مادی زیر و رو می شود-زمین به شدت به لرزه افتد-و کوه ها در هم کوبیده می شوند- و به صورت غبار پراکنده در می آیند. این یک حادثه در زمین کنونی است که در سوره تکویر هم به آن اشاره شده است . جهان مادی تشکیل شده از امر و خلق زمانی خداوند کیهان را منبسط کرد بلافاصله ملائکه را به عنوان پیام رسان و امر خداوند که همان نیرو و قوانین جاریه جهان مادی است در آن قرار می دهد ماده از اتم ها و انرژی تشکیل شده و امر حدا از آن ها جدا است برای ساماندهی نظم کیهان، خلق و امر تفکیک نا پذیرند.

ان ربكم الله الذي خلق السموات و الارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين اعراف 54 -پروردگار شما خدائی است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید سپس به عرش پرداخت شب را در روز می پوشاند و روز شتابان آن را می طلبد (شب را که همواره با شتاب روز را می طلبد می پوشاند)و خورشید و ماه و ستارگان ( می توان استعاره از کهکشان ها باشد) مسخر فرمان او هستند آگاه باشید که او راست آفرینش و فرمانروایی (خلق و امر تفکیک ناپذیرند و امر فرماندهی خلق را بر عهده دارد)، خدا آن پروردگار جهانیان به غایت بزرگ است. امر فرماندهی ماده را بر عهده دارد.حال اگر ملاکه و روح که امر خداوند هستند از کیهان بیرون کشیده شوند کیهان برچیده می شود و به قبل از انبساط کیهان بر می گردد. تعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَه- ملائکه و روح در روزی که اندازه آن پنجاه هزار سال است به سوی خدا بر می گردند. یک دوره است که برابر پنجاه هزار سال است نفرموده از کدام سال ها این دوره برچیده شدن کیهان است وزمان به میلیون محاسبه می شود و در 50000میلیون سال دیگر کیهان به نقطه آغازین خود می رسد. پروفسور استیون واینبرگ فیزیکدان بزرگ و برنده جایزه نوبل در فیزیک و اختر شناس بر جسته در مورد انبساط کیهان چنین می نویسد. نقل از کتاب سه دقیقه اول نوشته وی و ترجمه بسیار وزین و ارزنده محمد رضا خواجه پور فصل هشتم سخن آخر:
"عالم یقینا تا مدتی دیگر به انبساط ادامه خواهد داد. مدل انبساط در باره سرنوشت عالم پیش بینی دو پهلویی دارد. همه چیز بسته به آن دارد که آیا چگالی کیهانی کمتر از مقدار بحرانی است یا بیشتر. اگر چگالی کیهانی بیش از مقدار بحرانی باشد عالم متناهی است و انبساط آن سرانجام متوقف خواهد شد .مثلا اگر چگالی کیهانی دو برابر مقدار بحرانی باشد و اگر مقدار قابل قبول ثابت هابل -15 کیلو متر بر ثانیه بر میلیون سال نوری- درست باشد، عمر عالم در حال حاضر 10000 میلیون سال است. عالم 50000 میلیون سال دیگر به انبساط ادامه خواهد داد و سپس به انقباض خواهد انجامید " این مطلب عینا نقل شد. اینرقم برای علم تقریبی است و برگشت کیهان از نظرعلم به یکباره نیست ولی قرآن می فرماید ساعت موعود برسد کیهان به یکباره برمی گردد-یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَه مواقف قیامت نیست

هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالأَرْضِ


زمانی که کیهان به چگالی می رسد در حقیقت به قبل از انبساط کیهان بر می گردد و جهنم سقر ابتدای دوره قیامت است. محدوده پلانک آغاز ابداع جهان مادی و مراحل آن تا انبساط کیهان


به آیات زیر توجه فرمائید. فـاذا نـفـخ فـى الصـور نـفـخـه واحـده- وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً- فَيَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ- وَانشَقَّتِ السَّمَاء فَهِيَ يَوْمَئِذٍ وَاهِيَةٌ- وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ- يَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَى مِنكُمْ خَافِيَةٌ-

فاذا نفخ فی الصور نفخه واحده جزء نفخ فی الصور قیامت نیست در حقیقت إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ است به ادامه آیه توجه فرمائید بر زمین و کوه ها ریز ریز شدن به (غبار کیهانی) به کوچک ترین واحد ساختاری تحمیل می شود و فضا ساختار خود را از دست می دهد و در آیه دیگر می فرماید-يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ فضا مانند فلز گداخته در می اید که توصیف همان محدوده احدیت و سینگولاریته کیهانی یا دوره پلانک است. ملائکه در هم ادغام و به ملک تبدیل می شوند و کنار گذاشته می شوند و مدیریت خداوند در این محدوده برهشت استوار است نفرموده هشت ملائکه آن را حمل می کنند. برهشت مولفه قرار دارد یکی از فصول جهنم سقر است- عرش خدا بر هشت و علم کوانتوم-در آن روز همه چیز مخفی شده (که انکار می کردید عرضه می شود) و آیات بعد به قیامت می پردازد.


نتیجه نوشتار مرگ راه رسیدن به قیامت است


بنابراین تا علائم قیامت راه طولانی در پیش است و خداوند می فرماید این راه طولانی و سرنوشت بر گشت کیهان است و برای شما اما ناگهانی است. یعنی شما با مرگ خود وارد قیامت می شوید. ذرات بنیادی وجود ما انسان وارد جهنم سقر می شود و خودمان هم به صورت اطلاعات در کتاب مبین نزد خدا ضبط شده نگه داری می شویم. قبری وجود ندارد که ما سر از آن در بیاوریم و زنده شویم. آیه 55 و 56 سوره روم بیان گر این موضوع است-

وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ كَذَلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ روزی که قیامت بر پا شود مجرمان (در گفتگوی بین خود ) سوگند خورند که جز ساعتی قبل( غیر الساعه جز کمتر از ساعتی از مرگ آنان نمی گذرد) آنان این چنین واقعیت را فک می کنند- وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِلَى يَوْمِ الْبَعْثِ فَهَذَا يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَكِنَّكُمْ كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ -آنان که از ایمان و علم برخورد دار بودند تازه زنده شده بودند به آنان می گویند شما در واقع از کتاب خدا به قیامت بر انگیخته شدید و این روز قیامت است و لکن شما آگاهی ندارید. قبری که شما میلیارد ها سال در آن آرمیده بودید در کتاب خدا(هارد دیسک بزرگ آفرینش و در فایل خاص ) بوده است و نه در قبر. زمان بر اطلاعات حاکمیت ندارد فرد که می میرد تمام خصوصیات مادی مانند شنیدن دیدن و سایر را از دست می دهد.

فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاء إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ - تو نمی توانی مردگان را شنوا سازی و اگر اینان نیز از تو باز گردند، آواز خود را به گوش آن کران نرسانی– پس بین مرگ و زنده شدن برزخی است کمتر از یک ساعت این یک ساعت هم آن ها حدس می زنند مرگ بعد از متوفی شدن اطلاعات توسط ملائکه و انتقال اطلاعات متوفی شده (گرفته شده) به کتاب مبین یک لحظه بیش نیست و پس برزخ زمان ندارد و نمی تواند عالم باشد که این همه داستان سرائی شده به دلیل عدم اطلاع و عدم درک مفاهیم آیات، وَ ما یدْرِیک لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ-شما اینکه قیامت نزدیک است را درک نمی کنید. خداوند این مثال ها و مصاحبه ها را در برخی آیات برای دانستن قیامت بیان می فرماید. اللَّهُ الَّذِي أَنزَلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِيزَانَ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ-خدا است که این قرآن و میزان (عدل در رسیدگی اعمال انسان ها) را به حق فرستاد و شما اینکه قیامت نزدیک است را درک نمی کنید- یسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِها وَالَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَیعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ أَلا إِنَّ الَّذِینَ یمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِیدٍ-کسانی که ایمان به قیامت ندارند نسبت به وقوع آن شتاب می ورزند ولی کسانی که به آن ایمان دارند مشفق آن هستند و می دانند که آن حق است (یقینا خواهد آمد) و کسانی که در قیامت به جدال و داستان سرائی می پردازند در گمراهی دوری هستند. سید محمد تقوی اهرمی 22/6/1402

بازدید: 580