ویژگی ها

نور و منشائ خلقت در قرآن

 نورو منشائ خلقت درقرآن

در مقاله خلقت کیهان از خداوند احد و صمد آغاز شد در قران صفات ذاتی باریتعالی که احد و صمد است مورد بررسی قرار دادیم احدیت از احد نشات میگیرد و آن تجلی گاه نور خدا است محدوده ایست که درآن تعاریف و مفاهیم مادی نمیگنجد. برزخی است بین جهان مادی وماورائ آن. ماورائ جهان مادی عالم الغیب است. (جهان مادی عالم مشهود است) علوم و هیچ کس  به عالم غیب دسترسی ندارد وعنده مفاتیح الغیب لا یعلمها الی هو  آن وماهیت ساختاری آن غیر مادی است. دراین محدوده نورعلی النورحاکم است نورذاتی خداوند. از این نور جهان مادی ایجاد و سپس خلق میشود. کلمه نور در قران بصورت تمثیلی دارای معانی متفاوتی است. نوربه معنی هدایت و ظلمات گمراهی است. نور به معنی روشنائی در برابر تاریکی. خداوند بوسیله نورخود انسان را هدایت میکند. قران و کتب الهی نورخداوند هستند. این نور نورهدایتی است. بین نورهدایتی و نور ذاتی از نظر ماهیت تفاوت بسیار است. خداوند در آیه نور نور ذاتی خود را تعریف کرده است و به نور هدایتی هم اشاره کرده است


اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى النور
خدا نورآسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه درآن چراغى و آن چراغ درشيشه ‏اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است ، مانند نوری است  که از سوختن درخت مبارک زیتون بدون آنکه آتشی با آن تماس گرفته باشد لا مکان است نه شرقی و نه غربی، نوری است ما فوق نور،‏ خدا هر كه را بخواهد با نورخويش هدايت مى‏كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى‏زند و خدا به هر چيزى داناست."
این آیه بصورت تمثیلی بیان شده است. تمثیل روشی برای بیان مطالبی است که درک آن به دلائلی هنوز برای مردم روشن نیست. خداوند میفرماید این مثال ها را برای مردم میزنم که درباره آن فکرو تعقل کنند ومطالب مورد نظر خداوند را استخراج کنند. تمثیل دو وجه دارد اول ظاهر کلمات که ما میخوانیم که مقصود بیان کننده مثل نیست. دوم اصل یا تاویل مطلب که هدف تمثیل است. در این ایه خداوند میخواهد نورخود را در قالب تمثیل برای مردم بیان کند. میفرماید خداوند نور کیهان یا جهان مادی است. مثل نورخدا به این میماند که چراغی در حباب چراغدان قرار دارد که نورآن مانند ستاره درخشان کوکب دری است. کوکب دری چه نوری دارد که خداوند نور خود را با آن مقایسه کرده. مسلما نوری است از جنس انرژی هسته ای که درستاره پخش میشود است و نوری نیست که از آتش سوختن بر میخیزد. نور سوختن درخت نور است، نوردر ستاره کوکب دری هم نور است فرق این دو به انرژی بر میگردد. نوردر این تمثیل منظوراز نوع انرژی هسته است منتها از آن هم بالاتر انرژی ناب است  بعلاوه نور خدا لا مکان است نه شرقی است و نه غربی. این نورما فوق نورستاره کوکب دری است – نوریا انرژی ناب است نورعلی النور، این نور ذاتی خداوند است. بسیار فشرده و چگال پر قدرت و صمد است و از احدیت سرچشمه میگیرد. خداوند با این نور ذاتی خود که از احدیت سرچشمه میگیرد کیهان را آفرید. دقت شود برخی فکر میکنند که منظور آیه خداوند نور است برای همین هم دخالت در ایه میکنند ومیگویند منظور خداوند از الله نور السموات والارض یعنی الله خلق السموات والارض .دست توی آیه خدا میبرند. گویا خدا نمی توانسته فرق این دو چیست. نور از دات باریتعالی متجلی میشود. الحمد لله الذى خلق السماوات و الارض و جعل الظلمات و النور بنابراین نور وظلمات از صفات ذاتی خداوند است ونه ذات خداوند. ادامه این ایه میفرماید نور هم انواعی دارد ونور هدایتی هم ابزار خداوند است برای هدایت مردم به صراط المستقیم است که توجیه علمی دارد ومطلب بسیار جالب علمی است..


يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ


خداوند با نورخود(جهان مادی وهمه چیز را،هر آنچه که بخواهد) هدایت میکند و ایچنین برای مردم مثال میزند وعلم خدا برکل شیئ احاطه دارد. کل شیئ کل جهان مادی است .نورخداوند دردرون تمامی کل شیئ وجود دارد وبا این نور که نور هدایتی جهان مادی را مدیریت میکند. ابتدا نورعلی النوربود که کیهان ازآن ایجاد شد و سپس از فشردگی آزاد شد نوری شد برای رابطه و مدیریت جهان مادی. چگونگی مکانیسم این مدیریت به زبان علم فیزیک کوانتوم قابل فهم است که سعی میشود در مقاله جداگانه به ان بپردازیم. برخی آیات اشاره به این مکانیسم دارد. دراین مقاله تحت عنوان- فیزیک کوانتوم وقیامت درقرآن- به نظرعلاقمندان میرسانم


در زمان نزول قران مردم با نور خورشید و نور آتش به عبارتی نور روشنائی سرو کار داشتند . نوربه مفهوم انرژی و انرژی ناب حدود یک قرن و نیم  پیش درفرهنگ علم راه یافته. امروزه میتوانیم مفاهیم عالیه قران را با پیشرفت علم درک کنیم. به دو مثال در ارتباط با نورعلی النور در آیه نور اشاره ای  داشته باشیم. سوره اعراف آیه-143


وَ لَمَّا جَاءَ مُوسى لِمِیقَتِنَا وَ كلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَب أَرِنى أَنظرْ إِلَیْك قَالَ لَن تَرَانی وَ لَكِنِ انظرْ إِلى الْجَبَلِ فَإِنِ استَقَرَّ مَكانَهُ فَسوْف تَرَانی فلمَّا تجَلى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى صعِقاً فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سبْحَنَك تُبْت إِلَیْك وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ‏-143

" و هنگامي كه موسي به ميعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، عرض كرد پروردگارا خودت را به من نشان ده تا تو را ببينم! گفت: هرگز مرا نخواهي ديد، ولي به كوه بنگر اگر در جاي خود ثابت ماند مرا خواهي ديد، اما هنگامي كه پروردگارش بر كوه تجلی كرد( نور ذاتی خدا بر کوه تجلی کرد) آنرا همسان زمين قرار داد و موسي مدهوش به زمين افتاد، موقعي كه به هوش آمد عرض كرد: خداوندا منزهي تو (ازاينكه قابل مشاهده باشي) من به سوي تو بازگشتم و من نخستين مؤمنانم".
حضرت درخواست دیدن خدا را میکند وخداوند میفرماید .تو قادر نیستی مرا ببینی اگر کوه با عظمت توانست در برابرجلوه نور خدا دوام بیاورد تو هم خواهی توانست مرا به بینی. خداوند برکوه تجلی کرد و کوه دربرابر آن متلاشی وبر جای خود نبود. اساس مفهوم این تمثیل چیست. خداوند میخواهد تفیهم کند که نور ذات باریتعالی نورعلی نوراست و این نور بسیار چگال و قدرتمند و صمد است.
مثال دوم آیه21 سوره حشر میفرماید


لوأَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ تِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۲۱﴾


اگر اين قرآن را بر كوهى فرو می‏فرستاديم يقينا آن (كوه) را از بيم خدا فروتن و ازهم ‏پاشيده می ‏ديدى و اين مثلها را براى مردم می‏زنيم باشد كه آنان بينديشند. برای انسان های متفکر
قران نور خداوند است. تمام کتب الهی نور خدایند. إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هادُوا .... وَ آتَیْناهُ الإِْنْجِیلَ فِیهِ هُدىً وَ نُورٌ. این نور نورهدایتی است ولی از نور ذات الهی سرچشمه میگیرد و اگر با ماهیت نور ذاتی الهی بر کوه تجلی میکرد کوه متلاشی میشد. دراین آیه نیز به قدرتمند بودن نور خدا اشاره دارد. حال چرا نور خداوند که جهان مادی را از آن آفرید چنین قدرتی دارد.


برای روشن شدن این تمثیل ها در قران اشاره ای کوتاه به چگونگی خلقت کیهان از نظر علم فیزیک داشته باشیم و سپس در باره انها تفکر و تعقل کنیم .


استون واینبرگ فیزیک دان برجسته و نویسنده کتاب سه دقیقه اول، پیدایش کیهان را چنین توصیف کرده است .این نظریه مقبولیت علمی پیدا کرده است. کیهان در بدو ایجاد در نقطه ای بینهایت کوچک و فشرده و متمایل به صفر بروز کرد وعلم فیزیک این لحظه را هیچ توصیف کرده است.(هیچ تعریف مادی است یعنی هیچ شیئ مادی وجود ندارد و علم فیزیک دقیقا درست تعبیر کرده است).

ابتدا مه بانگ باعث پیدایش کیهان میشود. درزمان بسیار کوچک ده بتوان منهای 43 ثانیه محدوده پلانک یا زینگولاریته است. تمامی عناصر تشکیل دهنده جهان مادی یا ذرات بنیادی درهم تنیده شده بودند و ماده هنوز ایجاد نشده بود و در کسری از ثانیه ناگهان از هم باز میشوند وعناصر مادی فوتون ها، نویترینوزها، الکترون ها ایجاد میشوند. حرارت میلیاردها درجه کلوین و محیط بسیار فشرده و چگال(صمد) است . فوتون ها به دلیل چگالی بسیار بالای کیهان مرتبا با سایر ذرات برخورد میکنند و آزاد نمی توانند حرکت کنند . کیهان در این دوره غیر شفاف و کدر است در محدوده بسیار کوچک. طبق قانون استفان بولتس مان انرژی چگال اشعه الکترو مغناطیس- که حالتی از نوراست - درحرارت ده به توان 11 درجه کلوین برابر است با چهار ممیز هفتاد و دو ضربدر ده بتوان44 الکترون ولت .این رقم مساوی است با حدود چهار میلیارد برابر چگالی آب دریک لیتر کیهان. کیهان در لحظات پیدایش از انرژی ناب دارای چنین جرم یا  وزن بسیار فشرده ای بوده به عبارتی یک لیتر کیهان حدود چهار میلیون تن وزن داشته است. اگر ذره ای از این نور بر کوهی (دانشمندان کوه اورست را مثال زده اند) برخورد کند کوه متلاشی وخرد میشود. مثالی که دانشمندان برجسته فیزیک زد اند را با دو مورد بالا که اشاره رفت مقایسه فرمایید و به اعجاز علمی قرآن ایمان بیاوریم

حال مفهوم نورعلی النور یا انرژی ناب را تا اندازه ای دریافتیم. علم فیزیک میگوید کیهان دریک لحظه از هیچ ایجاد شد و زمان ایجاد هم محدوده احدیت یا زینگولاریته بود. کلمه زینگولاریته که به فارسی میشود تکینگی وبه عربی احدیت معنی میدهد حدود یک قرن پیش وارد مفاهیم کلمات علمی شده و درعلم کیهان شناسی محدوده ای است که کلیه قوانین و تعینات مادی از اعتبار ساقط میشوند. خداوند متعال در سوره اخلاص میفرماید بگو خدا احد است وخدا صمداست. دو کلمه احد و صمد که هر کدام معنی خاص خود و ارتباط بسیار مستقیمی با هم دارند و فقط یک بار در قران به ان اشاره شده از صفات عالیه وذاتی خداوند است. احدیت وصمدیت از نورعلی النورحادث میشوند و جهان مادی از ان ابداع شده است . بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ له کن فیکون.خداوند ابداع کننده سموات والارض (کیهان)از عدم یا هیچ وزمانی که اراده اش یر ایجاد قرار گیرد میفرماید باش و دریک آن میشود.در این نوشتار نور هدایتی ونور ذاتی را توصیف کردیم . دربسیاری از ایات الهی ایمان به خداوند را هم به نور تمثیل کرده است. در سوره زمر ایه 69-- اشرقت الارض بنور ربه- مفهوم نورکاملا متفاوت است و حکایت از یک واقعه علمی خاصی است که تفکر وتعقل در ایه را میطلبد. به دو آیه قبل از آن توجه فرمائید-شک و تردید در تفاسیر این دو آیه ما را به واقعیت دیگری رهنمود میکند. شک و تردید اغاز علم است و کسی که هیچ شک و تردیدی نداشته باشد، بررسی وتحقیقی هم نمی کند. کسی که بررسی وتحقیق نمیکند و به تعبیرقرآن تفکر و تعقل در آیات نمی کند به کشفیاتی هم نمی رسد و کسی که به کشف واقعیت نرسد کور است و کور هم باقی میماند. اینکه در تفسیر نقل کنیم هنگامی که خداوند بر کوه نظر انداخت کوه متلاشی شد. خداوند  بر همه اعمال و کردار و رفتار ما وبر جمیع کائنات نظر دارد.


وَمَا قَدَرُوا۟ ٱللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِۦ وَٱلْأَرْضُ جَمِيعًۭا قَبْضَتُهُۥ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ وَٱلسَّمَٰوَٰتُ مَطْوِيَّٰتٌۢ بِيَمِينِهِۦ ۚ سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ
وَنُفِخَ فِى ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِى ٱلْأَرْضِ إِلَّا مَن شَآءَ ٱللَّهُ ۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَىٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌۭ يَنظُرُونَ
وَأَشْرَقَتِ ٱلْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ ٱلْكِتَٰبُ وَجِا۟ىٓءَ بِٱلنَّبِيِّۦنَ وَٱلشُّهَدَآءِ وَقُضِىَ بَيْنَهُم بِٱلْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
در این ایات سئوالات بسیاری نهفته است .اول زمین دنیا از بین رفته است واین زمین ،زمین است ولی زمین دیگری است- يَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُواْ للّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ
سئوال دوم نورخداوند دراین زمین همزاد زمین دنیا طلوع میکند، نوری برزمین میتابد. همان زمان کتاب مبین را می اورند. کتاب مبین نرم افزارذخیره داده ها واطلاعات کل موجودات وانسان وسایر است. پیامبران و شاهدین اعمال انسان را هم احضار میکند. نقش کتاب مبین درقیامت و زنده شدن دوباره انسان ها را بیان میکند واین روز رسیدن به اعمال انسان است. بنابراین این نور از جنس نورعلی النور و نورهدایتی نمی تواند باشد. بحث علمی بسیار زیبائی در این سه ایه اعجاب انگیز نهفته است. علاقمندان میتوانند به مقاله- بررسی قیامت از نظرعلم وقرآن مراجعه کنند. تاریخ اولین نگارش ، ویراش جدید و تجدید نظر در مقاله اسفند 1395-ویرایش جدید بهمن 1397 ویرایش بعدی 29 شهریور 1398 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت