ویژگی ها

آیه 30 سوره انبیائ ارتباطی با مهبانگ ندارد

 

آیه 30 سوره انبیائ ارتباطی با مهبانگ ندارد


درقرآن شواهد و مستنداتی وجود دارد که کیهان در اثر اتفاق آنی و سریع و به تعبیر قرآن با یک نفخه فی الصور ایجاد شد و تمامی مراحل بیگ بانگ از زمان زینگولاریته تا انبساط و خلق کیهان بوضوح اشاره شده است. البته اشارات قرآن به مراحل پیدایش جهان مادی نیازبه فهم مفاهیم قرآنی دارد. قرآن درباره موضوعات خلقت کیهان و برچیده شدن آن و آمدن قیامت دارای یک جهان بینی و به عبارتی ایدئولوژی خاصی است که همگی با هم یک ارتباط همگون و منظمی دارند. اگر آیات را سلیقه ای و بر اساس برداشت های نسنجیده و مقطعی تفسیرکنیم  نمی توانیم به مفاهیم واقعی دست یابیم. تمامی آیات مربوط به یک موضوع خاص علمی زنجیر وار به هم ارتباط دارند پاره کردن این زنجیره مفاهیم قرانی باعث سردرگمی و غیرعلمی شدن آنها میشود. بسیاری با ذوق وشوق فراوان آیه ای را ازسیاق آن جدا میکنند و به تفسیرآن میپردازند و کلام خداوند را فراموش میکنند که فرموده در آیات تفکر و تعقل کنید. جزئ جزئ کلمات بکاررفته دریک آیه با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و حساب شده انتخاب شده اند اگرسعادت دریافت کلید فهم آیات قرآنی را داشته باشیم، کشفیات علمی معجزه اسائی از قرآن را بدست میآوریم.

آیه 30 سوره انبیائ یک مجموعه آیات بهم پیوسته است که با آیه 30 شروع میشود و تا چهارآیه بعد از آن ادامه دارد و درارتباط  با یک موضوع خاص است. یک پدیده علمی پیدایش زمین وهفت آسمان جو زمین. خداوند متعال تمامی مظاهر مادی را آیات خود مینامد و در قرآن مرتبا به آیاتی که مربوط به پدیده های جهان مادی و درمعرض دید ما هستند اشاره میفرماید و آنها را مرتبا به رخ انسان میکشد و به تفکرو تعقل در آنها دعوت میکند و میفرماید اینها نشانه های وجود خداوند هستند به این چهار آیه سوره انبیائ 30 الی 34 توجه فرمائید.

أَوَلَمْ يَرَالَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ- آیا نمی بینند که سموات و الارض بهم پیوسته (یکپارچه) بودند و آن دو را از هم جدا ساختیم و هر چیز زنده را در آب پدید آوردیم، بازهم ایمان نمی آورید

وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ- و در زمین پوسته جامد را قرار دادیم تا تعادل را برقرار کنیم ( زمین آنها را نجنباند) و بر روی رواسی راهها قراردادیم تا راه یابند.

وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ- و برای آسمان (زمین) سقف محفوظ قرار دادیم ولی آنها این نشانه ها را روی بر میگردانند.

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ- واوست که شب و روز، خورشید وماه را خلق کرد که هرکدام درمدار خود درحال حرکت تکراری و شناورند. خداوند درهمه آیات زمین را شب و روز مینامد. ماهیت زمین به شب و روز آن است از این جهت میفرماید هر سه  در مدار خود شناورند. شب و روز را یک پدیده مستقل از خورشید و ماه نام برده وبرای آن حرکت تکرارشونده یا چرخشی در نظر گرفته که مفهوم خاص خود را دارد، شب و روز در همه آیات به عنوان زمین آورده شده.

اگربه سیاق این چهارآیه نگاه کنیم صحبت از زمین وهفت آسمان دورآن که جو آن است به میان آمده است. کلمه اولم یربه معنی آنها نمی بینند است. پس به پدیده ای اشاره میکند که درمعرض دید آنها (منکران واقعیت ها) قراردارد. همین زمین و آسمان آن که مربوط به هم هستند. زمین و جو اطراف آن پس از جدا شدن از توده ابرخورشیدی یک توده داغ دودی متشکل از گاز و غبارکیهانی و البته یکپارچه و بهم پیوسته بودند. درآن توده گازی زمین و جو اطراف آن شکل نگرفته بودند. بمرور زمان با سرد شدن این توده و پائین آمدن حرارت آن شرایط برای همجوشی هسته ای فراهم میشود و این دوره تکامل هسته ای زمین است که اتم های سنگین مانند آهن و سایرعناصرسنگین تشکیل وهسته مرکزی زمین ایجاد و زمین جرم دارمیشود و گازهای سبک تر اطراف هسته مرکزی را فرا میگیرند وبا پائین آمدن حرارت توده گازی زمین در دوره دوم که تکامل شیمیائی آن است باعث ایجاد ملکول های ئیدروژن ، متان و بخارآب و سایرعناصر سبک میشود و بدین طریق زمین از جو خود تفکیک میشود و درقرآن به این دو دوره اشاره شده طبق آیه 9 سوره فصلت-

قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ

"آیا کافران به خالق متعال که زمین را در دو دوره خلق کرد کفرمیورزند وبرای او شریک میتراشند "

آیات بیشماری درقرآن وجود دارد که هفت آسمان منظورهفت جو زمین است. اشاره آب و حیات بلافاصله بعد ازكَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا موید این است که این اتفاق در زمین رخ داده و نه درکیهان. رواسی یا  پوسته جامد دور زمین تشکیل وسقف محفوظ هم برای جو زمین ایجاد میشود و درست بعد از آن شب و روز شفاف میشود(چرا روز و شب بعد از تفکیک زمین و جو آن ایجاد میشود بحثی است علمی وبسیار زیبا که نیاز به مبحث جداگانه ای دارد ) و خورشید و ماه برمدار ثابت خود قرارمیگیرند .آیات 9 الی 12 سوره فصلت هم دراین رابطه است و چگونگی پیدایش زمین وهفت آسمان جو زمین است که نکات علمی بسیار جالبی درآن نهفته است برای اطلاع بیشتربه مقاله خلقت اقوات (غذای بیولوژیکی) چگونگی روند پیدایش حیات درزمین اولیه از نظرقرآن مراجعه فرمائید.

مطلب مهمی که درهردو دسته آیات سوره انبیائ و فصلت به آن اشاره شده خلقت زمین و سپس اسمان زمین که همان جو زمین است و بسیاری که توجه به سیاق آیات ندارند به غلط چنین برداشت کرده اند که ابتدا زمین خلق شد و سپس آسمان و آسمان را هم به معنی کائنات گرفته اند. درحالی که اگردرست به مفهوم آیات توجه کنیم و برداشت گذشتگان را معیار تفسیر آیات قرارندهیم و آیات را با علم روزمقایسه کنیم، اعجازعلمی قران عیان میشود .کسانیکه آیه 30 سوره انبیائ را به بیگبانگ و آغاز کیهان مقایسه میکنند باید توجه فرمایند براساس نظریه بیگ بانگ کیهان ازهیچ پدید آمد، ازنقطه بینهایت کوچک مایل به صفر وهنوز ماده خلق نشده بود و درحقیقت چیزی نبود که ازهم جدا شوند. به آیه قرآن توجه فرمائید.

بدیع السموات والارض واذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون-اینجا سموات والارض به معنی کیهان است چرا که ازهیچ ابداع میشود بدیع السموات والارض خداوند متعال ایجاد کننده سموات والارض ازعدم و ازهیچ است به تفسیرالمیزان معنی این ایه مراجعه فرمائید .واذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون .هنگامی که اراده ذات باریتعالی برایجاد( سموات والارض ) امری قرارگیرد میفرماید باش میشود. یعنی آنی و بسیارسریع. بعلاوه در تمامی آیاتی که کلمه أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ-بکاربرده شده از مظاهر مادی قابل رویت برای انسان نام میبرد. به مقاله  خلقت کیهان ازهیچ نظرعلوم طبیعی و قران مراجعه فرمائید.

سموات والارض درقرآن به دو مفهوم بیان شده اول کیهان و دوم هفت آسمان که منظورهفت طبقه جو زمین است.

مشکل اساسی دردرک مفهوم هفت آسمان نظریه منسوخ شده تفکر بطلمیوسی است که برافکار گذشتگان حاکم بوده است و متاسفانه هنوزهم بسیاری نتوانسته اند از بند این تفکرات ذهنی آزاد شوند. درکیهان هیچ ادله و شواهدی علمی که درآن طبقاتی وجود داشته باشد و یا آسمان یعنی مجموعه کیهان دارای سقف محفوظی باشد نداریم و این نظریه علمی گذشته بوده که مدت ها علم آن را کنار گذاشته است و تنها طبقاتی که برای ما در کیهان شناخته شده است طبقات جو زمین است (شاید درستاره های دیگر هم جوی باشد ولی درقرآن صحبت از زمین و اطراف آن است).

این طبقات بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند درجه حرارت طبقه بندی شده و5 طبقه تفکیک شده است ومهمترین لایه حفاظتی زمین که لایه ازن است دریکی از این طبقات گذاشته شده و به عنوان لایه مستقل درنظرگرفته نشده و کمر بند مغناطیسی که عامل بسیار مهم و حیاتی درحفاظت از زمین است هم منظورنشده. بنابراین ما هفت آسمان در قرآن را باید اطراف خودمان و درجائی که با حیات موجودات در کره زمین درارتباط است و جزئ آیات مشهود خداوند است باید جستجو کنیم نه درماورائ کهکشان ها که ازآن اطلاعی نداریم. به این ایه توجه فرمائید ،آیا اقطار سموات و الارض جو زمین است یا طبقات غیر واقعی و نا شناخته کیهان .

یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ

ای گروه جن وانس اگرمی توانید به طبقات سماوات والارض نفوذ کنید شما نمی توانید مگر با تسلط بر ابزار آن تسلط برابزارنفوذ درطبقات جو زمین معنی این میدهد که برای انسان این امرامکان پذیر بوده است و این یک پیش گوئی علمی خداوند درقرآن است و امروز ما شاهد هستیم که انسان با تسلط بر علم و غلبه بر نیروهای ناشناخته قبلی از طبقات جو زمین عبورکرد. ذهنیت سموات والارض و تفکرات بطلمیوسی که بر باوربسیاری نشسته مانع از رسیدن به مفاهیم علمی قرآن است در آیات خداوند تفکر و تعقل کنیم که بسیارراهگشا است. سید محمد تقوی اهرمی دی ماه-1394 ویرایش جدید بهمن 1397

 

 

 

 

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت