ویژگی ها

فرق رواسی و کوه در قرآن

فرق رواسی و کوه در قرآن

مقدمه نوشتار

انتخاب کلمات در قران کاملا حساب شده و براساس اخرین یافته های علمی است  از آنجائیکه علوم طبیعی روابط و قوانین درارتباط  با موضوع علمی خاصی را شرح میدهد وهمه صنع خالق متعال است کلمات که درارتباط با پدیده های طبیعی در قران بیان میشوند ارتباط تنگاتنگی با علوم دارند. چرا خداوند متعال مرتبا  امر میفرمایند که در آیات تفکر و تعقل کنید و بر آنها دقیقا نظر بیاندازید تا  عظمت و نشانه های خداوند را درک کنید برای چه منظوری است. پدیده های خداوند نشانه های اویند. کسانیکه ترس دارند که آیات خداوند را با علوم مقایسه کنند وبه مشکل برخورد کنند، بردرک و فهم و ایمان خود شک کنند. مشکلی که دامن گیر مفسران گرامی شده دقیقا دراین رابطه است.

مفسرباید دیدگاه خود را بر اساس علم و قرآن بیان کند نه راوی نظرات گذشتگان شوند، مانند گذشتگان که براساس علم روز هزار سال آیات متشابه را تاویل کردند وت حویل ما دادند ما هم باید از روش آنها تبعیت کنیم آیات متشابه را با علم روز مقایسه و تفسیر کنیم. البته درقران مجید دو گونه آیات هستند محکمات و متشابهات.

محکمات که درحقیقت ستون اصلی قران است پیوند ناگسستنی با روایات و احادیث دارند و بدون مراجعه به آنها درک معارف و وقایع که آیات به آنها اشاره دارد امکان پذیر نیست. ولی متشابهات آیاتی هستند که درارتباط مستقیم با پدیده های طبیعی اطراف ما هستند و خداوند متعال مکررا برای توسل و توجه به ذات باریتعالی به آنها اشاره میکند و تاکید میفرمایند درآنها تفکر و تعقل کنید. باید با نگرش نو وعلمی روز مقایسه شوند همچنان که گذشتگان در حدود هزار سال قبل هفت آسمان قرآن را با آخرین نظرات علمی آن روزها که نظریه بطلمیوسی بود

تفسیر کردند و تحویل ما دادند و در باور ما نشست و باعث شده امروزه شبهات فراوانی با این طرزتفکرایجاد شود و حاضر نیستیم در آن نگرش تجدید نظر کنیم. تعداد این آیات بسیار زیادند. از آنجائیکه تمامی پدیده ها ی که دور و بر ما و برای ما  قابل دیدن هستند نیز همانند آیات قرآنی و آیات خداوند هستند، میتوانند برای فهم و درک متشابهات مورد استفاده قرار گیرند. کلماتی که برای اشاره به این پدیده ها در قران بکار برده شده کاملا حساب شده و با برنامه است و ظرافت قرآن هم دراین است که درهر دوره هر کس مفهوم خود را از آن بیرون می آورد تا علوم طبیعی آن را ثابت کند.

در آیه معروف متشابهات  در قرآن هم اشاره دارد که  متشابهات دارای درک و مفهوم خاص خود هستند و تاویل ان را خداوند می داند و دانشمندان علوم راسخون فی العلم (1. هر کس که در موضوع خاصی که کلمه متشابه به آن اشاره دارد تخصص علمی ندارد و نظریه بدهد باعث گمراهی مردم  و زیان به آیات قران است. اینهمه تناقضات ظاهری که پیش آمده ناشی از این مطلب است. برای درک کلمات متشابه بایستی ابتدا ذهن را خالی و سپس آیات قران را مطالعه  و در باره آن با استناد بر آیات قبل آن و آیات مشابه و آگاهی به علم مربوطه به مفهوم آن دست پیدا کرد.

دو کلمه رواسی و جبل در آیات بسیاری آمده است. مطالب بسیار آسان و ساده توسط  قرآن بیان شده، منتهی ما دارای ذهنیت از پیش تدوین شده هستیم و سعی میکنیم آیات قرانی را ابزاری برای اثبات نظریه گذشتگان بکار ببریم و ایجاد شبه میکنیم و خوراک تبلیغاتی برای معاندین و لائیک ها و منکران وجود خداوند میدهیم و بر این اساس سایت های فراوانی به راه افتاده  یکی نقش دفاع از قران را بازی میکند و ظاهرا برای دفاع از آیات ولی در حقیقت تکرار موضوعات به  ظاهر متناقص و دیگری نقش مخالف و مرتبا این ذهنیت را ایجاد میکنند  و جوان مسلمان تحصیلکرده که به دنبال کشف واقعیت است دچار تزلزل عقیده میشوند.

بانیان ایجاد این تزلزل آگاهانه و یا عامدانه گناه بس بزرگی را مرتکب میشوند. حال  اشاره داشته باشیم به چند کلمه کلیدی که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اگر یکی را کج  تفسیر کنیم بر تمامی کلمات  اثر خود را میگذارد. برخی از این کلمات عبارتند از سموات و الارض، سمائ، ارض، هفت آسمان،  رواسی و جبل در موضوع پیدایش جهان  مادی و زمین و کلمات مائ مهین، نطفه، حما مسنون، صلصال کالفخار، منی و طین لازب  در موضوع پیدایش حیات. نود درصد تناقصاتی که معاندین و لائیک ها  بر روی آن مانور میدهند و استکبار جهانی و وهابیت بستر مناسب برای آن ایجاد میکنند در این دو موضوع نهفته است. متاسفانه علمای بزگواراسلامی هم علی الرغم تاکید رهبر معظم انقلاب چندان توجه ای به این مقوله کلمات متشابه ندارند.

برای رفع این تناقصات هم  بر برداشت های گذشتگان تکیه میکنند و این همان چیزی است که مخالفین  بر روی آنها مانورمیدهند در صورتیکه  قران برعلم استواراست و علم را خداوند افریده  و نمی تواند  درعلم  و آیات خداوند تناقصی وجود داشته باشد. مثال خودمان را از رواسی و جبل آغاز میکنیم. برای تمامی این موضوعات مستنداتی از آیات قرانی در سایت و در مقالات متعددی بیان داشته ام. استنادات ارائه شده علم است و آیات قرآنی 

رواسی در قرآن معنی پوسته جامد زمین میدهد و جبل هم کوه است. اینکه خداوند متعال مرتبا کوه را مثال میزند که در قیامت از بین میرود و زمین صاف و هموار میشود بدلیل نشانه  بارز و دیدنی و با عظمت بر روی پوسته جامد زمین است. تمامی ایات و نشانه های خداوند قابل رویت برای بشر هستند وخداوند از آنهابرای ما مثل میزند.

سوره فصلت آیات 9 الی 12 همه ایات در باره روند  پیدایش کره زمین است از خلق الارض در دو روز (دوره) شروع میشود و به هفت آسمان زمین ختم میشود.

در ایات توجه فرمائید مراحل پیدایش زمین از بدو تولد  تا ایجاد هفت آسمان جو زمین کاملا واضح  و روشن بیان شده است. زمین در دو دوره خلق میشود.(دوره تکامل اتمی و تکامل شیمیائی به مقاله  تکامل اتمی و شیمیائی زمین از نظر قرآن همین سایت مراجعه فرمائید) پس از خلق زمین و گذراندن دوره تکامل شیمیائی رواسی را درآن قرار میدهد. رواسی  پوسته جامد زمین است که  بر روی آن برکت حیات موجودات زنده و انسان شکل میگیرد. دوره ایجاد حیات بر روی پوسته جامد چهار دوره است که  علم ان  را تائید کرده است

کاپلان زیست شناس معروف آلمانی و ارنست مایر دانشمند دوم تکامل موجودات بعد از داروین –به مقاله  چگونگی روند پیدایش حیات در زمین اولیه از نظر قران مراجعه فرمائید. حال چرا رواسی مترادف با جبل نیست. زیرا طبق آخرین نظریه علم زمین شناسی کوه ها  حدود 300 الی 150 سال پیش ایجاد شدند و پوسته جامد زمین حدود چهار میلیارد سال قبل ایجاد شده است. چه فاصله عظیمی. چرا ما سعی میکنیم آیات قران را که با علم زمین شناسی همخوانی دارد به خاطر موجه  قرار دادن نظریه گذشتگان از اعتبار علمی بیاندازیم.

درست دقت فرمائید تناقص دروجود ما است  نه در قران. واقعا قران در بین ما و در این زمان که شکوفائی علوم است غریب واقع شده و در بند تصورات ذهنی ما  گرفتار شده است. در ایه بعدی تفکر و تعقل کنیم. قرآن میفرماید بعد از خلقت اقوات در چهار دوره انهم  بر روی رواسی یعنی پوسته جامد زمین و آنهم در چهار میلیارد سال پیش خداوند به سامان دادن آسمان زمین میپردازد. رواسی بلافاصله بعد از خلقت زمین در دو دوره ایجاد میشود .ثم الستوی الی السمائ. چرا قرآن میفرماید سمائ. به این دلیل که هنوز زمین جو ندارد. یک اسمان دارد و آنهم  آسمانی غبار الود و کدر یا به تعبیر قران مجید هنوز دخانی است. علم میگوید جو اولیه زمین قبل از پیدایش هفت طبقه جو زمین مملو از غبارهای اتشفشان  و اشباع شده از بخار آب و آمونیاک و متان وسایر گاز ها بوده است و این وضعیت میبایستی وجود داشته  باشد تا نطفه حیات در سه دوره طولانی پانصد میلیون ساله محافظت شود. جو بدون اکسیژن و کدر تا اشعه ماورائ نورخورشید نطفه حیات اولیه را ازبین نبرد وعلم میگوید حدود پانصد میلیون سال نطفه اولیه حیات در قرار گاه  حفاظت شده طبیعت  تثبیت شد. قرآن میفرماید انسان را از نطفه آفریدیم و آنرا درقرارگاه محکم و استوار، قرار مکین حفاظت کردیم. دراین ایات زمین در دو دوره خلق میشود و اقوات درچهار دوره و هفت آسمان جو زمین دردو مقدر میشوند یعنی سر وسامان می یابند، خلق نمیشوند. این دوره ها ارتباطی با شش دوره خلقت کیهان ندارد و صحبت از چگونگی روند پیدایش زمین است وهرکدام دوره مستقل خود هستند. از خلق در دو دوره اشاره شده و شش دوره اقوات وهفت جو زمین خلق نیست .چرا ذهنیات کهن خود را اصلاح نمیکنیم  و برای توجیه ان عدد شش و هشت را قاطی میکنیم و به وجهه علمی آیات خداوند لطمه می زنیم ولی حاضر نیستیم از تصورات ذهنی خود دست برداریم .به این آیه بسیار زیبا توچه فرمائید. 

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ –حج 52 –

"ما قبل از تو (ای پیامبر گرامی) هیچ رسول و یا نبئی نفرستادیم مگر اینکه شیطان هنگامیکه آنها آیات الهی را با آرزوهائی که در ذهن داشتند مطابقت میدادند ( تصورات ذهنی)، شیطان درامنیه آنها (در آرزوها و تصورات ذهنی آنها) دخالت میکرد و خداوند آن القائات شیطانی را از ذهن آنها پاک میکرد و بدینطریق آیات خود را محکم و تثبیت میکرد که خداوند عالم حکیم است ".حال به این چها رآیه پیدایش زمین توجه فرمائید 9 الی 12 سوره فصلت ودر آن تفکر وتعقل کنیم .

قل إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَاداً ذٰلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ‌ 
"بگو آیا این شمایید که واقعاً به آن کسى که زمین را در دو هنگام آفرید، کفر میورزید و براى او همتایانى قرار مى‏دهید ؟ این است پروردگار جهانیان"
وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌ 
"و بر روی زمین رواسی قرار داد و در آن برکت نهاد و مواد غذائی  را در چهار روز تقدیر(برنامه ریزی ) کرد برای رفع نیاز درخواست کنندگان (موجودات زنده که قرار است خلق شوند)


ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَ هِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ‌  
سپس به آسمان آن پرداخت در حالی که دودی بود سپس به آن آسمان و زمین فرمود در این وضعیت قرار گیرید و آنها تابع دستور خداوند شدند.


فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ-

بعد از آن از آن آسمان، هفت آسمان و در دو دوره قضاهن کرد و در هر آسمان  امر خاص آن را مقرر فرمود و آسمان زمین را به زینت نور ستارگان آراست و آنرا محفوظ  قرار داد  و این برنامه ریزی خداوند با عزت  و عالم است.

درآیه 12 فصلت میفرماید .این سمائ را به هفت طبقه و هر طبقه را امر و قوانین خاص آنرا در آن قرار دادیم از آنجائیکه همه این چهار آیه در باره پیدایش زمین است ابتدا جو زمین یکپارچه و تیره و دودی بود وهمین آسمان را به هفت آسمان در دو دوره تبدیل کرد، حال براساس چه دلیل وبرهانی کلمه  ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ را به کیهان متصل میکنند واین شبهه را ایجاد کرده اند که خداوند ابتدا زمین را خلق کرد و سپس کیهان را چه اشتباه عامدانه و یا غیر عامدانه که هر دو لطمه به حیثیت علمی آیات خداوند وارد میکنند. در قیامت چه پاسخی برای خداوند دارند .علم زیست شناسی میگوید. ابتدا جو زمین یکپارچه بود و بدون اکسیژن به عبارتی جو بازی بود، ئیدروژن میلیون ها سال بر جو زمین حاکم بود و اجازه عرض اندام به ملکول اکسیژن داده نمی شد و این لازمه ایجاد حیات بود و به مرور زمان سیان باکتری های هوازی به تولید اکسیژن پرداختند و جو زمین اکسیژن دار شد و سلول های ایکاریونت ها یا سلول های هسته دار بر زمین حاکم شدند. وحدود 150 الی 300 میلیون سال قبل قاره ها از هم جدا و کوه ها بر روی قاره در اثر فشار پوسته جامد ایجاد شدند. بنابراین رواسی پوسته جامد زمین وکوه ها بر امدیگی های ایجاد شده در اثر باز شدن قاره ها است به مقاله دحو الارض با مستند علمی و قرآن گسترش قاره ای زمین است مراجعه فرمائید ایات دیگری در این مقاله اشاره شده که دقیقا تشکیل کوه ها و زمان آن را مشخص کرده است که از متن آیه  قابل استنباط است .سید محمد تقوی اهرمی نوشته نخست 1393 وویرایش جدید اسفند 1395 ویرایش جدید اسفند ماه 1397

1- هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ
اوست كسى كه اين كتاب را بر تو فرستاد که در آن آيات محكم وصریح است آنها اساس كتابند و ديگرآیات متشابهاتند ، اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏ جويى از متشابه آن پيروى مى‏كنند با آنكه تاويلش را جز خدا ودانشمندان علوم كسى نمى‏داند کسانیکه میگويند ما به همه آن چه خداوندمیفرماید ايمان داریم وهمه جانب پروردگار ماست  و جز خردمندان  كسى متذكر نمیى‏شوند-7 آل عمران

2- سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق، اولم کیف بربک انه علی کل شئ شهید به زودی نشانه های خود را در آفاق (طبیعت و دور و بر خودشان) و نفوس خودشان (ساختار بدنی خود آنها) ایشان ارائه خواهیم داد تا برایشان حقیقت روشن گردد که خدا بر حق است،

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت