ویژگی ها

خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید و مطابق علم روز

خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید و مطابق علم روز

مقدمه شروع مقاله 

خلقت انسان درقرآن بحث بسیارجالب و درعین حال پیچیده، چرا نظرقرآن درباره خلقت انسان به این سرنوشت دچار و موضوع آن پیچیده شده است. دلیل آن پیروی ازنظرات گذشتگان است که بیش ازهزارسال برباور ما نشسته و میخواهیم امروزه آنرا با علم روزتطبیق دهیم توجیه میکنیم وشبه میآفرینم. سعی نکرده ایم آیات علمی قرآن را با دید علمی روز بیان و یا تفسیر کنیم. بسیاری از ترس اینکه وارد شدن به مقوله تطبیق علمی آیات درباره خلقت جهان مادی، خلقت انسان و هفت آسمان ممکن است ما را دچارسردرگمی کند توجیه میکنند که علم هنوز قطعیت نیافته و ضرورت ندارد وارد بحث علم وقرآن شویم. این افراد با خود نیاندشیده اند که گذشتگان تمامی مطالبی که بر باورما نشسته را مطابق علم هزارسال قبل سنجیده اند و نسل اندرنسل به ما تحویل داده اند و ما درحقیقت تنها راوی نظرآنها شده ایم، حتی درمعانی کلمات هم فکر نکرده ایم. برای روشن شدن مطلب به دو موضوع ازقرآن مجید اشاره ای داشته باشیم. ما دربسیاری ازتفاسیر(تقریبا همه ترجمه های قرآن) ملائکه را فرشته معنی میکنیم  و فرشته هم درافکار گذشتگان زنان بوده اند با دو بال و این موضوع  از تخیلات گذشته وارد فرهنگ لغت ما شده است. خداوند این موضوع را برای ما در مثالی شرح میدهد و به ما تذکر معنی داری میدهد. آیات 151 الی 156


أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَائِكَةَ إِنَاثًا وَهُمْ شَاهِدُونَ- أَلَا إِنَّهُم مِّنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ- وَلَدَ اللَّهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ- أَصْطَفَى الْبَنَاتِ عَلَى الْبَنِينَ- مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ- أَفَلَا تَذَكَّرُونَ- أَمْ لَكُمْ سُلْطَانٌ مُّبِينٌ-
آنها شاهد بودند که ما ملائکه را زن افریدیم-آنها با دروغ پردازی خود قطعا خواهند گفت که خدا فرزند دارد و یا برای خود دختران را بر پسران برگزیده- شما را چه شده آیا سرپند گرفتن ندارید و یا دلیلی روشن دارید.


إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنثَى- وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا
کسانیکه به آخرت ایمان ندارند- برای ملائکه نامی را انتخاب کرده اند که مفهوم زن را تداعی میکند (مانند کلمه فرشته درادبیات ما) اینها علم موضوع را ندارند و از تصورات ذهنی خود تبعیت میکنند. درحقیقت تصورات ذهنی برای رسیدن به حقیقت هیچ سودی ندارد-یا راه به جائی نمی برد. وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا
بنابراین تصورات ذهنی یا خیالات که مبتنی برعلم نباشد  وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ برای رسیدن به واقعیات گزینه درستی نیست.موضوع دوم


وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ –حج 52 –ما قبل از تو(ای پیامبر گرامی)هیچ رسول و یا نبئی نفرستادیم مگر اینکه شیطان هنگامیکه آنها ایات الهی را با آرزو هائی که در ذهن داشتند مطابقت میدادند (با تصورات ذهنی خود تاویل میکردند)، شیطان درامنیه آنها (درآرزوها وتصورات ذهنی آنها) دخالت میکرد وخداوند آن القائات شیطانی را از ذهن آنها پاک میکرد و بدینطریق آیات خود رامحکم وتثبیت میکرد. تصورات ذهنی درمطالعه قرآن مورد وسوسه شیطان قرارمیگیرد وحتی پیامبران هم ازاین وسوسه ممکن است درامان نباشند. ازاین جهت است که خداوند میفرماید وقتی به تلاوت آیات قرآن میپردازید از وسوسه شیطان به خدا پناه ببرید. وسوسه شیطانی همین تصورات ذهنی وخواسته نفسانی ما است.


خداوند خالق کل شیئ(جهان مادی) و قادرمتعال است و برهمه کل شیئ احاطه دارد وعلم او جهان مادی را دربر میگیرد. کل شیئ(همه مظاهرمادی) معنی جهان مادی را میدهد وعلم او به تمامی جهان سیطره دارد. او خالق علم است و قوانین طبیعت امراوست.


ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ

إِنَّمَا إِلَهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا- یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم وما یحیطون به شیئ من علمه الا به ما شائ -خدای شما خدائی است که غیر از او خدائی نیست و آفریننده کل جهان مادی است پس او را عبادت کنید که بر تمام جهان مادی صاحب اختیار است. او علم هرچه در سرنوشت گذشته و حال شما است را دارد و هیچ  کس به علم او احاطه ندارد مگر بر خواست او باشد. دانشمندان بنا برخواست خداوند به علم او درعالم مادی دست می یابند چرا که او اسمائ را به انسان آموخته است. از علم خود به او داده است.

علم امروزی واقعیت دارد


علم امروزی واقعیت دارد.علم زیست شناسی و زمین شناسی از روی مدارک و شواهد (فسیل ها، تعیین عمر آنها و وابستگی ژنتیکی موجودات زنده) به نکات مهمی از تاریخچه حیات دست یافته است. اگرچه هنوزسئوالات زیادی وجود دارد ولی علم ابزاری برای سنجش ما شده است. ما باید آیات قرآن را درمورد خلقت انسان با آخرین یافته های علمی مقایسه کنیم بنگریم آیا همخوانی دارد. البته باید همخوانی داشته باشد چرا که علم براساس نظر قرآن از خداوند جدا نیست مگر اینکه ما از اساس لائیک و ایمان به خدا نداشته باشیم. امروزه درعلم زیست شناسی و پیدایش حیات با کلمات کلیدی برخورد میکنیم و دانشمندان روی این کلمات پژوهش خود را متمرکز کرده اند. خداوند در قرآن دقیقا به این کلمات کلیدی پاسخ میدهد.مانند حیات از ماده بی جان به جاندار پدید آمد، آغاز پیدایش حیات از نطفه بوده است، تکامل موجودات زنده از درون آب صورت گرفت، حیات در کره زمین صورت گرفته نه ازخارج از زمین به زمین منتقل شده و بسیاری ازاین نوع مفاهیم. البته برای پی بردن به واقعیت خلقت انسان ومقایسه آیات قرآنی بایستی به علم زیست شناسی و پیدایش وتحولات زمین آگاهی داشت. چرا دربحث خلقت انسان با شبهات بسیاری روبروهستیم واین همه شبهات ازکجا سرچشمه گرفت.

تصورات ذهنی برباورما نشسته

مشکل اساسی درما است که برای مطالعه قرآن با تصورات ذهنی برباورما نشسته وارد مطالعه قرآن میشویم وهر آنچه که با باور و ذهنیات ما میخواند ازآن بیرون می آوریم. کلمات را مطابق میل خودمان معنی میکنیم تا بر تصورات ذهنی گذشتگان تطبیق پیدا کند. آیات قران را گزینشی انتخاب و به تقدم و تاخرآن نگاه نمی کنیم. کسی که نظریه منسوخ شده بطلمیوسی را برباورخود نشانده قرآن را  فدای تصورات ذهنی خود میکند و تاویلی مطابق نظر خود از قرآن بیرون میکشد. منظور من آیات متشابه درقرآن است که با علوم طبیعی سر و کاردارند و بیشترین شبهات که باعث تزلزل درایمان جوانان میشود ازهمین ها منشائ میگیرد. معاندین و مخالفین ومنحرفین به استناد همین تصورات ذهنی خود و نظر گذشتگان قرآن را به باد انتقاد میگیرند. حتی ایات قرآن را مطالعه و درآن تفکر نمیکنند. بطور مثال اگر آیات مربوط به وحی را در قرآن مطالعه کرده بودند و شخصا درآن تفکرو تعقل می کردند و به نظر گذشتگان توجه ای نمیکردند دچار این وسوسه شیطانی نمی شدند که وحی خداوند را رویا وخواب بپندارند ومنحرف شوند به مقاله فیزیک وشیوه نزول وحی درقرآن مراجعه فرمائید و یا بدون آگاهی داشتن به علم زمین شناسی که مشارق ومغارب واقعیت عینی درکره زمین دارد کلمات مشارق و مغارب را به تمسخر بگیرند و اخیرا این اثبات شده و اشاره خداوند هم دقیقا این است که خداوند واقعیت دارد و در1400 سال پیش پدیده های طبیعی را در زمینی که خود خلق کرده آگاه بوده است و برای ادله خدا شناسی به ما تذکر میدهد.

به مقاله مشارق و مغارب واقعیت عینی در زمین دارند مراجعه فرمائید. آیات را بدون پیش داوری مطالعه کنیم و از معانی کلمات درقرآن بهره ببریم ودرآنها تفکر و تعقل کنیم و از آیات خداوند درطبیعت هم که به استناد قرآن دیگرآیات خداوند هستند وبنام سبع المثانی یا قرآن ثانی یاد شده هم استفاده کنیم. بعلاوه اساس کار را باید بردستورخداوند قراردهیم که فرموده است قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدائ الخلق –ازروی آثاری که برزمین وجود دارد چگونگی شروع خلقت حیات را بیرون آورید. مسلما راهگشای این آیه تجسسات و ادله زمین شناسان باید مورد توجه قرارگیرد، نه تجسس درنظر گذشتگان آنهم درنظریات هزارسال پیش. من براین اساس نظرات خود را مطرح میکنم و از آنجائیکه رشته تحصیلی من بیوشیمی از آلمان است و از دانشجویان اتحادیه انجمن های اسلامی درآلمان بوده ام و با مرحوم شهید بهشتی درمسجد هامبورگ مراوداتی داشته ام و از ایشان مطالبی و رهنمودهائی آموخته ام و درمباحثات سمینارهای انجمن های اسلامی طی حدود 12 سال با حضور امثال دکتر سروش، مرحوم صادق طباطبائی وسایرین حضور فعال داشته ام و دراین مدت درانجمن اسلامی برخی شهرهای آلمان جلسات تفسیرقرآن داشته ام ومدت سی سال بعد از انقلاب درسطوح مدیریت سطح عالی ازجمله کاردار جمهوری اسلامی درآلمان و مدیرعامل ورئیس هیئت مدیره مراکز تهیه وتوزیع کالا درسال های 1359 به بعد و سایر شرکت های دولتی انجام وظیفه کرده ام و درمدت پنجاه سال به مطالعه قران مشغول بوده ام .نظرات وتجربیات خود را برای تشهیذ ذهن خواننگان گرامی تحت عنوان یادداشت های خود خدمت علاقه مندان ارائه میدهم و این تنها یک نظر است برای فکر کردن درآیات. انشائالله به کمک نواندیشان مسلمان آیات قرآن را که  در بند ذهنیات گذشتگان آنهم  نظرات حدود هزارسال پیش گرفتارشده ومنشائ بسیاری از شبهات گردیده را رها سازیم.


اساس و روش تحقیق و بررسی را برآیات قرآن وعلم روز بنا نهاده ام. کلماتی درخلقت انسان درقرآن بکاربرده شده مانند بدائ،خلق،انشائ،ذرائ، که هرکدام یک معنی خاص دارند و نمی توان به دلخواه خود کلمه را معنی کرد. ابتدا باید مفهوم مورد نظر قرآن را پیدا کنیم. ما مسلما براین باورهستیم که کلمات در قرآن اول حساب شده انتخاب شده اند و دوم با هم همآهنگ هستند و سوم هرکدام ازاین چهار کلمه معنی خاص خود را دارند. هرکدام ازنظرقرآن مراحلی را گذرانده اند. بدائ شروع پروسه خلق است. ابتدا دارد و انتها زمان بر بوده است

هرشروعی زمان براست. به دلیل گستردگی این بحث مجبوریم مقاله را برحسب مراحل خلقت انسان از بدائ الخلق تا كَمَآ أَنشَأَكُم مِّن ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ تا انشائ انسان تکامل یافته که آدم است از ذریه قبل ازآن طی چند مقاله تقسیم بندی کنیم. طی یک سال گذشته ازتاریخ این نوشتارموفق شدم آنها را درسایت حمامسنون منتشرکنم که تقدیم علاقمندان به نو اندیشی علمی آیات متشابه میگردد. 

نفس واحده اولین تک سلولی خلق شده درزمین

خلقت انسان با نگاهی جدید و مطابق علم روز-دوره پیش نطفه
خلقت انسان با نگاهی جدید و مطابق علم روز-دوره ایجاد نطفه و علقه

مائ دافق و نقش ان در پدیده خلقت حیات

آدم در قرآن زوج دارد ولی همسر زن ندارد

 سید محمد تقوی اهرمی-مرداد 1396- ویرایش جدید بهمن 1397

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت