ویژگی ها

روز های هزار و پنجاه هزار در جهان مادی است

روزهای هزار و پنجاه هزار در جهان مادی است

مقدمه نوشتار
از آنجائیکه موضوع هزار و پنجاه هزارسال درقرآن دو موضوعی هستند که با هم ارتباطی ندارند، آنها را دردو مقاله جدا گانه آورده ام. کسانی که در پی کشف واقعیت هستند نه غرض ورزی، مطالعه این مقالات را توصیه میکنم وخواهیم دریافت که فاصله تخیلات ذهنی و واقعیت قرآنی تا چه اندازه است. تمام کسانی که انتقاد میکنند و کسانی که دفاع میکنند هیچکدام مطالعه درستی از قران ندارند.
یکی ازموضوعاتی که ایجاد شبه نموده  وتاویل های مختلفی درباره آن ابراز شده است بحث روزهای خدا درقران است. درمقالات نقد قران این عبارت زیاد به چشم میخورد 

"درسوره حج(۲۲) آیه ۴۷ و سوره سجده(۳۲) آیه ۵ روزهای الله برابر۱۰۰۰ سال بشر است اما در سوره العروج(۷۰)(که به المعارج یا سئل‌ سائل نیز مشهوراست) آیه ۴ روزهای الله برابر۵۰۰۰۰ سال بشراست".

روز های خدا در قیامت واقعیت یا تصورات ذهنی


درایرادی که مخالفین قران میگیرند. کلمه روزهای الله جلب توجه میکند و ناشی از بغض و کینه دربرابر قران است. درآیه 70 سوره معارج ازروزهای خدا یاد نشده-.

تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَه-درروزی که مقدارآن پنجاه هزارسال است وسال هم همین سال هائی است که ما محاسبه میکنیم
ابتدا به این ایه توجه فرمائید تا معنی عندالله که به روزهای خدا ترجمه شده است را درک کنیم ومتوجه میشویم که هم مخالفین وهم دفاع کنندگان از واقعیت آیه بی خبرند . 

انَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی كِتَابِ اللّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِینَ كَآفَّةً كَمَا یُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ –36 توبه.

درحقیقت ‏تعداد ماه‏ها نزد خدا ازروزى كه آسمانها  و زمین را آفریده دركتاب (علم) خدا دوازده ماه است  ازاین (دوازده ماه) چهارماه حرام است این است آیین استوار، پس دراین (چهارماه) برخود ستم مكنید و با مشرکین جنگ کنید همانطور که با شما میجنگند و بدانید كه خدا با پرهیزگاران است.

از زمانی که زمین وجو آن خلق شد خداوند سال را دوازده ماه قرار داد. پس معنی نزد خدا (نه روزهای خدا) اینجا معنی برنامه ریزی الهی را میدهد. این هزار سال نیز در برنامه ریزی خداوند قرار گرفته است. از زمانی که آسمان ها و زمین خلق شد منظور زمین وهفت طبقه جو آن است و کسانی که بدون توجه به سیاق ایه سموات و الارض را کیهان تصور کرده اند توجه فرمایند سال های دوازده ماه  بر اساس گردش زمین بدورخورشید ایجاد شده  نه قبل از آن واشاره ایه هم سموات والارض را هفت جو زمین میداند که گردش زمین بدور خورشید تثبیت شد وآسمان زمین شفاف گردید.

مقایسه این آیات نشان میدهد هزارسال، سال خدا نیست که با سال ما تفاوت داشته باشد. دراین ایه نکات علمی ومعانی فراوانی نهقته است که بحث دیگری میطلبد. اشکال در توجه نکردن به سیاق ایات و عدم اطلاع علمی وقایع طبیعی درسرنوشت زمین است. از آنجائیکه نقد کنندگان هدف خاص بی اعتبار کردن آیات قرآن را دنبال میکنند از روی غرض ورزی است وآنها درصدد پی بردن به واقعیت آیات نیستند.

فقط همان سه آیه را بیرون می آورند ومطالعه ابتر دارند وبه سیاق وآیات قبل و بعد هم توجه نمیکنند و کسانی هم که به توجیه و تاویل آن می پردازند به ذهنیات کهنه و قدیم استناد میکنند که گره گشا نیست. خداوند متعال براساس روش همگون درقرآن مطالبی را بیان میکند که گذشت زمان واقعیت آن را روشن میکند. این ایه دلیل واضحی است بروجود این موضوعات درقرآن. 

 وسَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ. و بزودی نشانه های خداوند را در کیهان واطراف ودر وجود خودتان مشاهده خواهید کرد که برای شما دلیل روشنی باشد که خداوند واقعیت دارد و برحق است آیا این نشانه ها شما را کفایت نمیکند. مفاهیم بکار برده شده در قرآن دارای معانی خاصی است باید به استناد بر ایات دیگر آنها بیرون اورد. این آیات متشابه هستند و بایستی درآن تفکر و تعمق کرد. برای درک واقعیت ابتدا باید ذهن را خالی کرد و بدون پیش داوری وارد بحث این قبیل ایات شد. بسیاری از محققان با ذهنیت خاصی به مطاله قران میپردازند و سپس آیات را با ذهنیات کهنه خود تطابق میدهند و بیشتر شبه می آفرینند. نواندیشی و نونگریستن و براساس علم آنهم علوم طبیعی باید به قران نگاه کرد تا با مفهوم واقعی مد نظر قران اشنا شویم .

جالب است که این دو موضوع را یعنی هزارسال و پنجاه هزار سال را به هم ارتباط میدهند و آنرا در قیامت جستجو میکنند، درحالی که دو موضوع جداگانه است وارتباطی باهم ندارند. هزارسال درباره یوم العذاب است که در زمین اتفاق می افتد و پنجاه هزارسال زمان برچیده شدن کیهان است واین دو آیات ارتباطی با قیامت ندارند. سنه سال معنی میدهد. در زمین یک سال قمری یا شمسی است ودرمعیار کیهانی سال بر اساس میلیون محاسبه میشود و فاصله ستارگان بر اساس سال نوری که درمقاله جداگانه به ان میپردازیم . ما ابتدا دو ایه درارتباط  با هزار سال را بررسی میکنیم و کلمات کلیدی آن را بر اساس سایر آیات الهی بررسی و سپس وارد بحث اصلی میشویم. تاکید خداوند برمما تعدون سالی است که ما در محاسبات خود از آن استفاده میکنیم، این دوآیه عبارتند از:


یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ-سجده5 - خداوند امر خود را درآسمان و زمین تدبیر میکند واین امر درروزی که به حساب شما هزارسال است نزد خود برمیگرداند.


وَیَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَن یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ یَوْمًا عِندَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ حج-47- از تو به شتاب عذاب می طلبند و خدا هرگز وعده خود را خلاف نمی کند ان روزی است نزد خداوند که برابربا هزار سالی است که شما محاسبه میکنید. دوره این یوم هزارسال است و اجرا آن خواست وبرنامه ریزی الهی خدا است.


امر خداوند در جهان مادی چیست وفرق آن با ملائکه


امرخداوند به معنی فرماندهی خداوند بر یک پدیده خلقتی است و ملائکه  قوانین طبیعت هستند به مقاله -انبساط کیهان از نظرعلم وقرآن مراجعه فرمائید. خلق وامرارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

-الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمین- آفرینش و فرمانروایی از آن خداوند تبارک و تعالی، پروردگارجهانیان است. برای وضوح بیشتر مطلب از آیه سوره فصلت بهره می جوئیم -

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ- 11 سوره فصلت.

درآیات 9 و10 سوره فصلت خداوند خلقت زمین را شرح میدهد. زمین دردو دوره آفریده میشود، پس از آفرینش زمین پوسته جامد را خلق و سپس چهار دوره اقوات که همان غذای بیولوژیکی است برروی آن به  وجود می اورد  و سپس به اسمان زمین که دودی بود میپردازد و ازآن اسمان هفت جو زمین را در دو دوره خلق میکند.

وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا اتفاق می افتد. این امر درسمائ اساس  و پایه حیات موجودات در زمین است. چرا اول دراین سمائ آب باران نازل میشود واکسیژن لازم برای ادامه حیات وجود دارد محدوده حفاظتی دربرابر اشعه  ماورائ بنفش و طوفان های مخرب حیات مستقر شده و قوانین طبیعت که همان امر خداوند است درآن جاری است. به مقاله -پیدایش حیات از دید علم و قرآن- مراجعه فرمائید .حال اگر خداوند امر خود یعنی فرمانروائی خود را اززمین بیرون بکشد. حیات زمین برچیده میشود و این یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ است.


با استناد به ایه دوم حج 47- که به عذاب اشاره میکند و بررسی آیات 45 الی48 همان سوره اشاره به عذاب در گذشته دارد. محل وقوع عذاب در زمین است. این یک دوره هزارساله عذاب است وتا ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ ادامه دارد. برگشتن این امربه معنی پایان حیات است و پس ازعذاب قوانین حیات برچیده میشود.

یوم العذاب همان عذاب ادنی قبل از عذاب قیامت است


در سوره  سجده  خداوند ابتدا از خلقت کیهان شروع میکند و سپس به زمین و سمائ ان اشاره میکند و زمان برچیده شدن حیات درزمین را بعد ازعذابی که حدود هزارسال ما طول میکشد تذکر میدهد.  آیه بعدی تاکید میفرماید که خداوند موارد پنهان و اشکار کیهان و زمین را میداند وآیات بعد خلقت انسان در درون پدیده حیات اشاره میکند و سرانجام به روز قیامت میرسد. آیات 4 الی 11 سوره سجده. این ایات روند تاریخچه خلقت کیهان تا پیدایش حیات وبلاخره پایان زندگی و مرگ انسان درپدیده حیات را تذکر میدهد این هزارسال دوره یوم الاعذاب دزمین است. این یک واقعه ای است که اتفاق می افتد و خداوند به آن اشاره میکند. آیات مربوطه 9 الی 12 سوره فصلت در آخر نوشتار آورده میشود درصورت تمایل انها را مطالعه فرمائید .


انسان با پیشرفت خارق العاده علمی و تخریب محیط زیست و لایه ازن وافزایش جمعیت شهری و دوری از انسانیت که نشانه های ان را هم اکنون درجهان مشاهده میکنیم و خشک سالی های پی درپی .کم  آبی وذوب شدن آبهای دو قطب شمال و جنوب و بالا آمدن سطح اقیانوسها  وزیر آب رفتن اکثر کشورهای اروپائی و بهم خوردن توازن و مشکلات دیگر که علم هم آن را پیش بینی نموده عذاب بربشر شروع میشود و این مدت هزارسال ما است و این پیش بینی قران است. و براساس  روایات و آیات قران دوره آخرالزمان است که بشریت خود و حیات زمین را نابود میکند و با پیشرفت سریع علم انسانیت به اخر خط خود میرسد و خداوند حیات را برمی چیند. درسوره واقعه ایات 10 الی 14 واقعه خبر میدهد که افراد مومن درگذشته فراوان بودند و دردوره آخرالزمان بسیار کم هستند .

وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ- أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ- فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ- ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِینَ وَ قَلِیلٌ مِّنَ الْآخِرِینَ.


سابقون اولیه دارای ایمان خاص هستند که در تعداد آنها در گذشته زیاد بود ولی در دوره آخرالزمان بسیار اندک اند. و این دوره ایست که حضرت مهدی (ع) برای نجات و باز گشت بیشتر بندگان خدا به فطرت ذاتی خود تلاش میکند و بلاخره خداوند امر خود را از زمین برمیدارد که این به معنی پایان حیات است. 

روح و ملائکه همچنان در زمین و کیهان باقی میمانند تا کیهان هم جمع شود. ملائکه قوانین جاریه در کیهان و زمین هستند .دردو ایه قبل که مکمل هم هستند صحبت ازعذاب است. این عذاب اول است که زمین رخ میدهد و عذاب سنگین تردرقیامت است


وَلَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ- عذاب ادنی همان عذاب آخرالزمان است. خداوند باز هم راه را برای برگشتن انسان ها فراهم میکند. پس هزار سال یک مرحله ای است که به یوم العذاب معروف ویک حادثه ای است که در قرآن پیش بینی شده است. ادامه این موضوع را میتوانید در مقاله. پنجاه هزارسال درقران از کدام واقعیت حکایت میکتد  مراجعه فرمائید. سید محمد تقوی اهرمی شهریور
1396 ویرایش جدید اسفند 1397


آیات 9 الی 12 سوره فصلت
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِینَ-9
وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِینَ-10 
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ-11
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ-12

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت