ویژگی ها

عرش خداوند بر آب و خلقت حیات در زمین

عرش خداوند بر آب و خلقت حیات در زمین

مقدمه نوشتار

چهارکلمه کلیدی درقران وجود دارند که اساس و پایه شبهات فراوانی شده و برای رفع این شبهات به  تصورات ذهنی هزارسال قبل برای روشن معانی انها مراجعه میکنیم و فکر خود را بکار نمیگیریم و درآیات تعقل نمیکنیم درصورتیکه ازخود قرآن میتوان مفاهیم درست و صحیح آن را بیرون آوریم. متاسفانه تصورات ذهنی کهن پرده بر افکار ما انداخته وهمیشه با  یک پیش داوری قبلی وارد مباحث  قرآن میشویم و آنچه بر باور ما نشسته را  بر آیات قرآن تحمیل میکنیم و در حقیقت قرآن را فدای تصورات ذهنی خود میکنیم. این چهار کلمه سموات والارض، سمائ ،عرش واستوی است. همه این کلمات درارتباط با جهان مادی است و مدیریت انها توسط خالق متعال صورت میگیرد. تنها دریک آیه - وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ مدیریت پس از برچیده شدن کیهان است که این مدیریت براساس قوانین جاریه جهان مادی نیست و براساس مطلب مدیریت کوانتومی پس از بر گشت کیهان به احدیت است  که در آن صمدیت نقش پر رنگی دارد. موضوع فوق العاده جالب و شنیدنی است که در مقاله عرش خدا برهشت وعلم کوانتوم  به آن اشاره شده است.

مفاهیم سمائ و ثم الستوی 

اکنون سعی میکنیم مفاهیم عرش و استوی را با استناد با آیات قران بیرون بیاوریم. برای این منظور باید ذهن را از تصورات کهن پاک کرد و برعقل و تفکر و منطق وعلم روز موضوع خاص تکیه کنیم .عرش و استوی در قران دارای مفاهیم خاصی هستند که در سیاق آیات معنی ان روشن میشود. عرش معنی فرمانروائی و کنترل آن یا به زبان امروزی مدیریت برای رسیدن به هدف برنامه ریزی شده است. به زبان امروزی طرح وبرنامه ریزی ابتدا معنی عرش را از لغت نامه متداول بیرون آوریم و سپس به بحث خودمان ادامه  دهیم راغب درمعنی عرش چنین میگوید:


"زمانی که عرش (تحت فرمانروائی) به ذات پروردگارنسبت داده میشود بی تردید کنایه از قدرت و سیطره و فرمانروائی کل خداوند است. علاوه براین حقیقت عرش خدا را به هیچ  وجه  بشر نمیداند و فقط اسمی از آن شنیده است "


واستوی هم به چیزی پرداختن است. وقتی خداوند میفرماید ثم الستوی علی العرش به معنی" سپس به مدیریت آن میپردازد" است. قبل از ثم الستوی خداوند درحال خلق پدیده ای بوده و برای تفکیک زمانی و شرح علمی آن از این کلمه استفاده میفرماید .در آیات 9 الی 12 سوره فصلت مفهوم سموات ،سمائ واستوی به وضوح شرح داده شده

شرح آیات 9 الی 12 سوره فصلت

این چهار آیه درباره یک موضوع  گفتگو میکند پیدایش زمین و حیات درون آن. همه این چهار آیات بهم پیوسته هستند و با یکدیگر ارتباط  تنگاتنگی دارند. سه کلمه سمائ، سموات والارض به معنی هفت طبقه جو زمین و ثم استوی در آن بکار برده شده و میتوان مفاهیم آنرا استخراج کرد. متاسفانه افراد مغرض و معاند در پوشش دفاع از قرآن همه آیات را مغشوش کرده اند. شاید میدانند چه عظمتی دراین چهار آیه نهفته است و عده ای هم دلسوز ولی نا آگاه با اتکا به نظر گذشتگان به این نا بسامانی کمک میکنند و نمی دانند که آیات خداوند را از اعتبار علمی میاندازند. این آیات را مرورمیکنیم تا به معانی سه کلمه برسیم و سپس به کلمه عرش میپدازیم. البته باید به تحولات اولیه زمین بعد از پیدایش آگاهی داشته باشیم تا مفهوم این آیات که اعجاز قرآن است روشن شود.


قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ-9
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ-10
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ-11
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ-12


ایه 9 میفرماید "زمین را در دو دوره خلق کردم (از بدو جدا شدن از توده  ابر خورشیدی تا  تشکیل پوسته جامد زمین) و سپس بر روی آن رواسی (پوسته جامد) را قرار دادم و روی رواسی برکت نهادم  وغذای موجودات را برای آنهائی که به آن نیاز دارند در چهار دوره مقدر (برنامه ریزی کردم جو زمین هنوز شکل نگرفته است).

پس از آن به آسمان زمین (جو اولیه) پرداختم درحالی که تیره و دودی بود و به زمین و آسمان آن خطاب شد بالاجبار در این برنامه ریزی قرارگیرید و گرفتند. سپس آن آسمان زمین را درهفت آسمان  قضاهن (مقدر)کردم آنهم در دو دوره و در تمامی این هفت آسمان فرمان خود را نهادینه کردم آسمان زمین را  شفاف و به زینت نورستارگان آراستم و آن را در حفاظی قراردادم  و این برنامه ریزی خداوند عزیز و دانا است".

ثم الستوی الی سمائ- به سمائ زمین پرداختم کجای این سمائ معنی کیهان میدهد که مغرضین و معاندین جار و جنجال به راه انداخته اند. فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ را خداوند در تمثیل زیبا برای چه بیان فرموده. برای کسانیکه عقل خود را بکار بندند و بدانند که این سمائ اولا هنوز یک سمائ و یکپارچه و دودی است و دوما متعلق به زمین است (توجه فرمائید سمائ معانی دیگری هم مانند بالا و فضا دارد در این آیات منظور سمائ زمین است). سپس این سمائ دودی یکپارچه رابه سبع السموات تبدیل کرد.

مفهوم اصلی سبع السموات 

بنابراین اینجا سبع السموات هفت جو زمین است و درکل کیهان بگردید هیچ  سبع السموات پیدا نخواهید کرد. قدما نمی دانستند که سبع السموات که در فرهنگ کتب آسمانی از ابتدای خلقت انسان تکامل یافته یعنی آدم این کلمه رواج پیدا کرد چی بوده است بنابراین تفاسیر و برداشت های تخیلی برآن گماشتند و اکنون هم که علم این طبقات هفت گانه را کشف کرده ما از خر شیطان پائین نمی آئیم و حاضر نیستیم هفت آسمان را هفت جو زمین به رسمیت بشناسیم.

سموات و الارض در قرآن به  دو معنی بکار رفته است

اول هفت جو زمین که عامل ایجاد حیات بوده و برای خداوند متعال از اهمیت خاصی بر خوداراست و

دوم کیهان است .براساس سیاق آیه میتوان این دو معنی را تفکیک کرد مثلا درآیات بالا منظوراز سموات هفت جو زمین است.

خداوند کیهان را برای خلقت حیات در زمین خلق کرد. کیهان حدود 13 میلیارد سال قبل ازهیچ ابداع شد بدیع السموات والارض (خداوند خالق کیهان از عدم) و سپس انرا فطرهن کرد-فاطرالسموات والارض (خداوند خالق کیهان از انبساط) ازهم باز کرد و سپس خلق السموات والارض فی سته ایام کیهان را درشش دوره خلق کرد. این مراحل هر کدام اولویت زمانی خاص خود را دارد. اول ابداع  دوم  فاطر و سوم خلق .- خلقت کیهان ازهیچ نظر علوم طبیعی و قران


وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِين-خداوند است که کیهان را در شش دوره خلق کرد در حالی که مدیریت و برنامه او برآب قرارداشت (برایجاد آب) تا بهترین عمل شما را در معرض آزمایش قرار دهد و اگرگفته شود که بعد از مرگ بر انگیخته میشوید کافران گویند این سحری اشکار است.

برنامه ریزی خالق متعال برای خلق کیهان ایجاد اب بود که اساس و پایه  حیات در زمین بوده است .از این جهت  در شش دوره  بسیار کوتاه در سه  دقیقه اول خلقت کیهان طوری برنامه را پیش برد که ساختار اصلی و سنگ بنای کیهان ریخته شد و 75 درصد اتم  ئیدروژن و 24 درصد اتم هلیوم و بقیه اتم های عناصر سنگین تر ازآهن -خلقت کیهان در شش روز از نظر علم وقرآن مراجعه فرمائید.

بعد ازگذشت حدود ده میلیارد سال منظومه شمسی پدیدار شد و زمین دردو دوره خلق شد و غذای بیولوژیکی برای تک سلولی های اولیه در چهار دوره فراهم شد-چگونگی روند پیدایش حیات در زمین اولیه ازنظر قران


وخداوند جو زمین را در دو دوره و بصورت هفت اسمان خلق کرد. شش دوره خلقت کیهان ارتباطی به دو دوره زمین و چهار دوره اقوات و دو دوره جو زمین ندارد و این تخیلات ذهنی غلط ما است که از گذشتگان به ارث بردیم و آیات خداوند را ازاعتبارعلمی می اندازیم و شبه پشت شبه می آفرینیم و متوجه خطای خود نمی شویم.

دقت نمیکنیم که در آیات فوق زمین در دو دوره خلق میشود و اقوات در چهار دوره برنامه ریزی میشود اینجا صحبت از خلق نیست قدر فیها اقواتها و هفت اسمان هم خلق نیست قضاهن است.معانی را نمی دانیم و اصلا شاید به آیات فوق رجوع نکرده ایم و مستقیما به سراغ نظرمنسوخ شده  کهن هزار سال قبل که نظر علم آن زمان است رفته این چنین اشتباه بزرگ و ظلم عظیم به این آیات روا داشته ایم و همان شبهات را تکرار میکنم و خود را پیرو قرآن میدانیم . 

باید در ایات خداوند تفکر و تعقل کنیم و کمی هم به علم اختر شناسی و پیدایش زمین آگاهی داشته باشیم-خلقت زمین از نظر علم زمین شناسی و قرآن

وبعد به سراغ تاویل آیات متشابه قرآن  در موضوع  خلقت کیهان و زمین برویم. با ابزار علم جدید باید به تاویل آیات متشابه پرداخت. بامید رهائی از بند تخیلات ذهنی کهن و رهائی مهجوریت قرآن از آن تصورات .سید محمد تقوی اهرمی مهر ماه 1396 ویرایش جدید اسفند 1397

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت