ویژگی ها

سجده ملائکه به بشر و آدم در دو مرحله زمانی


مقدمه نوشتار


ملائکه در بدو خلقت انسان و در مرحله نفخت من روحی به فرمان خداوند به انسان سجده میکند و جزئ فطرت ذاتی او قرار میگیرد. سجده به معنی تسلیم امر خداوند قرارگرفتن است. وقتی در آیات قرآن درمورد سجده تمامی اشیائ به خداوند نگاه کنیم این مفهوم را در می یابیم که هرچه بر فطرت خدائی استوار باقی مانده درحال سجده خدا است و زمانیکه خداوند به ملائکه فرمان میدهد به آدم سجده کنید یعنی درذات او و جزئ فطرت اوقرارگیرید. ملائکه اسباب و قوانین و امر خدا هستند که ساختار مادی شیئ را برپا میدارند. پیوند ملکول ها که بر اساس نیروهای مختلف صورت میگیرند که از جنس انرژی هستند یا به کلمه تمثیلی قرآن از مارج من نار هستند در ذات انسان نهادینه میشوند و میلیارد ها ملائکه ساختار جسمی انسان را نگه میدارند. ساختار انسان از ماده و انرژی تشکیل شده و انرژی هم نیرو های نگه دارنده ساختار ماده است دو پدیده مهم از بدو مرحله سویته به امر خداوند و همزمان با نفخ من روحی در ذات انسان قرارمیگیرند.

و النفس و ما سوی ها، فالهما فجورها و تقویها، فجورو تقوی میشود جزئ خصیصه ذاتی نوع بشر ولی همراه تکامل جسمی بشر راه رشد و تکامل را می پیماید تا در انسان تکامل یافته بروز دهد یا به عبارتی فعال میشود. این برنامه ریزی خداوند است. این دو جزئ نفس انسان قرارمیگیرند. تقوی باز گشت به فطرت خدائی و فجور مقابل تقوی فراراز فطرت خدائی است. قسم به نفس هنگامیکه سویته میشود و در آن روح خداوند قرارمیگیرد.

سوی وسویته از نظر قرآن یک مرحله مهم در سرنوشت خلقتی انسان است. به آیات 9 الی 11 سوره سجده  توجه فرمائید


الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ

خداوند کلیه شرایط را برای خلقت انسان فراهم کرد و سپس خلقت او را از طین آغاز کرد و نسل بعد از آن را از آب کم قرار داد و سپس آن را سویته کرد و از روح خود درآن نهاد و گوش و چشم و قلب را برای او در آن قرارداد. اولین نطفه کامل حیات را خداوند نفس واحده نامیده که کلیه جانداران از آن ایجاد شده اند. نفس که سوی میشود روح درآن نهاده میشود فالهما فجورها وتقویها به مقاله نفس واحده اولین تک سلولی خلق شده درزمین مراجعه فرمائید. علقه نفس واحده است که سویته میشود وهمزمان با تکامل ژن و شروع توارث روح به عنوان امر خداوند درآن قرارمیگیرد. 

أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدًى أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِّن مَّنِیٍّ یُمْنَى ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَى-ایا انسان گمان میکند بی هدف رها میشود آیا او نطفه تقدیری نبود که مقدرمیشود وسپس علقه بود، پس خلق میشود و سوی میگردد پس در آن جنسیت نرومادینگی قرارداده میشو. ذکر وانثی معنی نر و ماده میدهد که ظهور آغاز توارث درعلقه را میرساند. بنابراین کلمه سوی وسویته یک مرحله خاصی در خلقت انسان است و بهتر است از خود کلمه در بیان خلقت انسان استفاده شود. بنابراین سویته مرحله شکل گرفتن حیات درکره زمین است و از آنجائیکه هدف ایجاد حیات در زمین از نظر قرآن خلقت انسان است، سویته یک مرحله مهم درسرنوشت خلقتی انسان است. علقه در جنین وجود ندارد، علقه و مضغه مراحل روند تکامل حیات در زمین اولیه است. این از تصورات کهن بر باور ما نشسته است و با علم روز مطابقت ندارد. به مقاله  مراحل رشد جنین و واقعیت قرآنی مراجعه فرمائید.

تکامل ژن و نهادینه شدن جنسیت نروماده برای امرتوارث که همزمان است با نفخه من روحی روح خدا در علقه نهادینه میشود برای کنترل تکامل موجودات تا آدم انسان تکامل یافته. حال زمان سویته از نظر علم زیست شناسی که مقارن است با سجده ملائکه به بشرچه موقع است.

زمانی است که امر خداوند در سمائ زمین یا هفت طبقه جو زمین که پایه واساس حیات است استقرار می یابد. یعنی شروع تکامل موجودات پرسلولی ازعلقه یا تک سلولی هسته دار با غشائ سلولی وDNA کامل. سمائ زمین که هفت جو زمین خلق میشود و آرامش در زمین حکمفرما و درجه حرارت زمین تثبیت و جو شفاف میشود که برای رشد موجودات پرسلولی لازم است. آیات 9 الی 12 سوره فصلت وقوع این حادثه را دقیقا اعلام کرده است. به مقاله خلقت انسان با نگاهی جدید و مطابقت با علم روز- پیش نطفه مراجعه فرمائید

فاصله زمانی سجده ملائکه به بشر وبه آدم

در قرآن در دو سری آیات به سجده ملائکه و امتناع ابلیس از فرمان خداوند اشاره میشود. کمتر کسی به این مورد توجه کرده است. ابتدا فرمان سجده به بشر و دوم فرمان سجده به آدم آنهم در دو فاصله زمانی بسیار طولانی در حدود یک ونیم میلیارد سال. این موضوع را میتوان براحتی از آیات فهمید. مرحله نفخه من روحی یک مرحله مهم در خلقت انسان است. نطفه وعلقه هم همینطور. نطفه اولین تک سلولی از حما مسنون و در صلصال که نطفه امشاج است با ژن ناقص RNA که نیاز به تکامل تا ظهور DNA دارد و اولین تک سلولی هسته دار باغشائ هسته ای وژن کامل علقه است که روح و امر خداوند برای فرماندهی ژن درآن قرار میگیرد. این مطالب دقیقا از آیات قرآن استنباط میشود که شرح میدهم.


مرحله اول سجده ملائکه به بشر وزمان وقوع ان


آیات 5 الی 8 سوره سجده پروسه خلقت انسان از یدبرالامر من السمائ الی الارض شروع میشود وتا نفخ من روحی ادامه می یابد و درسوره ص هم درهمین مرحله به ملائکه خطاب میشود به بشر سجده کنید .هنوز آدم مطرح نمیشود.در تمامی مراحل خلقت انسان درقرآن هیچ اشاره ای به آدم نمیشود، تنها درزمان تکامل و بیرون آمدن از ذریه قوم الاخرین به او به عنوان اولین انسان تکامل یافته از ذریه قبل.


یدبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ –امرخداوند از سمائ به زمین تدبیر میشود و این امر در روزی که مقدارش هزارسال از سال هائی که شما محاسبه میکنید برگشت داده میشود. سمائ دراین آیه آسمان زمین است وامرخداوند فرمان الهی است که قوانین طبیعی هستند که حیات در زمین را به وجود آورده اند.(پایان حیات در زمین یک دوره هزارساله است ،همین سال که ما حساب میکنیم) روزهای هزار و پنجاه هزاردر جهان مادی است.

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ –خداوند است که همه چیز را به نحو احسن خلق کرد وسپس خلقت انسان را از سنگ رس آغاز کرد و سپس نسل بعد از آن (بعد از بدائ خلق من طین ) را از مشتقات ویا رسوب درآب کم قرارداد ( که همان حمامسنون در صلصال است)- ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ-سپس آنرا سوی کرد و در آن روح خود را استقرار داد و برای شما گوش و چشم و قلب درآن قرار داد ولی کمتر کسی شکرگذاراو است. زمان این آیات از یدبر الامر من السمائ الی الارض شروع میشود وتا سویته ونفخ من روحی ادامه داشته است. براساس آیات 9 الی 12 سوره فصلت حیات در کره زمین از خلقت زمین در دو دوره وایجاد پوسته جامد رواسی بر آن وپیدایش اقوات یا غذای بیولوژیک در چهار مرحله روی پوسته جامد و سپس ثم الستوی الی السمائ تا وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا که همان - یدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ است، ادامه مییابد. ابتدای خلقت هفت جو زمین و قبل از-َزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ-یعنی شفاف شدن  جو زمین که براحتی نورستارگان از روی زمین قابل مشاهده شدند، بشرمراحل اولیه خلقت خود را میگذراند ودرمرجله سوی یا سویته روح خداوند درآن قرارمیگیرد. اعضائ بدن گوش و چشم  و قلب بعد از نفخ من روحی و در زمان طولانی پروسه تکامل درآن قرار داده میشود. به آیات زیر توجه فرمائید.


قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ


آیات 9 الی 12 سوره فصلت پیدایش زمین از جدا شدن از توده ابر خورشیدی را شرح میدهد تا ایجاد هفت آسمان از سمائ یک پارچه آن ( درزمین اولیه). مراحل زمانی این آیات بر اساس اخرین یافته های علم زیست شناسی حدود سه میلیارد سال طول میکشد. ابتدا اولین نطفه که نطفه امشاج است یا تک سلولی اولیه حیات که دارای DNA ناقص بوده ایجاد و پس از سه دوره ظلمات پانصد میلیون ساله درزمین اولیه حاکم میگردد که برای حیات ضروری بوده است و سپس نخستین تک سلولی هسته داربا DNA کامل که به تعبیر قرآن علقه است خلق میشود به مقاله خلقت انسان با نگاهی جدید و مطابقت باعلم روز- پیش نطفه مراجعه فرمائید. آغاز پیدایش تمامی موجودات زنده ازاین علقه بوده است و دراین مرحله فرمان خداوند به عنوان روح یا امر خدا در ژن حیات موجودات زنده استقرار می یابد -

ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن روحه و این مرحله بسیار مهم درسرنوشت خلقتی انسان است که خداوند به ملائکه فرمان میدهد به این هسته اولیه خلقت بشر سجده نمائید. علقه یا تک سلولی هسته دار با DNA کامل در پایان پیدایش هفت آسمان جو زمین وشفاف شدن وآرامش واکسیژن دار شدن آن که لازمه ادامه حیات این تک سلولی تا تکامل بسوی بشرتکامل یافته که آدم باشد یعنی حدود 1/5 میلیارد سال بعد که خداوند ملائکه را مجددا خطاب میکند من میخواهم درزمین خلیفه ای برای خودم  قراردهم.

دراین آیات مرحله اول و تمامی آیات خلقت انسان از نطفه، مائ مهین، حما مسنون و صلصال اشاره ای به آدم نیست (یعنی وجود نداشته است و درحال خلق شدن بوده) ومیفرماید قصد دارم بشری خلق کنم وقتی آنرا شکل دادم و از روح خودم درآن دمیدم آنرا سجده کنید .اینجا ابلیس امتناع میکند ودر مرحله دوم هم امتناع میکند. آیه اول سوره دهربه این واقعیت اشاره میفرماید که انسان درحال خلق شدن است.

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا- إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا.براساس شیوه بیان آیات خلقت انسان شروع خلقت همان خلقت است خداوند ابتدا خلق میکند و سپس سوی یا پرداختن به آن ،خلق فسوی خلق میکند وسپس به آن میپردازد. قدر فهدی قدر با فتحه و تشدید دال برنامه ریزی معنی میدهد. برنامه ریزی میکند وسپس آنرا به مقصود راهنمائی میکند. همه این ها معنی عامل زمان در پروسه خلقت است. نظرات کهن هزار سال در باره خلقت انسان و آدم پرده بر فهم و ادراک ما از آیات قرآن انداخته و راه تفکر و تعقل را مسدود کرده است. در دنباله آیه شریفه یدبرالامرمن السمائ الی الارض آیات زیر آورده شده .حال با این دید به آیات نگاه کنیم.


یدبِّرُ الأَمْرَ مِنَ السَّمَاء إِلَى الأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ - ذَلِكَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ- یدبر الامر از سمائ تا زمین حیات است که در یک دوره هزار ساله برچیده میشود


الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ- ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ خدای دانای غیب وشهاده واو کسی است که همه چیز را برای خلقت حیات فراهم کرد وخلقت انسان را از طین آغاز کرد وسپس نسل بعد از آن را از رسوب یت چکیده ای در اب کم قرار داد وسپس آن را سویته کرد ( شکل وسر وسامان داد) وروح خود را در آن مستقر کرد وبرای شما اعضای بدن در آن قرار داد. 


مرحله سواه ونفخ من روحی یک مرحله مهم در خلقت انسان است و در زمان خاصی اتفاق افتاده است.بنابراین در آیاتی که سویته و نفخ من روحی آمده در یک زمان خاص رخ داده است. از جمله آیات زیر26 الی 31 سوره حجر


وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ- وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ- وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ- فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ- فَسَجَدَ الْمَلآئِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ- إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى أَن يَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ-


درحقیقت انسان را درصلصال و از حما مسنون خلق کردیم و جان را قبل از آن از آتش بی دود آفریدیم وخداوند به ملائکه فرمود من بشری را از حما مسنون و در صلصال خلق میکنم (قصد دارم خلق کنم)-پس وقتی او را سویته کردم وازروح خودم درآن قراردادم به اوسجده کنید. تمامی ملائکه سجده کردند. اینجا نفس بشر سواها میشود همان نفسی که تمامی موجودات زنده و خود انسان از آن پدید می آیند. کلمات سوی، سواها وسویته به معنی شکل گرفتن نفس واحده است.8 آیه اول سوره شمس هم این موضوع را اثبات میکند.


وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا- وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا- وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا- وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا- وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا- وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا- وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا- فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا


قسم به خورشید ونورافشانی آن و به ماه که در نور افشانی دنباله رو آن است و قسم به روز که روشن میشود و شب که تاریکی انرا میپوشاند و قسم به آسمان که آنرا بنا ساخت(سمائ زمین) و زمین که آنرا بگستراند(برای ایجاد حیات) وقسم به نفس که آنرا شکل دادیم (سواها ) وسپس در آن تقوی وفجور را نهادینه کردیم. تمامی قسم ها به نفس و قراردادن تقوی و فجور درآن برمیگردد. دراین نفس که میتواند بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی تک سلولی هسته دار با غشائ هسته ای کامل( قرارمکین) وDNA تکمیل شده که روح خداوند در آن قرارمیگیرد و فرمان بسوی تکامل برتررا نظارت میکند. روح دستور نرم افزاری خداوند درژن اولیه موجودات است که خلق کرد و فسوی کرد قدرفهدی برنامه ریزی کرد وهدایت آنرا بر عهده گرفت. هدایت موجودات بسوی تکامل برتراست. از ایات چنین برمی آید که درنفس واحده هنوز اعضائ بدن موجودات درست نشده. 

ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ.اینجا سمع وابصاروافئده اعضای بدن هستند که بعدا در ان جاعل میشود. اگر نفس واحده را آدم فرض کنیم. با آیه انا خلقناکم من ذکر و انثی درتناقص است ما شما را از نر و ماده آفریدیم . به مقاله نفس واحده اولین تک سلولی خلق شده در زمین مراجعه فرمائید. حال به مرحله دوم میپردازیم .در مرحله دوم آدم جای بشر را میگیرد.

مرحله دوم سجده ملائکه به آدم


آیات سوره بقره29 الی 38


در مرحله اول و دوم سجده ملائکه هر کدام با یک آیه مهم شروع میشود که  اصلا مورد توجه تمامی مفسران قرار نگرفته درصورتیکه این آیات نکات مهم کلیدی این وقایع سرنوشت ساز درسرنوشت خلقتی انسان است. شرایط زمانی ومکانی را اعلام میفرماید. به آیات زیر توجه فرمائید.

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ


قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ


قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ


وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ


وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ


فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ


فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

آیات فوق با آیه 29 شروع میشود که میفرماید:خداوند است که در زمین تمامی شرایط برای (خلقت حیات را فراهم کرد ) وسپس به آسمان زمین پرداخت واز آن هفت اسمان بیرون آورد و او به تمام جهان مادی دانا است.

زمین مراحل اولیه خود را در 3/5 میلیارد سال طی کرده حیات شکل گرفته هفت آسمان خلق شده واین جو زمین تا دوره ما انسان ها ادامه داشته است حدود یک میلیارد سال بعد از آن و آدم دراین دوره یعنی در آخرآن حدود پنجاه هزارسل قبل از نسل قبل از خود که بشر بودند و فساد میکردند و خون میریختند با جهش تکاملی قابلیت دریافت اسمائ الهی را پیدا میکند وعنصر اختیار بوی عطا میشود ودر بوته آزمایش الهی قرارمیگیرد.اینجا تکامل آدم در شرایط جوی مساعد انجام میشود.

خداوند ملائکه را خطاب قرارمیدهد که من میخواهم درزمین جانشینی قراردهم گفتند کسی را در زمین جانشین قرارمیدهی که ظلم و فساد و خونریزی میکند. درصورتیکه ما ترا تسبیح میکنیم خداوند فرمود من چیزی میدانم که شما نمی دانید. سپس خداوند ازعلم خود به انسان آموخت و این اسمائ را به ملائکه ارائه داد و فرمود اگر راست میگوئید این اسمائ را بمن بگوئید ملائکه گفتند منزهی تو ما  فقط همان دستوری که به ما یاد داده ای چیز دیگری نمی دانیم. پس از آن خداوند به ملاکه امر میفرماید به آدم سجده کنید همه سجده کردند جز ابلیس که از کافران بود یکبارهم در مرحله اول امتناع کرده بود.


خطاب شد به آدم که با جفت خود دربهشت سکنی کنید و بهره مند شوید ولی به این درخت نزدیک نشوید وشیطان آنها را گول زد واز بهشت اخراج و درزمین جای گرفتند. اشاره آیات به تکامل یافتن او است که با یک جهش تکاملی آگاهی و اختیار در او قرار گرفت. آگاهی علم است، خلاقیت است مدبر بودن است، قدرت بیان است وخواندن و فکر کردن و تعقل ورزیدن همه اینها از صفات ذات باریتعالی است که به جانشین خود عطا فرمود و برای نخستین آزمایش فرمان داد وارد بهشت شوید. خلیفه خداوند قرارگرفتن مربوط به بنی ادم تا به امروزاست

.کلمه آدم فقط درزمان جهش تکاملی از بشرهای قبل بکار برده میشود و دیگر از آدم نام برده نمی شود و به جای آن بنی آدم مورد خطاب قرار میگیرد. درسوره اعراف بلافاصله بعداز هبوط ادم خداوند با بنی آدم پیمان میبندد ودرچندین آیه راه رسیدن به تقوی و پرهیز از فجور را به بنی آدم تذکر میدهد.آیات 24 الی 34 اعراف مراجعه فرمائید.

انسان میتوانست تا آخربقای انسانیت در بهشت معنویت بدون گرفتاری های مادی از نعمتهای الهی بهره مند شود ولی ازاولین آزمایش سالم بیرون نیامد و عامل اختیار با ابزار خواسته نفسانی او را متمرد کرد وخود را از آن بهشت معنویت محروم کرد و در زمین سکنی گزید اینجا ابلیس همنشین او میشود. حسد ورزی، منافع طلبی، حق کشی، ظلم برای منافع شخصی، دروغ گوئی وغیبت، دشمن یکدیگر بودن اختلاس، چپاول بیت المال، شایع پراکنی ،مقام وثروت اندوزی و بلاخره اصراف که خشم خدا را در پی دارد عواملی هستند که ابلیس در خواسته نفسانی او تزریق و او را از صراط مستقیم و راه تقوی دور میکند.


ملائکه اعتراض میکنند که این بشر که تو میخواهی خلیفه خودت قراردهی وحشی است خون ریخته و فساد کرده .جمله زبیائی پراز مفهوم علمی. آدم ازدرون این بشرهای تکامل نیافته با جهش تکاملی فکری وعقلی برانگیخته میشود. درتمثیل فوق ابتدا خداوند به آدم اسمائ الهی را یاد میدهد وهمین را به ملائکه عرضه میدارد ومیفرماید حال بگوید این اسمائ چه بود ملائکه فقط علم آن ماموریتی که انجام میدهند را دارند ولا غیر.


وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ- و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم گفتند چرا گواهى داديم تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين (امر) غافل بوديم.

إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ- ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ.دراین آیه به وضوح میفرماید آدم و نوح و ابراهیم و همه از ذریه بعضی دیگر بیرون آمدند. مسلما شامل آدم هم میشودیعنی آدم هم مانند نوح وال عمران وال ابراهیم از ذریه دیگری به وجود آمد ند که در قرآن میفرماید-

کَما أَنْشَأَکُمْ مِنْ ذُرِّیَّهِ قَوْمٍ آخَرینَ.این ایات دلیل محکمی است که آدم از بشر قبل از خود به وجود آمده و طرفه العین به وجود نیامده.


نتایج بحث فوق


آیات 10 الی 26 سوره اعراف نکات ظریفی دارد که به همین مرحله دوم تعلق دارد و ابلیس وشیطان را ازهم تفکیک کرده وتمامی این آیات حالت سمبولیک دارند و در قالب تمثیل بیان شده است. مطالب مهم وکلیدی دراین آیات عبارتند از 


وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ


در زمین جایگاهتان دادیم-تمامی این اتفاقات در خلقت انسان در زمین بوده است اینکه برخی تصور میکنند که آدم در یهشت خارج از زمین بوده و بعد از هبوط به زمین آمده درست نیست و آیه بعدی میفرماید


وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ-درحقیقت ما شما را در زمین سکنی دادیم وشما را خلق کردیم(درمرحله اول زمان سویته ونفخ من روحی) وسپس صورتگری کردیم (اعضای بدن تکامل یافتند وصورتگری شدند) و پس از آن به ملائکه خطاب شد به آدم سجده کنید وابلیس امتناع کرد. اینکه خداوند ابلیس را از مقام خود خلع میکند و ابلیس هم میگوید حال که مرا معزول کردی من هم تمام بندگان تو را (بنی آدم را) اغفال میکنم و اکثر انسان ها را گمراه میکنم ،ابلیس نیروئی است که دردرون انسان قرار میگیرد و انسان را از صراط مستقیم راه تقوی دور میکند . بعد از این واقعه یعنی نهادینه شدن اختیار در بنی آدم به آدم وزوج او ابلاغ میشود در بهشت سکونت کنید و از نزدیک شدن به درختی منع میشوند. اینجا شیطان آنها را وسوسه میکند و به درخت نزدیک میشوند و در می یابند که لخت هستند. این همان اسمائ الهی است که در آدم با جهش تکاملی هویدا و اشکار میشود و در می یابند که شرمگاهشان پوشیده نیست. عنصر آگاهی ،فهم وشعوریا تکامل فکری را میرساند. خواسته نفسانی و اختیارباعث سرپیچی از دستورخداوند است. هدف خداوند گزینش انسان با اختیار و آگاهی که راه رسیدن به تقوی را طی کند. خداوند با بنی آدم پیمان میبندد که برخی کارها را انجام ندهد که در ایات 26 الی38 سوره اعراف مفاد این پیمان نامه آورده شده که توسط بنی آدم نقض میشود.

تمامی ایات بصورت تمثیل ومتشابه بیان شده باید مفهوم را از آن استخراج کرد البته با ابزارعلم روز و مقایسه با ان. سید محمد تقوی اهرمی-اول فروردین 1397

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آخرین نظرات ثبت شده

امارگیر سایت