ویژگی ها

هفت اسمان از دید علم وقران جو زمین است بحث علمی جالب

مقدمه نوشتار

هر کس قبل از مطالعه یک مطلب دارای تصورات ذهنی خاصی است که در فکراو شکل گرفته و اگر نسبت به تصورات ذهنی خود تعصب نداشته باشد، موضوع مورد مطالعه را با یک ذهنیت بی طرفانه برای رسیدن به واقعیتی بکار میگیرد ولی اگر بر تصورات ذهنی خود به دلیل اعتقادات مذهبی و پایبندی به آن تعصب داشته باشد، تصورات خود را بر موضوع تحمیل میکند ویا آن را که در راستای تصورات خود نمی بیند رد میکند. این موضوع درمطالعه آیات متشابه قرآن که دارای دو بعد مفهومی است بیشتر بکار گرفته میشود. متشابه به فرموده قرآن دارای دو وجه است وجه ظاهری و وجه باطنی. خداوند برای رساندن مطلبی که هنوز( درصدر اسلام) برای انسان از نظرعلمی ناشناخته است از تمثیل استفاده کرده است و آنرا با کلمات خاصی تشبیه کرده است هدف ازاین کارنشان دادن ادله و برهان برای تقویت ایمان انسان ها به مبدائ آفرینش است وآیه

سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَ فِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شهید-هم در این راستا نازل شده است –بزودی نشانه هائی درکیهان و درنفس خودشان نشان داده میشود که دلیلی است برای اینکه بدانید که خداوند حق است ووجود دارد آیا این برای شما انسان کفایت نمیکند که همه چیزی که برای شما کشف وروشن میشود دلائل آشکاری هستند بر وجود خداوند (تمامی مظاهر طبیعت وجود اورا اثبات میکند). دانشمندان علوم طبیعی هرلحظه موضوعات جدیدی را در باره کیهان وچگونگی خلقت ان و درساختار وجودی انسان مانند ژن ها و مکانیسم سوخت و ساز وغیره کشف میکنند که عظمت خلقت جهان و انسان را میرساند. خداوند با کلمات خود و درایات متشابه به این موضوعات اشاره کرده است که اگر ما آیات را با علم روز مقایسه کنیم و در آنها تفکر و تعقل کنیم و از دخالت نظرات گذشتگان در تفسیرآیات متشابه که برعلم روز هزار سال قبل بیان شده و بر باور ما نشسته پرهیز کنیم و تعصب کورکورانه را کنار بذاریم و با دید بصیرت به ایات نگاه کنیم، بسیاری از شبهات این آیات بر طرف میشود. قران برای بیان دیدگاه خود از کلمات بخصوصی استفاده میکند و این کلمات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. کلمات سموات والارض، سمائ، سبع السموات از جمله کلماتی هستند که دراثر برخورد با تصورات ذهنی غلط گذشتگان که بر باورما نشسته ماهیت معنائی خود را از دست داده اند.

درصوریتکه قرآن بسیار شفاف آن را بیان کرده و ما با یک پیش داوری قبلی وارد مطالعه قرآن میشویم و آیات را مطابق برداشت خودمان تفسیر میکنیم. چرا که برای فهم آیات به روایات و نظردانشمندان اسلامی قبل مراجعه میکنیم. هرگز به فکرما خطور نمیکند که آنها را براساس دید علمی آن زمان برداشت خود را منعکس کرده اند.

ماهم باید ایات متشابه را با آخرین نظریه های تائید شده علمی مقایسه نمائیم. البته هنوز بسیاری افراد دلائل علمی اینکه مثلا چرا خورشید در جو زمین چراغ (سراج) است را نمی دانند. بنابراین اگر براساس علم روز و تفکردرآیات قرآن دریکی دو مورد از آیات قرآن سبع السموات جو زمین معنی بدهد باید بپذیریم که یک مفهوم سموات والارض و خود کلمه سبع السموات منظور خداوند جو زمین است و آنرا مبنای تفکر خود قراردهیم و تصورات غلط افسانه ای درمورد هفت اسمان را رها کنیم. مفاهیم کلمات درقرآن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و زنجیر واربهم پیوسته هستند و اگر یک کلمه را بد معنی کنیم، زنجیره پاره میشود و دربسیاری موضوعات دچار شبهات میشویم که متاسفانه شده ایم- مانند ایات 3 الی 6 سوره جاثیه درچهار آیه چند موضوع مهم علمی را برای مفهوم هفت آسمان بیان داشته که هر چهار ایه بهم ارتباط دارند. اگر ما از اول ایه سموات والارض را درست معنی نکنیم با درک موضوعات دیگر مشکل پیدا میکنیم.-اینجا کلیک کنید.

دراین نوشتار آیات 15 الی 18 سوره نوح را مرور کنیم و با تفکرو تعقل دریابیم قرآن چه میفرماید.


أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا
وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا
وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا
ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا


آیا نگاه نمیکنی که ما چگونه هفت اسمان را طبقه روی طبقه خلق کردیم ودرآن(سبع السموات) ماه را نورانی و خورشید را چراغ قراردادیم-(میفرماید نورخورشید را درهفت اسمان چراغ  قراردادیم نه خود خورشید را)
و شما را مانند گیاه در زمین کشت کردیم- (حیات در زمین به هفت آسمان ارتباط دارد و بدون جو زمین حیاتی وجود ندارد کشت کردن یعنی در پروسه حیات از زمین بیرون آوردن است) وسپس شما را درآن باز افرینی میکنیم و بیرون میآوریم (همانند گیاه).خورشید در اسمان زمین که هفت طبقه است چراغ وماه هم نورانی قرار داده ایم.


نکات کلیدی وعلمی این آیات ماه و خورشید در جو زمین است که دارای یک خاصیت استثنائی میشوند. خورشید درخارج از جو زمین و بر روی سطح کره ماه نمی تواند سراج باشد و نورآن اطراف را روشن نمیکند. برجائی که میتابد روشن است و اطراف خود را روشن نمیکند، مثلا روی سنگی که به طرف خورشید است و نوربرآن مبتابد روشن است ولی پشت آن روشن نیست وتاریک است.


دلیل آن عدم وجود ملکول های هوا که نور را منعکس و فضا روشن میسازند. درجو زمین انعکاس نور که دراثر برخورد با ملکول های هوا صورت میگیرد خورشید حکم چراغ را پیدا میکند. شما اگر کلید برق را در یک اطاق تاریک روشن کنید درهمه زوایای اطاق کاملا روشن است دلیل ان وجود ملکول های اکسیژن،بخار آب،گاز دی اکسید کربن وغیره است که نور را همه جا منعکس میکند. ماه هم نورانی است یعنی نورخود را از چیز دیگری میگیرد ولی چراغ نیست. فرق سراج ومنیر دراین است که چراغ نورتولید میکند وماه نوررا منعکس میکند واز خود نورندارد.

ایا خورشید درخارج ازجو زمین هم سراج است مسلما خیر، چرا که هیچ مانعی بر راه نورخورشید قرار ندارد که نورآن بران بتابد و مانند ماه روشن شود. تنها دراثر برخورد با سیارت منظومه شمسی آنها هم مانند ماه نورانی میشوند. اگر زمین جو نداشت و طبقات آن وجود نداشتند که هر کدام برای تداوم حیات و حفاظت از اشعه ماورائ بنفش واجرام سماوی و روز هم نداشتیم و فضا علی رغم تابش خورشید تاریک بود. بعلاوه کلمه نگاه کنید آیا نمینگرید که موید این است که ما قادرهستیم این پدیده را ببینیم. وجود حو زمین عامل اصلی تداوم حیات است و درایجاد حیات درکره زمین نقش دارند والله انبتکم من الارض نباتا. تاکید براین موضوع دارد که هفت جو زمین درحیات تقش دارد. درقدیم ازآنجائیکه هفت سموات را کرات اسمانی پوست پیازی میدانستیم وماهیت چراغ بودن خورشید در جو زمین از نظرعلمی روشن نشده یود تصورمیکردند که خداوند خورشید و ماه را درسبع السموات قرارداده است و به این موضوع توجه نکرده ایم که خداوند خود خورشید را قرار نداده بلکه نور خورشید را به عنوان چراغ قرارداده است. به تصویری از ناسا ( با تشکردراستفاده ازآن) که در زمین اولیه که جو نداشت و خورشید دارد نور افشانی میکند ولی چراغ نیست و روز تاریک است توجه وتفکر فرمائید. آیات الهی را فدای تصورات ذهنی خود نکنیم .اکنون که هفت آسمان بطلمیوسی اعتبار خود را از دست داده است، بسیاری برای منحرف کردن اذهان از واقعیت قرانی هفت آسمان را سیارات منظومه شمسی میخواهند جا بیندازند که انشاوالله موفق نمیشوند. با آیات خداوند بازی نکنیم وآنها را از اعتبار علمی نیاندازیم. مومنین بیدار باشند وجلو این انحرافات را بگیرند وقرآن را یاری دهند.

حال که نظریه هفت آسمان کروی پوست پیازی منسوخ شده چرا بسیاری سعی میکنند هفت آسمان زمین را نه سیاره منظومه شمسی قراردهند وهمیشه باید موضوعاتی را بتراشیم تا آیات قرآن را از مسیرعلمی بودن خارج کنیم. سموات کروی پوست پیازی به یمن پیشرفت علم منسوخ شده و متحجرین هم ناچارند قبول کنند ولی عده ای میخواهند موضوع دیگری را بتراشند. اینها یا نادان هستند و یا مامورخراب کردن اذهان مومنین. آیا این آیات موضوع علمی مهمی که حدود دو قرن است برای انسان روشن شده است را بیان نمیکند؟ خداوند همه ما را نعمت درک مفاهیم عالیه آیات متشابه قرار دهد.علاقمندان میتوانند برای مطالعه بیشتر به مقاله سبع المثانی وقرآن دو عطای خداوند به پیامبر اسلام ویا هفت آسمان قرآن در بند ذهنیات م مراجعه فرمایند.
.سید محمد تقوی اهرمی مرداد1397

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت