ویژگی ها

کیهان و انقباض آن از دید قرآن

مقدمه نوشتار

آیات متشابه درقرآن از وقایع علمی و یا حوادثی که در آینده زمان نزول قران رخ خواهد داد برای ادله و اثبات حقانیت قرآن در قالب تمثیل اشاره میکند. مثلا کلمات مشرق ومشرقین، مشارق، مغرب، مغربین ومغارب که در زمان نزول قرآن غیر قابل درک بود، چرا مردم آن زمان فقط با یک مغرب و یک مشرق سر و کار داشتند. مفسرین هم براساس دید علمی آن زمان شرحی برآن نوشته اند وهر کدام سعی نمودند راز آن را با کلمات بگشایند. 1300 سال گذشت و دانشمندان با سفر به دو قطب زمین راز آن را کشف نمودند. به مقاله مشارق ومغارب واقعیت عینی در زمین دارند مراجعه فرمائید.

برای کسانیکه اهل تجسس علمی هستند و با عقل و فکرعلمی کار میکنند، ادله ای است برای اعجاز قران. آیات بیشماری هرکدام یک موضوع علمی را در قالب داستان و تمثیل بیان میکنند. آیات متشابه دو وجه دارد ظاهر و باطن. خداوند برای بیان یک موضوع علمی که در 1400 سال قبل کسی نمی توانست آنرا درک کند درقالب تمثیل وتشبیه واستفاده از کلمات خاص آنرا بیان کرده است. کسانیکه اعتقاد به خداوند متعال ندارند در نظرات گذشتگان میگردند و سوژه برای نفی وحی و قرآن پیدا میکنند و از آنجائیکه  جوانان مومن و تحصیلکرده مطالعات قرآنی ندارند پاسخ این شبهات را از علمائ اسلام میپرسند و آنها هم قریب به اتفاق در بند ذهنیات کهن گرفتارند وهمان پاسخ و نظر گذشتگان را توجیه و شبهه روی شبهه ایجاد میکنند. منظور من آیات متشابه است که با علوم طبیعی سر و کار دارند. محکمات اساس قرآن است و آیات کاملا روشن و واضح بیان شده و نیاز به تفسیر دارند ولی تاویل ندارند. بعکس آیات متشابه تفکر و تعقل میخواهد و کسی که آن را تاویل میکند باید به علم آن وارد و تخصص داشته باشد.  

 

درحقیقت میتوان گفت که آیات متشابه برای امروزه که عصر شکوفائی علم است نازل شده تا با روشن شدن مفاهیم علمی آن به ایمان مومنین افزوده شود و کافران اهل علم و منطق هم بدانند که کلام خداوند وحی بوده است نه رویای رسولانه. معاندین و گمراهان و متحجرین ازدیدگاه گذشتگان هزارسال قبل به آیات خداوند نگاه میکنند وگمراه میشوند. برخی ازروی لجاجت با قرآن گفته منسوخ شده گذشتاگان را وسیله فتنه انگیزی قرارمیدهند(عامدا نظرات کهن را درسایت ها منعکس و تکرار میکنند، تا چنان تلقین نمایند که قرآن اینها را میگوید ) و برخی هم نا آگاهانه از آن تصورات تبعیت میکنند که هر دو دو لبه یک قیچی هستند برای بریدن اعتقادات مردم. عامدا وغیرعامدا  دست به یک کار میزنند.

سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّی يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ-بزودی آیات خود را در کیهان و در نفس خودشان (مانند ملکول های ژن) به شما نشان میدهم تا بدانید و یقین حاصل کنید خداوند حق است و وجود دارد. کلمات کلیدی بسیاری در قران است که امروزه در محافل علمی بر روی ان بحث میکنند و نظرات علمی معتبری در مورد انها ابراز شده و باصطلاح بحث روز دانشمندان زیست شناسی و زمین شناسی و اختر شناسی است که درقران به آنها اشاره کرده و زوایای علمی آنها را بیان کرده است.حما مسنون و صاصال، صلب وترائب ،مائ مهین، نطفه امشاج درخلقت انسان، ابداع، فطرهن وخلق درکیهان دراخترشناسی وعرش خدا برعدد هشت  و نوزده نگهبان دردوزخ در پیدایش و برچیده شدن کیهان که اگر با دید علم مربوطه به ان نگاه کنیم و نه با نظر منسوخ شده گذشتگان مطابق علم هزارسال قبل زوایای علمی کلمات خداوند درقرآن آشکار میشود.

چگونگی انبساط و جمع شدن کیهان درآیات بیشماری میتوان یافت. آخرت به تعبیر قرآن جهان مادی بعد از این جهان است و برچیده شده کیهان قبل از قیامت صورت میگیرد. البته وقایعی به استناد ایات قرآن قبل از قیامت و حتی بر روی زمین که ما زندگی میکنیم رخ میدهد مانند آیه زیر-

یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ-سجده 5 - خداوند امر خود را از آسمان به زمین تدبیر میکند و این امر در روزی که به حساب شما هزارسال است نزد خود بر میگرداند.

امرخداوند از آسمان به زمین مطابق ایه 11 سوره فصلت تداوم حیات است که در یک دوره هزارساله کم کم برچیده میشود البته بدست خود انسان و به قول پرفسورهاوکینک بشر چند قرن دیگر بیشتر در زمین زندگی نمیکند. هزارسال  وعده خداوند خیلی وقت است شروع شده است. روزهای هزار و پنجاه هزار در جهان مادی است یا درقیامت-اینجا کلیک کنید.

آخرت یعنی دنیای پس ازحسابرسی (اول قیامت رخ میدهد و سپس آخرت محل استقرار کسانیکه از فیلتر آزمایش الهی عبور کرده اند) ادامه حیات تکامل یافته زمین است با انسان های استوار بر ذات فطرتی خدائی خود که از اول آفرینش هدف خداوند بوده است. تسویه انسان هائی که به خود ظلم کردند و از ذات فطری خود خارج شدند خالص سازی انسان ها، نتیجه دوره آزمایش خلقت انسان در حیات زمین است. خداوند اراده کرده است انسانهای مستضعف و مومن را در زمین به سروری و آقائی برساند، منظور در زمین قیامت است نه در زمین  دنیا.

حالا زمان قیامت از نظر قرآن چه موقع است. به ایه 187 اعراف توجه فرمائید.

يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ-اعراف 187

درباره قیامت از تو می پرسند که چه وقت فرا می رسد بگو علم آن نزد خدا است هر موقع وقت آن  رسید  آشکارمیشود و ناگهان بارگران آن برکیهان مستولی میشود (کیهان ثقیل میشود یعنی فشرده و چگال میشود، چنان از تو می پرسند گویا تو میدانی بگو علم آن نزد خدا است ولی اکثر مردم علم آن را ندارند. چرا خداوند فرموده اکثر مردم نمی دانند و به رسول اکرم هم فرموده فکر میکنند تو میدانی، یعنی رسول اکرم هم نمی داند وقت قیامت کی است ولی کسانی هستند که میدانند. این تناقص نیست واقعیت علمی است. چرا؟ علم فیزیک و اخترشناسی آن را کشف میکند. دانشمندان علوم فیزیک و اختر شناسی میدانند. خداوند دراین آیه میفرماید هر وقت قیامت قرار است اتفاق بیفتد ابتدا کیهان زیر بار آن فشرده وثقیل میشود. بنابراین برچیده شدنکیهان شروع قیامت است.

علامه طباطبا ئی رحمه الله علیه در تفسیرالمیزان جمله لا تآتیکم الا بغتته  در آیه فوق را بعنوان پدید آمدن چیزی ایست بطور ناگهانی و بدون آنکه قبل از پدید آمدن معلوم باشد، تفسیر کرده است. بنابراین چیزی که قبلا نبوده به ناگهان ظاهرمیشود. کیهان باستناد علم اختر شناسی براساس ضوابطی که برآن حاکم است و مطابق پیش بینی های علمی جمع میشود و پس ازآن قیامت است که لا تاتیکم الا بغته ناگهان آغازمیشود. بررسی قیامت ازنظرعلم وقرآن-اینجا کلیک کنید. به ایه 50 سوره یاسین هم نظری داشته باشیم.

وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَى أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ- میگویند اگر راست میگوئید این وعده (یوم العذاب) کی است، فقط یک صیحه واحد وعظیم که نه فرصت وصیتی دارند و نمی توانند بسوی کسان خود برگردند. این نفخ فی الصورنیست صیحه عظیم است که حیات در زمین به ناگهان برچیده میشود. برچیده شدن حیات در زمین زمانی اغاز میشود که هنوز انسان هائی برروی زمین زندگی میکنند و این نظریه قران است. هنگامی که اراده ذات باریتعال بر برچیدن حیات در کره زمین قرارگیرد واقعه عظیم و ناگهانی برزمین مستولی میشود. همانند مثلا انقراض دایناسورها ولی بمراتب شدید تر و این حادثه را علم نمی تواند پیش بینی کند لا تآتیکم الا بغتته  و این پایان دوره آخرالزمان است.

چنان می اید و غافلگیر کننده است که علم هم نمی تواند آنرا پیش بینی کند. ابتدا علائم آن مانند خشکسالی، ظلم بیش از اندازه، تخریب محیط زیست طی محدوده زمانی حدود هزار سال آغاز میشود. آیه ثله من الاولین و قلیل من الاخرین -بندگان خاص خداوند در آغاز پیدایش آدم و چند هزار سال بعد از آن زیاد بودند ولی دردوره آخرین که اکنون ما هستیم بسیار قلیل هستند. با توجه به جمعیت چند صد هزار نفری اولین و جمعیت چند میلیاری کنونی که واقعا وحشتناک است ما تصور میکنیم مومن هستیم ولی با اعمال و کردار خود در حقیقت مورد نظر خداوند نیستیم، حضرت مهدی(ع) احتمالا  دراین دوره و اواخرآن و مدت زمانی قبل ازیوم العذاب ظهورمیکند. برای نجات بندگان مومن خدا. باید توجه داشته باشیم که این یوم العذاب ارتباطی با روز قیامت ندارد. عذاب در این دنیا است برای روشن شدن این موضوع علاقمندان میتوانند به مقاله زمان برزخ از مرگ تا قیامت لحظه ای بیش نیست- مراجعه فرمایند 

زمین بر اساس آیات بیشماری از جمله در سوره تکویر آیات 1 الی 3  جمع میشود 

اذالشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ - وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ- وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ- وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ- وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ- وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ-هنگامیکه خورشید درهم پیچیده شود وستارگان نورخود را از دست میدهند. و هنگامی که کوه ها روان شوند و آنگاه که شتران باردار بار خود را مینهند و هنگامی که وحوش محشور شوند و آنگاه که دریا ها افروخته گردند و هنگامی که نفس ها درهم ادغام شوند و چند آیه بعد وهنگامیکه آسمان (فضا) ازجا کنده شود. این آیات را باید براساس بروز حواددث با ترتیب زیرنوشت. آیات در باره یک موضوع مثلا خلقت انسان در قرآن درسوره های مختلف نازل شده وهنگام بررسی و بحث باید آن را در جای خود گذاشت وب حث کرد. علامه طباطبائی دراین مورد در تفسیرالمیزان نظرخاصی دارد. نقل ازسایت مرکز پاسخگوئی به سئوالات دینی

ایشان با اين كه معتقد به توقيفى بودن ترتيب آيات در اكثر سوره‏ هاى قرآن كريم است، درعين حال تعداد سوره‏ هايى را كه تنظيم بعضى از آيات در آنها به اجتهاد و راى صحابه صورت گرفته ‏است، اندك نمى ‏داند. به نظر ایشان وقوع برخى از آياتى كه به صورت متفرق نازل شده در جايى كه فعلا قرار دارند، خالى از مداخله اجتهادى صحابه نبوده است و اين مساله از ظاهر روايات جمع اول قرآن (در زمان خليفه اول) به دست مى‏ آيد. بنا بر این، علامه به توقيفى نبودن ترتيب گروهى از آيات در جمع ‏آورى قرآن پس از رحلت پیامبر(ص) معتقد است، اما در زمان حيات پيامبر اكرم(ص)، كه خود آن حضرت ناظر در امر كتابت قرآن بوده اند، معتقد است بدون شک، ترتيب آیات، توقيفى بوده است. ایشان در این زمینه بطور مفصل در المیزان، ج 12، ص 126 ـ 132؛ و ترجمه المیزان ج 12، ص 183 ـ 192 راجع به این موضوع سخن گفته است "-اینجا کلیک کنید . بنابراین با مقایسه علم اختر شناسی ترتیب آیات میتواند بصورت ذیل باشد.

وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ

وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ

وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ

وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ

واذ الشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَ إِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ

وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَت

در آیات دیگر قرآن در باره واقعه عظیمی که باعث برچیده شدن حیات در زمین میگردد اشاره شده است. سوره واقعه و زلزال به این واقعه اشاره کرده است -إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَاوَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا. قبل ازوقوع این حادثه وحوش وعشار عکس العمل خاصی از خود بروز میدهند. دریا ها در اثر حرارت خورشید تبخیر و پوسته جامد گداخته شده و کوه ها روان میشوند و سپس خورشید از نورافشانی بیرون میاید وستارگان خاموش و کیهان به دوره اول مره یعنی به زینگولاریته یا احدیت برمیگردد و نفس مستقلی دیگر وجود ندارد تعاریف مادی که این نفس ها بر ان استوار بودند درهم ادغام میشوند. اتم ها و ذرات بنیادی مانند کوارک ها که هر کدام دارای نفس یا ماهیت خاص خود هستند در احدیت همه ادغام میشوند واذالنفوس زوجت پایان ومحو شدن ماده در احدیت است 

اگر نظریه های زمین شناسی معتبر امروزی را مطالعه کرده باشیم می دانیم که خورشید همه روزه مقادیر عظیمی از ذخائر واکنش های هسته ای خود را از دست میدهد و مرتبا برجرم آن افزوده میشود تا بالاخره تبدیل به توده بسیار بزرگ سرخ رنگی درمی اید و میلیون ها کیلومتر به زمین نزدیک میشود و زحل و زهره را میبلعد و باعث گرمای شدید درزمین میگردد و جو زمین و آسمان هفت طبقه آن ازبین میروند و دریا ها بخار میشوند و سپس پوسته جامد زمین در اثر حرارت ذوب میشود (بجای آب آتش مذاب و گداخته جایگرین دریاها میشود) واذالبحارسجرت -دریاها برافروخته و کوه ها جاری میشوند و این زمانی است که خورشید از رمق می افتد و خاموش و ستارگان بی فروغ میشوند و کیهان جمع میگردد. درمورد جمع شدن کیهان علم هنوز نظریه جامعی که مقبول دانشمندان باشد ارائه نداده است .

دو نظریه کلی وجود دارد

اول کیهان همچنان به انبساط خود ادامه میدهد و دوم کیهان جمع میگردد وبه نقطه تکینگی یا زین گولاریته برمیگردد.  نظریه علمی میگوید دو حالت ممکن است برای کیهان پیش آید. نقل ازکتاب استفان واینبرگ سه دقیقه اول پیدایش جهان فصل هشتم صفحه 165 و166 ترجمه محمد رضا خواجه پور.

حالت اول اگرچگالی کیهان از چگالی ویژه آن که نسبت مستقیم با ثایت هوبل دارد (ثابت هوبل مساوی است با15 کیلومتردرثانیه درهرمیلیون سال نوری) وبرابراست با گرم درسانتیمترمربع کوچکترباشد کیهان تا ابد گسترش میابد .حالت دوم عکس آن باعث توقف انبساط وجمع شدن کیهان میشود که این جمع شدن با افزایش سرعت آن برحسب زمان است وبرگشت به حالت اول پیدایش کیهان .یعنی علائم آن طی مدت زمانی بروز میدهد که بر اساس ثابت هوبل اگرچگالی کیهان بطورمثال دو برابر چگالی ویژه آن باشد. کیهان دارای عمرده میلیارد سال است و باید حدود پنجاه هزارمیلیون سال دیگر به انبساط خود ادامه دهد وسپس به انقباض دقیقا همان انبساط وارونه است ودر ده هزار میلیون سال دیگربه حالت تکین (زینگولاریته یا احدیت ) و چگالی آن بینهایت زیاد شود مانند مرحله پلانک. به تعبیر قران به فشرگی مطلق یا صمد یت برمیگردد. درصمدیت که از صفت ذاتی خداوند سرچشمه میگیرد.قل هو الله احد الله الصمد (خداوند احد یا تکین است و توخالی نیست) توپری حاکم است و مانند ماده فضای خالی دیگر وجود ندارد. انا لله وانا الیه راجعون. از احدیت و صمدیت خلق شدیم و به آنجا هم  برمیگردیم.

نظریه دوم مطابق نظر قرآن است قرآن میفرماید

-يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاء كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ- روزى كه فضا (کیهان ) را همچون لوله کردن صفحه نامه‏ ها درهم مى‏پيچيم همان گونه كه درآغاز آنرا ابداع كرديم- ( شاید اشاره به کما بدانا اول خلق به همان چگونگی وسرعت باز شدن و انبساط کیهان باشد. بهمان سرعت همه چیز درهم میپیچد وعمل عکس انبساط که همان درهم پیچیدن است صورت میگیرد که قرآن از کلمه نطوی استفاده کرده است چه تعبیری زیبائی است .توجه فرمائید وَإِذَا السَّمَاءُ کُشِطَتْ.آنگاه که اسمان ازجا کنده شود. فضا شروع به جمع شدن میکند. مدل استاندارد کیهان . روزی که فضا را مانند طومار نامه درهم میپیچیم زمان آن چقدر است باید ازآیات دیگر کمک بگیریم. شروع ان توقف انبساط کیهان و باز گشت به نقطه اول مره نقطه آغازین انبساط کیهان است.اینجا کلیک کنید.

در حقیقت اقای پرفسورهاوکینگ ازنطوی السمائ استفاده کرد ومدل خود را ارائه کرد. جالب توجه است که زمان نطوی السمائ از کرات اسمانئ دیگر خبری نیست وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ و نیروی جاذبه ازبین رفته وسموات والارض دیگر مفهومی ندارد و خداوند متعال از کلمه سمائ یعنی فضا استفاده کرده است.

فضائی که کیهان انرا اشغال کرده است درهم میپیچد و بر اساس وعده داده شد این باز افرینی برنامه الهی است و ما به وعده خود عمل میکنیم- ابداع کیهان اززینگولاریته یا به فارسی تکینگی وبه عربی احدیت آغازشد.

خداوند احد است و محدوده ایجاد کیهان هم از نور ذات باریتعالی ودراحدیت از هیچ ابداع شد .در مقاله -خلقت کیهان از خداوند احد و صمد آغاز شد  با استناد به آیات قرآن مجید مشروحا شرح داده شده .بنابراین بر چیده شدن کیهان از دید قرآن همان عمل عکس انبساط آن است .سید محمد تقوی اهرمی مرداد1397

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت