ویژگی ها

خلقت کیهان درشش روز و جهان بینی قرآن

مقدمه نوشتار


حهان بینی قرآن بر ایجاد کیهان برای خلق حیات استواراست. برای فهم ودرک این جهان بینی باید با ابزارعلم جدید و آخرین نظریه علم اختر شناسی به آن پرداخت. خداوند موضوعات مطرح شده در آیات متشابه درباره خلقت کیهان، زمین وحیات درون ان را هدفمند وحساب شده بیان فرموده ما باید مطلب را از چینش کلمات بیرون آوریم . ابتدا باید ذهن را ازتصورات کهن رها سازیم و ملاک را بر علم و تنها ایات متشابه مربوطه بنا گذاریم. چه عاملی میتواند خلقت کیهان را با زمین بهم پیوند دهد .مثلا چرا درقرآن از احدیت و صمدیت که سنگ بنای کیهان است بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ- ابداع کیهان از هیچ و انبساط زمین به عنوان پایه اصلی و شروع خلقت انسان نام برده ولی بعد از شش دوره خلقت کیهان تا خلق زمین در دو دوره هیچ اشاره ای به خلقت کهکشان ها ی با عظمت و کهکشان راه شیری و حتی خلق خورشید در دوره خاصی اشاره نکرده است. قرآن درهفت آیه اشاره به شش دوره خلقت کیهان کرده است و درتمامی ایات موضوع خلقت کیهان را در شش دوره به حیات زمین، تکامل موجودات، شب و روز و شفاعت درقیامت که پابان حیات درزمین است وصل کرده است. درسه آیه ازآنها کلمه وما بینهما اورده شده  که  کل  کیهان و هرآن چه در آن منظور است. همه آنها درآن شش دوره خلق شده اند، شش دوره ای که از آغاز بیگ بانک  تا پیدایش اتم های ساختار تشکیلاتی کیهان ایجاد شد. همان غبار کیهانی که تمامی اجرام سماوی (کهکشانها ،ستارگان وسیارات) ازآن به وجود آمدند.

غبارکیهانی از 75 درصد ئیدروژن و حدود 24 درصد هلیوم  و بقیه عناصر سنگین تر از آهن تشکیل شده است.

درقرآن تا خلق زمین و خلق هفت جو آن و خلق انسان به خلق دیگری اشاره نمیشود و این خلق ها هم هر کدام مختص به زمان مربوط  به خود هستند. درحقیقت تمامی آیات این واقعیت را به ما میفهماند که خلقت کیهان برای خلقت موجودات زنده و انسان بوده است. بنابراین به استناد آیات دیگر تنها  در کل کیهان فقط  این نوع  حیات درکره زمین وجود دارد به مقاله لیس کمثله شیئ درباره خداوند نیست مراجعه فرمائید. قبل از ورود به اصل مطلب آیات زیر را مرور میکنیم. از هفت ایه در باره خلقت کیهان سه آیه را انتخاب کرده ام که مطالب مه بقیه ایات در این سه نهفته است .

خلقت کیهان و حیات  روی  زمین


دراین سه ایه خداوند ابتدا اساس حیات در زمین را بیان میکند و در آخر به هدف خلقت کیهان که ایجاد شب و روز است میپردازد  و آن را در تسخیر انسان قرارمیدهد.


هُوَالَّذِي أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لَّكُم مِّنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ- يُنبِتُ لَكُم بِهِ الزَّرْعَ وَالزَّيْتُونَ وَالنَّخِيلَ وَالأَعْنَابَ وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ- خداوند است که از سمائ زمین (آسمان جو زمین و یا به عبارتی طبقه اول هفت جوزمین که مسئول گردش و چرخش باد و ایجاد ابر و باران است و به سمائ اشاره شده نه سموات)  باران را نازل کرد که برای شما نوشیدنی ضروری است و از آن مراتع برای چراندن دام ها و ایجاد باغات از درختان و نخل و انگور زیتون و تمامی گیاهان را میرویاند که  این برای افرای که تفکر و تعقل میکنند نشانه هائی است.


وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالْنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالْنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ- شب روز (زمین) را به  تسخیر شما در آورد، خورشید و ماه  و ستارگان مسخر امر پروردگارند  و این ایاتی هستند برا ی اهل خرد و دانش.نحل 11 و12.

آیات فراوانی در قرآن است که خلقت کیهان را به حیات  و قیامت وصل میکند و دلیل ان هم ارتباط این دو با هم است. بنابراین جهان بینی قرآن بر "کیهان برای خلق انسان ایجاد شد " قراردارد وقتی ما جهان بینی قران درخلق کیهان، خلق زمین وخلق حیات را بدانیم .هم آهنگی بین آیات را بهتر درک میکمنیم و کمتر شبهه میتراشیم  و خوراک برای معاندین  و مخالفین فراهم میکنیم. چهارمطلب مهم علمی درایات شش روز یا دوره خلق کیهان که درهفت ایه نهفته است به چشم میخورد.


اول خداوند قبل از خلق کیهان طرح و برنامه ریزی خود را برایجاد آب قرارداد تا درزمین حیات را خلق کند.

وهوالذي خلق السموات و الارض في ستّة ايام وكان عرشه علي الماء ليبلوكم ايّكم احسن عملاً و لئن قلت انّكم مبعوثون من بعد الموت ليقولنّ الذين كفروا ان هذا الا سحرٌ مبين.او خدائی است که کیهان را در شش دوره خلق کرد در حالی که  طرح و مدیریت او برایجاد آب قرارداشت.

کان عرشه علی المائ. کان بود است گذشته است اینجا از کلمه ثم الستوی علی العرش صحبت نمی فرماید. از این هفت ایه  تنها  در این آیه  ثم الستوی علی العرش نیامده و به عوض برنامه ریزی قبل از خلق کیهان را  اشاره میفرماید. خلقت کیهان را طوری بر اساس طرح و برنامه ریزی از پیش تدوین شده پیشبرد میبرد تا  آب  در حیات زمین ایجاد شود. برای چه برای اینکه آب مایه حیات است واحسن عملا هم تکامل موجودات و حیات از این ماده  حیاتی H2O  پدید  آمد.

احسن عملا درقرآن وتکامل موجودات-. این ایه بسیار مهم وعلمی است. دانشمندان درباره ساختار اولیه  تشکیلاتی کیهان پس از شش دوره از غبار کیهانی صحبت مبکنند وهم عقیده هستند. این غبار کیهانی از 75 درصد هسته اتم ئیدروژن و24 درصد هسته اتم هلیوم و حدود یک درصد و کمتر هم هسته عناصر شیمیائی بالا تر از آهن که در حرارت میلیاردی درجه سانتیگراد ساخته شده اند. همه کهکشانها  و ستارگان که به تعبیر قرآن همه وما بینهما هستند از همین غبار کیهانی ساخته میشوند. خلق نمیشوند بلکه ایجاد میشوند. مانند کوزه گری که گل کوزه گری را بار می آورد  وسپس با  تدبیر و هنر خود انواع  شکل ها را از ماده اولیه ساخته شده  بیرون می آورد. شش دوره خلق کیهان بعد از محدوده پلانک و احدیت یا زینگولاریته  کیهانی و بعد از انبساط کیهان شروع میشود که به همه این ها  قرآن اشاره کرده است به مقالات خلقت کیهان از هیچ  نظرعلوم طبیعی و قران و بررسی انبساط کیهان از نظر علم  و قرآن مراجه فرمائید.

پرفسورواین برگ دانشمند بزرگ فیزیک و برنده جایزه نوبل فیزیک این شش دوره را نام برده. پرفسورواین برگ دانشمندی است خدا نا باور. چرابه این مطلب اشاره کردم خواستم بگویم پرفسورواین برگ خدا شناس نبود که شش دوره ایجاد کیهان در سه دقیقه اول پیدایش آن را برشته  تحریر در آورد که عده ای بگویند از روی احساس مذهبی بیان داشته است. به مقاله خلقت کیهان در شش  روز از نظر علم و قران مراجعه فرمائید. آیه بعدی را بررسی میکنیم.


دوم امرخداوند مدیریت کیهان را برعهده دارد

امراز خلق جدا نیست و خلق و امردو عالم منفک ازهم نیستند. خلق ماده  و انرژی است  و امراطلاعات و قوانین که از جنس نیرو است که از خداوند منشائ میشود.

ان ربكم الله الذي خلق السموات و الارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين-خداوند و رب شما کسی است که  کیهان را در شش دوره آفرید و سپس به مدیریت آن پرداخت شب را بر روز میپوشاند و این دو شتابان در پی یکدیگرند. شتابان در پی یکدیگرند یعنی سیستمی است چرخشی و چرخشی بودن آن در ذات شب و روز و عاملی که آنرا ایجاد میکند نهفته نه درخورشید، چرا که جمله  قطع و به خورشید و ماه  وستارگان اشاره میفرماید که به امر خداوند مسخر شده اند همینطوری ول وسرگردان نیستند و تصادفی هم به وجود نیامده اند صاحب دارد که  با امر(قوانین طبیعت)  خود آنها را نظارت میکند. ماده  ساختار کیهان در شش دوره است  که میشود خلق، خداوند با امرخود وما بینهما را به مسخرات خود در می آورد. خورشید وزمین و ماه و ستارگان که ما بینهما هستند از همان چیزی که ازخلق کیهان در شش دوره ایجاد شد شکل میگیرند. به مقاله امرخدا ونقش آن درساختار مادی کیهان مراجعه فرمائید.


سوم کلمه وما بینهما چه مفهومی دارد

درسه ایه ازهفت آیه ای که اشاره به خلقت کیهان درشش دوره دارد کلمه وما بینهما این موضوع را میرساند که منظورقرآن کل کیهان است و هر چه در آن قرار دارد در این شش دوره خلق شده است . 


ولقد خلقنا السموات والارض و ما بينها في ستة ايام و ما مسّنا من لغوب-درحقیقت ما کیهان را و هرچه درآن است در شش دوره خلق کردیم و نا توان درخلق آن نشدیم. همانطور که  در بالا اشاره شد. اساس ساختار تشکیلاتی کیهان درآن شش دوره بنا گذاشته شد.75 درصد اتم ئیدروژن وحدود 24 درصد اتم هلیوم وبقیه سایراتم های سنگین ترازآن. ماده اولیه ساختار کیهان درحدود سه دقیقه اول آغاز ایجاد کیهان خلق شد.ابتدا هسته های اتم ئیدروژن وهلیوم و مقدار بسیار ناچیز اتم های عناصر سنگین تا حدود 300000 سال بعد کیهان به انبساط خود ادامه میدهد و حرارت همچنان پائین می اید  و در حرارت حدود 3000 درجه سانتیگراد الکترون ها به هسته ها میپیوندند و اتم ها را ایجاد میکنند و درمحدوده بسیار وسیعی به عنوان غبار کیهانی پخش میشوند. میلیون ها سال بعد کیهان همچنان منبسط میشود و قاعدتا حرارت آنهم پائین میاید. عوامل نا شناخته ای درنقاط مختلف کیهان ایجاد میشوند و در جاهائی مشخص نیروئی فوق العاده قوی و کشنده یا جذب کننده غبار کیهانی را بسمت خود میکشاند.

دانشمندان گرانش را عامل ان میدانند ولی گرانش زمانی میتواند به عنوان هچو نیروئی عمل کند  که جرم داشته باشد چگونه در دقایق اولیه  که  جرمی در کار نبود این نیروی کششی عمل کرده است. این از نکات پیچیده علمی است  که اختر شناسان نتوانسته اند دلیل ان را بیابند. دانشمندان به نظریه دیگری روی آوردند. سیاه چاله ها عامل این کشش بوده اند و هر کهکشانی  درهسته مرکزی خود یک سیاه چاله دریافت میکند که ابتدا مانند جاروی برقی قوی غبار کیهانی را بسمت خود میکشد  و باعث  تجمع غبار کیهانی و بالا رفتن درجه حرارت میشود.

حال این سیاه چاله از کجا آمد. بحث مفصلی است که همچنان بدون جواب مانده. قرآن نظریه خاصی دارد. هر ستاره در محل خاص خود شکل میگیرد در حقیقت هر کدام دارای جایگاه خاص خود هستند و خداوند به این جایگاه ستارگان قسم یاد میکند و به این مفهوم است که هر ستاره برای تحرک و شکل گرفتن به محرکی نیاز دارد یک سوراخی کشنده  را  خداوند به آن عطا میکند و این سیاه چاله ها به احدیت وصل هستند نقاطی فشرده وصمد که مختصات  ماده  در آن صدق نمیکند. سیاه چاله ها تولد ومرگ ستارگان را برعهده دارند. ستارگانی که عمر و نورافشانی آنها پایان  مییابد به احدیت میپیوندند. به انرژی ناب تبدیل و از صحنه کیهان محو میشوند. به مقاله کلمات خنس و کنس در قرآن و واقعیت عینی  وحیمراجعه فرمائید.

فلا اقسم بالخنس و جوارالکنس قسم به کنس و خنس که معنی به سوراخی خزیدن و محو شدن است، والنجم اذ هوی قسم به ستاره چون ناپدید میشود، فلا اقسم به مواقع النجوم وانه لقسم لو تعلمون عظیم قسم به جایگاه ستارگان که  قسمی بس عظیم است. بنابراین سیاه چاله ای که خداوند آنرا محرک شکل گرفتن ستاره میداند، غبارکیهانی را به جنب و جوش وا میدارد تا  زمانی که  تجمع این غبار گرانش را  خلق و سپس گرانش عملیات بعد را ادامه میدهد و در پروسه فشردگی و تجمع غبارکیهانی حرارت افزایش می یابد و به درجه ای میرسد که همجوشی هسته ای دو عنصرئیدروژن و هلیوم آغاز و ستارگان شکل میگیرند. تمامی ستارگانی که  در آسمان شب میبینیم درحال این همجوشی هسته ای هستند و نورافشانی میکنند  مانند خورشید خودمان  که  مدت حدود 4/6 میلیارد سال است که  اتم های ئیدروژن به هلیوم تبدیل و نورخود را برای بقای حیات ما تقدیم میکند. همه ستارگانی که نور افشانی میکنند زنده هستند و فعال وعمر آنها تا زمانی که تقدیر الهی رقم زده ادامه می یابد وسپس مجددا  به  خدا  یا  به احدیت وصمدیت که هنگام  ایجاد کیهان از آن پدید آمدند بر میگردند. انا لله وانا الیه راجعون 

خورشید کنونی دارای هسته ای است که تمامی همجوشی هسته ای در آن انجام میشود و ئیدروژن به هلیوم  تبدیل و حرارت آن 15 میلیون درجه گرم است  و از هسته مرکزی تا پوسته خارجی ان از پلاسما  تشکیل شده و پلاسما گازهای بارداری است  که  نورافشانی میکنند. حرارت سطح خارجی آن حدود 5000 درجه است. این پلاسما که درحقیقت حجم اعظم خورشید را تشکیل میدهد از 75 درصد ئیدرژن و 24 درصد هلیوم و بقیه هم عناصر سنگین مانند کربن، اکسیژن، آهن وسایر عناصرتشکیل شده است .دقیقا همان نسبتی که بعد از پایان شش دوره خلقت کیهان وجود داشت یعنی بعد از 13 میلیارد سال همان نسبت محرک ایجاد ستارگان دور دست و خورشید است و انرژی تولید میکند. بنابراین خورشید کره ای است  گازی با  نسبت ئیدروژن وهلیوم زمان پایان شش دوره. حال متوجه میشویم که معنی آیه ولقد خلقنا السموات والارض و ما بينها في ستة ايام چیست. وما بینهما و تمامی ستارگان که  نور افشانی میکنند مانند خورشید دارند با همان نسبت میسوزند. خلق نمیشوند خداوند متعال با همان ماده اولیه انها را شکل میدهد و امر نرم افزار پیش بردن این پدیده است. اینجا هم معنی خلق السموات والارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش مشخص میشود .خداوند کیهان را در شش دوره خلق فرمود و سپس به مدیریت  آن میپردازد. ایجاد کهکشان ها، ستارگان همه مشمول ثم الستوی علی العرش میشوند. کلمه ثم الستوی علی العرش الرحمان هم معنی مدیریت و برنامه ریزی رحمتی است که  برای خلق حیات  انجام  میدهد. رحمه در قرآن در آیات فراوان معنی حیات میدهد هوالذی یرسل الریاح بشرا بین یدی رحمته- خداوند است که باد را بشارتی برای رحمت قرارداد. رحمت حیات است.

کیهان برای خلق حیات ایجاد شده است

آخرین ایه و مهمترین آن درهفت ایه خلق کیهان در شش روز آیه زیر است که  این جهان بینی را بیان میکند.


هو الّذي خلق السموات و الارض في ستة ايام ثمّ استوي علي العرش يعلم ما يلج في الارض و ما يخرج منها و ما ينزل من السماء و ما يعرج فيها وهو معكم اين ما كنتم و الله بما تعملون بصير- خداوند است که  کیهان وهر آنچه که بین آن وجود دارد را در شش دوره خلق کرد وسپس به  مدیریت ان پرداخت. اوهر آنچه که به خاک ( زمینی که روی آن راه میرویم نه کره زمین) فرو میرود و هر آنچه از خاک بیرون میآید  را میداند وهر چه که از سمائ زمین فرو می آید (باران، نور خورشید، اکسیژن چرخش باد که حیات را سبب میشود)  وهرآنچه که به سمائ طبقه اول جو زمین برمیگردد مانند بخار آب، دی اکسید کربن و هرآنچه که در حیات زمین برنامه ریزی شده را میداند، زیرا خودش خلق کرده است. و او با شما است، در وجود شما است و خدا به هرعملی که انجام میدهید علم دارد. حال چرا خداوند خلقت کیهان را به این شش دوره محدود کرده و ایجاد وما فیهما  که سایر اجرام سماوی محسوب میشوند را خلق نمی داند و مدیریت و برنامه ریزی میداند.

باید با علم اختر شناسی وارد باشیم تا جواب آن را بیرون آوریم. خلقت کیهان در شش روز را درمقاله ای که در بالا به آن اشاره شد مفصلا شرح داده ام. وارد جزئیات آن نمی شوم و بعد از پایان این شش دوره بحث را ادامه میدهیم. اشاره شد که ابتدا کیهان از هیچ ابداع شد –خلقت کیهان ازهیچ از نظرعلم  و قران که در زمان پلانک ده به توان منهای 43 ثانیه است و به ناگهان فطرهن میشود اول بدیع السموات والارض و دوم فاطر السموات والارض کیهان انبساط می یابد زمان انفجار آمیز انبساط  تا تثبیت نسبی آن که  از حالت انفجار گونه بیرون آمد ده به توان منهای 33 ثانیه و سپس ماده و انرژی خلق میشوند. نوزده ذره بنیادی که در آغاز انبساط  کیهان خود را آماده میکنند تا کوارک ها و گلئون ها را تحت  قوانین جاریه  چهارگانه فیزیک به  پروتون ها و نوترون تبدیل کنند  پایه  و اساس ماده کیهان در شش دوره را شکل میدهند. عدد نوزده در قرآن و علم کوانتوم - خورشید و سیارات منظومه شمسی از همین نسبت پایان شش دوره ایجاد شدند. خورشید همچنان به سوختن خود ادامه میدهد  ولی زمین این سوختن را  به دلیل حجم کم خود خیلی سریع میگذراند و وارد مرحله ای جدید میشود و خود را از یوغ این نسبت میرهاند و راه خود را برای خلق حیات ادامه میدهد.

اینجا دیگر مرحله فرق میکند خلق جدید پیش می آید. زمین در دو دوره تکامل اتمی که  همان همجوشی هسته ای است  که خورشید دارد سپری میکند و سپس میلیون ها سال طول میکشد تا حرارت باندازه ای پائین بیاید که هسته های اتم های ایجاد شده  در پروسه همجوشی هسته ای با  گرفتن الکترون ها به اتم ها و سپس به ملکول تبدیل شوند. دقیقا بر اساس همان برنامه ندوین شده ابتدای خلق کیهان و بر همان پروسه. پروسه حیات وارد مرحله تکامل شیمیائی میشود. خلق الارض فی یومین –اول تکامل اتمی و سپس تکامل شیمیائی راه را برای خلق حیات فراهم میسازد. از آغازانبساط  کیهان تا پایان دوره تکامل اتمی و آغاز تکامل شیمیائی دوره  آماده سازی خلق حیات است الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِين. خداوند است که تمامی کل شیئ (جهان مادی ) را به بهترین وجه خلق کرد و خلقت انسان را از رس آغاز نمود.

اصل جهان بینی قران درخلقت کیهان

حال چرا ابتدای انبساط  کیهان شروع خلق حیات است  به  این  آیات توجه  فرمائید.

قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ - گفت (حضرت ابراهیم) پروردگار شما صاحب کیهان است و او کسی است که آن را باز کرد و من از جمله تصدیق کنندگان هستم

وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ –چرا کسی را پرستش نکنم که  من را از انبساط یا باز شدن ایجاد  کرد.22-یاسین-.

قُلِ الَّذِي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ-بگو خداوند کسی است که  شما را از ابتدا  از انبساط آفرید و سایر آیات در این باره.

فطرهن یعنی خلق کردن از انبساط و اول مره(خلقت آغازین) خلقت جهان مادی بوده اس.

رب السموات والارض الذی فطرهن دقیقا این مطلب را که فطرهن به سموات و الارض ارتباط دارد روشن میکند. با توجه به سایر آیات از جمله  فاطرالسموات والارض جاعل الملائکه موید این نطر است به مقالات خلقت کیهان از خداوند احد  و صمد آغاز شد  و بررسی انبساط کیهان از نظر علم و قرآن مراجعه فرمائید. نکته آخر به این مطلب اشاره کنم که بسیاری از مفسرین و محققین محترم شش دوره خلق کیهان را با دو دوره خلق زمین و چهار دوره برنامه ریزی اقوات و دو دوره خلق هفت  جو زمین را یکی میدانند همه  را  با هم  جمع  و تفریق میکنند و بدون توجه به سیاق آیات  و اطلاع از علم اخترشناسی عدد هشت را از آن بیرون می آورند  وشبهه ایجاد میکنند که شایسته است به متون آیات توجه بیشتری مبذول فرمایند. سید محد تقوی اهرمی 25 ابان ماه 1397

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آخرین نظرات ثبت شده

امارگیر سایت