ویژگی ها

آفرینش انسان از منی تخیلات ذهنی یادگار از گذشتگان

خلقت انسان از منی تخیلات ذهنی یادگار از گذشتگان


مقدمه نوشتار


وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ
بعضی از مردم خریدار سخنان بیهوده اند، تا به نادانی (غیر از استناد به علم آن) مردم را از راه خدا گمراه کنند و(آن مردم) قرآن را به مسخر گیرند (شبهه ایجاد کنند) نصیب اینان عذابی است خوارکننده- لقمان 6


مقاله ای از استاد بزگوار دکتر محمد علی رضائی اصفهانی در سایت موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت مطالعه کردم و از اینکه چنین مطالب دور از واقعیت های علمی و قرآنی در موسسه ای که نام مبارک اهل بیت بر آن مزین است منتشر شده بسیار متاثر شدم. البته جناب استاد یقینا نظر گذشتگان مربوط به هزار سال قبل را بیان فرموده اند که براساس علم آن زمان بیان شده و احتمالا نظر خود استاد نیست. موضوعاتی مطرح شده که خواننده جوان تحصیلکرده را از واقعیتهای قرآن دور و سست ایمان میکند. بر آن شدم نقدی بر مقاله فوق بنویسم .در حقیقت نقد بر نظر گذشتگان است از آنجاییکه مطالب مطرح شده توسط ایشان را در سایر سایت نیز مشاهده کرده ام و پایه شبهات بر اسلام هم از این تخیلاتی که مطرح میشود نشات میگیرد و علمای بزرگوار اسلام هم جلوی این تفکرات و بسط آن را نمی گیرند علی الرغم اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده اند در رفع شبهات آیات متشابه وعلمی قرآن باید تلاش مضاعف صورت گیرد مایه تاسف است که اقدام عملی دیده نمی شود. مهجوریت قرآن در عصر شکوفائی علم با وجود مفاهیم علمی در بطن آیات قابل تامل است و سئوال بر انگیز چرا چنین است؟


نوشته شده: قرآن در چند مورد سخن از "منی" میگوید و خلقت انسان را از آن میداند و به آیات زیر استناد میکند.


أَفَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ أَأَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُون
آیا آنچه را (که بصورت) منی فرو میریزید دیده اید؟ آیا شما آن را خلق میکنید یا ما آفریننده آنیم.
وَ أَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثی مِنْ نُطْفَةٍ إِذا تُمْنی
و هم اوست که دو نوع می آفریند: نر و ماده از نطفه ای چون فرو ریخته شود.
أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنی
مگر او(قبلا) نطفه ای نبود که ریخته میشود؟
در ادامه نقل میفرماید:


آیاتی که در بحث "خلقت انسان از آب" مورد استناد قرار میگیرد، بنا بر: تذکر یک تفسیر، نظر به منی دارد، پس آن آیات نیز میتواند در اینجا مورد استناد قرارگیرد. یعنی منظورایشان مائ در این آیات منی است؟ آیات عبارتند از:
وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ.. انبياء/ 30
وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ... نور/ 45
وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً. فرقان/ 54
ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهينٍ سجده/ 8
أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهين مرسلات/ 20
خُلِق من ماء دافقٍ طارق/ 6
ایشان از قول راغب نقل میکند که منی معنای تقدیر میدهد (که درست است) و برای اینکه با تصورات ذهنی ایشان همخوانی پیدا کند درپرانتز بعد از تقدیر کلمه اندازه زدن را می آورد. یعنی معنی تقدیر را به نفع امنیه خود برمیگرداند. مطلب جالبی که ایشان نقل میکند که طرز تفکر نویسنده را بیان میکند این است. نویسنده ای در التحقیق مطلبی بیان کرده و ایشان با این جمله آیشان را رد میکند." آما از آنجائیکه ایشان (همان نویسنده که ذکر فرمودند) از لغویین معاصرند. این معنا در لغات قدیمی به کار نرفته پس در مورد قرآن قابل پذیرش نیست" این بدین معنی است که هر چه گذشتگان درهزار سال قبل و براساس دید علمی قدیم بیان کردند حجت است و مطابق قرآن.عجب استدلالی. ایشان آیه متشابهات و محکمات در قرآن را قبول ندارند. یعنی قرآن فقط برای نسل قدیم نازل شده و هیچ مطلب جدید را امروزه نمی توان از قرآن کشف کرد. مثلا قدما هفت آسمان را نظریه بطلمیوسی معنی کرده اند و ما باید بپذیریم. علم امروزی اگر مطلبی بیان داشت که با علم و معنی که قدما گفته اند تفاوت داشت پس در مورد قرآن قابل قبول نیست؟ زیرا به زعم ایشان از لغویین معاصر است؟ ابتدا آیات فوق را در مورد منی که ایشان ارتباط داده اند را بررسی کنیم و سپس دلائل علمی ایشان در باره اسپرم که آب مرد است که فوق العاده عجیب است را اشاره کنم.

مفهوم منی و فرق آن با نطفه

باستناد آیه أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنی مگراو(قبلا) نطفه ای نبود که ریخته میشود؟ و آیه وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثی مِنْ نُطْفَةٍ إِذا تُمْنی نطفه، منی و نطفه  دراین دو آیه دو مقوله جدا ازهم هستند و منی را ریختن معنی کرده است و جالب است که منی یمنی را اولی را منی یعنی آب مرد گرفته و دومی را ریختن معنی کرده است. درحقیقت به متن آیه اصلا توجه نشده و مهم این بوده که طوری تفسیر شود تا با نظر گذشتگان تطبیق پیدا کند. بعلاوه توجه نشده که اگر منی نطفه است با علم زیست شناسی کاملا در تضاد است و قرآن هم هرگز چنین سخنی نفرموده است. 

نطفه به فارسی میشود تخم یعنی چیزی که از لقاح نر و ماده پیدا میشود که جنین از آن شکل میگیرد. قدما تصور میکردند که آب مرد عامل اصلی ایجاد جنین بوده و رحم زن هم جائی بوده که آب مرد در آن رشد میکرده  و طفل از شکم مادر بیرون می آمده.

تخم مرغ یک سلول تلفیق شده بزرگ است که از لقاح مرغ و خروس ایجاد شده و جنین در درون زرده آن شکل گرفته است .اگر نظر قدما را که منی را مترادف یا نطفه گرفته اند در نظر بگیریم یعنی قرآن همان رویای غیر علمی رسولانه میشود که سروش ساخته و پرداخته است و سروش هم نظر قدما را عین قرآن گرفته و نویسنده محترم هم همان افکار قدیمی دارد که مورد سوئ استفاده قرارمیگیرد.


نویسنده  درآیه وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ، آب را مترادف منی گرفته و دقت نفرموده که معنی آیه این است که حیات تمامی موجودات را در آب قرار دادیم و یا از آب حیات پدید آمد. آیه وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً. این جا هم آب مرد عامل پیدایش بشر است و نقش زن نادیده گرفته شده است. این ها همه را قدما برای ما تفسیر کردند و بر باور ما نشست و اگر ما بخواهیم علم روز را با آیات مقایسه و اعجاز علمی قرآن را از آیات متشابه کشف کنیم، میشویم- لغويين معاصر و اين معنا در لغات قديمى به كار نرفته پس در مورد قرآن قابل قبول نيست- توطئه وحشتناک برای مهجوریت قراردادن قرآن که یک بدعت است آگاهانه یا نا آگاهانه.

مومنین متعلم و استاد سردرلاک خود فرو برده  و نمی بینند دوربرخود را و در عصر شکوفائی علم که ما باید به آیات علمی متشابه ببالیم نه اینکه گرفتار رفع شبهت آنهم با همان ابزاری که منحرفین و معاندین از آن استفاده میکنند باشیم و ما توجیه علمی میتراشیم و جوانان عزیز تحصیلکرده را از خدا و قرآن فراری میدهیم عده ای هستند که عامدا به بهانه بسط نظرات قرآن این خرافات و نظر گذشتگان را که خلاف علم و سیاق قرآن است رونق میدهند و جوانان تشنه حقایق را از قرآن دورمیکنند.

نمونه موتور جستجوی اینترنت عناوین مقالات من را در سوراخ و سنبه های آن پنهان تا کمتر دیدی به آن بیفتد. حداقل ده مقاله در باره خلقت انسان از دید گاه علم به تحریر در آورده ام و کلمه کلیدی خلقت انسان، صلب و ترائب مائ دافق و.. مرتبا تکرار شده و موتور جستجو میداند چگونه افکار را در جهت نظرات کهن سوق دهد.

نویسنده محترم از راغب اصفهانی معنی منی را که تقدیر است بیان میکند ولی دنباله آن را نمیگیرد و تقدیر هم اندازه زدن معنی میکند که نظر راغب نیست. ما در قرآن قدر با فتحه ق و سکون دال داریم که معنی اندازه میدهد. مانند لیله القدر شب اندازه که برابر با هزار شب است و قدر داریم با فتحه ق و تشدید دال که از تقدیر می اید مانند قدر فهدی، قدر فسوی خداوند برنامه ریزی میکند، طراحی و خلق میکند و سپس آنرا هدایت میکند، برنامه ریزی میکند و سپس سوی میکند یعنی شکل و سر و سامان میدهد. وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا. خداوند کل شیئ (کل جهان مادی ویا هر چیزی که ساختار مادی دارد) را براساس برنامه ریزی که تقدیر میشود خلق کرد. بنابراین منی هم معنی تقدیر میدهد و نه آب مرد. درعربی عامیانه و قدیم اصطلاحا آب مرد هم منی گویند ولی منظور قرآن آب مرد نیست تقدیر است. دقت فرمائید کلمه طرح و برنامه، مدیریت، اجرا، وبسیاری کلمات مدرن امروزی در علوم طبیعی حدود دو الی سه قرن اخیر پا به عرصه علم و دانش گذاشته و خداوند از کلمه تقدیر استفاده کرده است. نطفه ای که انسان از آن خلق شد تحت برنامه ریزی الهی قرار گرفت سپس فسوی شد. شکل داده و سر وسامان گرفت.

بنابراین تفسیرآیات فوق میتواند اینطورتفسیر کرد.

أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنی آیا او نطفه ای از تقدیر نبود که مقدرمیشود ( به بار مینشیند)- نطفه امشاج که نبتلیه میشود، در بوته آزمایش قرارمیگیرد. خلقت انسان با نگاهی جدید و مطابقت با علم روز- پیش نطفه روی متن کلیک کنید

وَ أَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثی مِنْ نُطْفَةٍ إِذا تُمْنی-او (خداوند) جنسیت نر و مادینگی را از نطفه ای که مقدر میشود خلق کرد ( درآن توارث و ژن کامل قرار داده میشود)- خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید و مطابق علم روز-خلقت نطفه و علقه


أَفَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ أَأَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُون-آیا جان دادن هنگام مرگ را نمی بینید شما آن را خلق کرده اید یا ما خالق آن هستیم به آیات قبل و بعد از این آیه هم باید توجه شود صحبت از مرگ و حیات به عنوان دو مقوله تجدید پذیر در حیات است به مقاله- افرایتم ما تمنون و تحولات هنگام مرگ مراجعه فرمائید. کجا در آیات فوق معنی ریختن و آب مرد مفهوم میشود که مانع از اعجاز علمی حیرت انگیز آیات خداوند شده ایم و قرآن را مهجور قرار داده ایم.

منى از نظر علم پزشكى


اسپرم نر دارای سر و گردن نیست. اسپرم حامل ژن نر است که درون یک تک سلولی باغشائ سلولی قرار گرفته و کاملا شبیه اولین تک سلولی خلق شده در زمین اولیه است. هسته ندارد و ژن نر درون سیتوپلاسم قرار گرفته و دم آن بر خلاف تک سلولی اولیه حیات برای تحرک سلول حاوی ژن نر است و این اسپرم نطفه نیست، نطفه هنگامی است که اسپرم وارد اوول ماده میشود وعمل لقاح صورت میگیرد و نطفه تشکیل میشود که همان جنین اولیه است. اسپرم بر خلاف نظر نویسنده که فرموده قسمت اعظم آنها از مخاط مهبل جذب خون میشوند و به زن طراوت خاصی میدهند که خلاف علم پزشکی است. اسپرم وارد خون نمیشود و تنها یک اسپرم وارد اوول میشود و بقیه میمیرند و دفع میشوند. فرمانی این پروسه را هدایت میکند که در آن واحد میلیون ها اسپرم میدانند که یکی موفق شده و بقیه دیگر چندان تلاشی برای انجام ماموریت محوله ندارند و تسلیم قضا و قدر میشوند که البته علم نمی داند و نخواهد دانست که فرماندهی انجام این پروسه را روح در بدن انسان مدیریت میکند و دسترسی علم به آن عملی نیست.

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ مَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً –ازروح  میپرسند بگو روح از(سنخ) امرخداوند است که علم آن به مقدار کمی در اختیار انسان قرارداده شده است

و زمان نفخ آن روح را خداوند چه زیبا بیان فرموده در زمین اولیه ودر اولین سلول تک هسته ای که اولین ژن DNA در آن به تکامل میرسد ونه در درون جنین ودر رحم موجودات زنده-روح ماهیت آن وانتقال کوانتومی اطلاعات انسان درقرآن

خلقت و یا آفرینش انسان از منی

در قرآن هیچ جا اشاره به خلقت انسان از منی نشده و در تمامی آیات خداوند میفرماید انسان را از نطفه آفریدیم و نطفه منی (تقدیر) بود که مقدر میشود و منی هم آب مرد معنی نمی دهد. این تصورات ذهنی گذشتگان بوده که باید علمائ اسلام در آن باز نگری کنند. ما در قرآن کلمات کلیدی علمی فراوان داریم که مطابق آخرین نظریه های علم اختر شناسی، زمین شناسی و زیست شناسی و پیدایش حیات در زمین اولیه است که از افتخارات ما مسلمانان است که پرده تحجر و نا آگاهی از علم روز بر روی مفاهیم علمی آیات متشابه سایه انداخته است.

مثلا فلینظر الانسان مم خلق، خلق من مائ دافق آیا انسان از آب مرد خلق شده است پس نقش زن این وسط چه میشود. آیه بعد وانه علی رجعه لقادر-خداوند قادر است آنر برگرداند- این آیه به مائ دافق بر میگردد یعنی خداوند قادر است آب ریخته شده مرد را بر گرداند- با خود فکر نکرده ایم آیه چه میفرماید ایا بر تفکرات کهن شک نکرده ایم. منظور مائ دافق که عامل اصلی ایجاد حیات در زمین اولیه است که دانشمندان علم زیست شناسی در بدر دنبال شرایطی هستند که این مائ دافق چطور از محیط واکنش خارج میشده. الله اکبر ما کجا و قرآن و آیات متشابه کجا. بنابراین در آیات تفکر کنیم وعلم روز را مطالعه و مفهوم این آیه علمی و مترقی را از درون علم مربوطه بیرون آوریم. برخی مفسرین توجیه میکنند که این آیه به انسان بر میگردد. اشکال آنرا در یافته اند. بجای اصلاح نظر گذشتگان دست در معنی قرآن میبرند. چرا که نظر گذشتگان اصل قرار داده ایم وقرآن را فرع. مائ مهین و مائ دافق و فرق آنها از نظر علم زیست شناسی و قرآن. روی عنوان کلیک کنید

نویسنده محترم نتیجه میگیرند : خلقت انسان از منى چيزى است كه قرآن آن را به صورت كلى و سربسته بيان كرده است. هر چند كه تعبير قرآن كريم يعنى «منى» در مورد مايع جنسى مردان بسيار ظريف و دقيق انتخاب شده است و اين يكى از اشارات علمى قرآن است كه عظمت اين كتاب الهى را نشان می دهد. اما از آنجا كه انسان ها به صورت محسوس اين مرحله از خلقت بشر را می ديدند و فی الجمله از دخالت منى در تشكيل طفل اطلاع داشتند (هر چند كه تمام رموز و اسرار علمى آن را نمی دانستند) پس نمی توان گفت كه تذكر اين مطلب اعجاز علمى قرآن است. دوتناقص در یک جمله؟ وبی اعتبار کردن کلمه اعجاز علمی در قرآن

آیات قرآن را همانطور که گذشتگان بر اساس علم روز تفسیر و لغات را معنی کردند ما هم در معنی لغات تفکر کنیم وبا علم روز مقایسه کنیم، راه درست آن را انتخاب کنیم. مثالی بزنیم و بحث را به پایان ببریم. آیه خلق الانسان من صلصال من حما مسنون اولا در این آیه جای آب مرد و نطفه کجا است. دوم در آیه دو بار من استفاده شده من را قد ما همه از معنی کرده اند در حالی که در آیات فراوان در هم معنی شده است، پس من میتواند دو معنی داشته باشد از" و "در" .حال به آیه توجه فرمائید انسان در صلصال و از حما مسنون خلق شد.خلق الانسان از حما مسنون کاملا علمی است زیرا حما مسنون رسوب ته نشین شده در سنگ رس است و ملکول های آلی پایه حیات در آن بوده اند. این را علم زیست شناسی اعلام کرده و بحث مهمی درآن علم است. حال اگر انسان از سنگ رس خلق شده باشد باید در ساختار بدنی خود عنصر آلومینیوم و سیلیسیوم غالب باشد که چنین نیست. پس انسان از حما مسنون ودر صلصال خلق شد. این یک نمونه از اشتباه علمی قدما که از علم کنونی اطلاعی نداشتند. قرآن یرای ما اصل است و نظر گذشتگان فرع، بنابراین نظر قرآن را فدای نظر گذشتگان نکنیم. انشلالله خداوند نعمت خدمت به قرآن ودرک مفاهیم علمی آن را نصیب ما کند. انشائ الله- سید محمد تقوی اهرمی اسفند 1397

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت