ویژگی ها

فُرُشٍ مَّرْفُوعَةٍ و مفهوم واقعی و دور از تصورات غلط ذهنی

 

مقدمه نوشتار


کلمات در فرهنگ لغات و در زبان های مختلف دارای معانی مختلفی هستند. در بسیار موارد معنی اصلی کلمات در برابر مفاهیم غیر واقعی وسنتی ماهیت لغوی خود را از دست میدهند. در زبان عربی این مورد با شدت بیشتری مشاهده میشود. اعراب صدر اسلام دارای فرهنگ ادبی و زبان قانونمند با قواعد معین نداشته اند. در حقیقت زبان عربی در محاوره وشفاهی به عنوان یک زبان مرسوم بوده است. با نزول قرآن زبان عربی وارد مرحله جدیدی شد. شیوه نگارش وجهان بینی خاصی که در تدوین آیات الهی بکار برده شده بود کاملا نو و دارای یک هم آهنگی بی نظیر دررعایت قواعد زبان عربی که مختص قرآن بود و قبلا در زبان عربی سابقه ای نداشته است. زبان عربی به خط کوی نوشته میشد . کسره ، ضمه ،فتحه ، تشدید ، سکون و سایرقواعد یک زبان مدون را نداشت. مسلمانان صدر اسلام آیات قرآن را حفظ میکردند .افراد بسیار کمی سواد خواندن و نوشتن را میدانستند واغلب مهاجرین ایرانی مانند سلمان فارسی خواندن و نوشتن را به مسلمانان آموختند و آیات بر روی لیف خرما، پوست جانوران اهلی وسایر نوشته ونگه داری میشد. از آنجائیکه برخی آیات که تعداد آنها هم زیاد است متشابه هستند و از تمثیل وتشبیه برای بیان یک واقعیت علمی که برای مسلمانان نا شناخته بودند مورد سئوال قرار میگرفت. ابن عباس اولین کسی است که سعی نمود برخی از کلمات را معنی کند وتلاش فراوانی در این زمینه انجام داد وشاگردان وی پس از فوت ایشان نظرات وی را به عنوان پایه تفسیر آیات متشابه قراردادند و از قول وی نقل نمودند واین چنین پایه تفاسیر بنا نهاده شد. تلاش ابن عباس در نوع خود بسیار با ارزش و تحولی در علم کلام ایحاد کرد. تمامی تفاسیر شیعه و سنی در آیات متشابه پایه تصورات خود را بر آن گذاردند. برخی از کلمات مانند منی دارای چند مفهوم مختلفی بودند. اصل معنی منی تقدیر، آرزو و ضمنا آب مرد هم در زبان عامیانه با توجه به معنی اصلی این کلمه منی نام گذارده بودند. منی به مفهوم آب مرد مفهوم عامیانه بود وبه مرور زمان معانی اصلی کلمه جای خود را به معنی عامیانه داد که با واقعیت قرآن همخوانی ندارد. دلیل انتخاب مثلا مائ دافق که از بین صلب و ترائب بیرون میجهد. سه کلمه صلب سخت و ترائب نرم وآب جهنده هم آبی است بیرون رونده و آب بیرون رونده ودفع شونده را تنها در آب مرد پیدا کردند و نتیجه گرفتند مائ دافق، آب بیرون رونده باید آب مرد باشد وصلب وترائب را هم با در نظر گرفتن آ ب مرد پشت مرد و سینه زن تفسیر کردند چرا که یکی سخت بود و دیگری نرم . تمامی مفسرین هم به احترام مفسرین محترم مانند طبری، ابن کثیرو بسیاری دیگر چشم بسته آنرا نقل کردند واین چنین بر باور نشست و شبهات فراوان خلق شد. امروزه علم زیست شناسی دامنه بحث خود را در خلقت اولین نطفه حیات در زمین اولیه از توده نرم سیاه و در درون سنگ رس میدانند و آب بیرون رونده از بین این دو توده نرم وسنگ رس سخت، مشکل پیچیده دانشمندان شده است و موضوعیت یافته است.
کلمات حور، قاصرات، مقصورات، غلمان، حسان، و فراش همه سرنوشت مشابه آب مرد داشته اند


در مقالات پیشین مقصورات، غلمان ، حور العین مشروحا با استناد با آیات قرآن بیان شد که در قرآن زن نامیدن این ها نشات گرفته از تصورات ذهنی غلط گذشتگان است. و در این نوشتار فراش و فرش که زن زبیا در بهشت معنی شده را با استناد با معانی مطرح شده درسایر آیات و روایت معروف ، الولد للفراش و للعاهر الحجر مورد بحث وتجزیه وتحلیل قرار میدهیم. ابتدا آیات 27 الی 37 سوره واقعه را مرور میکنیم.


وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ - فِي سِدْرٍ مَّخْضُودٍ- وَطَلْحٍ مَّنضُودٍ- وَظِلٍّ مَّمْدُودٍ- وَمَاء مَّسْكُوبٍ- وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ- لَّا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ- وَفُرُشٍ مَّرْفُوعَةٍ- إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء- فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا- عُرُبًا أَتْرَابًا-واصحاب یمین وچه اصحاب یمینی آنها در سایه درختان سدر بی خار قرار دارند و در سایه درخت طلح پربرگ بسر میبرند در سایه کشیده و گسترده و در کنار آبشارها و میوه های فراوان که هرگز قطع و ممنوع نمی شوند وهمسرانی گرانقدر، ما آنها را آفرینش نوین بخشیدیم و همه را بکر قرار داده ایم وهمسرانی که به شوهران خود عشق میورزند وخوش زبان وفصیح وهمسن وسالند. این متن در تمامی ترجمه ها با کمی تغییرکه بافت متن را عوض نکند آورده شده است . دو عامل اول هن در انا انشاناهن و دوم فجعلناهن ابکارا این تصور در گذشتگان باعث شده معنی فرش را که در فرهنگ عوام آن زمان، زن بستر مرد مفهوم میشده تفسیر شود. حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) در کتب روائی شیعه و سنی ذکر شده و مورد قبول هر دو هست و آن الولد للفراش و للعاهر الحجر،است صرفنظر ازاینکه این حدیث واقعی است یا غیر واقعی در تخصص ما نیست. موضوع مهم مطرح شدن آن نقل قول در زمانی است که ابن عباس فرش را زن معنی کرده است و این نشان میدهد که فرش معنی رختخواب میدهد واصطلاحا جائی که زن ومرد بر روی آن قرار میگرفته اند مفروش و بستر معنای لغوی آن است.

مفسرین این حدیث را بسیار بحث و بسط داده اند و همگی فراش را زن گرفته اند و مرد را صاحب زن تعریف کرده اند که از دید مرد سالاری حاکم بر فرهنگ عرب جاهلیت بوده است و سایر مفسرین هم این را مبنای تفاسیر خود گرفته اند وبه قرآن مراجعه نکرده اند که قرآن ازاین کلمه چه تعریف کرده است. درسوره الرحمن این آیه را مثل میزنیم مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ.بهشتیان بر فرش هائی تکیه یا نشسته اند.

متکئین معنی تنها تکیه دادن نمی دهد. معانی متفاوتی دارد. اینجا فرش معنی زن نمیدهد. فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ. موضوع باغ است و سبزی و خرمی که استعاره از مراتع و چمن زارهای سبز.همان معنی اصلی که زیرانداز یا بستر است معنی میدهد که امروزه فرش نامیده میشوند. فرش کاشان فرش یزد و غیره. در آیه دیگر وَالْأَرْضَ فَرَشْنَاهَا فَنِعْمَ الْمَاهِدُونَ و زمین را گستردانیدیم و این جا هم زن معنی نمیدهد. زمین معنی کره زمین نمیدهد خشکی یک پارچه را گسترش داد وبه چند قاره تبدیل کرد. استعاره از بستر کشاورزی و مراتع را توسعه داد. حال به فرش المرفوعه درسوره الرحمن نگاهی بیاندازیم


وَفُرُشٍ مَّرْفُوعَةٍ- إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء


دراین ردیف آیات موقعیت اصحاب یمین که بعد ازسابقون دارای مقام رفیع هستند در بهشت را توصیف میفرماید. وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ - فِي سِدْرٍ مَّخْضُودٍ- وَطَلْحٍ مَّنضُودٍ- وَظِلٍّ مَّمْدُودٍ- وَمَاء مَّسْكُوبٍ- وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ- لَّا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ- در آن باغ سدر مخضود، طلح منضود، ظل ممدود و مائ مکسوب که بیانگر باغی سر سبز با سایه های گسترده وآبشارهای فراوان و طبیعت مادی مانند باغهای زمین وجود دارد که اصل مطلب اشاره به مادی بودن قیامت است و شرایط طبیعی هم مانند زمین کنونی است و بعد از آن به میوه های فراوان وسالم و با ثمر دادن مکرر لَّا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ نه میوه های آن قطع میگردد و نا سالم و سمی نیستند این اشاره دارد به تکامل طبیعی خاص خود که روی آن خلق آنها برنامه ریزی و کار شده است. به یکباره خلق نشده اند دوره انشائ را گذرانده اند. وَفُرُشٍ مَّرْفُوعَةٍ- إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء- فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا- عُرُبًا أَتْرَابًا. کلمه انشائ خلقی است که در درون پروسه زمان بر تکامل ایجاد شده. در کناردرختان و سایه ها وآب آبشار باید مراتع و سبزه زار ها و چمن زار های عالی (رفیع شده در کمال تکامل خود که صنع خداوند است) با برنامه ریزی تدوین شده الهی صورت گرفته است. فرش بستر پوشیده از چمنزارهای سبز و مراتع زیبا وبا درجه ممتاز ،رفیع ویا عالی است إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء، هن ضمیر مونث مجازی فرش و فاکهه وسایه ها است .همه اینها را خداوند در پروسه زمان بر خلق وانشائ ایجاد کرده و آنرا دست نخورده برای استفاده بهشتیان قرار داده است .هر بکری بکارت زن نیست. گذشتگان با تصورات ذهنی حاکم آن دوران آن را تعریف کرده اند چرا ما فکر خودمان را به کار نمیگیریم ودر آیات متشابه تفکر وتعقل نمی کنیم. همه این موارد که در آیات فوق ذکر شده است ریشه در خاک دارند و تمامی موارد ذکر شده در آیات مانند سدر، طلح، میوه سایه درختان عرب همسان وهم نسل هستند که ماهیت آنها همه به خاک بر میگردد و اشاره قرآن به مطلب بسیار مهم است که قیامت ماهیت مادی دارد و زمین قیامت که این زمین نیست و زمین دیگری است تمامی پدیده های طبیعی این زمین را دارد وهمه آنها در پروسه تکامل ایجاد شده اند و از خاک. این بدان معنی است که دو جهان مادی وجود دارد و دو زمین است و هر دو یک پروسه طبیعی را میگذرانند واینکه خداوند میفرماید در قیامت زمین به خداوند به ارث میرسد و یا زمین و سمائ زمین همه در دست قدرت او باقی میمانند. بررسی قیامت از نظرعلم و قرآن همه این ها دارای یک جهان بینی واحد و بهم پیوسته است. اگر کسی جهان بینی قرآن را درک نکرده باشد هم آهنگی بین آیات را از دست میدهد و دچار شبهه فراوان میشود. مثلا میگویند در بهشت خوردن و نوشیدن است وهمبستری ازواج هم هست ( ولی حوریان بهشتی و فرش زنان زیبای کم سن و سال بعد از هرهمبستری بکارت خود را از دست نمیدهند. تصورات غلط ذهنی روزگار آیات خداوند را به کجا کشانده) ولی مدفوع، ادرار وحیض وامثالهم نیست. بنابراین دنیای خیالی درباره قیامت برای خودمان ساخته ایم. وقتی لحم طیرا، نوشیدنی فراوان، میوه جات متعدد خورده میشود و از طرف دیگر قیامت هم مادی است که خداوند فرموده اثر انگشت های شما را نیز خلق میکنیم یعنی بدن کاملا مادی و ازهمین نفس است. بنابراین سیستم بدن مادی باشد. خوردن و نوشیدن هست ادرار و مدفوع هم هست. حیض و بچه دار شدن هم قاعدتا باید باشد و اینطور نیست که ازواج هر وقت بخواهند بچه دار شوند فورا بچه آماده تقدیم میشود. تفکر و تعقل در آیات قرآن ضروری است. از طرف دیگر آیا اصحاب یمین فقط مرد ها هستند که فرش المرفوعه برایشان در کنار میوه آماده نگه داشته شده و زنان جزئ اصحاب یمین نیستند. بنابراین تفسیر ما اشکال دارد و باید بازنگری شود و به بحث شبهات بنا حق در باره آیات قرآن خاتمه داده شود. خداوند به همه ما نعمت درک مفاهیم عالیه آیات متشابه را عنایت فرماید انشائالله. سید محمد تقوی اهرمی تیر ماه 1398

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت