ویژگی ها

نطفه امشاج اولین تک سلولی بدون هسته پایه شروع خلقت انسان

 


مقدمه نوشتار


آیات متشابه فراوانی در قرآن وجود دارند که همچنان ظاهر آیه میدان جدل مفاهیم ومعانی آن شده وباطن وتشبیه آیه که اصل آن است به فراموشی سپرده شده است. علمائ وبزرگان اسلام با وجود اعتقاد به اصل تفکر و تدبر در آیات، با عقیده سنتی کهن وارد آیات متشابه میشوند و تفکر میکنند وتوجیه همان نظر کهن را با کمی تغییر به عنوان دست آورد جدید ارائه میدهند.روایتی از حضرت امام عسکری (ع) نقل میشود"لیست العباده کثیره الصیام والصلاه انما العباده کثرت تفکر فی امر الله" میفرماید عبادت به کثرت روزه و نماز نیست بلکه عبادت درحقیقت کثرت تفکر در امر خدا است. آیات متشابه با علوم طبیعی سرو کار دارند وتنها با دانستن علم آن میتوان تاویل نمود. مثالی بزنیم همه میدانیم که آیه زیر با علوم طبیعی سرو کار دارد.


الله الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً "خدا همان است كه هفت آسمان را خلق کرد و در زمين همانند آن را آفرید است و فرمان او بصورت قوانین همواره درميان آن دو جاري است برای اینکه بدانيد خداوند به هر چیزی قادر است و علم او به همه چیز احاطه دارد.


برای تاویل علمی این آیه به تفکر و تعقل و تجسس در علم مربوطه نیاز است. آیا تنها تفکر و تعقل در آیه کفایت میکند. هرکس با هر تصورات ذهنی که دارد وارد تفکر این آیه شود به همان نتیجه که در ذهن او نقش بسته میرسد. سبع السموات را مفسرین صدر اسلام با استناد به علم و تصورات ذهنی آن زمان هفت طبقه پوست پیازی که زمین در مرکزیت آن قرار داشت تاویل کرده اند. اکثر مفسرین و مترجمین نتوانسته اند این ذهنیت را در فکر خود پاک کنند و به همان نظریه باور دارند. اخیرا برخی سیاره منظومه شمسی را دارند جای گزین سبع السموات میکنند وفکر نمیکنند اول هیچ جای قرآن سمائ بوی سیاره نمیدهد وسیارات هم نه تا هستند و زمین را که کم کنیم میشود هشت تا. بدعت جدید. بعلاوه سبع السموات طباقا است طبقه روی طبقه؟ سیاره ها با چه دوربینی طبقه طبقع دیده اند. تصورات غلط این چنین شکل میگیرند. لذا در تمامی تفاسیر صحبت از هفت زمین است که مانند هفت آسمان در کیهان وجود دارند. این نظریه منسوخ شده ولی وفاداری به نظریات کهن همچنان باقی مانده است. علم آن نظریه را رد کرد و در کیهان طبقاتی وجود ندارد و فقط بالای سر ما هفت طبقه جو زمین قرار گرفته که حیات در زمین مدیون آن است. با توجه به باور ذهنی مفسرین سعی نکرده اند علم زمین شناسی را برای تاویل این آیه بکار بگیرند و مشکل موضوع را حل کنند. آیه بطور وضوح میفرماید خداوند سبع السموات را خلق کرد و در زمین هم مانند آن هفت طبقه خلق کرد. من الارض دارای دو معنی است از زمین و در زمین. در آیات فراوان دیگر داریم که من معنی درهم میدهد. بنابرین تفکر و تعقل که خداوند این همه تاکید فرموده زمانی کاربرد دارد که ذهن را از تصورات غلط گذشتان پاک کنیم. وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا. از علم آن (درباره ملائکه است که به غلط فرشته نامگذاری کرده اند فرشته نامیدن ملائکه خلاف قرآن است ) بهرهای ندارند و از تصورات ذهنی خود تبعیت میکنند و ظن یا گمان یا تصورات ذهنی برای رسیدن به واقعیت سودی نمی رساند)


نطفه امشاج و تصورات ذهنی کهن


خلقت انسان و موضوعات مربوطه مانند نطفه، علقه، مائ مهین، ماء دافق ، صلب وتراءب، رشد جنین همه از یک منبع نشات گرفته است. همه مفسرین با آن ذهنیت خلقت انسان را دنبال میکنند مانند مثال فوق. ابن عباس عموی گرامی حضرت رسول اکرم(ص) شخصیت برجسته وپر تلاشی یود که در عمر پر برکت خود برای روشن کردن ذهن مومنین در پی بردن به مفاهیم کلمات در آیات متشابه و سایر موضوعات تجسس گسترده ای انجام داد و معانی بسیاری از کلمات را از میان فرهنگ عرب جاهلیت پیدا کرده و شاگردان ایشان نظرات وی را جمع آوری و پایه تفاسیر مفسرین معروف قرار گرفت. ابن عباس کلمات را بر اساس تفکرات علمی و تجربی آن زمان جمع آوری کرد تا به سئوالات مومنین پاسخ بدهد. آن زمان فکر میکردند آب مرد نطفه است ولی اکنون ما میدانیم که نطفه از تلقیح ژن نر و ماده تشکیل میشود. بنابراین کلماتی که در آیات متشابه خلقت انسان در قرآن مطرح شده را باید با علم روز بیان کنیم تا واقعیات علمی این آیات روشن شود. علت اصلی ایجاد شبهات نگریستن به این آیات با دید گذشته است که ضرورت باز نگری و مراجعه به علم روز اجتناب پذیر است. علم زیست شناسی اولین ملکول ژن که پایه حیات است در زمین اولیه را نطفه مینامد. این اصطلاح اخیرا و حدود کمتر از صد سال وارد ادبیات علم زیست شناسی تشکیل حیات اولیه گردید. آخرین نظریه علمی بحث دنیای RNA را وارد چگونگی تشکیل حیات اولیه نموده و ژن DNA تکامل یافته آن است.


خلاصه روند تشکیل اولیه نطفه حیات


تا کنون دانشمندان نظریه های مختلفی ارائه داده اند که در مقالات چگونگی روند پیدایش حیات در زمین اولیه از نظر قران مشروحا بیان شده است. دنیای RNA تحولی جدید در چگونگی پیدایش سلول اولیه حیات ایجاد کرده است. نظریه سوپ اولیه و پیدایش تک سلولی اولیه در درون آب اقیانوسها و در مجاورت دهانه های آتش فشان کم کم جای خود را به پیدایش حیات اولیه در خشکی و در درون سنگ رس گداخته داده است. بین لایه های موازی دورنی سنگ رس که قابلیت جذب آب همراه با املاح ایجاد شده ملکول های پایه حیات واکنش ایجاد ملکول های پلی مربه ملکول زنجیره ای پلی مر فراهم گردید و ژن اولیه RNA ایجاد شد. سنگ رس نقش کاتالیزاتور را بازی کرده است. چگونه این ملکول شیمیائی اسید ریبو نوکلئیک خصوصیات اولیه حیات را گرفت وچگونه آب دفع شده از پیوستن ملکول های مونومز به پلی مر محیط واکنش را ترک کرده اند و شرایط محیط واکنش چگونه بوده .معمای بزرگ حیات است. ژن RNA اسید ریبو نوکلئیک تنها یک رشته ای بوده بر خلاف DNA که دو رشته ای است بعلاوه خاصیت انتقال وراثت را نداشته و تنها قادر به تولید پروتئین بوده و قابلیت تکثیر پذیری بطریق تقسیم سلولی دارا بوده و خصوصیات تکثیر پذیری از طریق تلفیق ژن های نر ومادینگی را نداشته است. هر دو اسید نوکلئیک هستند. وظائف آنها متفاوت است به مقاله آران ای ویکی پدیا مراحعه فرمائید. بحث مفصلی دارد. آنچه به مقاله ما مربوط است. تشکیل این اولین تک سلولی حیات از حما مسنون و در صلصال است و چگونگی ایجاد مراحل دوره چهارگانه اقوات است بر روی پوسته داغ و جامد زمین که دقیقا در آیه 10 سوره فصلت به آن اشاره شده است. این تک سلولی اولیه حیات هسته وغشائ دور هسته که در متالولیسم موجود زنده نقش مهم ایفائ میکند هم نداشته ژن تک پایه بصورت کلاف در هم پیچیده و آزاد در درون غشائ سلولی ناقص که البته در نوع خود از مکانیسم پیچیده ای برخور دار بوده اما از نظر تکاملی به پای غشائ سلولی DNA نمی رسیده. در حقیقت نوع تکامل نیافته دی ان آ است. ژنی یا نطفه ای است که بدون جنسیت نر و مادینگی خود تکثیر پذیر است و قرآن آن را نطفه امشاج نامیده است. حال آیه ای که این کلمه در آن آورده شده را ملاحظه کنیم
هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا


ایا در روزگار زمانی نبود که انسان چیز قابل ذکری نبود ما انسان را از نطفه امشاج خلق کردیم ودر بوته آزمایش (او را از حالتی به حالتی ديگر و شکلی به شکل ديگر درمي آوريم) قرارمیدهیم وسپس شنوائی و بینائی را در او قرار دادیم. آیه قبلی انسان در حال شدن است و در خاک و زمانی که نطفه اولیه ایحاد میشود وحیات شکل میگیرد انسان موضوعیت پیدا میکند. وَاللَّهُ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ؛ خَلَقَ الإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ؛


آیات 5 الی 7 سوره سجده هم این موضوع را تاکید میکند.
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ خداوند همه چیز های لازم را برای شروع خلق انسان فراهم و خلق کرد که این همان فراهم نمودن خلقت اولیه حیات است وملکول های پایه برای خلقت حیات در حال شکل گرفتن است وانسان دارد ساخته میشود وخلق آن از زمانی است که در اولین نطفه ژن حیات دمیده میشود واولین نطفه خلقت انسان پدیدار میشود و خلقت انسان را از خاک شروع کرد


ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ
و نسل بعد از شروع در خاک را که پروتئین ها نوکلئوتیدها، قندها هستند را در مخیطی که بخار آب بصورت کم و اندک و در درون سنگ رس وجود داشت نطفه امشاج را خلق کرد. آب در حد ملکول کم وبخار که املاح ساخته شده را درون خود داشت وجذب لایه های درونی سنگ رس گردید وبصورت رسوب سیاه رنگ وتبخیر آب بر جای میماند. ولقد خلقنا الانسان من صلصال من حما مسنون


ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وآن را سر و سامان داد و روح خود را در آن دمید .جعل لکم السمع و و الابصار و الافئذه قیلا ما تشکرون
این دو ردیف آیات سوره دهر و سجده کنار هم بگذاریم هر دو یک موضوع را بیان میکنند .
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ - هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا-این دو آیه یک موضوع را بیان میکند.

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ ما انسان را از نطفه خاصی خلق کردیم که خاصیت توارث وتکثیرجنسیتی را درخود در حال نبتلیه بود از حالتی به حالت دیگری تغییر دادن وطبق برنامه ریزی به پیش رانده میشد. دقت فرمائید همه صحنه ها در زمین اولیه است وبه رحم موجودات زنده ارتباطی ندارد زمان سه و نیم میلیارد سال قبل است. هنوز نطفه کامل با ژن تکامل یافته DNA قبل است .بین خلق نطفه امشاج وخلق  تک سلولی هسته دار با غشائ تکامل یافته  زمانی حدود دو ونیم میلیارد سال فاصله است و نمی توان فورا نطفه اولیه ونطفه تکامل یافته که قرآن آن را علقه مینامد را در درون رحم برد. قرآن تحولات خلقت انسان در در درون سنگ رس وسه دوره تاریکی جو زمین که لازمه فراهم کردن محیط تکامل اولین پایه موجودات زنده که همان نفس واحده است را دارد بیان میکند. علم زیست شناسی به ما کمک میکند آیات را درک کنیم .کپی برداری از نظر گذشتگان که بر پایه علم آن زمان تصور شده ما را به گمراهی علمی میکشاند وشبهه پشت شبه ایجاد میشود وکار ما هم میشود توجیه تراشیدن و بالا وپائین بردن استخوان در بدن تا جای مناسب صلب وترائب را پیدا کنیم. برای یک بار هم که شده نظرات کهن را گوشه ای بگذاریم وآیات را با علم مربوطه مقایسه کنیم وبعد قضاوت کنیم وکاری که ابن عباس رحمه الله علیه انجام داد ما هم میتوانیم انجام دهیم .معنی کردن کلمات با علم روز.خداوند توفیق درک آیات متشابه بههمه ما عنایت فرماید وما را از بند تخیلات ذهنی رها سازد

(سید محمد تقوی اهرمی 23تیر1398 ماه مصادف با سالگرد تولد حضرت امام رضا(ع 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت