ویژگی ها

دخان و سمائ زمین اولیه اعجاز علمی قرآن است

 

مقدمه نوشتار

کلمات سموات وسمائ ،سموات والارض در بسیاری از آیات متشابه قرآن آورده شده وهر کدام در جایگاه خود معنی خاص خود را دارد. مثلا سماء دارای چند وجه معنی در قرآن است که از روی متن آیه ،آیات قبل وبعد وسیاق آیه براحتی میتوان آن را بیرون آورد. سمائ معنی بالا، جو زمین، فضا و کلمه سموات والارض هم  دو معنی از آن مفهوم میشود کیهان وجو زمین و زمین به عنوان سیستم حیات که در قرآن یک مجموعه در نظر گرفته میشود. سموات به تنهائی هفت طبقه جو زمین است که سبع السموات هم نام برده شده .سمائ در هیچ آیه ای معنی کیهان نمیدهد. فضا در آیه والسمائ ذات الحبک فضای بین ستارگان منظور است که شبکه شبکه است که ساختار ماهیتی فضا را براساس بحث علمی روز بیان میکند. استفاده از تصورات ذهنی گذشتگان که بر مبنای علم روز صدر اسلام بیان شده برای تاویل آیات متشابه که با علوم طبیعی سر وکار دارند، معانی همه این کلمات را مغشوش کرده است بطوریکه بر تمامی کلماتی که در آیات خلقت انسان، خلقت کیهان، خلقت زمین بکار رفته اثرات مخرب خود را به جای گذاشته است. گذشتگان برای روشن شدن مفاهیم کلمات معانی خاصی که در آن زمان درک میشد را بیان کردند و دو قرن بعد از ظهور اسلام که پایه تفاسیر بنا گذاشته شد اکثرا از عبدالله ابن عباس نقل کرده اند و در کلیه تفاسیر آثار آن به وضوح دیده میشود. سموات و الارض به معنی زمین و جو هفت طبقه آن که یک مجموعه بهم پیوسته است که حیات زمین را بنا گذاشته اند و از نظر قرآن دارای اهمیت زیادی است و در تمامی آیات به جز حد اکثر نه آیه خلقت کیهان در شش روزبقیه همه منظور زمین و جو آن است که تمامی شواهد و آیات مشهود در امر حیات در آن قرار گرفته است و خداوند مکررا به آنها اشاره میکند. آیات 9 الی 11 سوره فصلت خداوند زمین را در دو دوره خلق فرمود وبر روی پوسته جامد غذای نیازمندان به آنرا آفرید وسپس به جو زمین پرداخت که دودی بود. جو اولیه زمین کم قطر و دودی بود اعجاز علمی قرآن است باید روند تشکیل زمین وپیدایش جو پایدار را بدانیم و قضاوت کنیم 

قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ

وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ

ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ

خلق کیهان و زمین برای ایجاد حیات است

کیهان در شش روز خلق شد و پایه و اساس خلق کهکشان ها و ستارگان در اتم های ئیدروژن وهلیوم به نسبت 75 به25 درصد باضافه کمتر از یک درصد غبار کیهانی گذاشته شده است. از همجوشی هسته ای این دو عناصر، حرارت ، نیروی گرانش و سیاهچاله ها به عنوان ابزارساخته شدن آنها برنامه ریزی شده است. نرم افزارخلقت این برنامه ریزی را انجام میدهد و دیگر خلقی در کیهان صورت نمی گیرد. یعنی کهکشان ها خلق نمیشوند بلکه بازآفرینی میشوند. زمین و جو آن برای ایجاد حیات نیاز به خلق خاصی دارند و دو دوره خلق زمین و دو دوره خلقت هفت طبقه جو زمین ارتباطی با کیهان ندارند. در قرآن از خورشید بسیار نامبرده شده ولی در باره خلقت خورشید که از زمین مهمتر است اشاره ای نشده زیرا خورشید ستاره است و بر اساس همان برنامه ریزی ساخته میشود. قبلا خلق شده است و نیاز به خلق جدید ندارد. اما حیات یک مقوله دیگری است.

جهان بینی قرآن وخلق زمین

در جهان بینی قرآن بنای سماء زمین که حیات به آن وابسته است از اهمیت بالائی برخوردار است.آیا خلق شما انسان مهمتر است یا آسمانی که آن را بنا کرد وسقف آن را بالا برد و آن را سر و سامان داد و شبش را تیره و روزش را روشن کرد  27 نازعات و یا در آیه 57 مومن میفرماید -

لَخَلْقُ السَّماوَاتِ وَالاْرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ -خلق جو زمین و زمین از خلقت انسان مهمتر است. چرا؟ جهان بینی قرآن یک برنامه ریزی مدون دارد. اگراین جهان بینی شناخته شود، تمامی شبهات در باره آیات متشابه حل میشود. مثلا همین آیه اول 27 سوره نازعات أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا- رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا- وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا- وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا-آیا خلق شما مهمتر است یا بنای آسمان –آسمانی که سقف آن را بالا برد و سپس آن را سر و سامان داد- و شب آن را تاریک و روزش را روشن گردانید- و بعد از آن زمین (خشکی) را گسترش داد- مشروح آن در مقاله دحو الارض آورده شده است. نکته مهم این است که سمائ در این جا جو زمین است که سقف آن را بالا برد. جو اولیه زمین سقف نداشت ئیدروژن و گاز های دیگر به فضا پرتاب میشدند و مقدار کمی دور زمین به جای مانده بودند و زمین گرانش لازم را نداشت که آنها را دور خود نگه دارد. گاز ها هنوز در لابلای کانی های در حال شدن در درون زمین بودند وبه مرور به خارج پوسته جامد بر اساس فعالیت میلیون ها ساله آتش فشان به خارج از پوسته جامد منتقل میشدند. دانشمندان عقیده دارند که جو اولیه کم قطر و ناپایدار بود و روز ها علی الرغم تابش خورشید تاریک و شب ها روشن بود. دو و نیم میلیارد سال طول کشید تا آرامش در زمین برقرار و لایه خارجی سرد و ضخیم شود ،گرانش زمین و مدار گردش متغیر زمین به دور خورشید ثابت و تکمیل شدند، بر خورد خرده سیارت و شهاب سنگها قطع گردید و مشتری همه آنها را مانند جارو برقی به دور خود نگه داشت.

جو زمین ماهیت روز و شب را تعیین میکند

شب و روز ماهیت خود را در کره زمین به مفهوم کنونی که ما می فهمیم از جو زمین گرفته است. بنابراین شب و روزش یعنی شب و روز سمائ زمین یا جو زمین منظور است.که آن را بنا کرد و سقف برایش گذاشت و ضخامت آن را بالا برد. حال چرا جو زمین عامل روشن شدن روز و تاریک شدن شب گردید. تا به حال با خود فکر نکرده اید که این جمله چه معنی دارد؟ شب ماهیتا تاریک و روز ماهیتا روشن است ولی خداوند میفرماید شب جو زمین را تاریک و روزش را روشن کردم. ساختار تشکیلاتی جو زمین و هفت طبقه آن به دلیل وجود ملکول های اکسیژن،ازت، بخار آب و گازهای کمیاب و لایه ازن و لایه های حفاظتی دیگر نور خورشید را جذب و منعکس میکنند.شما در روز در سایه و داخل اطاق هم روشنائی دارید ولی در کره ماه که جو ندارد. سطحی که بر آن خورشید میتابد روشن ولی در سایه آن سطح تاریک است و در سایه باید چراغ روشن کنید؟ این ها واقعیت های علمی است که به ما کمک میکند آیات متشابه را درک کنیم و بفهمیم خداوند دارد چه میفرماید. همه چیز را قاطی کرده ایم. کجای این سمائ معنی کیهان میدهد که مفسرین و مترجمین محترم آن را به کیهان تشبیه کرده اند و اعتبار علمی این آیات مخدوش کرده اند. مگر باران را خداوند از سمائ نازل نمیکند آیا این سمائ کیهان است که به ما باران میدهد. گذشتگان حق داشتند سمائ را کیهان بدانند ولی ما چرا باید چنین فکر کنیم .خودمان در عصر شکوفائی علم حضور داریم و تصورات ذهنی ما در دوران صدر اسلام است. خدای نا کرده اساعه ادب نشود و قصد بی احترامی به علمائ گرامی اسلام را ندارم با عرض معذرت قرآن مهم تر است و فضای مجازی آلوده به شبهات و دانشجوی عزیز ما بی پناه و امثال سروش ها هم از نا آگاهی ما سوئ استفاده را میکنند و به انجام وظیفه خود مشغولند.

حال آیه دوم که میفرماید- لَخَلْقُ السَّماوَاتِ وَالاْرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ- خلقت جو زمین و زمین از خلق انسان مهمتر است چرا؟ بدون جو زمین حیاتی وانسانی نبود و ولی اکثر مردم علم این موضوع را ندارند. اکنون علم زمین شناسی و زیست شناسی واختر شناسی پرده ابهام را کنار زده وما میتوانیم به کمک علم آیات متشابه را بفهمیم. گفتار ابن عباس در باره حوادث صدر اسلام مثلا غدیر خم وغزوه ها وگفتار رسول اکرم(ص) وحضرت علی (ع) و فاطمه زهرا(ع) و صحابه همه سندیت دارد وما تابع نظرات آن بزرگوار هستیم ولی آیات متشابه که ریشه در علوم طبیعی دارند باید با علم روز تطبیق شود. باصطلاح بروز رسانی شود. ایشان نظر علمی آن دوران را بیان کرده ضرورت زمانی ایجاب میکرده که آنجناب برای توجیه آیات متشابه نظریاتی را جمع آوری کند تا مومنین توجیه شوند.

علم روز ملاک آیات متشابه است .تا کنون فلاسفه اسلامی سعی کرده اند توجیه علمی برای این قبیل آیات پیدا کنند وبه فلسفه گرائی روی آوردند. اکنون دیگر با روشن شدن موضوعات علمی نمی توانیم برای کلمات سمائ ،سموات، جنین، جن وجان ، صلب وترائب، مائ دافق نطفه و بسیاری دیگر از مفاهیم علمی استفاده نکنیم وبگوئیم علوم طبیعی در دین کاربردی ندارد. برای ما که عقیده ودین ما بر باور ما نشسته کاربردی ندارد ولی جوان تحصیلکرده نیاز به توجیه علمی دارد و گرنه اعتقاد خود را از دست میدهد. این وظیفه دانشمندان اسلامی است . واقعیت ها باید نگریست.سوره جاثیه بطور واضح سموات والارض را جو زمین نامیده و پدیده های درون آن را برای مومنین آیات همچون آیات قرآن میداند. تعقل وتفکر در آیات بسیاری از مشکلات فهم مطالب قرآن را آسان میکند. شبهه ایجاد شده در اثر برداشت سمائ به کیهان این است که خداوند علم را نمی دانسته اول زمین را خلق کرد و سپس به کیهان میپردازد.ثم الستوی الی السمائ و هی دخان

نتیجه نوشتار

جو زمین دوره های زمانی مختلفی را پشت سر گذاشته تا به وضعیت کنونی در آمده است. چگونگی تشکیل زمین هنوز برای علم روشن نیست. ولی شواهد وقرائن مستندی از فسیل ها دوران زمین شناسی را برای ما روشن نموده است البته هنوز سئوالات بیشماری وجود دارد که علم دارد به آن نزدیک میشود. مثلا دانشمندان عقیده داشتند که حیات در اقیانوس ها و در مجاورت دهانه های آتشفشان ها ایجاد شده است .موضوع مائ دافق نظر دانشمندان را به تشکیل حیات به خشکی کشاند و برخی هم هنوز اعتقاد دارند که حیات از بیرون از زمین آمد ه. اخیرا نظریه دنیای RNA مبحث خلقت حیات را وارد فاز دیگری کرد و با کمال تعجب که جز این انتظار نمی رفت تمامی ادله قرآن در باره خلقت انسان منهای تخیلات گذشتگان دارد به واقعیت علمی نزدیک میشود یعنی علم دارد به قرآن نزدیک میشود. لقد خلقنا الانسان من صلصال من حما مسنون. موضوعی است که علم تجسس خود را بر روی آن متمرکز کرده است. توده سیاه نرم حاوی ملکول های اولیه حیات را در شهاب سنگ ها و خورده سیاراتی که به زمین برخورد کرده اند در آنها یافته اند. فعلا بحث سنگ رس پخته و داغ صلصال کالفخاربه عنوان محل تشکیل ژن اولیه حیات در پیدایش حیات وبه عنوان کاتالیزاتورمطرح است. خداوند همه چیزی های لازم برای آغاز خلقت انسان از سنگ رس فراهم کرد وخلقت انسان را از آن آغاز کرد و نسل بعد از آن را در مائ مهین قرار داد آب کم. نسل منظور نسل بشر نیست نسل بعد از آغاز خلقت انسان در سنگ رس را میفرماید.یک دفعه سه ونیم میلیارد سال را می پریم و نسل بعد در سنگ رس را به آب مرد وصل میکنیم.

آب کم یعنی آبی که بصورت ملکول بخار آب در لایه های سنگ رس وجود داشت منشائ نسل بعد از آغاز خلقت انسان بوده است .تک سلولی بدون هسته غیرهوازی و بدون غشائ هسته ای پروکاریت ها وسپس تک سلولی بدون هسته و بدون غشائ هسته ای وسپس سیان باکتری های فتو سنتز اکسیژن ساز وهر کدام پانصد میلیون سال بر زمین حکومت میکردند. جوی در این سه دوره وجود نداشت و سمائ زمین دودی و تاریک بود که قرآن از آن به ظلمات ثلاثه نام برده است. این ها همه نطفه امشاج بودند که در حال تکامل بسوی تک سلولی هسته دار هوازی با غشائ هسته ای وسلولی کامل و ژن DNA کامل به نام ایوکاریوت یا به تعبیر قرآن علقه یا نفس واحده که پانصد میلیون سال در فضای آرامش زمین و جو اکسیژن دار راه تکامل خود را بسوی جانداران وگیاهان اولیه در دریا وخشکی ادامه دادند. بعد از سه دوره ظلمات ثلاثه خداوند به سمائ زمین که دودی وتاریک بود میپردازد و آن را در دو دوره به سبع السموات قضاهن میکند.

بن ابراین با استعانت از علم زیست شناسی و زمین شناسی اولیه مفهوم .ثم الستوی الی السمائ وهی دخان واقعیت علمی دارد و پیش بینی علمی قرآن در رخداد های زمین اولیه ثابت میشود. آیات 9 الی 12 سوره فصلت روند تشکیل زمین از پیدایش یا خلقت در دو روز و تشکیل اقوات یا غذای تک سلولی های اولیه حیات در چهار دوره که قدر فیها اقوات ها است تا پیدایش جو زمین وشفاف شدن آن میپردازد. ثم الستوی الی السمائ وهی دخان فقال لها وللارض اتیئا طوها او کرها قالتا اتیئا طائعین. اگر در آیه دقت شود سمائ زمین دودی و تاریک است و خداوند به آن میپردازد تا آن رابنا کند. به زمین و سمائ آن میفرماید برنامه ریزی تکمیل شده ونقصان ها برطرف و شما هر دو باید تابع فرامین ودستورات وامر خداوند باشید واین اجباری است. تمثیل زیبائی است .مدار زمین بر روی خط حیات قرار گرفته نور خورشید تابنده شده وحفاظ برای جلوگیری از ورود اشعه ماورائ بنفش در حال ساختن است تولید اکسیژن زمین توسط سیان باکتری ها منظم شده مدار زمین 23 درجه کج شده که زمین وجو آن باید بر آن قرارگیرند و ثابت بمانند.اتیئا طائین میتواند اشاره به این موضوع باشد . حال همه چیز برای بالا بردن سقف آسمان زمین فراهم شده وسمائ زمین به هفت طبقه تبدیل میشود وجو آرام میگیرد تا تک سلولی علقه که همان نفس واحده است بتواند به تکامل خود ادامه دهد.اقرائ ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق. جو از دودی و کدری بیرون آمده و شفاف شده بطوریکه نور ستارگان برای ناظر زمینی قابل رویت است. زیناالسمائ الدنیا به مصابیح .سمائ دنیا، جو حیات دنیا، به نور ستارگان منورمیشود ونه خود ستارگان. لزوم بازنگری در نظرات گذشتگان در مورد آیات متشابه موضوع سموات، سمائ خلقت انسان، نطفه منی یمنی وغیره احساس میشود. جوان مسلمان تشنه دانستن حقایق قرآن هستند. سید محمد تقوی اهرمی. 28 تیر ماه 1398

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت