ویژگی ها

الَّذِي خَلَقَ منَ الْمَاء بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا و رازعلمی نهفته درآن

ظ

مقدمه نوشتار


کلمات و چینش آنها در قرآن معجزه الهی است. تفکردرآیات که خداوند متعال مکررا تاکید فرموده و عدم استفاده از تصورات ذهنی راه رسیدن به حق است. مثال زیبائی درقرآن است. خداوند میفرماید شما شاهد بودید که ما ملائکه را فرشته آفریدیم. فرشته تداعی زن را در اذهان مینماید وخداوند آن را نفی میکند. إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنثَى. کسانیکه به آخرت ایمان ندارند برای ملائکه اسمی را انتخاب کرده اند که مفهوم زن میدهد. در قدیم ملائکه را فرشته می پنداشتند که زنی بود با دو بال. خداوند این نوع تخیلات ذهنی که با واقعیت آیات متشابه همخوانی ندارند را رد میکند ومیفرماید. وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الحق شیئا
شما علم آن را ندارید و از تصورات ذهنی خود تبعیت میکنید و بدانید که از تصورات ذهنی تبعیت کردن برای رسیدن به حقیقت مطلب راه به جائی نمی برید. آیه فوق هم مانند بسیاری از آیات خلقت انسان مشمول این دستورالعمل قرآن میشود. ما سعی میکنیم با مقایسه با سایر آیات در خلقت انسان این آیه را از نظر علم زیست شناسی و قرآن مورد تجزیه وتحلیل قرار دهیم و راز مهم علمی نهفته درآن را آشکار سازیم. در یکی از سایت ها در فضای مجازی به روایتی بر خوردم که شایسته نیست این قبیل روایات که مورد تائید نیست ومخصوص درون حوزوی است در فضای مجازی آورده شود.جوانان با سئوالات وارد این سایت ها میشوند و با سستی درایمان ازآن خارج میشوند و جواب خود را نگرفته اند. اشاره ای به این روایت که در سایت آقای بزرگوار و محترمی آورده شده با هم مرور میکنیم. خداوند روحش را قرین رحمت خود قرار دهد. مسلما اگر ایشان در قید حیات بودند اجازه چنین کاری را نمی دادند. تازه برای تحصیل به آلمان رفته بودم و ذوق و شوق فراوان برای تبلیغ اسلام در وجودم میخروشید و سال 1345 مکتب اسلام را که مجله داخلی حوزوی بود سفاش و بین دانشجویان ایرانی در آلمان پخش میکردم. شیهد بهشتی از مسجد هامبورگ به من زنگ زد و توصیه فرمود این قبیل جزوات مخصوص درون حوزوی است و ما در مسحد هامبورگ جزوات مخصوصی چاپ کرده ایم وآنها را بین دانشجویان پخش کنید. این موضوع بهانه ای شد به دیدار ایشان بروم که از قبل آشنائی داشتم واز رهنمود های ایشان بهره مند شدم. موضوع کاملا حساسی بیان فرمودند. کاش این احساس در بزرگان ما هم بود. مطلب استخراجی را با هم مرور کنیم و بدانیم چرا و چگونه شبهه خلق میشود و امثال سروش ها بهره خود میبرند.
استفتاء:
معناى نسب و صهر در اين فرمايش خداوند متعال چیست؟ «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» (1 .
جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ ظاهر اين آيه كريمه حكايت از اين دارد كه خداوند نسل بشر را به دو دسته تقسيم مى نمايد: دسته اول كه ارتباط و وابستگى آنان به يكديگر از راه پيوند نسبى و خونى است و دسته دوم كه ارتباط و وابستگى ميان آنان از طريق پيوند سببى و ازدواج صورت مى گيرد؛ ولى در نهايت، اصل همه از آب و خاك خواهد بود. (امّا روايات، صِهر را به دامادى اميرالمومنين نسبت به رسول خدا تأويل كرده اند). (2)
------------------------------------------------------------------
1. «و او خدايی است که از آب (نطفه) بشر را آفريد و بين آن ها خويشی نسب و بستگی ازدواج قرار داد»؛ فرقان (25): 54.
2. پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمود: پس آن را خدا دو قسمت كرد. نصف را در عبدالله بن عبدالمطلب قرار داد و نصف را در ابى طالب. پس من از نصف آن آب و على از نصف ديگر خلق شد؛ پس على برادر من در دنيا و آخرت است. سپس اين آيه را خواند: «و هو الذى خلق من الماء بشراً فجعله نسباً و صهراً»؛ بحار الانوار، ج 15، ص 13، باب 1، ح 16. انشائالله بزرگان دین تلاش نمایند هر مطلبی را در فضای مجازی که بیشتر مراجعه کنندگان اطلاعاتی از قرآن ،احادیث و روایات و صحت و ثقم آن را ندارند آورده نشود که اذهان را مشوش وبه ساحت مبارک حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین خدشه وارد شود.

چگونگی خلقت انسان در زمین اولیه


وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيرًا- ۵۴- فرقان.واو(خداوند کسی است که) در آب بشر را خلق کرد و در آن خویشاوندان نسبی و سببی قرارداد و خداوند در این امر قادر و کننده کار و توانا بود.
کلمات هر کدام معنی خاص خود را دارند. من ضمیری است که در آیات متشابه خلقت انسان بسیار بکار برده شده است و دارای چند وجه معنی است از جمله از و در. "از و در" در آیات دیگر این موارد را میتوان مشاهده کرد ومثال فراوان است. درآیات زیر من به معنی دراشاره خواهیم کرد. بشرساختار مادی انسان است و انس هم همینطور. درآیه دیگری مفهوم بشردر آیه فوق را بیان داشته با تعمق و تفکر در آن ارتباط این دو آیه بهم را میتوانیم بدست آوریم-

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ- فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ.و هنگامی که خداوند ملائکه را مورد خطاب قرار میدهد و میفرماید من خالق بشر در سنگ رس و از توده سیاه حما مسنون هستم هنگامیکه آن را سر و سامان داده و روح خودم را در آن دمیدم ( میشود بشر ساختاری که تمامی موجودات زنده و از جمله انسان از آن پا میگیرند) و به آن سجده کنید. پس بشر سنگ بنای آغاز خلقت انسان در سنگ رس است. جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ- آب عامل اصلی ایجاد حیات در کره زمین است. حال چطور حیات از توده سیاه و در صلصال خشک پدید آمد و نقش آب در اینجا چه بوده است.آیه زیر این نقش را بیان فرموده است.

 الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طين- ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ-خداوند است که تمامی مقدمات خلقت انسان را ابتدا خلق فرمود و خلقت انسان را در سنگ رس آغاز کرد و نسل بعد از آن را از مشتقات در آب کم قرار داد. آغازخلقت در سنگ رس با خلقت الانسان درسنگ رس فرق دارد. از زمان شروع خلقت انسان در سنگ رس تا خلق انسان در سنگ رس زمانی سپری شده است و بعد از شروع خلقت در طین آب نقش اساسی بازی کرده است. ثم جعل نسله یعنی نسل بعد از بدائ خلق الانسان را از رسوب یا مشتقات آب کم قرار داد. درمقاله سلاله من مائ مهین جزئیات را شرح داده ام .ما در اینجا با دو موضوع بر اساس این آیه سر و کار داریم

اول سلاله را همان رسوب حما مسنون در صلصال فرض کنیم و مائ مهین هم آب کم که همان ملکول آب بصورت بخار در درون لایه های زمین ونه در دریا واقیانوس در اینصورت سلاله من مائ مهین را میتوان این طورترجمه کرد. نسل بعد از شروع خلقت انسان را در رسوب درون لایه های سنگ رس قرار داد.

جعل قرار دادن معنی مید هد و شروع خلقت انسان از سنگ رس با شروع ترکیبات آلی پایه حیات از قبیل بخا آب، آمونیاک، متان، گوگرد، فسفرو پیوند ملکولی این ها با یکد یگرتا پیدایش مونومر ها وما کرو ملکول های زنجیره ای تا ایجاد حیات در حما مسنون وصلصال، در اینصورت معنی آیه ثم نسله من سلاله من مائ مهین میشود سپس قرار داد نسل بعد از شروع خلقت انسان در سنگ رس از چکیده آب که مشتقات آن است. مشتقات یا ین های ئیدروژن وهیدروکسی هستند . مورد اول را علم تائید کرده که ساختار تشکیلاتی اولیه انسان که همان بشر است در رسوباتی در درون لایه های سنگ رس که نقش کاتالیزاتوررا برای ایجاد کدینگ اولین ملکول حیات بازی کرده است وجعل با در بیشتر مطابقت دارد تا از 

مورد دوم همان برنامه ریزی غذای موجودات اولیه حیات بر روی رواسی که پوسته جامد زمین است در چهار دوره وقدر فیها اقوات ها همان دوره زمان بر بعد از شروع خلقت بشر تا خلقت بشر در طین می تواند تاویل شود. وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ خلقت انسان در سنگ رس است که از بدائ خلق من طین شروع شده است. آیه هو الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا اشاره به خلقت بشر از سلاله من مائ مهین است که نسل بعد از ایجاد حیات در ساختار اولیه بشرکه تک سلولی غیر هوازی بدون هسته وغشائ هسته ای یا کاریوت ها است که باید سویته شود وروح خداوند در آن استقرار یابد تا ملائکه در ساختار تشکیلاتی آن قرار گیرند وملائکه هم امر ودستور ویا قوانین جاریه نظام خلقت هستند. خلق وامر تحت فرماندهی روح تکامل ساختار تشکیلاتی بشر را بسوی تکامل انسان به پیش میبرند. هنگامیکه آدم به عنوان انسان تکامل یافته از ذریه قبل از خود میخواهد زندگی تکامل یافته خود را شروع کند مجددا خداوند متعال در تمثیلی ملائکه را خطاب قرار میدهد.سجده ملائکه در دو فاصله زمانی طولانی صورت میگیرد.فجعله نسبا وصهرا نسل های سببی ونسبی منشعب شده از ساختار تشکیلاتی بشر است قرار داد انشعابات نسبی وسببی بشر را در آب. فجعله به آب برمیگردد ونه به بشر.زیرا خداوند میفرماید هو الذی خلق من المائ بشرا ومائ در این آیه مورد بحث اصلی است نسبا وصهرا به بشر برمیگردد.علم زیست شناسی و زمین شناسی مدرن با این آیات کاملا تطابق دارند. آیات خلقت انسان را با آخرین یافته های علمی مقایسه کنیم واعجاز علمی کلمات خداوند در آیات متشابه را کشف ولذت ببریم و ذهن را از تصورات کهن رها سازیم و با آیات خلقت انسان وخلقت جو زمین وزمین که در آیات متشابه عنوان شده قرآن علمی برخورد کنیم. پیدایش چگونگی حیات از مشتقات آب کم ایده ای است که قرآن دراختیار پژوهشگران قرار میدهد تا به کمک علم بیوشیمی وزیست شناسی تاریکی های علمی پیدایش حیات را کشف کنیم.سید محمد تقوی اهرمی5/5/1398


 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت