ویژگی ها

خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ واقعیت قرآنی چیست؟

 

مقدمه نوشتار


اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا
خداوند است که که سبع السموات را خلق کرد و در زمین هم مانند آن را آفرید و امر خود را میان آن دو نازل میکند ( بین آن دو تبادل امر صورت میگیرد) بدانید که خداوند به هر کاری قادر است وبه تمامی امور احاطه وعلم کامل دارد.

سموات وسمائ، سموات والارض سه کلمه کلیدی است که بر حسب تصورات ذهنی ما نسبت به مفهوم آن اثرات تعیین کننده ای در برداشت ما از خلقت انسان از بدائ خلق الانسان من طین، نطفه، جنین ظلمات ثلاثه وامثالهم دارد. متاسفانه تا کنون بزرگان دین نتوانسته اند یک چهارچوب مشخص و مدونی در مفهوم آنها ارائه دهند. هرکس با تصورات ذهنی خاصی به قرآن مراجعه وتاویل مورد تصورات ذهنی خود را از آن بیرون میآورد. این تصورات بر باور ما نشسته با مراجعه به نظرات کهن ساخته و پرداخته ایم. مرز سموات والارض به معنی کیهان و دیگری به معنی هفت طبقه جو زمین و زمین هنوز با توجه به تحول شگفت انگیز علم اختر شناسی و زیست شناسی نتوانسته بر تصورات کهن ما تاثیر بگذارد. با وجود واضح و روشن بودن و تفکیک این مفاهیم در قرآن تفکر و تدبر در آیات در عمل کاربردی برای روشن کردن مفاهیم پیدا نکرده است که جای بسی تاسف و تاثر است. بویژه اینکه هر کس میتواند براحتی در فضای مجازی تبلیغات زهر آگین و نظرات مغرضانه ومتحجرانه و گمراه کننده را مطالعه و اثرات مخرب آن را بوضوح مشاهده کند. خداوند متعال میدانسته که در عصر شکوفائی علوم طبیعی معیار و سنجش آیات متشابه در خلقت کیهان، خلقت حیات و انسان علم است و این آیات را ادله ای برای اهل علم و تفکرنازل کرده است چینش کلمات طوی بوده است که در قرون متمادی هر کس میتوانسته تاویلی دلخواه از آن بیرون آورد تا امروز معنی واقعی آن عیان شود ودانشمندان علوم یقین حاصل کنند که خداوند حق است. حال اگر من نوعی که به علوم طبیعی آشنائی ندارم بخواهم در مورد خلقت انسان نظر دهم افراد را گمراه میکنم. من نوعی که معارف اسلامی وعلم روایات واحادیث را نخوانده ام نمی توانم در مورد معارف وعلوم دینی و در باره وقایع تاریخی و اعتقادی نظر دهم. رشته تحصیل من زیست شناسی و بیوشیمی و زمین شناسی است وبه علم اختر شناسی هم آشنائی دارم .ابزار کار من علوم طبیعی است و با این نگاه آیات متشابه درباره خلقت کیهان، زمین، خلقت انسان نظر میدهم. واز دانشمندان فلسفه وعلوم و معارف اسلامی هم انتظار میرود در چیزی که تخصص آن را ندارند نظر ندهند تا شبهه ایجاد نشود ومعاندین سوئ استفاده نکنند. اینکه برخی عقیده دارند که علوم طبیعی در دین کاربرد ندارد بله برای خودشان که تصورات ذهنی بر تفکر آنان نقش بسته و جدا شدنی نیست درست است ولی برای دانشجوی جوان و تحصیلکرده ما ملاک علم است و خداوند هم خالق علم است وآیات غیر علمی در قرآن نداریم ما قرآن را نشناخته و جهان بینی قرآن را نمی دانیم و تصورات کهن بر ذهن ما نقش بسته و فکرمیکنیم در همه موارد میتوانیم نظر دهیم. اگر تاویلی را ارائه دهیم و سبب گمراهی فرد مسلمانی شویم عذاب الهی در انتظار ما است. خداوند سبع السموات را هفت طبقه معرفی کرده که بالای سر ما است. فوقکم سبع شدادا. آیا سیارات منظومه شمسی که تا کنون نه تای آن را کشف کرده اند و زمین را از آن کم کنیم میشود هشت میتوانند سبع السموات باشند. مگر هر چه دلمان خواست میتوانیم به آیات متشابه وصل کنیم این یک بدعت است. افرادی این بدعت جدید را طرح میکنند ودر سایت های خودشان منتشر کنند و کسی هم به آنها اعتراض نکند که مطابق واقعیت قرآن نیست. تا کنون گرفتار نظریه بطلمیوسی هفت آسمان پوست پیازی با مرکزیت زمین بودیم واکنون که علم آن را منسوخ شده اعلام کرده ولی بسیاری هنوز آن را از ذهن خود پاک نکرده اند و در تفاسیر آثار آن بوضوح دیده میشود. حال بدعت جدیدی را میخواهندجا بیاندازند.


ادله محکم و واضح قرآن در باره سموات والارض به عنوان جو زمین


نویسندگان محترم معانی سمائ را بالا تفسیر میکنند. میگویند بالا سمائ است و پائین زمین .بنابراین سموات هم عالم بالاتر از ما و زیر ما هم زمین است. گویا در وادی قرن دوم صدر اسلام زندگی میکنند وهنوز کیهان و زمین را نمیشناسند. ما در کیهان بالا و پائین نداریم بالای ما در روز در شب تغییر میکند ومیشود پائین ما. زمین میچرخد .اینرا هر بچه دانش آموزی میداند. پس سمائ مطلقا معنی بالا و خارج از جو زمین نمیدهد ما در کیهان این تعاریف را نداریم ولی به تعبیر قرآن سمائ بالا هم معنی میدهد .پس چیزی که همیشه حتی در گردش زمین دور محورخود همچنان معنی بالا میدهد.سمائ جو زمین است که همیشه بالای سر ما است در هر حالتی که زمین بچرخد همان بالای سر ما است. خداوند تعابیر را درست بیان کرده. رزق و روزی هم از سمائ جو زمین توسط باران که حیات را تداوم میبخشد و امر خداوند که در هر طبقه آن استوار است به ما ارزانی داشته است .چرا خداوند میفرماید در آیات تفکر کنید. امروزه کسی که سمائ را خارج از جو زمین تصور کند نادان به علم است .با فلسفه میشود آن را ثابت کرد.از دست فلسفه وفلاسفه همه چیز بر می آید میتوانند ثابت کنند که ماه خورشید است وبعکس؟ آیات متشابه با علوم طبیعی سروکار دارند و با آن هم باید تاویل شود.علوم طبیعی در دین کاربرد وسیعی دارد وجوان مسلمان را از گمراهی نجات میدهد. امثال سروشها ومعاندین وفلسفه باف ها وغرب را نا امید میکند. حال با این دید به آیات زیر توجه فرمائید.سوره جاثیه آیات 1 الی 10 وآیات 12 و13 در اثبات سموات والارض به معنی هفت طبقه جو زمین وزمین. در آیات توجه وتفکر فرمائید


تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ2
انَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِينَ3
وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ4
وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاء مِن رِّزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ5
تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ6
وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ7
يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ8
وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ 9
اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 12
وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ13


"این کتاب (قرآن) ازجانب خداوند است ودر سموات والارض هم آیاتی (نشانه وادله) است برای مومنین از قبیل خلقت شما و پراکندگی ریز جنبندگان نیز آیاتی است برای اهل یقین و اختلاف شب و روز و رزقی که از سمائ نازل میکنیم وبا آن زمین خشک را احیائ میکنیم پس از خشک شدن آن ( بعد موتها یعنی خشک شدن گیاهان موت واحیائ تداوم کننده حیات روی زمین است) وجریان باد یا چرخش باد هم آیاتی است برای کسانیکه تفکر وتعقل میکنند (و چشم بسته نظر گذشتگان را بر باور خود نمی نشانند) این آیات که برای تو تلاوت میکنیم حقیقت مطلب است حق است واقعیت دارد. پس به کدام یک از این آیات قرآن وچیز هائی که در سموات والارض بیان شد ایمان می آورند. قرآن کتاب الهی است وحیات در جو زمین سموات والارض هم آیات الهی است. وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ وای بر هر دروغ پرداز گناهکاری که این آیات را میشنوند ولی غرور وتکبر آنها چنان است که گوئی نمیشنوند آنها را به عذاب بشارت ده وآنهائی که علم این آیات را دریافت میکنند وآن را به مسخره میگیرند." حال چرا وقتی علم آیات در جو زمین و زمین را روشن میکند باز هم قبول نمیکنند که سموات الارض منظور جو زمین است و بر تصورات ذهنی خود پا فشاری میکنند. از این آیات واضح ترکه سموات والارض که در آن اختلاف زمانی شب و روز که جو عامل آن است وجود دارد باران از سمائ وجود دارد بند پایان در آن پراکنده شده اند که 80 در صد موجودات زنده را تشکیل میدهند و حیات در زمین نتیجه کار وفعالیت آنها در خاک و زیر خاک (تحت الثری در آیه دیگر ) وروی گل ها وگیاهان است. پس هر کی سموات والارض (کیهان و جو زمین در این جا صراحتا جو زمین را تعریف کرده است) را جو زمین نداند دروغ گو ودر قیامت به عنوان پوشاننده حق وحقیقت علمی قرآن عذاب میشود. این را خداوند میفرماید. دو آیه 12 و13 هم آب پاکی روی دست منکرین سموات والارض به عنوان جو زمین میریزد.


اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ –خداوند است که دریا را مسخر شما کرد که کشتی ها را در آن با امر وقوانین جاریه خداوند به حرکت در آورید. که این را برای معیشت شما فضل خداوند است. قوانین فیزیک ونیروی محرکه کشتی (قبلا بادبان و باد واکنون موتور پیش ران همه بر قوانین وامر خداوند بنا شده است) و مهمترین ادله سموات والارض به عنوان جو زمین این آیه است.


وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.هر چه در سموات وزمین است همه مسخر شما گردانید واین برای دانشمندان ومتفکرین ایات و ادله است. آیا ما کهکشان ها را میتوانیم مانند مسخر کردن باد در اختیار داشته باشیم. خداوند میفرماید هر چه در سموات و زمین است درجو هفت طیقه و زمین در تسخیر انسان قرار داد.


وَخَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَلِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ-خداوند سموات والارض را به حق آفرید وهر نفسی هر چه کسب کرده جزای ان را میبیند وبه کسی ظلم نمیشود. ما که یک هویت نفسی داریم در کجا اعمال خود را انجام میدهیم مسلما در درون جو زمین و زمین و کسانیکه سمائ وسموات را در فضای بیرون زمین جستجو میکنند مانند امثال سروش ومعاندین هستند که قرآن نخوانده وحی را رویای رسولانه میپندارند و دلائل خود را از نظر گذشتان بیرون کشیده اند و نه از آیات قرآن آیا بین اینها وکسانیکه دروغ پردازی میکنند و اطلاعی از این آیات ندارند و سموات والارض را تنها در کیهان و بیرون زمین میدانند و یا سیارات منظومه شمسی را سموات الارض میدانند فرقی هست. هر دو گروه پوشاننده واقعیت های علمی قرآنند و گناهکار .این را من نمی گویم قرآن میفرماید. و کاین من آیه فی السموات والارض یمرون علیها و هم عنها معرضون.چه بسیار از آیات ونشانه ها در درون سموات والارض است که روزانه بر آنها مرور میکنند وروی بر میگردانند یعنی توجه ای نمیکنند. چرا بزرگان دین سموات والارض را یک کاسه نمیکنند ویک نظر واحد ارائه نمیدهند سوال بر انگیز است
نتیجه بحث
وقتی سموات هفت طبقه زمین است
الم تروا کیف خلق الله سبع السموات طباقا - و جعل القمر فیهن نورا و جعل الشمس سراجا (نوح,15و16). نمینگرید که خداوند چگونه سبع السموات را طبقه طبقه رویهم قرار داد و ماه را در جو زمین منور و خورشید را در آن (جو زمین ) چراغ و نورانی قرار داد. نور خورشید فقط در جو زمین چراغ است و دلیل آن هم وجود ملکول های هوا که نور را منعکس میکنند بعلاوه نور خورشید بر ماه میتابد وآن را منور میکند. اگر جو زمین وجود نداشت ماه را روشن میدیدیم ولی نور آن در شب پخش نمی شد .کاش همه ما با ابزار علوم طبیعی به آیات متشابه نظر می انداختیم و شبهه روی شبهه درست نمیکردیم.


اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا
خداوند است که که سبع السموات را خلق کرد و در زمین هم مانند آن را آفرید و امر خود را میان آن دو نازل میکند ( بین آن دو تبادل امر صورت میگیرد) بدانید که خداوند به هر کاری قادر است وبه تمامی امور احاطه و علم کامل دارد. قرآن و خلقت زمین و هفت طبقه آن


کجای این آیه میفرماید ما هفت زمین دیگر مانند هفت آسمان خلق کردیم. اسم آن را هم گذتشته اند الارضین وقتی با توجه به آیات فوق سموات جو زمین است وخداوند آنرا هفت طبقه آفرید ومن الارض مثلهن من معنی در هم میدهد معنی آیه میشود در زمین هم مانند جو هفت طبقه خلق کردیم و امر خود را بین آنها رد وبدل میکند. میدان مغناطیسی زمین گرانش زمین حرارت زمین حرکت لایه های درون زمین نزول باران در اثر جاذبه زمین ومیدان مغناطیسی زمین از جمله لایه ای است که زمین و حیات آن را در برابر اشعه مورائ خورشید محافظت میکند .همه این ها قوانین حاکم در طبقات زمین و هفت طبقه جو زمین است .خداوند انشائالله درک جهان بینی و فهم قرآن را به ما وبه علمای ما شجاعت بیان این حقایق علمی قرآن را عنایت فرماید.سید محمد تقوی اهرمی-دوازده مرداد 1398

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت