ویژگی ها

وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا و َوَضَعَ الْمِيزَانَ استدلال علمی آیه

مقدمه نوشتار


سوره الرحمن با کلمه رحمن نعمت دهنده آغاز شده. خداوند رحمن آیه اول سوره است. این نعمت بزرگ باید شامل تمامی نعمت های داده شده در زمین باشد که خداوند با ذکر آنها انسان را مرتبا خطاب قرار میدهد پس کدام یک از این نعمت های داده شده الهی را منکر میشوید. بنابراین این نعمت که با خورشید و ماه شروع میشود و رشد انواع گیاهان که بر فطرت ذاتی الهی استوار است که همان سجده یعنی تسلیم قوانین و مقررات تدوین شده است، میتواند حیات در کره زمین باشد. قبل از وارد شدن به اساس برپائی حیات که در ابتدای سوره به آن اشاره شده است به دو موضوع مهم اشاره شود. به نظر اینجانب علم القرآن آموختن خواندن معنی میدهد. قرآن مجید را خداوند به انسان نیاموخت بلکه به حضرت رسول اکرم (ص)نازل فرمود. قرآن وحی نازل شده است که به زبان حضرت رسول اکرم(ص) جاری و مسلمانان مینوشتند و حفظ میکردند.علم القرآن خطاب به فرد مشخص نیست نعمتی است که خداوند به تمامی انسان داده است مانند بیان که اختصاص به نوع انسان دارد. این دو خصیصه انسان را از سایر موجودات زنده جدا میکند. نعمت خواندن و بیان با تفکر و تعقل وتدبر پیوند ناگسستنی دارد .علم الاسمائ کلها به همین موضوع بر میگردد. نقطه عطف تکامل آدم از انسان قبل از خود به این جهش تکاملی برمیگردد. بنابراین علم القرآن آموختن قرآن نمی نواند معنی دهد بلکه میتواند آموختن خواندن است.


اساس بقائ وپایداری حیات در کره زمین


وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا و َوَضَعَ الْمِيزَانَ-خداوند خورشید وماه را با برنامه ریزی مدون دارای حرکاتی حساب شده قرار داد تا حیات در زمین را تداوم بخشد. سمائ جو زمین است که از آن نعمت باران نازل میفرماید. جو زمین را بالا برد و تعادل پایدار را در آن جو که از هفت طبقه تشکیل شده است ایجاد کرد. بالابردن جو زمین از کلمات کلیدی اعجاز قرآن است. این رخ داد به حدود سه و نیم میلیارد سال قبل برمیگردد که زمین دارای جو مناسبی نبود .بالا بردن سقف جو زمین همزمان با فقضاهن سبع السموات فی یومین بر میگردد. سمائ یک پارچه و دخان و تاریک با قطر بسیار کم به هفت طبقه جو زمین تیدیل شد و در تمامی سموات (جمع کل هفت سمائ جو زمین) امر و قوانین جاریه خداوند بین آنها برقرار و تعادل پایدار میزان را برقرارکرد .ترازو را به این دلیل میزان مینامند که دو کفه آن به حالت تعادل در می آید. پس این جا با توجه به رفع سمائ تعادل معنی میدهد. به آیات 10 الی 12 که سرگذشت زمین تا ایجاد هفت جو زمین میپردازد توجه فرمائید. متاسفانه با وضوح این آیات و مفهوم سبع السموات تمامی مفسران محترم هنوز در تعریف سبع السموات و واقعیت آن در قرآن در مانده اند و بین انتخاب نظر گذشتان و نظر علمی قرآن مردد هستند و این چنین آیات علمی سموات فدای نظر گذشتگان میشود. آیه 9 میفرماید زمین را در دو دوره خلق کردم و ادامه آن پس از تشکیل زمین که هنوز گداخته است پوست حارجی یا رواسی را بالای زمین من فوقها قرار میدهد


وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ- ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ


بر روی زمین من فوقها رواسی یا پوسته خارجی و جامد زمین را قرار داد و آن را پر برکت ساخت ( پوسته جامد را از سنگ سیلیسیوم که بعد ازمیلیاردها سال بر اثر فرسایش همان خاک کشاورزی پر برکت را ایحاد کرد) و به مدت چهار دوره غذای موجوداتی که میخواهند خلق شوند مورد نیار آنها است ، در چهار دوره برنامه ریز ی مدون مقدر کرد، و سپس به جو زمین که دودی و تیره بود پرداخت به سمائ و به زمین هر دو اعلام فرمود در این وضعیت اجباری قرار گیرید و آنها اطاعت و تسلیم برنامه ریزی خداوند قرارگرفتند. کلمه سمبولیک وابستگی سمائ و زمین بهم را معنی میدهد. کلمه جعل رواسی من فوقها موید این است که پوسته خارجی گداخته است. زمانی پوسته خارجی بر روی زمین قرار میگیرد که زمین از حالت مذاب به گداخته تبدیل میشود و پوسته خارجی شروع به سرد شدن میکند. بنابراین بعد از آن چهار دوره زمان بر ایجاد اقوات که آخرین دوره آن خلق الانسان من صلصال من حما مسنون به وقوع میپیوندد.

سه دوره پانصد میلیون ساله میگذرد و باکتری های غیر هوازی بدون هسته کاریوت ها بر زمین حاکم بودند.این سه دوره تاریی وظلمات را قرآن ظلمات ثلاثه مینامد. شب و روز سامان نیافته بود سمائ زمین مملو از بخار آب گاز های متان، آمونیاک، ئیدروؤن و سایر گازها و مملو از عبار ناشی از فعالیت آتش فشان ها و برخورد خورده سیارک ها دخان و دودی بود. از این جهت برنامه ریزی خداوند اکنون پرداختن به سر و سامان دادن سمائ زمین بود .این سمائ سمائ زمین است و نه کیهان و فضای خارج کره زمین. کلمه فقال لها وللارض موید این است که سمائ به زمین تعلق دارد وهر دو با هم مورد خطاب  خداوند قرار میگیرند. تعجب میکنم که مفسرین محترم این آیه را مطالعه و در آن تفکر و تعقل نکرده اند که نتوانسته اند مشکل بغرنج سموات را حل کنند. هنوز پای بند تفکرات قدیم هستند. ادامه آیه را توجه فرمائید. فقضاهن سبع السموات .ضمیر ف به وقایع قبل برمیگردد که سمائ دودی را خداوند به هفت سموات تبدیل کرد.دقت فرمائید این جا قضاهن است و ارتباطی با خلق کردن ندارد و قضاهن برنامه ریزی کردن است بنا کردن است. أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ ۚ بَنَاهَا- رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا آیا خلقت آنان مهم تر بود یا بنا کردن سمائ که رفع سمکها فسوی ها- سقف آنرا بالا برد وسپس به سامان دادن آن پرداخت.


فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ
آنگاه برنامه ریزی کرد سمائ و زمین را فقضاهن (پس آن سمائ و زمین دودی را به هفت آسمان مبدل کرد و در هر آسمانی کارش را به آن، وحی کرد و سمائ دنیا (سمائ محل زندگی را به نور چراغهایی بیاراستیم و محفوظش داشتیم این است تدبیر آن پیروزمند دانا- حال برمیگردیم به آیه وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا و َوَضَعَ الْمِيزَانَ.


بالا بردن سقف سمائ رفع سمکها فسوی ها


ایتدا جو زمین بالا برده میشود.بعد از سه دوره دخان و تاریکی زمین اولیه که در آن سه نوع باکتری های کهن اجداد کلیه جانوران از جمله انسان بر زمین حاکم بودند. دو دوره پانصد ساله دیگر سپری میشود. دوره اول مربوط به سیان باکتری ها است که به تولید اکسیژن پرداختند و سپس دوره ایجاد هفت جو زمین که همان کلمه بالا رفع سمکها فسوی ها معنی میدهد . این جا است که حفاظ جو زمین درست میشود ودر هر آسمانی تعادل یا میزان برقرار میشود. این ها همه با آخرین نظریه های علم زمین شناسی وزیست شناسی مطابقت دارد و من با این دید به تفسیر این آیات میپردازم.
آسمان را (جو زمین) را بالا برد و تعادل پایدار را وضع فرمود أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ آگاه باشد در این تعادل خلل و طغیان وارد نکنید. وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ . وزن میتواند معیار و سنجش هم معنی بدهد. مانند کلمه موازین شرعی یعنی معیار های شرعی نه ترازو ی شرعی. پس معنی این آیه میشود برای تداوم حیات و بقائ آن همه با هم این معیار تعادل پایدار را به قسط تثبیت کنید و به تعادل پایدار خسارت وارد نکنید. امروزه همه می دانند که اهمیت این آیه چقدر مهم است تعادل لایه ازن دارد از هم گسیخته میشود .تعادل ملکول های ثابت در طبقات جو زمین خسارت میبینند و حیات زمین در معرض نا بودی است . أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ قیام کنید برای دوام وزن و معیاری که خداوند موزون ساخته و به آن موزون یا تعادل پایدار خسارت وارد نکنید. وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ – و این چنین زمین را و جو آن را برا ی تمامی موجودات حیات وضع شده
وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَ وَضَعَ الْمِيزَانَ


سمائ را بالا برد و تعادل پایدار را بنا گذاشت که برای حیات و تکامل موجودات بسیار ضروری است واین تعادل باید حفط شود و تخریب نشود .وزن اندازه تعیین شده باید همیشه در حالت تعادل باشد تخریب وطغیان وتخسروا در لایه ازن که هم اکنون اتفاق اقتاده زنگ خطری است که دریک دوره هزار ساله که چند صد ساله آن سپری شده همانطور که پرفسور هاوگیبنگ بیان داشت، بشر تا حدود پانصد سال دیگر باید جائی برای خودش پیدا کند چرا که دیگر حیات زمین بر چیده میشود. امر خداوند از سمائ به زمین و بعکس در جریان است و بقای حیات در تبادل این امر فی ما بین در آن است- یدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ-سجده5 - خداوند امر خود را درآسمان و زمین تدبیر میکند و این امر در روزی که به حساب سال های شما هزارسال است نزد خود برمیگرداند. وقتی خداوند امر فی مابین سمائ زمین و زمین بر دارد دیگر حیاتی وجود ندارد الف سنه همین سالهای خودمان است و در این دنیا رخ میدهد و ما آماده محو شدن حیات در کره زمین باید باشیم .ما در دوره آخرالزمان حیات زمین هستیم و سال های زیادی از این دوران گذشته واثرات خود را بر روی اکو سیستم زمین به جای گذاشته وما همه شاهد آن هستیم. خداوند انشائ الله عاقبت انسانیت را ختم به خیر گرداند. در پایان این دوره یومالغذاب ادنی است که در این جهان رخ میدهد. بالارفتن درجه حرارت زمین، زلزله های مداوم وآب شدن یخ های قطبی و وقوع سیل های مخرب دستکاری در ژنوم انسان وخلقت حیات که در آیه ای در قرآن شیطان وعده آن رابه خداوند میدهد وخداوند هم میفرماید نتیجه آن را هم خواهید دید. واحتمالا ظهور مهدی موعود برای نجات پیروان و انسانیت هم میتواند آخر این دوران باشد.سید محمد تقوی اهرمی مرداد 1398

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت