ویژگی ها

إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِبِ ومفهوم واقعی آن

 

إِنَّ إِلهَكُمْ لَواحِدٌ - رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ رَبُّ الْمَشارِقِ - إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِبِ 4 الی 6 صافات


مقدمه نوشتار

مقاله ای تحت عنوان زینا السمائ الدنیا و تصورات غلط از گذشتگان برشته تحریر در آوردم. سئوالات چندی در باره آیه شریفه عنوان مقاله دریافت کردم که سمائ دنیا را آسمان اول معرفی کرده بودند و خواستار پاسخگودی به آن .ترجیح دادم تحت عنوان مقاله ای موضوع را مطرح کنم .این آیه که متاسفانه در سایت های مترجمین ومفسرین محترم به تفسیر آن با نظر کهن پرداخته اند ودنیا را در آیه فوق آسمان اول یا آسمان ادنی تفسیر کرده اند بدون توجه به اینکه آسمان اول نظریه هفت آسمان بطلمیوسی کهن ومنسوخ شده است که از نظرعلم مردود اعلام شده است. یعنی تمامی کیهان مشهود اطراف زمین را شامل میشود حال این آسمان تا کجا ادامه دارد تا آسمان دوم شروع شود مستند علمی ندارد وذهن میتواند برای خودش تصوراتی سر هم کند وتا هفت آسمان ادامه دهد .به همین منظور است که فلاسفه و دانشمندان اسلامی قدیم برای دستیابی به مفهوم معانی آیات متشابه وعلمی قرآن که از درک آن عاجز بودند آیات خدا را به مشهودات ومجردات تقسیم کرده اند. نمونه آن در کلمه سمائ نهفته است که بحث جداگانه و مفصلی میطلبد.
نمونه ترجمه این آیه خدمتتان ارائه میشود وسپس به دلائل قرآنی وعلمی روز میپردازم.


إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ
اینطور ترجمه میشود.ما آسمان زيرين را به زيور ستارگان آراستيم. 
الدُّنْیَا»: از لحاظ صرفی، اسم تفضیل و مؤنّث (أَدْنی) و به معنی نزدیکتر و نزدیکترین است. از لحاظ نحوی صفت (السَّمَآءُ) است. مراد نزدیکترین آسمان به ما ساکنان کره زمین است. ذکر این نکته خالی از فایده نیست که همه ستارگانی که فضای بالای سر ما را آراسته‌اند و با چشم خود آنها را می‌بینیم، از نظر قرآن آسمان اوّل ما است. «الْکَواکِبِ»: بدل (زِینَةٍ) است.
نقل از دانشنامه اسلامی
الدنیا» (مؤنث «أدنى») از افعال تفضیل بوده و به معناى «نزدیک ترین» است و در مقابل «أقصى» (دورترین) قرار دارد. گفتنى است که نزدیک ترین بودن آسمان پرستاره، در مقایسه با کره زمین سنجیده شده که انسان ها در آن زندگى مى کنند.


معنی واقعی دو کلمه دنیا وسمائ در قرآن کلید حل این معما است


واین کلید هم خوشبختانه در قرآن یافت میشود باید همچنان که در نظر گذشتگان چند صد سال پیش مرتبا تجسس میکنیم در قرآن هم دنبال این کلید بگردیم. جوینده یابنده است.
دوکلمه سمائ و دنیا در قرآن مورد توجه مفسرین محترم قرارنگرفته ما در قرآن آیاتی بیشمار داریم که دنیا محل زندگی در کره زمین است و سمائ هم سمائ کره زمین ونمیشود در یک آیه دنیا اینطور معنی شود وعده ای بیایند سمائ آن را ببرند در بیرون کره زمین و دنیا را به کل کیهان ارتباط بدهند. سمائ ادنی که پائین ترین سمائ معنی کرده اند یعنی همین کیهان اطراف زمین که ستارگان را میتوانیم رویت کنیم. دوربین و دستگاه های پیشرفته علمی روزرا بر داریم تا فیها خالدون کیهان را انسان میتواند ببیند. آیا این ها میشوند سمائ دنیا یعنی سموات والارض مترادف است با کلمه سمائ دنیا؟ وچه قاطعانه نوشته شده: همه ستارگانی که فضای بالای سر ما را آراسته ‌اند و با چشم خود آنها را می‌بینیم، از نظر قرآن آسمان اوّل ما است.
آیاتی که دنیا را محل زندگی داخل کره زمین دانسته فراوان است و چند نمونه اشاره و سپس به ادامه مطلب میپردازم.


ربنا آتنا فى الدنيا حسنة وفى الآخرة حسنة- ایا ما میتوانیم در کهکشان راه شیری هم کار حسنه انجام دهیم یا منظور داخل کره زمین است. درهیچ آیه ای دنیا خارج از زمین معرفی نشده ودنیا اکثرا با کلمه آخرت میآید. این که دنیا محل زندگی ما داخل کره زمین است تقریبا پذیرفته شده است ولی اینکه دنیا را ادنی معنی کردن و سمائ دنیا را سمائ ادنی معرفی میکنند بی انصافی به قرآن است. یعنی لغات را طوری معنی میکنیم تا به نظریه منسوخ شده بطلمیوسی نزدیک شود و بتوانیم قرآن را با تصورات ذهنی خودمان تطبیق دهیم. این نوع تفسیر و معنی کردن نشان میدهد که ما هنوز نظرات گذشتگان که با علم 1400 سال قبل بیان شده را بر باور خود نشانده ایم وشبهه روی شبهه می افزائیم که کاملا با آیات قرآن تناقص دارند. کجای آیه استنباط میشود که زینت کواکب یعنی قرار دادن کواکب در سمائ دنیا است. آپارتمانی داریم که در جلوی آن بوستانی پر ازگل زیبا است ومیگوئیم این بوستان زینت بخش این پنحره آپارتمان شده است این بدین معنی نیست که گل های بوستان در پنجره آپاتمان قرارگرفته است.


آیات9 الی 12 سوره فصلت تشکیل زمین تا پیدایش هفت جو زمین را شامل میشود. هم سمائ وهم سموات والارض وهم سبع اسموات را تعریف کرده است


وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ
بر روی زمین پوسته جامد قرار داد و در آن برکت نهاد و چهاردوره اقوات را برای درخواست کنندگان این غذا برنامه ریزی کرد. صحبت از زمین اولیه وهنگامی که پوسته جامد بر روی آن قرار گرفت است آیه قبل میفرماید ما زمین را در دو دوره خلق کردیم واین آیه ادامه آن آیه و دقیقا در پایان دوره دوم رواسی را بالای زمین قرار میدهد. دقت شود رواسی کوه نیست و کوه ها چند میلیارد سال بعد در باز شدن قاره به وجود آمدند.
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
سپس به آسمان زمین پرداخت و آن دودی بود پس به آسمان و زمین گفت : خواه یا ناخواه بیایید گفتند: فرمانبردار آمدیم. فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا مبین با هم بودن این دو است و مفهوم اصلی این کلمات هم همان کلیدی است که در بالا اشاره شد. یعنی زمین وسمائ با هم ارتباط دارند این هم ادامه آیه قبل است، زمین تا اینجا جو ندارد ویک سمائ است وسمائ ناقص با سقف پائین یعنی کم قطرخداوند اکنون به جو زمین میپردازد.علم زمین شناسی هم این را میگوید.
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ
آنگاه هفت آسمان را در دو روز قضاهن کرد (برنامه ریزی کرد) و درهر آسمانی کارش را( قوانین آن را) به آن، وحی کرد و آسمان دنیا را به زینت نور ستارگان آراست وآن هفت آسمان را حفظ فرمود که این برنامه ریزی عالم عزیز مرتبه است. این آیه هم دنباله آیه قبل است سمائ که به زمین تعلق داشت و خداوند هر دو را در آیه قبل مورد خطاب قرار میدهد را به هفت آسمان تبدیل کرد. وقتی میشود این چهار آیه با مقایسه علم اینطور معنی کرد چه دلیل دارد که ما نظر گذشتگان را مهم تر از قرآن بدانیم وآیات خداوند را از اعتبار علمی بیاندازیم؟ چقدر شبهه تراشیده شده که خداوند اول زمین را خلق کرد و بعد سمائ را چرا که ما سمائ را آسمان اول تعبیر کرده ایم ومعاندین ومخالفین قرآن را نگاه نمیکنند نظر این عالم وآن عالم را ملاک قرار میدهند. سمائ الدنیا یعنی سمائ زمین ونه سمائ خارج از زمین.


زمین هنگام قرار گرفتن پوسته جامد بر روی آن که کره ای گداخته بود وبالاترین لایه به پوسته جامد تبدیل میشود ودر حال سرد شدن ودردرجه حدود 150 درجه در درون صلصا ل گداخته و حما مسنون رسوب آب گرفته شده درون سنگ رس در چهار دوره زمانبر برنامه ریزی اقوات صورت میگیرد ونطفه اولیه حیات در دوره آخر اقوات بیرون آمده و این نطفه سال ها بعد که حرارت به زیر نطقه جوش آب میرسد و باران شروع به باریدن میکند در آب قرار میگیرد و وسه دوره پانصد میلیون ساله را طی میکند و جو زمین همچنان دودی وتاریک است و در این زمان خداوند به سمائ زمین میپردازد وسقف آن را بالا میبرد واز یک سمائ هفت سمائ درست میکند و فاکتور های حفاظتی را ایجاد مینماید تا تک سلولی هسته دار با غشائ هسته ای و ژن کامل وبعد از آن پر سلولی ها بتوانند در محیط حفاظت شده واکسیژن دار به تکامل خود ادامه دهد. زمین آرام گرفته، جو اکسیژن دار شده و دیگر دودی نیست وشفاف است.

برای ناظرروی زمین نور ستارگان (مصابیح) بطرز زیبائی واضح و روش شد. وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ همان زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ است. دنیا محل زندگی انسان است آنهم درون حیات زمین که در کل کیهان میتواند موردی استثنائی باشد. حیات میتواند در کرات دیگرهم وجود داشته باشد ولی حیاتی که در زمین است مختص خودش است. زمین هزاران مختصات ویژه خود دارد واتفاقات بیشمار مخصوص خود را گذرانده است تا انسان به تکامل خود رسیده و بصورت آدم انسان تکامل یافته از نسل قبل پا به عرصه وجود گذارده

انَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ- ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ- آدم ونوح وآل ابراهیم وآل عمران همه ذریه از ذریه دیگری بودند. آیا در کرات دیگرهم دایناسور ها با اتفاقی شبیه زمین منسوخ شدند یا هر کرات آسمانی حوادث خاص خود را دارند واگر دایناسورها منسوخ نمیشدند. انسان وجود نداشت. بنابراین سمائ مختص زمین است و جو آن است که از آن باران نازل میشود. آسمان ادنی ویا آسمان اول تصورات ذهنی منسوخ شده است وعقل خودمان را بکار گیریم وبا علم روز به پیش برویم وشبهه برای معاندین درست نکنیم که با واقعیت قرآن نمی خواند.


سموات والارض به جز در آیاتی که فاطرالسموات والارض و بدیع السموات والارض وخلق سموات والارض در شش روزآمده معنی کیهان میدهد در سایر آیات همه سموات والارض معنی هفت جو زمین و زمین میدهد از جمله- إِنَّ إِلهَكُمْ لَواحِدٌ - رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ رَبُّ الْمَشارِقِ - إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِبِ - رب السموات والارض خداوند صاحب هفت جو زمین و زمین و تمامی وما بینها و صاحب مشارق و مغارب است که هر دو در کره زمین واقعیت عینی دارند – مشارق ومغارب در زمین واقعیت عینی دارند. کلمه سمائ وسموات والارض هم درمقاله خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ واقعیت قرآنی چیست؟ و خلقت - هفت اسمان از دید علم و قران- مشروحا بیان شده .بنابراین دنیا محل زندگی ما انسان و حیات درون زمین است وربطی به بیرون زمین ندارد وسمائ وسموات والارض هم همان سبع السموات که هفت طبقه جو زمین است و نور کواکب در جو ملکول دار روشن و واضح دیده میشود وجو زمین عامل تلوتلو نور ستارگان است. کمی به علم اختر شناسی توجه کنیم تا اهمیت جو هفت طبقه زمین و زینت ستارگان در جو زمین آشنا شویم. در سیاراتی که جو ندارند آسمان تاریک است و در روز هم با وجود تابش خورشید ستارگان دیده میشوند ودر شب هم ستارگان به وضوح دیده نمیشوند مانند عطارد و ناهید. ویکی پدیا مقاله Extraterrestrial sky- جو زمین به دلیل وجود ملکول های هوا وانعکاس نور در آن روز تمام جو روشن و شب ستارگان بطور واضح وزیبائی خود نمائی میکنند که مدیون جو زمین است و اشاره قرآن به این پدیده اعجاب انگیز که در سیارات بدون جو فاقد آن هستند درحقیقت اعجاز قران را بیان میکند که ستارگان در جو زمین برای شما زینت دادیم و نفرموده ستارگان را در جو زمین قرار دادیم. چقدر ظلم به قرآن میشود که علمی بودن آیات الهی شبیه این آیه با تعصب و تحجر خودمان تخریب میکنیم پاسخ خداوند در قیامت را چطور میخواهیم بدهیم که باعث شبهه و گمراهی مومنین تحصیلکرده میشویم. سید محمد تقوی اهرمی 4/6/1398

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت