ویژگی ها

سجده ملائکه به علقه نطفه تکامل یافته

 

مقدمه نوشتار


سجده در قرآن مفاهیم متعددی دارد ولی در مجموع تسلیم ذات باریتعالی شدن است. سنگ از اتم ها خاص خود تشکیل شده و قوانین جاریه طبیعت ارکان ساختاری آن را بر پا نگه داشته است. قوانین جاریه امر خداوند هستند و خلق ساختار مادی است و امر قوانین و مدیریت آن است امر و خلق جدا شدنی نیستند. ملائکه ابزارو اسباب امر و فرماندهی خداوند برجهان مادی است. بنابراین سنگ بر ذات خلقتی خود استوار است یا به عبارتی تسلیم خواسته او است این تسلیم شدن اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا است واختیار در آن دخالتی ندارد. انسان برخلاف سنگ وسمائ و زمین بر اساس اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا تسلیم خداوند نیست. خدا به او آگاهی داده و اختیار و باید بر اساس این آگاهی واختیار تسلیم خواست خداوند قرار گیرد. این تسلیم بصورت سجده و نماز خواندن و مرتب ذکر کردن نشان داده میشود وهر پدیده ای سجده خواست خود را دارد که ما آن را درک نمیکنیم. پرنده در هوا بر قانون پرواز حرکت میکند و این را خداوند در نهاد او به ودیعه گذاشته است بنابراین ألَمْ یَرَوْاْ إِلَى الطَّیْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِی جَوِّ السَّمَاء مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُون-آیا آن پرندگان رام شده در جو آسمان را نمی‌بینند؟ هیچ کس جز خدا آنها را در هوا نگاه نتواند داشت و در این برای مردمی که ایمان می‌آورند آیاتی است. چه چیزی پرنده را در هوا نگه میدارد قوانین و نیروی لازمه و این امر خداوند است و ابزار آن هم ملائکه هستند.


أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون‏-آیا ندیدى تمام آنان که در آسمان‌ها (جو هفت طبقه )و زمین ‌اند براى خدا تسبیح مى‏کنند و همچنین پرندگان به هنگامى که بر فراز آسمان بال گسترده‏اند، هر یک از آن‌ ها نماز و تسبیح خود را مى‏دانند و خداوند به آنچه انجام می‌دهند داناست- نور/۴۱. در اینجا سموات و الارض جو زمین است و هر آنچه در جو زمین و زمین است از جمله پرندگان تسبیح و نماز خود را میدانند. بنابراین تسلم بر امر خدا که همان قانونی است که پرندگان را در هوا نگه میدارد و تسلیم آن هستند این تسبیح و نماز آنها است. و پرنده اختیاری جز آن ندارد و بر آن شیوه فطرت ذاتی خود استوار است. حال سئوال پیش می آید وقتی خداوند ملائکه را خطاب میکند و میفرماید به بشری که میخواهم در سنگ رس و از حما مسنون خلق کنم هنگامی که آن را خلق کردم و سویته کردم یعنی نطفه اولیه حیات را که در سنگ رس و از رسوب سیاه حما مسنون خلق کردم و سپس آن را تکمیل کردم به او سجده کنید. چه معنی میدهد. این اصل موضوع مقاله من است ما مفهوم کلی سجده را که تسلیم شدن بر خواست خدا است را اشاره کردیم. برای درک آیه سجده ملائکه به بشرچند اصطلاح را باید مرور کنیم. ماهیت ملائکه در قرآن و تصورات ذهنی


حما مسنون چیست


خداوند همه چیز را در زمین که مورد نیاز خلقت حیات است خلق کرد و خلقت انسان را از سنگ رس آغاز کرد چرا از سنگ رس، سنگ رس ترکیب اصلی آن سیلیسیوم است که با اکسیژن آلومینیوم و برخی دیگر از کانی ها سنگ رس میدهد و اقسام مختلف دارد مثلا شن هم سنگ رس است . سلیکات ها که طیف وسیعی از کانی را تشکیل میدهند با شن مجموعا 90 درصد ساختار پوسته جامد را تشکیل میدهند و در همه سنگ های سیلیکات لایه هائی از ترکیب SiO4]4] بصورت چهار گوشه وجود دارد SiO4-Tetraeder و در برخی از انواع سنگ رس یک لایه هشت گوشه Mg(O,OH)6]-Oktaeder با دولایه چهار گوشه تشکیل نوع خاصی از سیلیکات میدهند که به سیلیکات سه لایه مشهور است یا Phyllosilicate. سیلیکات سه لایه که میتواند در بین لایه های خود آب همراه با سایر ملکول های درون آن را به داخل لایه های خود جذب و نگه دارد این قابلیت سنگ رس سه لایه درحیات زمین نقش اساسی بازی کرده و امروزه هم به عنوان خاک کشاورزی حیات در کره زمین را بدوش میکشد. سایر انواع سیلیکات که به سیلیکات دو لایه مشهورند این خاصیت را ندارند.

در نوع سه لایه آن به جای یون منیزیوم یون آلومینیوم هم در ساختار هشت گوشه در برخی کانی های این نوع مینشیند. اشاره قرآن به طین لازب هم به همین نوع رس برمیگردد طین رس است ولی طین لازب همان رس چسبنده است که آب را در خود نگه میدارد.علم زمین شناسی در یکی دو قرن اخیر به این راز قابلیت سنگ رس پی برده است. اشاره قرآن به صلصال هم سنگ رس پخته و داغ هم است از نوع رس کوزه گری که اشاره به رس سه لایه است که در پیدایش حیات نقش خاص بازی کرده است.

حما مسنون رسوب متشکل از ترکیب های آلی که در درون لایه های داغ سنگ رس با از دست دادن آب و خروج آب به بیرون سنگ رس که همان مائ دافق یا آب بیرون جهنده است در داخل سنگ رس ته نشین میشود. ملکول های پایه حیات را درون خود دارد. این رسوب حما مسنون در چهار دوره اقوات با نقش کاتالیزاتوری سنگ رس پیدایش اولین نطفه حیات که قرآن آنرا نطفه امشاج مینامد رقم میزند که اخیرا علم به این نظریه قرآن رسیده است که اولین نطفه حیات میتواند در درون سنگ رس تشکیل شده باشد. به مقاله اقوات غذای بیولوژیکی در قرآن و علم زیست شناسی مراجعه فرمائید.

اکنون تا اندازه ای به اصطلاحات قرآن در پیدایش حیات آشنا شدیم ، حال به سجده ملائکه و دلیل و توجیه علمی آن بپردازیم. برای درک بهتر این مقاله باید به تاریحچه پیدایش زمین تحت عنوان دحوالارض وگسترش قاره ها مراجعه فرمائید


چرا باید ملائکه به ساختار اولیه بشر که هنوز به شکل نطفه است سجده کند.


وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ- فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ.عجب آیه پرمفهوم وعلمی که یکی از جمله اعجاز مهم قرآن است. اگر با دید نو و علمی روز به آیات نگاه کنیم به کشفیات جالب علمی دست پیدا میکنیم. هنگامی که خداوند به ملائکه (قوانین واسباب طبیعت) خطاب میکند من دارم (ساختار اولیه بشر را) را در صلصال و از حما مسنون خلق میکنم- من خالق بشر در صلصال و از حما مسنون هستم پس هنگامی که آن (نطفه بیرون آمده از سنگ رس) را تکمیل کردم و روح خودم را در آن قرار دادم به او سجده کنید. ملائکه به این نطفه که  همه مترجمین و مفسرین بر اساس نظر گذشتگان به غلط این نظفه را آب مرد میدانند و پست و ناچیز است سجده میکند. چه مفهومی در آن و پشت پرده ظاهر آیه نهفته است .مسلما آب مرد نیست زیرا از درون سنگ رس بیرون میآید نه از جای دیگر؟ سویته معنی تکمیل کردن میدهد. برای فهم این آیه تا اینجا باید بدانیم که نطفه ای که از سنگ رس بیرون می آید چیست و چه شکلی است.

برای این منظور ابتدا مقاله ای را نوشتم و در سایت بردم که مکمل این نوشتار است. به آن مراجعه فرمائید. دنیای ار.ان.آ جدید ترین نظریه پیدایش حیات. دانشمندان بر اساس جدید ترین نظریه علمی بنام دنیای RNA سلول اولیه حیات که فقط نطفه ناقص ژن DNA بوده است تک سلولی بدون هسته سلولی و غشا دور آن وغیر هوازی است و ژن تک زنجیره ای پیچیده در هم درون غشائ سلولی ناقص قرار داشته است واز وظائف و قابلیت ژن کامل بر خوردار نبوده واز محیط اطراف خود غذای شکسته شده آماده را با تاژگ به درون خود میکشانده و تا اندازه ای قابلیت ساخت و ترتیب پروتئین را داشته و با روش دو قسمت شدن مانند میکرب ها و آمیب ها خود را تکثیر میکرده بحث بین دانشمندان بر این موضوع متمرکز شده که آن را موجود زنده بنامند یا خیر چرا که قابلیت های موجود زنده را نداشته است قرآن آن را نطفه امشاج می نامد که مفسرین به معنی آمیخته و درهم معنی کرده اند بعلاوه قرآن آنرا نطفه نامیده است یعنی قرابت نزدیکی با نطفه کامل یا ژن کامل داشته است

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ- ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ- درحقیقت ما انسان را از رسوبی در سنگ رس خلق کردیم وسپس آن (نطفه بیرون آمده) از سنگ رس را در محفظه استوار یا غشائ هسته ای قرار دادیم. آیات متعددی این نطفه را بیرون آمده از طین میدانند که همان صلصال است. آیه زیر دقیقا این مطلب را بیان میفرماید
هل أَتىَ‏ عَلىَ الْانسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيً مَّذْكُورًا إِنَّا خَلَقْنَا الْانسَانَ– مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعَا بَصِيرًا إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا سوره دهر1الی 3- آیا در روزگار بر انسان زمانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود. بدرستیکه ما انسان را از نطفه امشاج خلق کردیم و آن نطفه را دچار سرنوشت شدن خویش گردانیدیم در معرض پروسه سویته یا تکمیل شدن قرار دادیم و راه رسیدن آن را هموار کردیم. و سپس بینائی و شنوائی را در آن (نطفه امشاج) قرار دادیم. تمامی آیات در باره خلقت انسان از نطفه یک هم آهنگی خاصی با هم دارند یعنی این موضوع در چندین آیه مرتبا تکرارمیشود ودرهر آیه مطلب جدیدی قرار داده شده. نمونه آیه

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ- فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ را باین آیه مقایسه کنیم- الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ-سجده 7- خداوند است که تمامی شرایط لازم برای ایجاد نطفه را خلق میکند (همان مراحل انسان در حال شدن است که چیز قابل ذکری نبود یعنی هنوز نمیشد روی آن بر انسان بودن تکیه کرد) و خلقت انسان را در سنگ رس آغاز کرد (چهار دوره برنامه ریزی اقوات) سپس نسل بیرون آمده از سنگ رس را یا نسل بعد از آن را از رسوب یا چکیده در آب کم قرار داد و سپس آن را تکمیل کرد (به نطفه کامل تبدیل کرد) و روح خود را در آن قرار داد (در علقه پایه نطفه کامل DNA وغشائ کامل هسته ای وهسته سلول و توارٍث یا جنسیت نر و مادینگی گذاشته شد) روح فرماندهی ژن را بر عهده دارد و برای این منظور است که خداوند میفرماید ما از رگ گردن به شما نزدیک تریم. بعد از تک سلولی هسته دار هوازی که همان ایوکاریوت باشد تکامل ادامه می یابد و در پروسه حیات اعضائ بدن چشم و گوش و قلب در آن قرار داده میشود. به آیات زیر هم توجه فرمائید


وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى- مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى- وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى- واو است که جنسیت نر و مادینگی را خلق کرد از نطفه ای که مقدر میشود واز آن نشا آخری را بیرون می آورد خداوند بیرون آورنده نشا آخری است که همان آدم انسان تکامل یافته از ذریه قبل از خود.

أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى- ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى- فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى- أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَى-قیامت 37 آیا او نطفه تقدیری نبود که مقدر میشود سپس علقه بود که خلق میشود و تکمیل میشود و در آن نطفه جنسیت نر و مادینکی یا توارث و یا ژن کامل قرار داده میشود آیا چنین خالق قادر نیست که مردگان را زنده کند. بنابراین ابتدا نطفه امشاج یا پرکاریوت خلق میشود و در پروسه تکامل و پس از حدود دو و نیم میلیارد سال بعد که هفت آسمان زمین تشکیل و جو اکسیژن دار میشود وشرایط برای جانوران پر سلولی مهیا میشود علقه خلق میشود و خداوند امر خود را بصورت روح درآن قرار میدهد. حال علاوه بر رشد و تکامل و هموار شدن راهش نیاز به یک سری قوانین خاص نیرو و انرژی و قوانین شیمیائی خاص دارد و بدین منظور خداوند به ملائکه خطاب میکند در این علقه قرار گیرید. تسلیم علقه شدن یعنی به آن سجده کردن است یا در آن قرار گرفتن است در ژن کامل. خداوند در سوره ق آیات 16 الی 18 اشاره به قرار گرفتن دو ملائکه در ژن کامل انسان اشاره کرده است که مکمل این نظراست.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ 
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ 
مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

درحقیقت ما انسان را خلق کردیم و تمامی وسوسه ها ی نفسانی او را میدانیم و ما از رگ گردن او به او نزدیک تریم-زیرا که يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ – دو راست و چپ درهم تلاقی کننده متوالی ( متلقیان یعنی یتلقی را تکرار کردن ) در وجود انسان نشانده شده (این از جمله همان ملائکه هستند که در وجود انسان قرار میگیرند)-هیچ سخنی گفته نمیشود یا هیچ عملی از انسان سرنمیزند مگر اینکه رقیب میگیرد وعتید ضبط میکند. یعنی ملائکه در ژن نشانده شده اند قعید. ژن کامل در سلول اولیه ایوکاریوت ها وپی از سویته شدن پرکاریوت ها واکسیژن دار شدن جو زمین قرار میگیرد و همزمان روح خداوند هم برای فرماندهی ژن موجودات زنده در آن مستقر میشود. به مقاله ژنتیک در قرآن مراجعه فرمائیید

همانطور که میدانیم ملائکه قوانین طبیعت هستند و اسباب آن همانطور که در سحیفه سجادیه ملائکه را مشایعت کننده قطره باران تا زمین (گرانش زمین) و رانندگان باد و ابر(نیرو) نامیده است. بنابراین باید سوخت و ساز، آنزیم ها، قوانین شیمیائی تغییر پیوند های شیمیائی وژن کامل در نطفه علقه قرار گیرد. علم زیست شناسی هنوز دقیقا نمی داند که سوخت و ساز موجود زنده و آنزیم ها از چه زمانی در موجود زنده قرار گرفت و اشاره قرآن بصورت تمثیل که از جمله اعجاز قرآن است برای ما بازگو میکند تا به حقانیت خداوند متعال پی ببریم و اکنون که دوره شکوفائی و رشد سریع علم است این مطالب در قرآن اهمیت خود را می یابد. باید در نظرات کهن تجدید نظر کنیم و بروز رسانی تاویل آیات متشابه قرآن بسیار ضروری است. سید محمد تقوی اهرمی 12 مهر ماه 1398

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت