ویژگی ها

یمسک السمائ ان تقع علی الارض و دلیل علمی آن

مقدمه نوشتار


خداوند کیهان را خلق کرد تا در زمین پدیده حیات را ایجاد کند. عامل اساسی حیات در زمین چیست و بقائ آن به چه عواملی وابسته است. مجموعه ای که حیات زمین را در بر دارد و بقائ آن مدیون آن پدیده است جو زمین و زمین یا به عبارتی هوا و خاک کشاورزی است. هوا جو زمین است و یک پدیده بسیار پیچیده و هدفمند از نظر ساختاری و روند شکل گرفتن آن است تا جائی که خداوند میفرماید أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا- رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا آیا آفرینش شما سخت و دشوار تر است یا بنای سمائ که سقف آن را بالا برد و سپس آن را تکمیل کرد.

ما در قرآن به آیات فراوان بر خورد کرده ایم که خداوند از سمائ آسمان باران نازل میفرماید و رزق و روزی را ایجاد میکند. رزق و روزی همان حیات است وقتی در آیات دیگری میفرماید ما باران را از سمائ نازل میکنیم و زمین مرده را با آن زنده میکنیم .یعنی چرخش باد و نزول باران و زمین هم اینجا کره زمین نیست خاک است. باران نبارد خاک خشک میشود و زندگی در آن ادامه نمی یابد و باران آن خاک را مجددا حیات میبخشد. آب و خاک، سمائ والارض مجموعه جو زمین است که حیات را دربر دارد. در ابتدای خلقت زمین جوی وجود نداشت و به مرور زمان اطراف زمین در حال شکل گرفتن، بخار آب، گاز های متصاعد شده از دل زمین به بیرون رخنه و جو بسیار نازک را به وجود می آورند.

با پائین آمدن درجه حرارت پوسته زمین و سرد شدن نسبی محیط اطراف زمین شرایط برای بارش فراهم میشود و یک جو یک طبقه که همان سمائ باشد شکل میگیرد در این زمان سه و نیم میلیارد سال از پیدایش زمین گذشته است. حیات بصورت باکتری های پرکاریوت در زمین در جریان است درجه حرارت دریا ها همچنان بالا است و زیر نقطه جوش آب، بخار آب به محدوده بالای جو که کم  قطر است صعود میکند و نزدیک فضای بیرون جو زمین سرد است و فورا به شکل باران های سیل آسا به زمین برمیگردند و زمین طی میلیون ها سال همچنان به سرد شدن خود ادامه میدهد.

حیات در زمین که همان باکتری های تک سلول اولیه یا اجداد موجودات زنده کنونی از جمله انسان نیاز به حفاظت دارد. باید لایه ازن تشکیل شود و لایه های دیگری که در حفاظت این سمائ نقش بازی خواهند کرد بالای آن ایجاد شوند. لذا وقتی همه شرایط در زمین فراهم میشود وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ-بعد از خلق زمین در دو دوره پوسته جامد بر روی آن قرارمیگیرد و سنگ رس که همان منشائ و اساس خاک کشاورزی است روی پوسته جامد به عنوان برکت قرارقرار داده  میشود و حیات بر روی پوسته داغ خارجی زمین در چهار دوره اقوات برنامه ریزی میشود چگونگی روند پیدایش حیات در زمین اولیه از نظر قران
حال توجه فرمائید.

اینجا خداوند دست به کار میشود و به سمائ زمین میپردازد که دودی و اشباع از بخار آب و غبار های آتش فشان های فعال است و برخورد شهاب سنگ ها که بدون هیچ حفاظتی وارد سمائ زمین میشدند جو را تاریک میکرده. تا اینجا ضرورت حیات ایجاب میکرد که شرایط چنین باشد ولی زمین وارد مرحله تکاملی خود میشود و خداوند به ساختن سمائ زمین میپردازد تا روند تکامل موجودات زنده از باکتری های اولیه حیات ادامه یابد - ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ و سپس به سمائ که دودی و تاریک است می پردازد وبه زمین و سمائ زمین خطاب میشود  در این برنامه ریزی خواه نا خواه در آئید.

این تمثیلی است که در این مقطع باید اتفاقات مهمی برای زمین و سمائ آن رخ داده باشد. زمین تا کنون بصورت عمود بر مدار خورشید گردش میکرد و احتمالا با برخورد یک سیارک مدار عمودی زمین 23 درجه کج میشود و همزمان از برخورد سیارک تکه ای از زمین کنده و بصورت ماه اطراف زمین قرار میگیرد. فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا به زمین و جو آن خطاب میشود در این وضعیت قرار گیرید یعنی مدار زمین تثبیت و زمین شکل کروی خود را بدست می آورد و احتمالا فاصله زمین از خورشید هم تثبیت میشود و اکنون زمین تا اندازه ای آرامش خود را بدست میآورد و زمان سر و سامان دادن جو زمین است که یک پارچه و دودی و تاریک بوده است فرا می رسد. ودر آیه بعد میفرماید سپس این سمائ را به هفت طبقه در دو دوره بنا کردیم و جو شفاف شد. سقف این جو کم قطر بالا برده میشود و آن را تکمیل میکند یعنی شش طبقه بالای آن برای حفاظت سمائ باران زا بنا میشود و با سمائ که باران نازل میکند جو هفت طبقه است.

بنابراین جو زمین با سقف تکمیل شده استقرار می یابد و اکیسژن فراوان در آن توسط سیان باکتری ها تولید میشود دلیل علمی قرآن در باره هفت اسمان به عنوان جو زمین


در این مدت هم خاک کشاورزی که بصورت سنگ و بدون هموس و ضایعات مواد آلی برای درختان پهن برگ و سایر درختان است به مرور زمان با فعالیت ریز جنبتدگان که همان بند پایان هستند که در هوا و در تحت الثری با فعالیت چشمگیر خود به کمک ملائکه ماموریت دارند خاک را برای ادامه حیات آماده کنند.
وَلِلّهِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مِن دَآبَّةٍ وَالْمَلآئِكَةُ وَهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ- يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ-
و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين از جنبندگان و ملائکه هستند از ملائکه (قوانین طبیعت) و دابه (بند پایان اولیه) براى خدا سجده مى‏كنند ( تسلیم بی چون وچرا ) و تكبر نمی ‏ورزند- از پروردگارشان كه حاكم بر آنهاست خوف دارند و آنچه را ماموریت دارند انجام میدهند. خوف ترس معنی نمیدهد احساس مسئولیت در قبال خدا را دارند. خداوند رحمان و رحیم است خوف و خشیت معنی خاص خود را دارند که نیاز به مقاله جداگانه دارد. بند پایان به کمک ملائکه یا قوانین طبیعت دو عامل اساسی حیات را بقائ میبخشند. دابه ونقش آن در بقائ حیات. بدین طریق دو عامل جو که سمائ باران زا و طبقه اول هفت جو زمین را تشکیل میدهد و خاک کشاورزی، خاک تا تحت الثری. زمان طولانی باید بند پایان به کمک قوانین جاریه طبیعت که ملائکه هستند فعالیت نمایند و ماموریت محموله را انجام دهند تا شرایط حیات برای ایوکاریوت ها یا علقه فراهم شود.


سموات والارض به عنوان جو زمین


سموات و الارض دارای دو مفهوم کلی است که از روی سیاق آیه و آیات قبل و بعد از آن میتوان مفهوم مورد نظر قرآن را بیرون آورد در مورد کیهان در قرآن تنها حد اکثر ده آیه مطرح شده که هفت آیه آن در باره خلقت کیهان در شش روز است بقیه همه در باره سموات و الارض به معنی جو زمین آمده چرا که تمامی برنامه ریزی خالق متعال ایجاد حیات در این جو بوده است. در این سموات والارض که جو زمین است آیات فراوانی قابل رویت هستند و نام برده است. کلمه آیا نمیبینید موید این است که قابل مشاهده است آنهم با چشم عادی نه با تلسکوپ به این آیه توجه فرمایید.آیه 41 سوره نور


أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون‏-آیا نمی بینید تمام آنچه که در آسمان ‌ها (جو هفت طبقه ) و زمین ‌اند براى خدا تسبیح مى‏ کنند و همچنین پرندگان به هنگامى که بر فراز آسمان بال گسترده‏ اند، هر یک از آن‌ ها نماز و تسبیح خود را مى‏دانند و خداوند به آنچه انجام می ‌دهند داناست- از جمله آنچه که در سموات و الارض است پرندگان هستند آیا پرندگان در هفت آسمان منسوخ شده قدیم پرواز میکنند و ما قادر به دیدن آنها هستیم؟ برای مفهوم سجده در قرآن که شامل همه چیز میشود به مقاله سجده ملائکه به بشر و آدم در دو مرحله زمانی مراجعه فرمائیید در مقدمه آن اشاره کرده ام.


مشکل اساسی ما این است که نتوانسته ایم  فرق بین سموات والارض به معنی کیهان و دیگری به معنی جو زمین را کشف کنیم و همیشه در این ارتباط گمراه شده ایم علی الرغم آیات واضح و روشن. دل کندن از تصورات کهنه بر باور نشسته را رها کردن سخت است . ایده ای که اخیرا به آن رسیده ام تعریف جدید سموات والارض به عنوان جو زمین است . جو زمین از نظر خداوند یعنی حیات روی زمین و سموات در آیات بیشماری معنی هفت طبقه جو را میدهد و زمین هم خاک معنی میدهد و نه کره زمین .چرا که محدوده حیات سموات است و لایه نازک تحت الثری زمین است که قشر نازکی از خاک بشمار می آید که اولا حیات در آن جریان دارد و دوم فعالیت دابه و یا ریز جنبندگان برای باور کردن خاک و آماده کرده مواد آلی مغذی برای جذب گیاهان به همین لایه تحت الثری بستگی دارد وبدون فعالیت آنها حیات در کره زمین بقائ ندارد.


مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى- إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى- تَنزِيلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى- الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى- لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى
ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که به رنج افتی-مگر اینکه برای کسی که دل به خدا دارد تذکره ای باشد. این آیات از طرف کسی نازل شد که زمین و آسمان رفیع ( جو زمین) و بلند را آفرید. خدای نعمت و رحمت دهنده که به مدیریت و تکمیل آن پرداخت (بنابراین) هر آنچه در طبقات جو و در زمین و بین آن دو و در زیر خاک هستند ملک او است. با توجه به سایر آیات قرآن مانند اانتم اشد خلقا ام السمائ بناها رفع سمکها فسوها-آیا خلقت شما سخت تر و مهم تر است یا آسمانی که (خداوند آن را) بنا ساخت و سقف آن را بالا برد- سموات الاعلی جو زمین است که سقف آنرا رفیع و بالا برد. سموات الاعلی و زمین را در آیه بهم چسبیده اند یعنی این دو بهم ارتباط دارند و به چه دلیلی سموات الاعلی ماورائ طبیت باید با زمین بیاید. این هم از تفکرات گذشتگان است من از این آیه چنین مفهومی را درک نمی کنم و بعکس آوردن و ما بینهما و تحت الثری جو زمبن را استنباط میکنم. جو زمین مجموعه حیات در زمین است که در آن دابه را پراکنده کرد و پرندگان در هوا پرواز میکنند و باران و چرخش باد را در خود دارد و رزق و روزی بندگان وابسته به وجود این حیات است. به این آیه تمثیلی زیر نگاه کنیم


وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا- لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا- تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا: آنها گفتند خداوند رحمت دهنده مهربان فرزندى براى خود اختیار کرده ، چه سخن زشت و زننده اى ؟! نزدیک است آسمانها به خاطر این سخن از هم باز شود، و زمین شکافته شود و کوهها به شدت فرو ریزند. معنی سموات در این آیه طبقات از هم بازشوند و زمین شکافته شود و کوه ها فرو ریزند. هر سه پدیده سموات و زمین و کوه ها بهم ارتباط دارند و بعلاوه برای آسمان از کلمه فطر استفاده کرده جو زمین بسته است و در یک محفظه محکم و استوار بنا شده از هم باز میشوند. بنابراین سموات طبقات جو زمین است. آیات فراوان داریم که اشاره به جو زمین شده است به مقاله سموات وتصورات ذهنی ما مراجعه فرمائید. تا اینجا ما سعی کردیم سموات را تعریف کنیم که جو زمین است حال به اصل مطلب می پردازیم و آن


یمسک السمائ ان تقع علی الارض


یمسک السمائ ان تقع علی الارض، آسمان یا جو زمین بر روی زمین سقوط کند آیا از نظر علمی فاقد اعتبار است. یکی از آیاتی که معاندین و مخالفین قرآن و کسانیکه وحی را رویای رسولانه میپندارند به غیر علمی و غیر منطقی بودن این جمله قرآن استناد کرده اند. ما به دو آیه که مکمل هم هستند اشاره میکنیم.
إِنَّ اللّهَ يُمْسِکُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَليمًا غَفُورًا –فاطر41
خداوند جو زمین را نگه میدارد تا سقوط نکند و اگر سقوط کند، کسي جز او نمي‏تواند آن را نگاه دارد، او بردبار و غفور است
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ وَالْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَيُمْسِكُ السَّمَاء أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ –حج65


آیا نمی بینید که خداوند هر چه در زمین است مسخر شما کرده. کشتی به امر او بر دریا روان است و آسمان (جو زمین ) را نگه داشته که جز به امر او بر زمین نیفتد و چنین با انسان ها مهربان است
ابتدا معنی یمسک و تزولا از تفسیر المیزان،" یمسک جلوگیری ویا حفظ میکند و میتواند باقی نگه داشتند وابقائ هم معنی دهد و تزولا هم فرو ریختن و افتادن است" سموات والارض هم در مباحث بالا جو زمین است. اگر کیهان معنی دهد کیهان فرو نمی ریزد بلکه جمع میشود نطوی السمائ یعنی در هم پیچیدن، توی هم رفتن بنابراین معنی آیه اول همان جو زمین معنی میدهد . آیه دوم که تکمیل کننده معنی آیه اول است میفرماید بر زمین افتادن وَيُمْسِكُ السَّمَاء أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ خداوند جو زمین را نگه میدارد تا به زمین سقوط نکند.و جالب است که ابتدا میفرماید هر آنجه در کره زمین است مسخر شما گردانید مثال میزند وَالْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ کشتی که در دریا حرکت میکند با امر یعنی قوانین طبیعت که همه امر خداوند هستند حرکت میکند. بنابراین سمائ هم جزئ زمین است که خداوند مسخر انسان قرار داد همه در خدمت انسان است و انسان از آن بهره میبرد. هواپیما با تسخیر باد توسط انسان به حرکت در میآید. نیرو هم امرخداوند است و باد را یک نیرو به حرکت در می آورد این قوانین اسباب طبیعت یا ملائکه هستند. حال چکیده این دو آیه این است که جو زمین را خداوند با امر یا قوانین جاریه خود نگه میدارد تا بر زمین نیفتد. مگر میشود جو زمین به زمین بیفتد؟


جو زمین سنگین است هزاران میلیارد تن وزن دارد


این همان چیزی است که این آیات به عنوان اعجاز قرآن میخواهد در تمثیلی بیان کند. هر متر مربع روی زمین بصورت ستونی تا بالا ده تن و یک سانتی متر مکعب  آن یک کیلو گرم وزن دارد. ولی ما این فشار وزن را حس نمیکنیم یعنی وقتی ما داریم راه میرویم روی سر ما باندازه ده سانتیمتر مربع یعنی ده کیلو وزن هوا را بار میکنیم و خودمان هم خبر نداریم که خداوند متعال به بندگان خود رئوف ومهربان است. إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ.

با محاسبات علمی اتمسفر هوا دارای وزن 51.500.000.000.000.000.تن وزن دارد. پنجاه و یک میلیون و پانصد هزار میلیارد تن که بدون ستونی قابل رویت بر پا و استوار است. حال چرا بر ما اثری ندارد. خداوند با قوانین شیمیائی و فیزیکی و عواملی دیگر مانند حرارت و تقسیم بندی جو زمین به طبقات کاملا متمایز از نظر ساختاری و حرارت طوری برنامه ریزی شده که با کمک گرانش زمین و نیروی دافعه گردش زمین به دور خود و به دور خورشید اثرات تخریبی بر روی ما به جای نمی گذارد. دلائل علمی خاص خود رادارد. ما میخواهیم حقایق علمی که در آیات به آن اشاره شده و در 1400 سال قبل در تمثیلی بیان شده را سندیت علمی آن را تشریح کنیم تا معاندین و کسانیکه وحی خداوند را رویای رسولانه پنداشته اند تذکری دهیم که به علم روز نا آگاه هستند و آیات قرآن را با دید نظر گذشتگان بررسی کرده اند وآن را عین قرآن دانسته اند. بنابراین افتادن جو بر روی زمین از واقعیت علمی پرده بر میدارد و به ما تذکر میدهد که حقانیت خدا را باور داشته باشیم. خداوند میفرماید اولا این واقعیت علمی وجود دارد و دوم اگر سیستم نگه داشتن جو زمین بهم بخورد جز خداوند چه کسی میتواند از بروز آن جلوگیری کند. اینکه خداوند میفرماید خلق و امر از هم جدا شدنی نیستند یعنی ساختار مادی جهان بدون قوانین فیزیکی وشیمیائی که همه امر خداوند هستند پا برجا نیست در همین رابطه است. به مقاله امر خدا ونقش آن در ساختار مادی کیهان مراجعه فرمائید. سید محمد تقوی اهرمی- سوم مهر 1398

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت